«Краса людини – її доброта» (3клас)
Мета. Донести до свідомості учнів, що доброта – найкраща риса характеру людини; формувати духовно-моральні цінності; сприяти вихованню бажання творити добро; розвивати творче мислення, мовлення молодших школярів.
Обладнання. Ватмани, стікери, іграшка «Серце», нитки для вправи «Павутинка».
Вислови для оформлення дошки: «Хто людям добра бажає, той і собі має», «Нічого так дешево не дається і так дорого не цінується,як увічливість», «Життя дано людині на добрі справи», «Світ не без добрих людей», «Усе добре пам’ятай, а зла уникай», «Посієш учинок, а виросте звичка», «За добро добром платять», «Добре ім’я краще від багатства», «З добром дружись, а лихих — стережись».
Х і д т р е н і н г у
І. Вступна частина
- Діти, зараз я пропоную вам заплющити очі і уявити себе маленьким «сонечком». Давайте промовимо:
- «Я – маленьке сонечко. Я розчісую свої промінці і піднімаюся вільно і урочисто.
Я – велика куля. В мене багато тепла і світла.
Я – велике Сонце.
Я дарую своє тепло всім: небу, хмарам, річці, полям, тваринам, людям.
Я посміхаюся від щастя дарувати тепло, світло і добро».
- Діти,який настрій став у вас після цієї вправи?
- Так, веселий, тому, що ми дарували оточуючим тепло, любов і добро.
- Сьогодні ми поговоримо про добро і милосердя.
2. Правила тренінгу.
- Щоб наша робота була сьогодні плідною і ми все встигли зробити я пропоную вам ознайомитися з правилами тренінгу:
1. Правило піднятої руки;
2. Слухати і чути іншого;
3. Говорити по черзі;
4. Не критикувати;
5. Радіти успіхам інших;
6. Посміхатися.
3. Вправа «Очікування».
Мета: визначити очікування учасників від роботи під час заняття.
Хід вправи
Учні отримують стікери, на яких записують свої очікування від заняття. Зачитують ці очікування і розташувати їх біля підніжжя гори (плакат)
Обговорення: як ви думаєте, для чого ми визначаємо очікування від сьогоднішнього заняття?
ІІ. Основна частина.
1. Вправа «Послухай своє сердечко».
- Сьогодні у нас заняття особливе тому, що воно має торкнутися не тільки розуму, а найперше – серця. Зачепити струну кожного сердечка, щоб заговорила душа.
- Покладіть долоньку на груди і послухайте своє сердечко.
Я гадаю, воно допоможе вам дати відповідь на запитання:
- Що, саме для вас, означає слово «Добро».
(Діти передають по колу макет серця і говорять: «Добро – це …»)
- Так, дійсно, діти, добро – це людяність, взаємодопомога, чуйність.
- А що таке милосердя?
- Милосердя – добре, співчутливе, турботливе ставлення до людей, до хворих, слабких, немічних.
2. Міні – лекція.
Доброта і милосердя – це чесноти, які ще з давніх часів були традиційними для нашого народу. Кожен християнин вважав своїм обов’язком допомагати знедоленому. Поділитися шматком хліба з голодним, дати притулок бездомному, захистити старість, допомогти хворому, захистити скривдженого. Милосердна людина завжди намагається надати допомогу всім тим, хто її потребує, а також завжди прощає образи і провини. Доброта і милосердя – це два крила, на яких тримається людство.
3. Робота в групах «Планета Добра»
Напишіть слова-поняття, які були б властиві вашим друзям і вам
1 група – на квіточках
2 група – на листочках
3 група – на промінчиках сонечка пише людські чесноти :
(мудрість, чуйність, доброзичливість, відповідальність, терпимість, взаємоповага, об’єктивність, небайдужість працьовитість, доброта, злість, грубість, чемність, терпіння, повага, зло, обман, милосердя, увічливість, любов, ненависть, байдужість, щедрість...).(Учні роблять надписи й прикріплюють до плакату.)
4. Казка «Про добро»
Жила-була на світі сім’я. Вона була не проста. Більше 100 чоловік налічувалося в цій родині й усі були такі різні. Сім’я займала ціле село, так і жили всією ріднею і всім селом. Ви скажете: «Ну і що, хіба мало великих сімейств на світі?». Але річ у тому, що сім’я була особлива — мир і злагода панували в ній. Отже, на селі ні сварок, ні лайки, ні бійок і розбратів не було. Дійшов поговір про цю родину до самого владики країни, і вирішив він перевірити, чи правду говорять люди. Прибув він до села, і душа його зраділа: довкола чистота, краса, достаток і мир. Добре дітям, спокійно людям похилого віку. Здивувався владика. Вирішив дізнатися, як селяни досягли такого ладу. Прийшов до голови родини і сказав: «Розкажи, як ти досягаєш такої згоди і миру в твоїй сім’ї». Той узяв аркуш паперу й почав щось писати. Писав довго, видно, не дуже сильний був у грамоті. Потім передав аркуш владиці. Той узяв аркуш і почав розбирати карлючки старого. Розібрав насилу і здивувався. Три слова були написані на папері: «любов», «прощення», «терпіння». І в кінці аркушу: «Сто разів любов», «Сто разів прощення», «сто разів терпіння». Прочитав владика, почухав, як велося, за вухом і запитав: — І все? — Так,— відповів старий,— це і є основа життя будь-якої гарної сім’ї. І подумавши додав: — І світу теж.
5. Робота в групах.
Добрі слова – це сади.
Добрі слова – це коріння.
Добрі думки – квіти.
Добрі справи – плоди.
Отже, щоб справи були ваші добрими, потрібно, щоб і думки і слова також були добрими. Ми неодноразово говорили про твори В.Сухомлинського.
Коротенько про Сухомлинського (розповідь вчителя)
Попрацюйте в групах – прочитайте оповідання В.Сухомлинського. Обговоріть і дайте відповідь на подані питання. Підготуйте переказ оповідання.
6. Руханка.
7. Хвилинка поезії
Вірші, підготовлені учнями про доброту і милосердя.
8. Вправа «Свічка»
Запалюю свічку.
Бесіда:
Що дає свічка, коли горить? Проведіть рукою над нею. (вона дає світло, тепло)
Що ви відчуваєте? (тепло)
Накриваю свічку скляним ковпаком.
Що ви бачите? (світло)
Що ви відчуваєте? (нічого, тепло не відчувається)
Із ким можна порівняти свічку? (запалена свічка – це як добра, щира людина, від якої ми відчуваємо тепло, допомогу. Свічка накрита ковпаком – це людина, яка дбає тільки про себе, не робить нічого доброго для інших)
То якою повинна бути людина? (доброю, світлою)
У небі завжди сонце світить ясно,
А в душі немає пустоти.
Світ тобі всміхається прекрасний,
Якщо є багато доброти.
9. Гра «Кошик завдань»
Учні виходять до дошки, витягують з кошика певне завдання, читають уголос, виконують його.
ІV.Підсумок
Читець. Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та поряд жив один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав: «Який метелик у мене, о наймудріший, живий чи мертвий?». І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».
Класний керівник. Отже, друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові?
Учні відповідають: «Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре».
Ведуча. Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — добра чи зла
.
2. Гра «Павутинка»
Передати клубочок ниток тому, хто для вас хоч разочок робив добру справу.
- Як важливо не тільки самому робити добро, а і пам’ятати про добро, зроблене для тебе. Ми ще раз підтвердили думку
3. Рефлексія
-Чи подолали ми гору ? Здійснилися наші очікування?
Бачу, що ви знаєте, що має робити добра людина. Саме за допомогою корисних справ і відбувається кругообіг добра в природі.
Перегляд мультфільму «Кругообіг добра в природі»
Дякую за співробітництво. Зичу вам взаєморозуміння і взаємоповаги, миру і злагоди