Тренінг для учнів 9-го класу «Характер людини»
Мета: Мотивувати учнів до самовдосконалення, обрання гідних зразків для наслідування.
Очікувані результати: Наприкінці заняття учні:
• називають ознаки доброго характеру;
• розповідають про людей, які можуть бути взірцем для наслідування.
Обладнання і матеріали:
• Класна дошка і кольорова крейда або фліпчарт і фломастери.
• Комп'ютер, доступ до інтернету, мультимедійний проектор (бажано).
Що підготувати заздалегідь:
• Роздрукувати роздавальні матеріали для учнів.
• Перевірити презентацію та відео до теми.
Орієнтовний план уроку
Стартові завдання |
15 хв |
Руханка «Австралійський дощ» |
4 хв |
Бесіда «Добрий характер» |
6 хв |
Робота у групах |
17 хв |
Підсумкові завдання |
3 хв |
Усього тривалість |
45 хв |
Рекомендації щодо проведення уроку:
Робота у групах.
Якщо у вашому класі мала кількість учнів, можна виконати це завдання в парах.
Відкритий мікрофон.
Якщо у класі понад 20 учнів або не вистачає часу, виконайте вправу в парах.
Стартові завдання (повторити попередній матеріал і перейти до нового)
1. Зворотний зв'язок. Запитайте учнів: «Про що ми говорили на минулому уроці»? Вислухайте відповіді охочих, підсумуйте їх.
2. Повторення правил. Запитайте учнів, яких правил дотримуватися легше, а яких — важче.
3. Оголосіть тему уроку: «Сьогодні ви дізнаєтеся, що таке характер, який характер вважається добрим».
4. Інформаційне повідомлення (пояснити термін «характер»).
Слово вчителя: «Психологічні особливості людини виявляються в її характері. Слово "характер" у перекладі з грецької означає "печатка" або "відбиток". Характер виявляється у стосунках людини з оточенням та її вчинках. Наприклад, Максим — відповідальний, на нього завжди можна покластися, а Костик — легковажний, йому краще нічого не доручати. Оксана — сором'язлива і трохи відлюдькувата, а її сестра Марічка — дуже товариська».
5. Вправа на знайомство. Запропонуйте учням записати своє ім'я у стовпчик і навпроти кожної літери написати свої риси характеру, що починаються на кожну букву.
Наприклад:
О — охайна
К — кумедна
С — співчутлива
А— артистична
Н — наполеглива
А — активна.
• Якщо учні не можуть дібрати слово на якусь букву (наприклад, «и»), вони можуть пропустити її.
Запитання для обговорення:
Які риси характеру характеризують:
• ставлення до себе (скромний, хвалькуватий, самокритичний, честолюбний...);
• ставлення до інших людей (тактовний, ввічливий, співчутливий, брутальний, нахабний...);
• ставлення до праці (старанний, пунктуальний, безвідповідальний...);
• ставлення до речей (ощадливий, акуратний, марнотратний, неохайний..).
Підсумуйте: «Риси характеру виявляються в наших вчинках і стосунках з людьми».
Руханка «Австралійський дощ» (запобігти втомі)
• Запропонуйте учасникам стати в коло і проведіть руханку «Австралійський дощ».
Слово вчителя: «Друзі, чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх по черзі лише після того, як ваш сусід праворуч почне виконувати цей рух.
— В Австралії піднявся вітер (терти долоні).
— Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
— Дощ посилюється (почергове плескання по грудях).
— Починається справжня злива (плескання по ногах).
— А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами).
— Але що це? Буря почала вщухати (плескання по ногах).
— Злива перетворюється на дощ (плескання долонями по грудях).
— Рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями).
— Вщухає вітер (терти долоні).
— Сонце (руки догори)».
Бесіда «Добрий характер» (проаналізувати ознаки доброго характеру)
Слово вчителя: «В юності люди шукають взірці для наслідування, намагаються бути схожими на своїх друзів, батьків, молодіжних кумирів. Тому важливо навчитися розрізняти позитивні й негативні риси характеру, щоб обирати гідні моральні орієнтири».
1. Запропонуйте учням по черзі вголос зачитати ознаки доброго характеру із Роздавальних матеріалів для учнів.
Підсумуйте: «Люди з добрим характером роблять наш світ кращим, тому треба намагатися розвивати в собі такі риси».
Робота у групах (навести приклади людей, які можуть бути взірцем для наслідування)
1. Об'єднайте учнів у чотири групи («зима», «весна», «літо», «осінь»).
2. Запропонуйте групам скласти і представити словесний портрет реальної людини чи літературного персонажа, про якого можна сказати, що в нього добрий характер і він може бути взірцем для наслідування (Завдання 1 у Роздавальних матеріалах для учнів).
3. Перегляньте відео «Людина з черги».
Запитання для обговорення:
• Чому хлопець купив торт для бабусі та дівчинки? (Одного разу його мама не мала змоги купити йому торт на день народження, але незнайомий чоловік купив його для них.)
• Що хлопець попросив в обмін на свій добрий вчинок? (Щоб дівчинка, як підросте, допомагала іншим, якщо матиме змогу.)
• Ким виявився чоловік, який купив торт для хлопчика? (Дідусем цієї дівчинки.)
Підсумкові завдання (закріпити набуті знання)
1. Зачитайте підсумки:
• Важливу роль у житті людини відіграє характер. Він виявляється у її стосунках з оточенням та у її вчинках.
• Спадковість і соціальне оточення людини роблять свій внесок у формування характеру, однак вплив творчого «Я», самовиховання набагато сильніший.
• Люди з добрим характером мають спільні риси: демонструють повагу, викликають довіру, вони справедливі, турботливі і є добрими громадянами.
2. Вправа «Відкритий мікрофон». Запропонуйте учням по черзі продовжити фразу: «На цьому тренінгу мені запам'яталося ...»
3. Домашнє завдання (діти виконують за бажанням)
• Запропонуйте учням переглянути фільм «Із 13 у 30» до наступного уроку.