Тема: Які права мають споживачі в Україні.
Мета: ознайомити учнів, хто такі споживачі, продавці, виробники, виконавці; пояснити, якими правами наділені споживачі в Україні за законом; чому споживач має бути обізнаним і з яких причин можуть порушуватись його права; розвивати практичні навички попередження ситуацій придбання неякісних товарів або послуг; виховувати якості обізнаних та грамотних споживачів.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Для активізації та зацікавленості учнів на початку уроку роздати учням газети, де будуть тексти під рубриками „Продам”, „Куплю”, „Пропоную послуги” і т. д. звернути увагу на ці рубрики і запитати : як вони думають, про що буде йти мова на сьогоднішньому уроці?
Оголосити тему уроку, підкреслити важливість вивчення цієї теми і можливість щоденного використання знань, які вони отримають на цьому уроці.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Товари не завжди бувають якісними, продавці ввічливими, тому на допомогу приходить держава, яка запроваджує спеціальні закони для захисту прав покупців. Нам і нашим близьким постійно доводиться купувати продукти харчування та інші товари у магазині, на ринку; здавати одяг або взуття в ремонт; користуватися водою, електроенергією, домашнім телефоном; їздити на громадському транспорті; відпочивати за путівками; користуватися послугами перукарень та хімчисток; брати напрокат необхідні предмети. В усіх випадках ми виступаємо як споживачі товарів, робіт або послуг.
Споживач – це людина(фізична особа), яка купує, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити(роботу, послугу) для власних побутових потреб.
Продавець – підприємство, установа, організація чи громадянин-підприємець, які реалізовують товари за договором купівлі-продажу або пропонують їх до реалізації. .
Виробник – підприємство, установа, організація або громадянин-підприємець, які виробляють товари для реалізації.
Виконавець – підприємство, установа, організація або громадянин-підприємець, які виконують роботи або надають послуги.
Коли продавець, виконавець на прохання споживача погоджуються продати йому товар або виконати роботу, а споживач — заплатити за це, то між ними утворюється угода щодо якості, терміну, ціни та інших умов, за якими здійснюється купівля-продаж, виконуються роботи або надаються послуги.
Така угода зазвичай оформлюється квитанцією, товарним або касовим чеком(використовуючи папку документів, показує квитанцію, товарний чек, касовий чек).
Основним правовим законом, який стоїть на сторожі законних інтересів споживачів, є Закон « Про захист прав споживачів».
Учитель показує три малюнки, де показні малюнки із різними ситуаціями. Учні мають відгади учасників.
Учитель. Часто можна уявити таку ситуацію. Ви прийшли в магазин, довго вибираєте те, що вам потрібно. Коли ви вибрали те, що вам потрібно, і розмір підійшов, і колір вам подобається – ви задоволені. Але, нажаль, досить часто виникають ситуації, коли ви не задоволені товаром чи послугою. Ви вийшли з магазину з новими кросівками, одягнули їх, пішли на вулицю ... і загубили підошву. Або консерви, які ви купили, виявилися зіпсованими. Ви вирішили повернути це все у магазин, а там вас зустрічає сердитий продавець. Ви нервуєтесь.
- Чи виникали у вас подібні ситуації? Наведіть приклади.
- Чи знаєте ви, що споживач повинен бути уважним, мудрим та обізнаним? Таку обізнаність йому дають знання Закону України «Про захист прав споживачів».
Завдання 1. Клас розподіляється на групи відповідно до кількості прав споживачів. Кожна група опрацьовує відповідні статті закону «Про захист прав споживачів» і коротко доповідає про основні положення цих статей.
1-а група. Стаття 5. Захист прав споживачів
2-а група. Стаття 6. Право споживача на належну якість продукції
3-я група. Стаття 15. Право споживача на інформацію про продукцію
4-а група. Стаття 15. Право споживача на інформацію про продукцію
5-а група. Стаття 22. Судовий захист прав споживачів
6-а група. Стаття 24. Громадські організації споживачів (об'єднання споживачів)
7-а група. Стаття 9. Права споживача при придбанні товару належної якості
8-а група. Стаття 14. Право споживача на безпеку продукції (товарів, наслідки робіт)
Завдання 2. А зараз я пропоную Вам визначити чи є товар підробкою за штрих-кодом.
Клас розподіляється на 4 групи. Кожній групі роздається певний товар із штрих-кодом.
Штрих код.
Ми кожен день бачимо їх ... Ми до них настільки звикли, що навіть не помічаємо. Дивні чорно-білі рисочки ... Що ж вони означають, і як визначити справжній штрих код від підробки!?
Читаємо цю інструкцію!
Розшифрувати його можна тільки по числах під штрихом.
Розглянемо стандартний європейський 13-ти значний штрих-код ( EAN -13 )
Що ми можемо дізнатися з цих чисел?
Країну-виробник, і справжність.
Перші дві-три цифри коду як вважають позначають країну-виробник, хоча це не зовсім вірно. За цими трьома цифрами можна визначити тільки те, в якій країні зареєстроване підприємство. А вироблятись товари можуть і в зовсім іншій країні.
Наступні 4-5 цифр – код підприємства-виробника. Ще п’ять цифр – найменування товару, його споживчі властивості, розміри, масу, колір. Остання контрольна цифра використовується для перевірки правильності зчитування коду сканером.
Щоб перевірити справжність штрих-коду діємо за алгоритмом.
Наприклад, візьмемо стандартний європейський 13-значний штрих-код.
4823068101672
Товар є не підробкою.
Учні опрацьовують задачу у підручнику та за допомогою статей закону «Про захист прав споживачів» дають відповідь на запитання.
Робота в групах. Практична вправа «Написання скарги на випадок придбання товару неналежної якості»
Ви купили мобільний телефон Samsung Galaxy J5 J500H/DS Black у магазині «Мобілочка» у \
м. Вінниця по вул. Київській 73. Вартістю телефону 5000 тис. грн. Через 10 днів після його користування він почав нестабільно працювати – зникала мережа, були проблеми з екраном.
Рефлексія
Зробіть висновки з усього, що ви сьогодні почули, дізналися, вивчили.