Тренінг – гра «Наші права – щасливе дитинство»

Про матеріал
сприяти формуванню правового світогляду та правової культури підлітків, ознайомитися з основними положеннями Конвенції ООН «Про права дитини», виховувати в учнів правову свідомість, інтерес до правових знань; формувати вміння давати емоційно-ціннісну оцінку суспільних явищ і процесів, застосовувати загальнолюдські цінності як критерій оцінки фактів, подій, явищ; виховувати в учнів повагу до людської гідності, прав і свобод людини і громадянина; стимулювати почуття відповідальності, солідарності, справедливості і рівності; створення невимушеної доброзичливої атмосфери
Перегляд файлу

 

Тренінг – гра  «Наші права – щасливе дитинство»

Мета: 

сприяти формуванню правового світогляду та правової культури підлітків, ознайомитися з основними положеннями Конвенції ООН «Про права дитини», виховувати в учнів правову свідомість, інтерес до правових знань;

формувати вміння давати емоційно-ціннісну оцінку суспільних явищ і процесів, застосовувати загальнолюдські цінності як критерій оцінки фактів, подій, явищ;

виховувати в учнів повагу до людської гідності, прав і свобод людини і громадянина;

стимулювати почуття відповідальності, солідарності, справедливості і рівності;

створення невимушеної доброзичливої атмосфери.

Обладнання:   аркуші та плакат до вправи «Очікування», малюнки «Права дитини», вислови на правову тематику, плакат із правилами.

Хід заходу :

Добрий день , шановні учні! У цей непростий час бажаю вам незламної сили духу, оптимізму та віри у краще майбутнє. Нехай кожен урок приносить радість відкриттів , а ваша праця завжди буде плідною та успішною. Рада Вас бачити. Тож давайте познайомимся.

  1. Вправа «Привітання» (до 7 хв.).

Мета: привітати всіх учасників, зарядитися позитивними емоціями, створити сприятливу атмосферу для подальшої взаємодії.

Хід вправи: 

Учасники сидячи за столом: називають своє ім’я, і називають природне вище,  з яким вони зараз себе асоціюють (сонечко, вітерець, ураган, туман, блискавка…)   Дякую !

Прийняття правил роботи .

  1. Вправа  «Правила роботи » (до 3 хв.).
  • Добровільна участь (право відмовитися від участі в обговоренні якоїсь проблеми);
  •  «Стоп»-правило (якщо подальше обговорення неприємне або небезпечне для Вас);
  •  Конфіденційність;
  •  Взаємодопомога;
  •  ««Я» - звернення» (говорити від себе);
  •  «Піднята рука» (не перебивати, повага до інших, говорити по черзі);
  •  «Таймінг або 2 хвилини» (на виступ та коментарі учасників);
  •  Взаємоповага (поважати один одного, право на власну думку: не оцінювати і не засуджувати);
  •   Мобільний на «вібро», без звуку.
  1. Вступне слово вчителя

 На цьому тижні Україна як і увесь світ відзначає День захисту прав людини.

 Давним-давно ще в стародавні часи у людей була необхідність відстоювати свої права. Спочатку це робили силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покровителя, який бажав б допомогти їй у вирішенні суперечок.  Але зараз…

Відповіді учнів.

  1. Вправа «Очікування» (5 хвилин)

Учням роздають аркуші, на яких вони записують свої очікування від тренінгу – гри та прикріплюють до плакату

  1. Повідомлення теми та мети тренінгу –гри (2 хвилин)

Вчитель

На календарі є чимало дат , присвячених утвердженню однієї з найбільших цінностей людства – прав людини. Та, незважаючи на таку, здавалося б, значну увагу правам людини і поціновування  їх, ми, на жаль, щодня стикаємося з випадками свідомого чи неусвідомленого порушення прав людини і прав дитини, зокрема.

      Ви  діти – маленькі частинки великого щастя, ім’я якому – Життя! Діти – це диво, яке наповнює життя кожного дорослого щирою радістю і теплотою. Ви повинні жити в світі, який не знає, що таке жорстокість, біль та насильство. За даними ювенальних прокурорів більше ніж 689 дітей постраждали в Україні внаслідок повномасштабної збройної агресії російської федерації.

     Станом на ранок 26 жовтня 2024 року за офіційною інформацією ювенальних прокурорів 583 дитини загинули та понад 1655 дістали поранення різного ступеня тяжкості", - ідеться в повідомленні Офісу генпрокурора в телеграм-каналі . Сьогодні українське законодавство містить низку правових законів та статей, які регулюють певні питання, а основними законами є – Конституція України, Цивільний та Кримінальний кодекси, Сімейний кодекс України та Закон України «Про охорону дитинства».

Після 24 лютого 2022 року  наше життя змінилося. На жаль, наше життя, життя наших  друзів, рідних, знайомих опинилося під прицілом зброї нещадного ворога, який хоче знищити нашу  державу й націю. І в реаліях сьогодення, ми  не маємо  можливості повною мірою скористатись своїми правами. І всі Міжнародні організації, які були колись створені для забезпечення та захисту прав людини, виявились безпорадними проти агресії. За даними ЮНІСЕФ велика кількість дітей виїхали за кордон, інша частина залишилися під обстрілами, а ще частина, більше ніколи не зможе скористатися своїми правами, бо їх просто не стало, їх вбив ворог. Насамперед людству потрібно зрозуміти, що розширення  прав залежить не лише від їхнього бажання, але насамперед від стану правосвідомості, готовності відстоювати  і захищати від зовнішніх зазіхань, навіть коли джерелом останніх прав теж є людина.

 Стаття 25, п. 2 Загальної декларації прав людини. 1950 р. Європейська конвенція з прав людини. Це один із найпотужніших сучасних механізмів захисту прав людини/дитини. 1959 р. Генеральна Асамблея ООН проголосила Декларацію прав дитини.

 Декларація прав дитини 1959 р. є розширенням Женевської декларації і включає 10 основних принципів:

 - Рівність усіх дітей без будь-яких винятків і відмінностей;

- Можливість особливого правового захисту;

- Право на ім’я та громадянство;

- Можливість користуватися соціальною допомогою;

 - Особлива турбота про дітей, які потребують спеціального піклування; Любов та розуміння як основа розвитку;

- Безоплатна і обов’язкова освіта на рівні, щонайменше початкової;

 - Перевага при отримані захисту та допомоги;

- Захист дитини від усіх форм відсутності турботи або поганого поводження, експлуатації та жорстокості;

 - Виховання у дусі взаєморозуміння, братерства та терпимості.

Яка роль права у вашому житті?  Відповіді дітей.

6.  Вправа  «Знайди пару»(5 хв.)

Вправа починається зі вступного слова : «Народжується дитина. Щоб вона стала людиною, слід оточити її любов'ю, піклуванням. Звернемось до Конвенції ООН «Про права дитини», де записано: «Кожна людська істота до досягнення 18-річного віку - дитина».

Чому для захисту прав дитини було прийнято окремий законодавчий акт, який називають «Світовою конституцією прав дитини», Конвенцію про права дитини? Тому, що дитину ані в чому не можна порівнювати з дорослими».

 

Вчитель

Наші повсякденні вчинки часто мають правову оцінку. Щоб уміло і правильно користуватися своїми правами і добре виконувати свої обов’язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших ,треба знати закони. Тож наше завдання сьогодні – ще раз нагадати наші з вами права й обов’язки.

  1. Відеофрагмент «Всі люди народжуються вільними...» https://www.facebook.com/watch/?v=209748220635864
  2. Вчитель

Права людини починаються з прав дитини. А що таке права дитини?

Права дитини  це ті права, які належать особистості тому, що вона є дитиною.  8. Вправа  «Які умови необхідні для захисту прав дитини?» (15 хв)

Мета: сприяти зміні фокуса точки зору учасників на проблему порушення прав дитини; наочно продемонструвати соціальні й емоційні зв'язки, що забезпечують необхідні умови для виживання й розвитку дитини.

Обладнання: сім листків самоклейкого паперу (або сім смужок паперу, що кріпляться шпильками для шиття), на кожній з яких великими буквами (так, щоб можна було прочитати ) написано одне з таких слів: «ДІВЧИНКА», «РОДИНА», «ДІМ», «ОСВІТА», «ЛЮБОВ», «ПРАВА», «НАДІЯ»; 7 різнобарвних товстих вовняних ниток (1,5 м), ножиці.

Для сприяння зміні фокуса точки зору учасників на проблему порушення прав дитини та наочно продемонструвати соціальні й емоційні зв'язки, що забезпечують необхідні умови для виживання та розвитку дитини, вчитель пропонує випробувати методику «Нитки». Перед початком випробування методики учні  сідають  півколом, щоби створити своєрідний амфітеатр. Потім із числа учасників  вибирає вчитель  сім осіб, які одержують картки зі словами. Учасники майбутньої дії стають спиною до аудиторії - «глядача» - та прикріплюють свої картки на груди так, щоб до визначеного часу «глядачі» їх надпис прочитати не могли. У центр півкола викликається учасник, який одержав картку зі словом «ДИТИНА». Потім вчитель  починає розповідати історію, запрошуючи у визначених моментах увійти в коло дії по черзі інших з вибраних ним шести учасників. Кожний із них один із кінців кольорової нитки, запропонованої вчителем , затискає в руці, а інший кінець віддає «ДИТИНІ». Таким чином, поступово «ДИТИНА» опиняється в колі, з'єднана з кожним з інших учасників дії кольоровою ниткою.

Вчитель.  Зараз я розповім вам історію, складену на підставі фактів, що мали місце в дійсності. Отже, жила-була дівчинка. Вона росла дуже щасливою дитиною. У неї були мама й батько, бабуся й дідусь і навіть старший брат. У дівчинки була РОДИНА. (вчитель  виводить учасника, якому була віддана картка «РОДИНА», і з'єднує його ниткою з «ДИТИНОЮ».)

Усі члени родини дівчинку дуже любили та піклувались про неї, вона знала тоді, що таке дійсна ЛЮБОВ. (Виводиться учасник із карткою «ЛЮБОВ». Протягується друга ниточка.)

Родина дівчинки була досить забезпеченою й жила у великому та світлому будинку. (Виходить учасник із карткою «ДІМ»; протягується ниточка.)

Дівчинка училась у школі-гімназії, одній із кращих у їхньому місті, вона одержувала ОСВІТУ. (Вихід наступного учасника з карткою «ОСВІТА», протягується ниточка.)

У такий спосіб дотримувались ПРАВА маленької людини. (Вихід учасника з карткою «ПРАВА»; протягується ниточка.)

Дівчинка з НАДІЄЮ дивилась у майбутнє. (Вихід учасника з карткою «НАДІЯ»; протягується ниточка.)

Але так уже сталось, що майже в один рік батько та старший брат дівчинки загинули в автокатастрофі. Мама, не справившись із таким горем, почала сильно пити, а бабуся й дідусь, не перенесли лиха, що прийшло, вмерли один за одним. Так у дівчинки не стало РОДИНИ. (входить у коло й перерізає ножицями ниточку «ДИТИНА»-«РОДИНА».)

А разом з рідними пішла й ЛЮБОВ (розрізає нитку «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ».)

У дівчинки не стало й ДОМУ (ріже нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»), тому що мама продала його за борги. Дівчинка разом з мамою опинилась на вулиці. Вона перестала ходити до школи (обриває нитку «ДИТИНА»-«ОСВІТА».) Права дівчинки не дотримувались, тому що з нею поруч не було дорослих, які би про неї піклувались  ( розрізає нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА».) Лише світле проміннячко НАДІЇ ледь жевріло в її душі (єдина нитка, що залишається нерозрізаною).

Час спливав, і одного разу дівчинку небайдужі люди привели в сімейний дитячий будинок. Тепер вона вважає, що їй дуже поталанило. З нею поруч з'явились чоловік і жінка, яких вона вже називає мамою й батьком, у неї є брати та сестри ( зв'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). Дівчинка відчуває, що її люблять ( зав'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). У неї знову з'явився ДІМ, де вона почуваєш себе затишно й комфортно ( зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»). Дівчинка знову почала ВЧИТИСЬ ( зв'язує нитку «ДИТИНА-«ОСВІТА»). Дівчинка знову могла сказати: «Я - людина, нехай поки маленька, але я маю ПРАВА ( зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА»). Як добре, що є добрі люди, і як важливо не розстатися з НАДІЄЮ.

Є ще багато життєвих історій зі щасливим кінцем, і кожний із дорослих може допомогти дитині в захисті її прав, у вирішенні конкретних життєвих ситуацій.

Це дуже сумна історія однієї дівчинки. Але вона напевно допомогла кожному відшукати відповідь на запитання: які ж умови необхідні кожній дитині для повноцінного життя та розвитку. Давайте обміняємось думками.

Вчитель.

 А ось ЯКІ ПРАВА МІСТИТЬ КОНВЕНЦІЯ ООН З ПРАВ ДИТИНИ? (спрощений каталог)

 Дитиною є кожна людська істота до досягнення 18-річного віку.

Захист від дискримінації. Якнайкраще забезпечення інтересів дитини. Повага до прав батьків.

Право на життя, виживання і вільний розвиток.

Право на прізвище та ім’я.

Право на ім’я і набуття громадянства.

Право знати своїх батьків і користуватися батьківською турботою. Право не розлучатися з батьками всупереч їхньому бажанню.

Право підтримувати контакт з обома батьками.

Право на возз’єднання з сім’єю, що знаходиться в іншій державі.

Право вільно залишати будь-яку країну і повертатися в свою країну.

Право вільно висловлювати свої думки з усіх питань.

Свобода думки, совісті, релігії. Свобода асоціацій і мирних зібрань.

 Право на повну інформацію, що сприяє добробуту дитини. Право на користування послугами системи охорони здоров’я.

Право користуватися благами соціального забезпечення.

 Право на освіту.

Право на відпочинок і розваги.

Право на захист від економічної експлуатації.

 Право на захист від незаконного зловживання наркотичними засобами, психотропними речовинами, від усіх форм сексуальної експлуатації та сексуальних розбещень.

Право на гуманне поводження, на захист від незаконного та довічного позбавлення волі для дітей, що знаходяться у конфлікті із законом.

9.Перегляд відео :

Права  дітей за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=S6XUaGuaJ90

10.Вправа «Мої обов’язки» (10 хвилин)

Здобувачам освіти пропонується намалювати колаж «Мої обовязки»( плакат з висловами)

1 . Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас

2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини

3. Бути толерантним до таких людей. Поважати їх і допомагати їм

4. Дотримуватись режиму харчування. Вживати продукти до кінця терміну придатності. Поважати працю кухарів

5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим

6. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання

7. Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону

8. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав'язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні

9. Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби

10. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету

11. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас

12. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці

13. Самостійно знаходити інформацію в різноманітних джерелах

1 4. Не ображати і не принижувати оточуючих

15. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві. Не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні випадки.

Перегляд , обговорення. Дякую!

11. Конкурс «Все життя – театр, а ми гравці у ньому» (10 хв.)

Підготувати та показати сценку:

І команда – про порушення рівності жінки та чоловіка;

ІІ команда  - про прав дитини;

Слово вчителя : «Посієш вчинок — пожнеш звичку, посієш звичку — пожнеш характер, посієш характер — пожнеш долю», — говорить народна мудрість. Отож і від тебе самого насамперед залежить твоя доля, доля громадянина України.

Кожна людина, досягши певного віку, несе особисту відповідальність за наслідки невиконання або недостатнього виконання передбаченими правовими законами обов'язків, які призводять до порушення прав інших людей. Громадянська відповідальність передбачає застосування до правопорушника заходів і дій, які мають для нього негативні економічні та інші наслідки.

12. Вправа «Наш Острів» (до 15 хв.).

Мета: прищеплювати підліткам розуміння необхідності правил та законів, цінності їх у суспільстві, а також подати основні ідеї щодо справедливості,  створення атмосфери групової взаємодії для пошуку спільного рішення.

Обладнання: великі кольорові плакати з намальованими островами, маркери, фломастери, клей-олівець – 3, кольоровий папір, ножиці - 3, кольорові стрічки.

Хід вправи:  

Слово  вчителя : Уявімо, що, нажаль, на Землі сталася катастрофа, й усе було знищено. Ви – єдині з усіх людей, кому випала можливість опинитися на острові(ах). Там є гори, озера, долини. Там є ліси, дерева, трави, фрукти, овочі, тварини…. Єдине, чого немає, – людей, тільки – ви. У вас є можливість: визначити, які правила діятимуть у суспільстві на цьому острові. Об’єднуємо (за кольором стрічок) всіх учасників у 2-3 групи - «острови».

Ваше завдання: дати назву вашому острову та виробити 10 правил, які будуть стосуватися всіх мешканців острова. Правила мають виконувати всі, але, щоб ці правила не порушували права жодного мешканця острова, аби всі змогли жити щасливо.

Дуже важливо, щоб члени групи-«острова» дійшли згоди щодо правил.

Правила необхідно записати на великому аркуші (можна намалювати, як ви уявляєте свій острів, що там є). Через 10 хвилин вам потрібно представити результати своєї роботи, а також, аргументувати правила, що були напрацьовані групою.

Презентуючи свої «острівні законопроекти» всією групою, дайте відповідь на запитання:

Приклади запитань.

  •  Чи всі зголосилися виконувати правила?
  •  Як дійшли згоди?
  • Чи пропонували інші правила?  
  • Чому саме ці правила ви вважаєте найнеобхіднішими?
  •  Як ці правила будуть працювати у вашому  острівному суспільстві?
  •  Чи є на острові відповідальний за їх виконання?
  •  Що станеться, якщо хтось порушить правила?

Презентування роботи. Підбиття висновку. Дякую!

Вчитель ( послухайте, що говорять про права інші діти)

 «На мою думку, право – це моя свобода, це можливість приймати рішення і робити те, що мені подобається. Звісно, життя обмежується обставинами, законами та мораллю. Якраз тут я вбачаю основне право у своєму житті – це право вибору, якою мені бути людиною”, – таку думку висловила переможниця конкурсу Антоніна Бенько, учениця 8-го класу Виженської школи. “Якщо скасувати норми права, кожен з нас матиме змогу діяти на свій розсуд, діяти так, як йому заманеться. В результаті наступить хаос та безлад”, – зауважила учениця 9-А класу Вижницької школи Ольга Матейчук, яка за результатами оцінювання посіла II місце у конкурсі. «Кожен з нас має стежити, чи він не порушує права. А також поважати права інших, не менше, ніж власні”

13. Відеофрагмент «Захищай свої права та права інших» за посиланням :

https://www.youtube.com/watch?v=WQfn1wYga4s ( 3 хв.)

14.Вправа-рефлексія «Подарунок-побажання» ( до 5 хв.).

Мета: підкріплення позитивних емоцій, сприятливої атмосфери класу, дізнатися чи справдилися очікування учасників.

Обладнання: кольорові роздруківки у вигляді «нотатничків», маркери, плакат на фліпчарті з намальованою відкритою книгою, клей-олівець.

Хід вправ: учасники по черзі висловлюють свої враження від заняття, що дізналися нового, чого навчилися, що сподобалося. Прикріплюють на плакат  свої «роздруківки-нотатнички». 

Підсумок

Вчитель

 Незабаром вам відповідати за життя нашої країни. Адже недарма говориться: «Держава будується не в майбутньому, вона будується сьогодні». Ви своїми знаннями, своєю працею маєте доводити свою любов до держави. Хочеться вірити, що ви зробите це гідно, щоб кожен міг би сказати: «Я – громадянин України». Любіть Україну. любіть свій край, бережіть його, плекайте. Нема життя без України, бо Україна – це мати, яку не обирають, як і долю, бо Україна – це пісня, яка вічна на цій землі і людина повинна бути захищеною з правової точки зору та щасливою тут.

Щасливого, мирного і незабутнього дитинства бажаю Вам діти !

Бережімо дітей – вони наше майбутнє!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1 . Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас.

 

2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини.

 

3. Бути толерантним до таких людей. Поважати їх і допомагати їм.

 

4. Дотримуватись режиму харчування. Вживати продукти до кінця терміну придатності. Поважати працю кухарів.

 

5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим.

 

6. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розгляд малюнків

На малюнках зображено порушення таких прав людини (Європейська конвенція з прав людини):

  1. Порушення права на ефективний засіб правового захисту. Люди ромської національності (назва «цигани» є дискримінаційною) часто не мають базових прав, які є у інших громадян. 
  2. Порушення права на свободу думки, совісті і релігії. 
  3. Порушення права на повагу до приватного і сімейного життя. 
  4. Право на свободу пересування. 
  5. Порушення права на свободу та особисту недоторканність. 
  6. Порушення права на заборону дискримінації. Безхатченки або люди без постійного місця проживання часто є заручниками скрутних життєвих обставин, через що втрачають житло: неможливість платити за дім, недобросовісні співмешканці тощо. 
  7. Право на освіту. Кожній дитині, незалежно від походження та матеріального стану, не може бути відмовлено у праві на освіту.
  8. Право на свободу вираження поглядів. 
  9. Право на свободу зібрань та об'єднання. 
  10. Порушення права на заборону катувань. Нікого  не може бути піддано катуванню або нелюдському  чи такому, що принижує гідність, поводженню або покаранню.

Згодом запропонуйте учням класифікувати фотографії за трьома категоріями:

  • На фото справедлива та чесна ситуація.
  • На фото приклад несправедливості.
  • Учні не впевнені, як класифікувати фото.

 

 

 

  1. Мета: