Формування
безпечного освітнього середовища у класному колективі
Класний колектив – це друга сім’я для кожної дитини, в якій вона проводить найактивнішу частину свого дня. Так само як і вдома, учні формують тут свою особистість та, на додачу до нових знань, отримують важливі життєві навички. Саме тому завдання класного керівника створити комфортне освітнє середовище у класному колективі, у якому є комфортна міжособистісна взаємодія, що сприяє емоційному благополуччю учнів, педагогів і батьків, відсутні будь які прояви насильства та є достатні ресурси для їх запобігання, а також дотримано прав і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника навчально-виховного процесу.
З досвіду роботи можу сказати, що на безпечне освітнє середовище впливає:
Якість міжособистісних відносин:
На ці відносини впливають позитивні фактори (довіра, доброзичливість, схвалення, толерантність); та негативні фактори (агресивність, конфліктність, ворожість, маніпулятивність).
Щоб запобігти негативним факторам у класному колективі наголошую своїм учням, що ми повинні навчитися довіряти одне-одному, розумію що діти можуть робити помилки, так само як і дорослі. Найголовніше вміти аналізувати їх разом, обговорюючи шляхи вирішення.
Організовую класні заходи заздалегідь, вони самі обирають, куди хочуть піти разом, як провести своє дозвілля, найголовніше щоб участь в обговорені брав кожен. Ними були організовані звичайні пікніки у природу, була організована екскурсія до Луцька. Разом навчаємось складати план дій, який я лише інколи корегую. Так ми можемо виконувати всі його пункти, якими б неоднозначними вони не були. Нхочу виховувати страх перед помилкою, а намагаюся донести до учнів, що в житті можна вирішити будь-що, а якщо ще й підійти до цього творчо, то можна зробити це, обійшовшись без зайвого стресу: навіть якщо вони помиляються, то отримують цінний досвід і вчаться визнавати свої помилки..
Великою мірою на безпечне освітнє середовище впливає захищеність в освітньому середовищі, тобто відсутність насильства, жорстокості в усіх його видах і формах. Не секрет, що сьогодні серед молоді гостро загострилася проблема насильства, жорстокості. Для того щоб запобігти ці пряви з першого дня роботи з класом наголошую в на неприпустимості глузування над ровесниками, всі ми можемо помилятися, і кожен з нас має право на помилку , акцентує увагу учнів на дотримані правил поведінки у закладі освіти. З цією метою проводжу індивідуальні бесіди, перегляди мультфільмів з коментуванням ”Вірте у любов, вірте у різдво”, “Ти також заблукав у цьому світі, як і я?” Години спілкування “Стоп! Тут мій кордон або правила безпечної поведінки” “Психологічне та фізичне насильство. Хто має відповідати за законом”Учнівським самоврядуванням було проведено День толерантності, де учні 7 класу були активними учасниками, у класі був проведений урок доброти до дня людей з особливими потребами, година спілкування “Необхідне та важливе слово “Дякую” до міжнародного дня “Дякую.” Створили власні розгортки “Поспішайте творити добро, до Міжнародного дня Волонтера. Колективно створили сцінівку до дня єднанняМикола Гримайло тісно працює з родинами, цікавиться у батьків про проблеми дітей.
Переконаний, що на безпечне освітнє середовище впливає задоволеність освітнім середовищем, та комфортність у ньому, тобто задоволення базових потреб дитини у допомозі та підтримці, збереженні її самооцінки, розвитку здібностей, можливостей. Для того щоб задовільнити перераховані вище базові потреби дитини у класному колективі використовую наступні прийоми виховання: довіра, прохання, нагорода, методики колективної і групової діяльності, намагається щоб кожна дитина у класі змогла реалізувати власні здібності ( учні є активними учасниками і переможцями спортивник змагань, мовно-літературних конкурсів, переможці всеукраїнського конкурсу “Срібні дзвіночки, Перлини мистецтва, зараз разом готуємося до спортивних змагань Пліч-о-пліч під гаслом “Разом Переможемо”, беруть активну участь у класних та шкільних заходах.), переконався, що присутність класного керівника на змаганнях є для них дуже важливою, вони в повній мірі відчувають підтримку.
Отже, робота над створенням безпечного освітнього середовища - це безперервний процес, а саме: реагування на нові виклики життя, пошуку нових ідей, можливостей, ресурсів.