Тренінг "Права підлітків"

Про матеріал

Тренінг для учнів 5-8 класів на правову тематику. Дороможе класному керівнику більш ефективно засвоїти з учнями основні права, ознайомити із законодавчими документами, навчити відповідати за свої вчинки самостійно.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тренінг

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: розширити інформацію про учасників, підвищити рівень згуртованості групи.

 

 1. Привітання-знайомство. Вправа «ЦЕ КЛАСНО!» (5 хв.)

Хід вправи

       Учасники групи сідають у коло. Тренер пропонує під­літкові, що сидить справа, назвати своє ім'я і яке-небудь право (наприклад, «Я - Денис, в мене є право на життя», «Я - Оля і я маю право на освіту»).

У відповідь на кожну фразу всі укісники вигукують: «Це класно!» і водночас піднімають вгору великий палець.

Після закінчення вправи відбувається обговорення:

  • Що ви відчули в ході виконання цієї вправи?
  • Чи легко вам було пригадувати свої права?

 

2. Гра-розминка «ЛИВАРПАМЕН» (5 хв.)

Мета: прищеплювати підліткам розуміння необхідності правил і законів, цінності їх у суспільстві, а та­кож подати деякі основні ідеї щодо справедли­вості (тобто «правила про правила»).            

Хід вправи

    Тренер об'єднує учасників у дві команди з різною кількістю гравців і просить вишикуватися в дві колони. Потім він дає маркер (або інший предмет) першому гравцеві в кожній команді та пропонує почати гру. Певна річ, група буде розгубленою через відсутність вказівок. Через деякий час тренер поступово пояснює окремі правила гри, говоря­чи, що маркер треба спочатку передати в кінець колони, а потім повернути його назад. Виграє команда, яка закінчує передачу предмета першою. Команди починають, але тре­нер їх зупиняє, сказавши, що вони не дотримуються правил гри. Маркер слід передавати через ліве плече. Гравці почи­нають обурюватися, що їм нічого не казали про це. Після чергового старту гра зупиняється знов і додається якесь но­ве правило. Коли «переможці» оголошені, більшість учас­ників обурені перебігом гри.

Запитання для обговорення

  •    Що ви відчували, коли виконували цю вправу?
  •    Що було справедливим?
  •    Що було несправедливим?
  •    Що може зробити гру справедливою?

Після цього тренер об'єднує учасників у три команди і пропонує придумати по дві умови, за яких гра була б справедливою (5 хв.) По закінченні команди пропонують нові правила гри.

Запитання для обговорення

  • Де потрібні правила?
  • Для чого потрібні правила?
  • Що с спільного між правилами і законами?
  • В чому відмінність правил від законів?

 

    Підсумовуючи гру, необхідно звернути увагу на необхідність правил та законів не тільки у грі, а й у житті людини. Назва гри слово «Ливарпамен» - читається навпаки «немаправил». Вправа водночас забезпечує розминку учасників.

 

 

3.  Інформаційне повідомлення

«ЗАКОНОДАВЧЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ ДІТЕЙ В УКРАЇНІ» (5 хв.)

 

Хід повідомлення

Тренер пропонує учасникам назвати сфери людської діяльності, на які б не впливали закони, норми права та моралі. Коли учасник називає якісь сфери, усі міркують, це зв'язано з законом (напр.: «дихання» - закони з контролю якості повітря, стандарти забруднення довкілля і т.), тобто знаходять аргументи, які доводять, що названа діяльність регулюється, контролюється законом або закони впливають на неї.

 

 

4. Вправа «твоя відповідальність» (10 хв.)

 

Мета: навчити підлітків розрізняти проступки залежно від ступеня тяжкості; пояснити, яку відпові­дальність вони нестимуть за свої дії.

Хід вправи

       Тренер об'єднує учасників у дві підгрупи й кожній з них дає приклади проступків підлітків. Членам підгруп не­обхідно визначити, яку відповідальність нестимуть поруш­ники.

Приклади проступків для першої підгрупи:

1.     Шістнадцятирічний Петрик разом з мамою відпочи­вав на дачі. У мами стався серцевий напад. Вона попроси­ла сина сходити у сусіднє село по лікаря. Петрик пішов, але дорогою зустрів друзів, які запропонували йому купити пляшку   й   піти   до   дівчат.   Петрик   знехтував   прохання матері і пішов із друзями. Маму випадково відвідали сусіди і,  побачивши,  що вона у тяжкому стані,  відвезли до лі­карні. Чи має Петрик відповідати за свої дії, чи ні? (Відповідь: він несе кримінальну відповідальність - див. ст. 135 Кримінального кодексу України «Залишення в небезпеці»).

2.    Сімнадцятирічний  підліток  їхав  на  своєму  мото­циклі і збив бабусю. ДТП сталася з вини водія. Бабуся зла­мала ногу, крім того, в неї стався струс головного мозку. Вона пролежала у лікарні місяць. Яку відповідальність несе підліток? (Відповідь: кримінальну, за ст. 286 Кримінального кодексу України («Порушення правил безпеки дорож­нього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами»)).

3.  Сімнадцятирічна дівчина, хвора на гонорею, вступила у статевий зв'язок із однокласником, не сказавши йому про це. Чи несе дівчина відповідальність, чи ні? (Відповідь: так, кримінальну - див. ст. 133 Кримінального кодексу України «Зараження венеричною хворобою»).

4. Троє хлопців на шкільній дискотеці розпили пляшку горілки і почали чіплятися до дівчат. Чи несуть підлітки відповідальність за свої дії? (Відповідь: так, адміністративну,   за   ст.    178   Кодексу   України   про   адміністративні правопорушення   (« Розпиття   спиртних   напоїв   у   громадських місцях і поява в громадських місцях у нетверезому вигляді»), якщо їм виповнилося 16 років; якщо ні, протокол складають на батьків — див. ст. 184 того самого кодексу: «Невиконання батьками або особами, що їх замінюють, обов'язків щодо виховання дітей»).

Приклади проступків для другої підгрупи:

1. Сімнадцятирічна ВІЛ-інфікована дівчина, знаючи про це, вступила у статевий зв'язок зі своїм партнером, не по­передивши  його  про  свою  хворобу.   Чи  несе  дівчина  за це відповідальність?  (Відповідь:  так,   кримінальну  -  див. ст. 130 Кримінального кодексу України «Зараження віру­сом імунодефіциту людини чи іншої невиліковної інфек­ційної хвороби»).

2. Сімнадцятирічний Юрко сказав Наталці, що коли во­на не почне разом з ним курити маріхуану, він перестане з нею зустрічатися, а в школі розповість усім, що вона дівчина легкої поведінки. Наталка злякалась і спробувала курити  «травку». Чи несе Юрко відповідальність за свої дії? (Відповідь: так, кримінальну, за ст. 315 Кримінального кодексу України («Схилення до вживання наркотичних за­собів, психотропних речовин або їх аналогів»)).

3. На новорічний вечір у школі старшокласники прийш­ли у нетверезому стані. На зауваження вчителів вони почали нецензурно лаятися. Чи несуть підлітки відповідальність за свої дії? (Відповідь: так, адміністративну, за ст. 178 Кодексу України   про   адміністративні   правопорушення   («Розпиття спиртних напоїв у громадських місцях і поява в громадських місцях   у   нетверезому   вигляді»),   якщо   їм   виповнилося 16 років, якщо ні, протокол складають на батьків – див. ст. 184 того самого кодексу: «Невиконання батьками або особами, що їх замінюють, обов'язків щодо виховання дітей»).

4. Шістнадцятирічна   дівчина   мріяла   про   нове   модне взуття. На речовому ринку, дочекавшись, коли увагу продавця відвернули, вона вкрала туфлі. Чи несе дівчина відповідальність, і якщо так, то яку? (Відповідь: так, кримінальну, за ст. 185 Кримінального кодексу України («Крадіжка»)).

 

         5.  Вправа «ТРАНСПЛАНТАЦІЯ   СЕРЦЯ» (10 хв.)

Мета: виробити у групи розуміння того, що право люди­ни на життя не залежить від її власних поглядів.

Хід вправи

Тренер об'єднує учасників у три підгрупи та описує си­туацію, коли в лікарні перебувають хворі, що потребують пересадки донорського серця. Всі вони знаходяться при­близно в однаковому, досить тяжкому стані. Але є тільки одне серце для пересадки. Хворі:

1) бізнесмен   -   29   років,   може   надати  лікарні  мате­ріальну допомогу;

2) дівчинка - 10 років, уражена дитячим церебральним паралічем, розумово відстала;

3)  жінка - 65 років, має шестеро дітей;

5)  чоловік - 33 роки, священик;

6)  дівчина   -   19   років,   наркоманка,   неодноразово намагалася покінчити життя самогубством;

7) чоловік - 37 років, заступник міністра;

8) чоловік - 40 років, будівельник;

8)  жінка - 35 років, відомий лікар-онколог;

9)  підліток - 16 років, ВІЛ-інфікований.

 

   Усі учасники умовно стають „лікарями - кардіохірургами ”  і мають вирішити, кому з хворих першому буде зроблено пересадку і в якому порядку проводитимуться операції в подальшому. Потрібно обґрунтувати критерії, за якими учасники зробили свій вибір.       

 

 

 

   Запитання для обговорення:

  • Чи залежить право на життя від особистих якостей людини?
  • Хто і як вирішує, корисна та  чи інша людина для суспільства?
  • До чого це може призвести?
  • Що ви відчуватимете, коли когось з ваших родичів чи друзів не визнають корисним для суспільства і на цій підставі залишать без медичної допомоги,        правового захисту, соціального забезпечення?
  • Чи є діти корисними для суспільства, чи ні?

 

 ДО УВАГИ ТРЕНЕРА!!!

    Ні в якому разі не можна засуджувати дітей за їхній вибір обхідно розповісти підліткам про клятву Гіппократа і підвести їх думки про те, що всі люди мають однакове право на життя і лікарі повинні проводити операції у порядку зарахування хворих до лікарні,   якщо   серед   них   немає   тих,   кому   операція   потрібна терміново.

 

 

     6. Вправа «НЕ НАШКОДЬ СОБІ» (10 хв.)

 

Мета: показати підліткам, які їхні дії несуть потенційну небезпеку для них; навчити уникати небезпечних ситуацій у житті.

Хід вправи

      Тренер інформує всіх, що у місті «И» з'явився злочинець, який нападає на підлітків з метою грабежу та насильства. Потрібно виробити рекомендації для підлітків, які б давали можливість уникнути небезпечних ситуацій і звес­ти ризик нападу до мінімуму.

     Після цієї інформації тренер об'єднує учасників у три підгрупи. Перша підгрупа виступає в ролі співробітників правоохоронних органів міста, друга - членів редакції телевізійної передачі «Діти і закон», третя - молодіжної гро­мадської організації «За суспільство без злочинів». Кожна підгрупа має підготувати свої рекомендації - пам'ятку для дітей міста, як не стати жертвою злочинця.

Після обговорення результатів у підгрупах їх представники презентують свої рекомендації.

 

    ДО УВАГИ ТРЕНЕРА!!!

      Необхідно звернути увагу підлітків на те, що обмеження деяких їхніх прав інколи є корисним для них самих. Необхідно також до­вести підліткам, що їхня так звана відкрита поведінка (поведінка потенційної жертви) може завдати більше шкоди, ніж заборона батьків не носити певного одягу чи не вештатися ввечері вулицями міста.

 

 

       7. Підсумки (5 хв.)

    Тренер пропонує учасникам заплющити очі й подумати про те, що вони хотіли б сказати усім іншим. Через кілька хвилин учасники розплющують очі і діляться своїми думками.

 

 

 

 

   1.     Шістнадцятирічний Петрик разом з мамою відпочи­вав на дачі. У мами стався серцевий напад. Вона попроси­ла сина сходити у сусіднє село по лікаря. Петрик пішов, але дорогою зустрів друзів, які запропонували йому купити пляшку   й   піти   до   дівчат.   Петрик   знехтував   прохання матері і пішов із друзями. Маму випадково відвідали сусіди і,  побачивши,  що вона у тяжкому стані,  відвезли до лі­карні. Чи має Петрик відповідати за свої дії, чи ні?

 

 

   2.    Сімнадцятирічний  підліток  їхав  на  своєму  мото­циклі і збив бабусю. ДТП сталася з вини водія. Бабуся зла­мала ногу, крім того, в неї стався струс головного мозку. Вона пролежала у лікарні місяць. Яку відповідальність несе підліток?

 

 

3.  Сімнадцятирічна дівчина, хвора на гонорею, вступила у статевий зв'язок із однокласником, не сказавши йому про це. Чи несе дівчина відповідальність, чи ні?

 

 

4. Троє хлопців на шкільній дискотеці розпили пляшку горілки і почали чіплятися до дівчат. Чи несуть підлітки відповідальність за свої дії?

 

 

_________________________________________________________________________

 

1. Сімнадцятирічна ВІЛ-інфікована дівчина, знаючи про це, вступила у статевий зв'язок зі своїм партнером, не по­передивши  його  про  свою  хворобу.   Чи  несе  дівчина  за це відповідальність? 

 

 

2. Сімнадцятирічний Юрко сказав Наталці, що коли во­на не почне разом з ним курити маріхуану, він перестане з нею зустрічатися, а в школі розповість усім, що вона дівчина легкої поведінки. Наталка злякалась і спробувала курити  «травку». Чи несе Юрко відповідальність за свої дії?

 

 

 3. На новорічний вечір у школі старшокласники прийш­ли у нетверезому стані. На зауваження вчителів вони почали нецензурно лаятися. Чи несуть підлітки відповідальність за свої дії?

 

 

 4. Шістнадцятирічна   дівчина   мріяла   про   нове   модне взуття. На речовому ринку, дочекавшись, коли увагу продавця відвернули, вона вкрала туфлі. Чи несе дівчина відповідальність, і якщо так, то яку?

 

 

 

 

 

 

1) бізнесмен   -   29   років,   може   надати  лікарні  мате­ріальну допомогу;

2) дівчинка - 10 років, уражена дитячим церебральним паралічем, розумово відстала;

3)  жінка - 65 років, має шестеро дітей;

5)  чоловік - 33 роки, священик;

6)  дівчина   -   19   років,   наркоманка,   неодноразово намагалася покінчити життя самогубством;

7) чоловік - 37 років, заступник міністра;

8) чоловік - 40 років, будівельник;

8)  жінка - 35 років, відомий лікар-онколог;

9)  підліток - 16 років, ВІЛ-інфікований.

 

 

 

 

 

1) бізнесмен   -   29   років,   може   надати  лікарні  мате­ріальну допомогу;

2) дівчинка - 10 років, уражена дитячим церебральним паралічем, розумово відстала;

3)  жінка - 65 років, має шестеро дітей;

5)  чоловік - 33 роки, священик;

6)  дівчина   -   19   років,   наркоманка,   неодноразово намагалася покінчити життя самогубством;

7) чоловік - 37 років, заступник міністра;

8) чоловік - 40 років, будівельник;

8)  жінка - 35 років, відомий лікар-онколог;

9)  підліток - 16 років, ВІЛ-інфікований.

 

 

 

 

1) бізнесмен   -   29   років,   може   надати  лікарні  мате­ріальну допомогу;

2) дівчинка - 10 років, уражена дитячим церебральним паралічем, розумово відстала;

3)  жінка - 65 років, має шестеро дітей;

5)  чоловік - 33 роки, священик;

6)  дівчина   -   19   років,   наркоманка,   неодноразово намагалася покінчити життя самогубством;

7) чоловік - 37 років, заступник міністра;

8) чоловік - 40 років, будівельник;

8)  жінка - 35 років, відомий лікар-онколог;

9)  підліток - 16 років, ВІЛ-інфікований.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кравченко Маргарита
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Пишна Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
3 лютого 2018
Переглядів
2689
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку