|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тренінг 1. Дружний клас
З’ясувати, як допомагають у роботі злагодженість та взаємодія, вчити створювати спільний проект, виховувати взаємоповагу, взаємодопомо-
Результати навчання
Наприкінці заняття учні:
називають ознаки справжнього друга; дають визначення поняття «взаємодія»; пояснюють, до чого веде незлагодженість у роботі; демонструють, як допомагають у роботі злагодженість та взаємодія.
Обладнання і матеріали
Класна дошка і кольорова крейда або фліпчарт і фломастери.
Комп’ютер, доступ до інтернету, мультимедійний проектор (бажано).
Ватман, на якому написано: «Наш 3-й клас».
Що підготувати заздалегідь
Роздрукувати роздавальні матеріали для учнів і додатки для вчителя.
Перевірити презентацію до теми «Дружний клас».
Орієнтовний план уроку
Стартове завдання |
|
5 хв |
Бесіда «Вчимося діяти разом» |
|
5 хв |
Руханка |
|
2 хв |
Перегляд та обговорення відео |
|
8 хв |
Вправа «Робота в команді» |
|
15 хв |
Підсумкові завдання |
|
5 хв |
|
Усього тривалість |
40 хв |
Стартові завдання (вступ до теми про знайомство)
1. Зворотний зв’язок із минулим заняттям: «Про що ми говорили на минулому уроці?» Вислухайте відповіді дітей, підсумуйте: «Минулий урок був присвячений ознайомленню з програмою "Вчимося жити разом". Ми розробляли правила, які допоможуть нам працювати, і більше дізнавалися одне про одного».
2. Оголосіть тему уроку: «Сьогодні ми продовжимо говорити про те, як діяти разом, допомагати одне одному, як здружити наш клас».
3. Запропонуйте дітям прочитати вірш «Гойдалка на двох» (Завдання 1 у Роздавальних матеріалах для учнів). Поясніть значення слів «запеклий жаднюга» — той, хто завжди з усіма жадібний, невиправний жаднюга.
Запитання для обговорення:
• Чому не можна бути жаднюгою на гойдалці? (Бо самому неможливо покататися; вдвох цікавіше і веселіше гратися.)
4. Знайомство. Запропонуйте дітям по черзі назвати своє ім’я та розповісти,
в які ігри їм подобається грати разом з іншими дітьми (хованки, бадмінтон, теніс, футбол тощо).
Якщо у класі надто багато учнів або у вас не вистачає часу, виконайте цю вправу в парах.
5. Вправа «Справжній друг» (якщо є час)
Зачитуйте твердження, якщо учні згодні з ним, то плескають у долоні, якщо ні – тупотять ногами.
• Справжній друг – це той, хто ніколи не обманює свого друга.
• Справжній друг – це той, хто нікому не розповість про секрети свого друга.
• Справжній друг радіє, коли товариш отримав погану оцінку.
• Справжній друг – завжди намагається захистити від образ.
• Справжній друг насміхається, коли в його товариша щось не виходить.
• Справжній друг – це той, хто не шкодує для друга нічого з того, що має.
Підсумуйте: «Молодці! Ви добре знаєте, що означає бути справжнім другом».
Бесіда «Вчимося діяти разом» (дати визначення поняття «взаємодія»)
Слово вчителя: «Щодня ти приходиш до школи і спілкуєшся зі своїми однокласниками».
Запитайте учнів: «Які роботи в класі ви виконуєте разом? (Чергування, збір макулатури, підготовка до виступу.) Що потрібно для того, аби робота була успішною?» (Діяти разом.) Підсумуйте: «Взаємодія – це коли ви щось робите разом і допомагаєте один одному».
Примітка: намалюйте схему на дошці (або напишіть слова на картках і прикріплюйте їх на дошку в ході бесіди). Взаємодія
Запропонуйте учням виконати Завдання 4 у Роздавальних матеріалах для учнів і прочитати слова, які починаються з частини «взаємо-» (якщо дітям складно виконуватити це завдання самостійно, то підкажіть їм, щоб рахували букви).
Примітка: Якщо дітям складно писати на колінах, то намалюйте кросворд на дошці.
Охочі по черзі можуть дописати букви.
Руханка «Усі – дехто – один – ніхто»
(розім'ятися, потренувати увагу)
Слово вчителя: «Встаньте ті, в кого карі очі». Учні з карими очима мають встати, а потім знову сісти на місце. Продовжте: «Встаньте ті, хто вранці прокинувся у доброму настрої»; «Встаньте ті, в кого є друзі»; «Встаньте ті, хто любить кавун»; «Встаньте ті, хто йде до школи з однокласниками»; «Встаньте ті, хто полюбляє мультики»; «Встаньте ті, хто бачив кенгуру»; «Встаньте ті, хто говорить китайською» тощо.
Примітка: спираючись на знання свого класу, постарайтеся назвати те, що стосується всіх учнів, кількох учнів, лише одного учня або жодного з класу.
Підсумуйте: «Отже, за допомогою цієї вправи ми дізналися, що між нами є багато спільного».
Перегляд та обговорення мультфільму (продемонструвати, як допомагають дружба і злагодженість у роботі)
1. Перегляньте відео «Ріпка» (4:48 хв). Якщо учні вже переглядали його або читали казку – перейдіть до обговорення.
http://autta.org.ua/ua/materials/material/
R-pka/
Запитання для обговорення:
• Хто посадив ріпку?
• Хто допомагав її витягнути?
• Що було головною умовою успіху?
• Чи трапляються подібні ситуації у вашому класі? Наведіть приклади таких ситуацій.
• Як ви розумієте вислів: «Один за всіх і всі за одного»?
2. Перегляньте відео «Лебідь, Щука і Рак» (1:30 хв)
http://autta.org.ua/ua/materials/material/ Lebed--Rak-i-SHCHuka/
Запитання для обговорення: • Що хотіли зробити Лебідь, Щука і Рак?
• Куди кожен з них тягнув віз?
• Чи трапляються подібні ситуації у вашому класі?
• Як їх ліпше вирішувати: кричати, сперечатися, наполягати на своєму чи радитися, домовлятися і діяти разом?
Примітка. Напишіть на дошці схему (або напишіть слова на картках і прикріпіть на дошці).
Взаємодія + злагодженість = успіх
Підсумуйте: «Висновок: взаємодія і злагодженість – запорука успіху».
Вправа «Робота в команді»
(кооперація, творча взаємодія)
1. Об’єднайте учнів у три групи («художники», «письменники», «юристи»). Для цього роздрукуйте картки (Додаток 1.1) і виріжте потрібну кількість їх. Покладіть картки в коробку і запропонуйте дітям витягнути папірець. Для економії часу можна заздалегідь прикріпити картинки на спинки стільців учнів.
2. Розподіліть завдання між групами та роздайте Додаток 1.2:
• «художники» мають створити емблему класу; «письменники» придумати гасло класу; «юристи» скласти правила класу, за зразком Додатку 1.2.
• Роздайте учням аркуші паперу формату А3 і дайте час на підготовку.
4. Запросіть групи продемонструвати результати своєї роботи.
5. Оформте плакат з емблемою, гаслом та правилами і прикріпіть його на видноті.
Запитання для обговорення:
• Як ви гадаєте, яких правил вам буде дотримуватися легше?
• А яких правил дотримуватися складніше?
• За короткий час нам вдалося створити чудовий плакат. Як ви гадаєте, чому?
Підсумуйте: «Коли всі дружно працюють, результат набагато кращий».
Підсумкові завдання (закріпити отримані знання)
1. Зачитайте висновки:
• Взаємодіяти – це щось робити разом і допомагати одне одному.
• Взаємодія і злагодженість – запорука успіху.
• У дружному класі вчитися легше і приємніше.
2. Домашнє завдання (виконується за бажанням дітей)
• Завдання 5 у Роздавальних матеріалах для учнів.
• Попросіть учнів принести на наступний урок світлини своєї родини.
3. Вправа «Відкритий мікрофон». Запропонуйте учням по черзі сказати, що їм найбільше сподобалося чи не сподобалося на цьому уроці.
Якщо у класі надто багато учнів або у вас не вистачає часу, виконайте цю вправу в парах.
Додаток 1.1
Додаток 1.2