Тренінг «Права людини – права дитини»

Про матеріал
Тренінг «Права людини – права дитини» Мета: підтримка шкільної спільноти, яка прагне впровадження системних змін в освітньому середовищі на принципах та стандартах прав людини. Навчити молодь взаємодопомозі, поважаючи одно одного у багатоманітному шкільному просторі. Поширити знання про права людини та документи які їх гарантують, сприяти формуванню правового світогляду молоді.
Перегляд файлу

Реєстраційна анкета

учасниці  Всеукраїнського конкурсу навчально-методичних розробок

 

Назва розробки

Тренінг «Права людини – права дитини»

Прізвище, ім'я, по батькові (повністю)

Котович Анастасія Євгеніївна

Місце роботи або навчання

Білозерська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №15 Добропільської міської ради

Адреса (закладу або домашня) (вулиця та номер будинку та квартири)

Вул. Будівельна 31/6

Місто (населений пункт)

м. Білозерське

Область (якщо потрібно – район)

Донецька область

Індекс

85013

Контактні телефони (обов’язково номер мобільного телефону)

+380997218425

Адреса електронної пошти

kotovichae@gmail.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тренінг «Права людини – права дитини»

  • Мета: підтримка шкільної спільноти, яка прагне впровадження системних змін в освітньому середовищі на принципах та стандартах прав людини. Навчити молодь взаємодопомозі, поважаючи одно одного у багатоманітному шкільному просторі. Поширити знання про права людини та  документи які їх гарантують, сприяти формуванню правового світогляду молоді.
  • Завдання:
  • систематизувати знання щодо поняття «прав людини»;
  • стимулювати соціальну  та правову активність й ініціативи молоді;
  • сформувати навички правомірної поведінки й навчити діяти в різноманітних життєвих ситуаціях згідно норм права;
  • виховання у молоді навичок правомірного реагування на неправомірні дії та однолітків та суспільства;
  • сприяти формуванню фундаментальних цінностей таких як права та свободи людини та громадянина;
  • виробити вміння використовувати правові знання для реалізації й захисту своїх прав, свобод та законних інтересів.
  • Очікувані результати:
  • Виміряти  практично знання щодо поняття «прав людини» в учнівському колективі;
  • Учні отримають практичні навички застосування поняття «права дитини»;
  • Використання отриманих знань в житті;
  • Формування навичків роботи з учнів з документами правової тематики;
  • Формування навичок роботи в команді;
  • Виховання почуття взаємоповаги та взаємодопомоги.
  • Час проведення: 5 годин.
  • Учасники: учні 9-11 класів
  • Кількість учасників: 25-30
  • Ресурси: проектор, фліпчарт, ноутбук, колонки, маркери, скотч, стікери, блокноти та ручки для учасників, папір.

 

час

Назва

Мета

Опис

09:00-09:20

Знайомство

Познайомити учасників, створити комфортну обстановку.

Гра. Учасники стоять у колі, називають свої ім’я+ асоціацію з тваринкою + показують рух обраної тваринки.

09:20-09:30

Правила роботи групи.

Розробити певні норми поведінки, яких треба дотримуватись під час тренінгу.

Учасники сидять у колі, за бажанням беруть м’яч і пропонують правило поведінки для комфортної співпраці, тренер записує на дошці, якщо всі згодні.

09:30-09:45

Вступне слово тренера.

Налаштування молодь на роботу.

Тренер повідомляє основну мету і зміст тренінгового заняття. Короткий виклад інформації щодо теми «Права людини» (можливий перегляд відео «Історія прав людини»)

 

09:45-10:00

Очікування учасників.

Ознайомитись з  очікуваннями учасників.

Гра «Чоловічки» (Учасникам роздають стікери у формі чоловічків, пишуть на голові- що хочу?, на руках – з чим прийшов?,  на ногах- хочу навчитись.) На дошці написано: Хочу! Знаю! Навчусь! Тренер прикріплює стікери.

10:00-10:20

Мозговий штурм з теми права людини

Проаналізувати  рівень знань.

(Об’єднати учасників в три групи, наприклад за допомогою руханки «Молекули»)

В аудиторії розміщено плакати з назвами: «Рівність», «Свобода», «Нерівність».

Робота в групах. Учасники кожної групи по черзі підходять до плакату та пишуть свої асоціації з даними поняттями. Підведення підсумків тренером, чітке формування даних понять та їх зв’язку з правами людини.

10:20-11:05

Рольова гра «Зробіть крок вперед»

Розуміння нерівності як джерела порушення прав людини. Привернення уваги до нерівності можливостей учасників.

Учасники отримують картки з соціальними ролями шляхом жеребкування (картки показувати інших учасникам забороно). Тренер зачитує перелік ситуацій, якщо учасник погоджується, то робить крок вперед, в іншому випадку залишатися на місці.

По завершенню тренер проводить дебрифінг та оцінку.

11:05-11:15

Руханка «Лось»

Переключити увагу та зняти напругу учасників

Учасники стоять у колі, повторюють рухи за тренером (біг, гілка з права, гілка з ліва, гілка під ногами).

11:15-11:45

Гра «Пошук ниток»

Учасники мають змогу відчути несправедливість нерівностей.

Тренер ховає три кольори ниток без нагляду учасників (20-30шт., яскраво червоний, яскравозелений, блідожовтий).

Учасників необхідно  об’єднати у три групи, кожна отримує свій колір для пошуку. Час для пошуку 5 хвилин.

Рахують та підводять підсумки.

Що відчули (хто виграв, хто програв).

Чи була гра справедливою,

Яка група знайшла більше і чому? і т. д.

11:45-12:15

Перерва на чай/каву

 

 

12:15-13:15

Гра «Інсценування»

Вивчення загальної ідеї та концепції прав людини. Розвиток міжкультурних і комунікативних навичок. Розвиток співпраці і креативності.

 

Учасників поділити на групи  по 4-6 осіб. Кожна група повинна підготувати та показати пантоміму самостійно визначивши кілька основних ідей з теми «права людини». Іншим групам необхідно визначити, що саме хотіли передати .

13:15-13:45

Гра Казка

Виховання у молоді навичок правомірного реагування на неправомірні дії однолітків та суспільства.

 

Об’єднуємо учасників у 2 групи. Кожна група отримує казку в якій шукають порушення прав героя, складають список порушень та презентують їх.

13:45-14:00

Рефлексія

Підведення підсумків.

Учасники тренінгу висловлюють власні враження від занять починаючи свою фразу зі слів:

  •                   Найцікавішим було..... а найнуднішим було....
  •                   Мені зовсім не сподобалося..., а більш за все мені сподобалося....
  •                   Найсмішніше.... Найсерйозніше....
  •                   Я б хотів більше... і менше....

 

 

Додаток 1.

Вправа «Зроби крок вперед».

Інструкції.

1.    Створіть приємну спокійну атмосферу з ніжною музикою. Попросіть усіх учасників мовчати.

2.    Попросіть учасників витягнути з капелюха рольові картки. Після цього, поясніть учасникам, що вони не повинні нікому показувати картки та тримати їх біля себе.

3.    Запросіть учасників сісти (бажано на підлогу) і уважно прочитати їхні рольові картки.

4.    Далі попросіть учасників починати перевтілюватись в ролі. Щоб допомогти учасникам, зачитайте їм запропоновані далі питання, зупиняючись на кожному з них, щоб дати людям час подумати і усвідомити загальну картину їхнього життя:

    Яке у вас було дитинство? У якому будинку ви жили? Яким іграм ви надавали перевагу? Чим займалися ваші батьки?

    Яке у вас зараз повсякденне життя? Де ви проявляєте свою соціальну активність? Що ви робите вранці, вдень та ввечері?

    Який у вас спосіб життя? Де ви живете? Скільки ви заробляєте на місяць? Чим ви займаєтесь на дозвіллі? Як ви проводите свою відпустку?

    Що вас захоплює і чого ви боїтесь?

5.    Потім запропонуйте учасникам зберігати абсолютну тишу, поки вони шикуються поруч один з одним (як на лінії старту).

6.    Розкажіть учасникам, що ви прочитаєте список ситуацій та подій. Якщо вони на задану ситуацію чи подію можуть відповісти «так», то їм слід зробити крок вперед. В іншому випадку, вони повинні залишатись на місці і не рухатись.

7.    Читайте поступово по одній ситуації. Робіть паузи  між  прочитаними  ситуаціями так, щоб в учасників був час ступити вперед і оглянутись навколо та зрозуміти своє положення відносно інших учасників.

8.    Вкінці попросіть кожного взяти до відома його чи її кінцеве положення. Дайте учасникам декілька хвилин для того, щоб вийти з ролі перед загальним опитуванням.

Дебрифінг та оцінка.

Почніть з опитування учасників про те, що сталося під час гри і як вони себе почувають у такій грі. Потім продовжуйте розмовляти про порушені питання і про те, що учасники зрозуміли.

    Чи відчувають люди, що вони на крок попереду, чи все-таки ні?

    У  тих,  хто  рухався  вперед  дуже  часто,  запитайте,  в який  момент  почали  вони помічати, що інші просуваються повільніше?

    Чи були такі моменти, коли хтось відчував, що їхні основні права людини ігноруються?
    Чи можуть люди вгадати ролі один одного? (Дозвольте людям відкрити їхні ролі протягом цієї частини обговорення).

    Було легко чи важко грати різні ролі? Якою вони уявляють людину, чию роль вони грали?

    Чи відображує такий дослід суспільство певною мірою? Як?

    Які права людини поставлені на карту у кожній з ролей? Чи може хтось сказати, що права людини у їхній ситуації були принижені чи до них не було доступу?

    Які перші кроки можна зробити для усунення нерівності в суспільстві?

Поради фасилітатору.

Якщо ви проводите цю діяльність надворі, переконайтесь, що кожен з учасників може добре чути вас, особливо тоді, коли ви працюєте з великою групою! Ви можете взяти помічників, щоб робота з групою пройшла успішно.

На початку роботи в процесі фантазування, можливо, що хтось з учасників скаже, що мало  знає  про  життя  людини,  роль якої  йому  чи  їй  прийдеться  грати. В  такому випадку, поясніть для учасників, що це не має особливого значення і вони лише повинні скористатися своєю уявою і спробувати зіграти роль якнайкраще.

Суть цієї гри полягає у тому, щоб побачити, як зросте дистанція між учасниками, особливо в кінці експерименту між тим, хто рухався вперед дуже часто, і між тим, хто не рухався взагалі. З метою підвищення результативності, дуже важливим є скласти ролі так, щоб вони відображали реальність життя самих учасників гри. Якщо ви зробите саме так, переконайтеся, що ви адаптували ролі так, що лише декілька чоловік може зробити кроки вперед (тобто, які можуть сказати «так»). Це також застосовується, якщо у вас велика група і вам потрібно придумати більше ролей.

Протягом опитування та оцінювання дуже важливо дослідити, наскільки учасники розуміли та знали образи тих, кого їм довелося зіграти. Яке джерело інформації вони використовували: особистий досвід чи інші ресурси ( новини, книги, жарти)? Чи впевнені учасники, що інформація та уявлення про осіб, яких вони грали, є достовірною? В цьому випадку ви можете осмислити, як стереотипи та упередження діють.

Ця гра надзвичайно важлива у встановленні зв’язків між різними галузями права (цивільних/політичних і соціальних/економічних/культурних прав) і доступу до них. Проблема бідності та соціальної нерівності є не лише проблемою загальних прав — хоча навіть останні також існують для біженців та осіб, які шукають притулку, наприклад. Проблема дуже часто полягає у тому, що немає якісного доступу до цих прав.

Варіації.

Перша варіація додає додаткового обсягу для розуміння суті нерівності. Вам потрібна довга мотузка або паперова стрічка, яку можна без зайвих зусиль відірвати. Коли учасники гри вишукуються на старті, пройдіться вздовж лінії, розмотуючи за собою стрічку. Коли ви пройдете повз кожної людини, яка буде охоплена цією стрічкою, то в кінці повинно вийти так, що всі об’єднані в одну довгу стрічку. Коли настане час зробити крок вперед, деякі учасники будуть стояти перед вибором робити крок вперед чи ні, адже це означатиме, що вони розірвуть стрічку. Може навіть статися ситуація, що ті, хто залишився позаду, звинувачуватимуть тих, хто рухався вперед, і тому порвав стрічку. У такому разі слід нагадати людям, що коли вони на певне запитання відповідають «так», вони просто зобов’язані рухатись вперед. В іншому випадку їм слід залишатись там, де вони є, і не рухатись.

Другий різновид: Проведіть перший тур, як описано вище, а потім продовжуйте гру у другому турі, який дає можливість показати інколи недооцінені можливості (компетенції). Учасники грають ті ж самі ролі. В другому турі, прочитайте підготовлені заздалегідь положення, які зосереджують увагу на тому, що знедолені люди можуть мати, виходячи зі своїх ситуацій. Наприклад:

    Ви розмовляєте більше, ніж на двох мовах і користуєтесь цими мовами щодня.

    Ви подолали фізичні та психічні недоліки, і це надало вам впевненості та внутрішньої сили для того, щоб впоратись з проблемою безробіття.

    Ви страждаєте від невиліковної хвороби і тому краще, ніж інші розумієте цінність життя.

    Ви  виховувались  у  селі,  далекому  від  цивілізації,  і  тому  розумієте  значення екологічної кризи, яка стоїть перед світом внаслідок зміни клімату.

    Ви знаєте, як жити на маленький бюджет і де можна знайти найвигідніші пропозиції.

Ви можете адаптувати цей метод для виявлення відмінностей у багатьох інших проблемних секторах, як приклад, в питанні доступу до води, в проблемі участі в політичному чи соціальному житті, чи в проблемах інших галузей права. Якщо ви зосередитесь на іншій проблемі, то вам необхідно придумати інші ролі та положення (ситуації та події). Якщо ви все ж таки скористаєтесь цим методом в іншій сфері, то вам необхідно бути добре обізнаним в ролях та положеннях для нової гри.

Ще один шлях роботи, який допоможе отримати більше ідей та результатів, а також заглибити розуміння учасників, є робота спочатку з маленькими групами, а потім згуртування всіх разом для того, щоб поділитись здобутими ідеями. Якщо ви виберете цей вид роботи, то вам неймовірно цінним буде взяти помічників. Спробуйте використати наступний метод у другій частині опитування після того, як кожна роль вже буде показана в менших групах. Попросіть людей дослідити, хто в їхньому суспільстві має менше прав, а хто — більше, які є у них шанси та можливості, і як перші кроки можуть і повинні бути зроблені для вирішення питання про нерівність. Крім того, попросіть людей взяти одну із ролей (як приклад) і запитайте, що можна буде зроблити: які обов’язки та відповідальність стоїть саме перед цим персонажем, які зобов’язання має суспільство та уряд перед цією людиною.

Пропозиції щодо виконання подальших дій.

Залежно від того, з яким соціальним контекстом ви працюєте, ви можете запросити представників спільноти захисту культурних чи соціальних меншин для розмови з групою. Дізнайтеся у цих представників, за що вони борються і як ви та молодь можете допомог- ти їм. Така наочна зустріч буде також прекрасною можливістю розглянути та обговорити деякі упередження та стереотипи, створені в процесі дискусії.

Рольові картки

Ви безробітна одинока мати.

Ви президент партійно-політичної молодіжної організації (партія якої є зараз при владі).

Ви дочка звичайного менеджера банку. Ви вивчаєте економіку в університеті.

Ви син китайського емігранта, який працює в успішному фастфуд бізнесі.

Ви арабська мусульманська дівчина, яка живе з щиро відданими релігії батьками.

Ви дочка американського посла в іншій країні, де ви і живете.

Ви солдат армії, який виконує обов’язкову військову службу.

Ви власник успішної імпорто-експортої компанії.

Ви інвалід, який може пересуватись лише на інвалідному візку.

Ви пенсіонер з фабрики, яка виготовляє взуття.

Ви 17-річна циганка, яка не закінчила навіть початкову школу.

Ви подружка молодого артиста, у якого залежність від героїну.

Ви повія середніх років, яка ВІЛ-інфікована.

Ви 22-річна лесбіянка.

Ви безробітний випускник університету, який чекає на першу можливість знайти роботу.

Ви фото модель африканського походження.

Ви 24-річний біженець з Афганістану.

Ви бездомний молодий чоловік, вам 27 років.

Ви нелегальний іммігрант з Малі.

Ви 19-річний син фермера з далекого села в горах.

Ситуації та події

Прочитайте дані ситуації вголос. Витримуйте паузу після зачитування кожної ситуації, щоб учасники встигли зробити крок вперед і щоб побачити як далеко учасники будуть віддалятись відносно один до одного.

    Ви ніколи не стикалися з жодними фінансовими труднощами.

    У вас чудове житло з телефоном та телевізором.

    Ви відчуваєте, що вашу мову, релігію та культуру поважають в середовищі, у якому ви живете.

    Ви відчуваєте, що ваша думка стосовно соціальних та політичних питань вагома і до вас прислухаються.

    Інші люди консультують вас з різних питань.

    Ви не боїтесь, що вас зупинить поліція.
    Ви знаєте куди звернутись за порадою чи допомогою, якщо в цьому буде потреба.

    Ви ніколи не відчували себе дискримінованим через своє походження.

    Вам вистачає соціального та медичного захисту.

    Ви маєте змогу поїхати у відпустку раз на рік.

    Ви можете запросити друзів на вечерю додому.

    У вас цікаве життя і ви налаштовані оптимістично стосовно вашого майбутнього.

    Ви відчуваєте, що можете навчатись і наслідувати професію, яку ви обрали.
    Ви не боїтесь, що на вас нападуть чи будуть переслідувати на вулиці чи в засобах масової інформації.

    Ви можете голосувати на національних чи місцевих виборах.

    Ви можете святкувати найважливіші релігійні свята зі своїми рідними та близькими друзями.

    Ви можете брати участь в міжнародному семінарі закордоном.

    Ви можете ходити в театр чи кіно хоча б один раз на тиждень.

    Ви не боїтесь за майбутнє ваших дітей.

    Ви можете купувати новий одяг хоча б один раз на три місяці.
    Ви можете будувати стосунки з людиною, в яку закохані.

    Ви відчуваєте, що вашу компетенцію цінують та поважають в суспільстві, у якому ви живете.

    Ви можете використовувати та отримувати користь від Інтернету.

    Ви не боїтесь наслідків зміни клімату.

    Ви можете користуватись будь-яким сайтом в Інтернеті, не побоюючись цензури.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2.

Гра «Інсценування»

Інструкції

1.    Пояснити, що метою цього практичного заняття є інсценізація для висвітлення загальної ідеї та концепції прав людини, що повинна бути зрозумілою для людей різних культур, які розмовляють різними мовами.

2.    Пояснити, що вони не матимуть право використовувати слова взагалі: це повинна бути  пантоміма. Однак групи можуть використовувати додаткові матеріали або реквізит, якщо вони побажають.

3.    Попросити учасників розділитися на малі групи, що складатимуться з чотирьох — шести осіб, і дати кожній групі великий аркуш паперу та набір кольорових олівців/ маркерів.

4.    Виділити групам 10 хвилин часу, спочатку для колективного обговорення усіх своїх ідей щодо прав людини, а потім визначити дві або три основні ідеї, які вони хотіли б найбільше зобразити за допомогою пантоміми.

5.    Далі  виділити  групам  30  хвилин  часу,  щоб  скласти  і  прорепетирувати  пантоміму. Пояснити, що це має бути групова робота і порядок слів.

6.    Після завершення 30 хвилин необхідно зібрати групи разом, щоб кожна група могла спостерігати презентації іншої групи.

7.    Виділити кілька хвилин після кожного виступу для зворотного зв’язку та обговорення.

8.    Попросити глядачів запропонувати свою інтерпретацію того, що вони тільки що побачили, та спробувати визначити ключові ідеї пантоміми, які намагалися зобразити.

9.    Потім дати самій групі, що показувала інсценізацію, можливість коротко пояснити будь-які моменти, які були упущені під час зворотного зв’язку.

Повторити цю процедуру для кожного з виступів.

Дебрифінг та оцінка.

Почнемо з розгляду самої діяльності, а потім перейдемо до того, що люди дізналися про права людини.

     Як люди ставляться до цієї діяльності? Чи було це важче чи легше, ніж вони уявляли собі з самого початку? Які були найбільш складні аспекти, що було найважче показати?

    Чи дізналися люди щось нове про права людини? Чи були вони здивовані, зрозумівши, що вони, насправді, знали більше, ніж вони думали?

    Чи були спільні і відмінні риси в різних презентаціях?

    Чи були принципові розбіжності з приводу ідеї прав людини у групі? Яким чином вони були вирішені?

    На основі презентації встановити найбільш важливі і загальні риси прав людини на думку учасників

Поради фасилітатору.

Якщо люди зовсім нічого не знають про концепцію прав людини, буде більш цікаво розпочати робити дану вправу з невеличкої вступної пояснювальної промови фасилітатора. Основна мета полягає в оцінці рівня розуміння та знань про права людини, які молодь вже отримала протягом свого життя. Варто наголосити на цьому моменті для групи, перш ніж члени групи почнуть роботу, задля того, щоб вони не відчували себе обмеженими у знаннях щодо точного розуміння прав людини.

Дати зрозуміти учасникам, що їх завдання полягає в тому, щоб зобразити «права людини в цілому», а не проілюструвати одне або декілька конкретних прав людини. Учасники можуть вирішити розглянути одне конкретне право для того, щоб виявити загальні моменти, але слід пам’ятати, що вони повинні показати, що є спільною рисою для різних прав людини. В кінці презентації аудиторія повинна бути здатною (або розпочати!) відповідати на запитання: «Що таке права людини?»

Не дозволяйте тим, хто відчуває себе слабким у цьому процесі, відмовлятися від активної участі! Поясніть, що є багато ролей для всіх, і що це має бути така роль, у представленні якої повинна бути зацікавлена вся група. Використання кількох незвичних реквізитів можуть зробити виступ більш яскравим і сприяти вираженню творчих ідей, наприклад, каструлі, машинки, головні убори, подушки, камені, кришка контейнера для сміття...

Якщо потрібно дати деякі натяки групам для того, щоб вони почали працювати або завершили обговорення, ви можете наштовхнути їх на думку щодо наступного:

    Права людини — це права, якими людина володіє вже лише тому, що він або вона є людиною; кожна людина має рівні права.

    Права надані усім людям у рівній мірі, універсально і назавжди.

    Права людини є цілісними і взаємозалежними: вас не можуть позбавити права лише тому, що це «менш важливо» або «несуттєво».

    Права людини є основними стандартами, без яких люди не можуть жити гідно.

Варіації.

Якщо для учасників виявилося важко робити пантоміми, ви можете замість цього попросити їх пограти у гру «Море хвилюється раз» для того, щоб колективно зобразити фігуру. Якщо фасилітатор потім знімає на фотокамеру, ви можете зібрати колекцію фотографій «колективні образи» і використовувати їх в інших ситуаціях, як вправу для початку для обговорення, або на виставці.

Як варіант, ви можете провести вправу з елементами малювання: розділити людей на групи, щоб намалювати плакат, знову ж таки, без слів, щоб виразити таким чином основні ідеї про права людини. Потім зробити виставку різних плакатів.

Якщо ви хочете зосередити увагу груп на окремих концепціях, ви можете вирізати етапи 3 і 4 з інструкції і дати малим групам ключові слова, наприклад, рівність, мир, бідність і солідарність. Даючи різні слова кожній групі, ви охоплюєте більше понять; даючи ж одне й те саме слово кожній малій групі, ви отримаєте цікаву різноманітність вираження.

Вправа, може також здійснюватися в меншій мірі, як підготовча, а в більшій мірі для того, щоб сформувати і уточнити думки, оскільки деякі люди вже працювали над іншою роботою, вказаною в інструкції, або вже проводили своє власне дослідження.

Ідеї для вправ.

Ви могли б вигадати свої пантоміми або працювати усією групою і зробити інсценізацію для людей поза групою.  Якщо ви намалювали плакати або зібрали колекцію фотокарток «колективні образи», зробіть виставку своїх плакатів або фотокарток. Ці обидві ідеї можна використати при святкуванні дня прав людини.

Ви можете також знімати виставу і пантоміми і розповсюджувати їх на сайтах в Інтернеті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
15 січня 2019
Переглядів
887
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку