Тренінг "Ми- за гендерну рівність"

Про матеріал
МЕТА: розширити знання учнів про проблему гендерних взаємовідносин у суспільстві. ЗАВДАННЯ: розкрити поняття “гендер”, “гендерні стереотипи”; розкрити негативне значення і снування будь-яких стереотипів, зокрема гендерних; визначити поширення стереотипних уявлень про гендер серед учнів; формувати неупереджене ставлення до представників обох статей; розкрити прояви гендерної нерівності у різних сферах життя
Перегляд файлу

Тренінгове заняття   «Ми- за гендерну рівність»

 

 

МЕТА: розширити знання учнів про проблему гендерних взаємовідносин у суспільстві.

        

ЗАВДАННЯ:

розкрити поняття “гендер”, “гендерні стереотипи”;

розкрити негативне значення і снування будь-яких стереотипів, зокрема гендерних; визначити поширення стереотипних уявлень про гендер серед учнів; формувати неупереджене ставлення до представників обох статей; розкрити прояви гендерної нерівності у різних сферах життя.

     

МАТЕРІАЛИ ТА ОБЛАДНАННЯ:

великі плакати “Гендерна рівність”, “Співвідношення участі жінок і чоловіків у різних сферах суспільного життя”,  два аркуші формату А3, бланки тесту “Розподіл домашньої праці”, бланки відповідей тесту “Якою мірою ви зорієнтовані на психологічні відмінності статей”, картки з рисами, картки з міфами, картки з незакінченими реченнями, вислови та прислів’я, що стосуються гендерної рівності, малюнки чоловіка і жінки.

     

УЧАСНИКИ: учні 8  класу.

 

               Хід заняття

 

   1.Привітання учасників

 

Тренер. Доброго дня,шановні учасники тренінгу.Сьогодні слова «гендер»,»гендерна рівність» є часто вживаними,але мало хто може чітко пояснити, що це за слова,що вони означають.Отож ,сьогодні на тренінгу ми з вами попробуємо розібратися в цих термінах.

 

2.Вправа «Знайомство» Давайте похвалимося. Назвіть себе і розкажіть,яка ваша улюблена справа.

 

Тренер. 3.Вправа «Правила роботи»

 

Тренер. Для того ,щоб наша робота булла ефективною пропоную прийняти наступні правила,яких ми будемо дотримуватися впродовж нашого заняття.                        Правила роботи:

1.Говорити від свого імені

2.Бути доброзичливими і активними

3.»Піднята рука»

4.Один говорить-усі слухають

5.»Тут і тепер»

6.Обговорювати дію. а не особу

7.Вільна нога

8.Конфіденційність

               Запитання до групи:

-Чи згідні ви з правилами? -Чи маєте ще якісь пропозиції?

 

 4.Вправа «Мої очікування»

 

Тренер. Пропоную вам на яблучках,які ви знайдете у себе на спинках стільців,написати,а потім озвучити,що ви чекаєте від нашої зустрічі і прикріпити їх до нашого дерева.

 

5.Інформаційне повідомлення Що таке « гендер» і «стать»

 

Між поняттями «стать» і «гендер» є дещо спільне,але й багато відмінного. Обидва поняття стосуються людини. Але,якщо стать є і у деяких рослин і тварин, то гендер ані до рослин,ані тварин,камінців чи зірок на небі жодного стосунку не має.

Отже, стать-це біологічний факт. Всі люди при народженні є або чоловічої, або жіночої статі,є хлопчиком або дівчинкою.

У свою чергу поняття «гендер» стосується характеристики людини з точки зору суспільства, тобто це соціальний стан.

 

   Вправа “Валіза”.  

   Клас об’єднується у дві групи. Учні отримують завдання за 5 хвилин   створити психологічний   портрет  жінки та чоловіка з 10 рис: 5 позитивних і  5 негативних.

   Ідеї необхідно записати на аркуші А3,а потім прикріпити на дошці і презентувати.

Після вправи  проводиться обговорення  На що орієнтувались у виборі якостей?

Які якості було вибрати легше?

Потім проводиться узагальнення наскільки стереотипізованими вийшли створені образи.    Тренер:

«Стереотип»- є спрощеним, узагальненим і часто несвідомим упередженням про людей або ідеї, які можуть призвести до упереджень і дискримінації. Це узагальнення, коли ознаки,притаманні частині групи, поширюються на всю групу в цілому.

Наприклад: італійці люблять оперу, росіяни люблять балет, люди з темною шкірою походять з Африки

Стосовно ролі жінок або чоловіків, то є очікування, як вони повинні поводитися, залежно від їх статі, це і називається «гендерними стереотипами».    Відповідно до стереотипу вважається, що чоловік повинен бути витриманим, врівноваженим, неемоційним у стосунках з іншими людьми. Жінка ж може собі дозволити не стримувати почуттів, а при образі може і поплакати. Більша емоційність жінок є одним зі стійких гендерних стереотипів. Для осіб чоловічої статі “пустити сльозу” – означає порушити норму мужності. В результаті у хлопчиків може розвинутися феміфобія , що означає страх перед проявами у себе жіночності. Цей міф обходиться людству дуже дорого. Зокрема, українським чоловікам він вартує 12 років життя — саме такою є різниця в середній тривалості життя чоловіків і жінок. Хлопчика змалечку привчають стримувати свої почуття, не плакати ("Ти ж хлопець! Солдат!"). А як писав видатний хірург Пирогов; "Невиплакані сльози змушують плакати внутрішні органи". Тож ранні інфаркти й інсульти в чоловіків — це наслідок стереотипного уявлення про "чоловічу нечутливість

     Стереотип обмежує людину, заганяє її у певні рамки, часто перешкоджає сам. 

    Гендерні стереотипи можуть бути хибними, занадто узагальненими.  У цьому випадку вони будуть виконувати консервативну  і навіть шкідливу роль, формуючи у підлітків хибне знання про гендерні ролі, неконструктивно впливати на їхню міжособистісну взаємодію і сприяти викривленому сприйняттю чоловіків та жінок та їхніх ролей у суспільстві.     Портрети створені вами, відповідають одній групі стереотипів. А зараз ми перевіримо наскільки кожен з вас орієнтується на загальноприйняті уявлення про психологічні відмінності чоловіків і жінок.

 

   Вправа “Орієнтація на стереотип”.

   Тест ”Якою мірою ви орієнтовані на психологічні відмінності статей”. Учням зачитують 10 ситуацій а вони на бланку відмічають про кого йдеться - про жінку чи чоловіка.

 

 Після виконання вправи проводиться обговорення На що орієнтувались у виборі варіанту?

На власний досвід чи на загальноприйняте уявлення.Вчитель відмічає правильність і неправильність відповідей, аргументовано пояснює  правильні відповіді.     Тренер:

    Історично так склалося, що чоловіки завжди займали домінуюче становище у суспільстві. Звичайно у різних культурах, ступінь домінування коливався, але у більшості - чоловіки мали більше прав, мали більше суспільне значення. Вважалося, що жінка – істота слабка і досить безхарактерна, тому вона не може обіймати керівні ролі, не може виконувати провідних ролей у громадському та політичному житті. І хоча історія має багато доказів протилежного, подібні переконання залишались провідними у свідомості людства. Навіть у 20 ст.  коли почалися зміни суспільної свідомості, були вчені, які проводили наукові дослідження на підтвердження подібних переконань. Зокрема   американські психологи  Макобі і Джеклін   після клопіткої роботи дійшли висновку, що чоловіки мають розвиненіші лідерські здібності, прагнення і здатність до домінування, схильність до лідерства та вищу активність. За результатами цього ж дослідження жінки виявили якості підпорядкування  та пасивність.     Звичайно, частково це так. Але означені вчені не врахували того, що всі перераховані якості виховуються, а оскільки під час виховного процесу ставлення до дівчаток і хлопчиків різне від першого дня життя, то і характери формуються різні.

   Результати сучасних досліджень свідчать: хлопчики і дівчатка, жінки і чоловіки не відрізняються за рівнем організаторських та лідерських здібностей.

Але представники різних статей демонструють різні методи управління: 

чоловіки схильні до авторитарного стилю керівництва, а жінки – до демократичного.

   Але це не значить, що один тип гірший за інший. В одних випадках необхідним є жорсткий авторитарний метод, в інших – ефективнішим є демократичний.

 

Вправа «Героїні та герої»

 

Об’єднати учасників у дві групи.На аркуші паперу вони мають накреслити дві колонки.До першої вписати (червоною ручкою)імена трьох героїнь, додавши коротку характеристику про те, хто вони,та що зробили для своєї країни.Внизу аркуша треба написати ключові слова цих характеристик,які у них асоціюються з героїнями в цілому.

Те саме треба зробити з іменами трьох героїв,вписавши їх (синьою ручкою)до другої колонки.

На фліпчарті написати імена героїнь і героїв, які представили обидві групи.

       Питання для обговорення:

-До якого типу людей належать дані герої і героїні? Що вони робили?

-Як ви про них дізналися?

-Які цінності відстоювали ці герої і героїні?

- Чи були ці цінності однакові для тих і інших? Чи між ними є відмінності?

-Що люди розуміють під словом стереотип?

-Чи маєте ви особисто якісь загальні стереотипи щодо чоловіків і жінок?

-Чи відчуваєте ви через ці стереотипи якісь обмеження?

-Яким чином схильність до гендерних стереотипів позбавляє людей їх прав?

 

   Вправа “Розвінчання міфів”.

  Учні отримують картки, із поширеними стереотипними уявленнями про жінок і  чоловіків. Кожен міф зачитує  представник команди та підтверджує   чи спростовує його. Вчитель  або підтримує думку або заперечує її, виходячи з     правильності чи помилковості.

 

   Після виконання вправи проводиться обговорення.

Чи впливають стереотипні уявлення про гендер на професійне становлення жінок і чоловіків?

Який характер має цей вплив – позитивний чи негативний?

  Тренер:

  Сім’я – це один з інститутів, де можна спостерігати порушення гендерної рівності.

   Що є сім’я?   Саме слово, якщо прислухатись, дає нам відповідь.

   Це сім  “Я”.  Тобто, група  людей, які мають рівні права. Сім – “Я”.

   Так має бути. Адже сім”я-виконує безліч функцій, це великий труд.    Більшість часу людина проводить у сім’ї.  Але саме у сім”ї максимально проявляється нерівність. Жінка виконує всю домашню роботу, задовольняє потреби сім’ї, проте ця її праця є неоплачуваною і непоцінованою. Оскільки ця робота неунормована, тому її не вважають повноцінною трудовою зайнятістю.

Побутова робота не компенсується  в грошах чи іншим економічним чином. 

Вона не є престижною, бо бачить її лише чоловік. Жінки домогосподарки працюють 7 днів на тиждень без вихідних.  Обслуговування членів сім’ї на фоні низькопрофесійної  праці посилює відчуття малоцінності  жінки. Навіть, якщо вона працює поза домом,  це не звільняє її від домашньої праці. 

 

   Але можна полегшити становище.  Яким чином? 

Якщо інші члени сім’ї  хоча б частково знімуть тягар хатньої роботи з жіночих плечей,  вона матиме більше часу на саморозвиток, на спілкування з дітьми та родичами. Ну і звичайно на професійний ріст. Через кілька років ви будете створювати власні сім”ї.  Матимете дружин та чоловіків.  Не секрет, що добробут сім’ї, доброзичливість взаємин між подружжям залежить від того, наскільки схожими є погляди чоловіка і дружини на розподіл домашніх обов’язків.

    Наступна вправа допоможе вам визначити, наскільки рівним у вашій сім’ї може бути розподіл побутових справ.

 

   Тест “ Розподіл домашньої праці”.

   Кожен учень у заздалегідь отриманому бланку  відповідає на питання тесту і підраховує отриманий результат. Після закінчення роботи психолог зачитує інтерпретацію.

  Після завершення роботи проводиться обговорення.

На що орієнтувались: на батьківську сім’ю чи власні переконання?

Чи вплинули на розподіл домашніх обов’язків стереотипи?    Тренер:

   А тепер давайте пильніше придивимось до чоловіків та жінок. Чи є ж причина для того, щоб  представники різних статей займали такі різні позиції у суспільстві?

 

   Вправа “Жінки - чоловіки”.

   Групи отримують смужки з написаними характеристиками,  вони вибирають

20 і ранжують їх за мірою вираженості у образі чоловіка (1 команда) та жінки  (2 команда. Смужки з рисами приклеюють до малюнка жінки і чоловіка. Після цього малюнки кріплять до дошки.

 Кожна команда зачитує перелік обраних рис.

 У кінці відкривається таємниця:на жовтих смужках -чоловічі  риси, на блакитних – жіночі. 

  Після виконання вправи проводиться обговорення.

Чого більше у представників статей – схожого чи відмінного?

Хто має більше схожості з протилежною статтю - чоловіки чи жінки? Чи такі вже важливі відмінності між статями?

    Тренер

    Отже давайте подивимось.

    У чоловіків і жінок більше спільного, ніж відмінного, ми рівні.                  

    Тому ніхто не має права з огляду на стать обмежити чи нав’язати вам щось.      І жінки і чоловіки мають рівні права, можливості. Звичайно і ті, ті мають окремі недоліки.  Але ідеальних людей немає. І тому коли ви будете будувати власні сім”ї, намагайтесь побачити людину такою, яка вона є, а не те наскільки вона відповідає стандарту.

 

   Вправа “Добре бути чоловіком, добре бути жінкою”.

   Кожен з учасників отримує бланк з незакінченими реченнями “Добре бути чоловіком, бо ….. Добре бути жінкою, бо …”  Завдання: завершити ці вислови.

   Після виконання кожен з учасників зачитує свій варіант завершення речення.     Після виконання вправи проводиться обговорення, в ході якого необхідно вивести думку, що і жінки і чоловіки мають в собі багато спільного, що не можна стверджувати зверхність чоловіків над жінками. Представники статей рівні  в своїх правах і можливостях, в особливостях.  Не тотожні, а рівні. Тому і жінки і чоловіки повинні мати однакові можливості для реалізації свого потенціалу у всіх сферах суспільного, професійного та сімейного життя. 

 

Підсумкові завдання, завершення тренінгу.

Вправа «Дотягнутись до зірок»

Пропоную учням стати в коло,заплющити очі,тричі глибоко вдихнути і видихнути. Відтак уявити над собою зоряне небо, підвести голову і роздивитися на ньому яскраву зірку, яка символізує заповітну мрію.Розплющити очі,простягнути руки якнайвище,»зняти» зірку з неба і «сховати» її у своєму серці.

Висновок: «Не відмовляйтеся від своїх мрій, йдіть до них крок за кроком»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

До вправи «Розвінчаня міфів»

        

*Жінки – більш  співчутливі, завжди орієнтовані на надання допомоги.

*Чоловіки – егоїстичні, пихаті, товстошкірі, нездатні до співпереживання.

*Тільки жінка може бути вседержителькою миру та злагоди в сім’ї та суспільстві. Чоловіки від своєї природи – войовничі. 

*Одна жінка – баба, дві баби – базар.

*Жінки – балакучі, язикаті особи, пліткарки, не вміють тримати язика за зубами. Справжні чоловіки не багатослівні. 

*Жінки – емоційніші, вразливіші, мають слабшу нервову систему, тому коли щось одразу в сльози.  *Бабина дорога – від печі до порога. Хатня робота і виховання дітей – обов’язок жінок. Чоловік у кращому разі може допомогти дружині. Домашній затишок – справа рук жінки.

 

*Щастя жінки неможливе без сім’ї та дітей. Ніщо не може замінити жінці щастя материнства та подружнього життя. 

*Чоловік здатний реалізувати себе поза сім’єю, занурившись у роботу. 

*Успішність чоловіка визначається лише високим матеріальним та соціальним статусом.  *Кращі керівники – чоловіки. Жінкам необхідно орієнтуватись на підлеглі ролі.

*Чоловіки краще розуміються в політиці, економіці та науці.

*У жінок волосся довге, а розум – короткий. *Жінка виховує дітей, а чоловік забезпечує сім’ю.

 

      

 

До вправи «Жінки - чоловіки»

          

      Жіночі риси

енергійність,        працелюбність,        вірність,

душевність,

тонкий   смак,         витривалість,         освіченість, 

 

Чоловічі риси

терпеливість,  доброта,       пасивність,            страх  успіху,         охайність,  професіоналізм.

Безстрашність,     

наполегливість,         фізична сила,

впевненість,              відповідальність,        елегантність, 

зовнішня краса,         чесність,   вірність,

господарність,         турботливість,         благородство,

скромність,         агресивність,         

честолюбство, 

енергійність, наполегливість,      

заповзятливість,       владність, незалежність,        освіченість,  людяність,

взаємодопомога,      чуйність,         

несправедливість, комунікабельність,   широкий

кругозір,                    ерудованість,            нещирість,                 дратівливість,            егоїстичність,  здоров’я.  

Скромність,        чесність,                    широкий кругозір,      

елегантність,       ніжність,                     поступливість,      

самопожертва,           принциповість,   глибина почуттів,             здатність прощати,  материнські почуття,          комунікабельність,   громадська

чутливість,                                                 активність,      м’якість,  

здатність  співпереживати,                   господарність,        

компетентність,                                        бережливість,         гостинність, 

вразливість,          сльозливість,             краса,                        

 

До вправи «Розподіл домашньої праці»

№ 

Твердження

Я

Він

(вона)

1.

 Турбота про дітей

 

 

2.

 Перевірка домашнього завдання дітей

 

 

3.

 Відвідування батьківських зборів

 

 

4.

 Вирішення проблем з якими діти звертаються до батьків

 

 

5.

 Організація дитячих свят у садочку й школі

 

 

6.

 Організація сімейних свят

 

 

7.

 Читання спеціальної літератури про виховання дітей

 

 

8.

 Виконання важкої фізичної праці вдома

 

 

9.

 Виконання домашньої роботи що вимагає зосередженості

 

 

10

.Купівля продуктів

 

 

11

.Прибирання у квартирі

 

 

12

.Прання білизни

 

 

13

.Поточний ремонт квартири

 

 

14

.Дрібний побутовий ремонт

 

 

15

.Спілкування із сусідами

 

 

16

.Планування сімейного бюджету

 

 

17

.Оплата комунальних послуг і електроенергії

 

 

18

.Купівля одягу,  взуття

 

 

19

.Купівля меблів, побутової техніки

 

 

20

.Догляд за домашніми тваринами

 

 

 

 

 

 

До вправи «Орієнтація на стереотип» Тест «Якою мірою ви орієнтовані на психологічні відмінності статей»

1.Дві людини відкривають коробку цукерок. Одна кладе всю цукерку в рот, а інша  надкусує, щоб подивитись начинку. Хто ця остання людина?

 

2.    У компанії зайшла мова про те, що багато хто відмовивсь би полетіти на Місяць. Одна з присутніх людина погодилась з цим, а інша заперечила: «Не вірю. Я б, наприклад, полетіла.» Хто сказав ці слова?

 

3.    Подружжя ввечері дивиться телевізор. У сусідній кімнаті спить хвора дитина. Один з подружжя говорить: «Не хвилюйся, справи покращаться.» Хто це сказав?

 

4.    Подружжя обідає в ресторані.  Один з них вибирає страву з екзотичною назвою, інший - добре знайому. Хто гурманчоловік чи жінка?

 

5.    у крамниці на поличках зліва виставлені новинки, справа – давно відома продукція.  Хто з подружжя зацікавиться новинками?

 

6.    Бензин у автомобілі закінчується. Один з подружжя пропонує заправитись на найближчій станції, інший пропонує почекати до іншої, де ввічливіший персонал. Хто з подружжя пропонує зачекати?

 

7.    Подружжя розшукує будинок приятеля. Один з них пропонує запитати перехожих, інший каже: знайдемо самі. Хто не хоче питати дорогу? 

 

8.    На стоянці незнайомий автомобіліст каже подружжю, що знаходиться в машині: «У вас, ніби, спускає колесо». Водій відповідає: «Нічого, якось доїдемо». Пасажир заперечує: «Треба подивитись, що там!» Хто сидить за кермом?

 

9.    На перехресті перед світлофором у трьох рядах зупинилось три легкові автомобілі. Коли загорається зелене світло, один з водіїв прагне стартувати першим, щоб стати «лідером». Хто він? 

10.  У кінотеатрі показують дуже важкий фільм. Хто більше схвильований трагічними сценами - чоловік чи жінка?  

Ключ.

1. Дружина.

2. І чоловік, і  жінка.

3. Чоловік. 4. Дружина. 5. Чоловік. 6. Чоловік. 7. Чоловік.

8.          Дружина.

9.          Чоловік.

10.        І чоловік, і дружина.

За кожне спів падання з ключем  нараховується 1 бал. За спів падання  з відповіддю на останнє питання – 2 бали. Якщо набрано з бали і нижче -  ви не поділяєте точки зору про відмінності чоловіків і жінок. Ви вважаєте, що між статями більше подібного ніж відмінного.

Якщо набрано від 4 до 8 балів –ви вважаєте, що чоловіки і жінки дещо відрізняються одне від одного, але ці відмінності не дуже значні.

Якщо набрано 9 і більше балів, ви вважаєте чоловіків та жінок двома полярними світами.  

 

pdf
До підручника
Основи здоров`я 8 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
23 жовтня 2023
Переглядів
2926
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку