Тренінг " Професійна компетентність сучасного вчителя"

Про матеріал
Тренінг для педагогічного колективу школи - "Професійна компетентність сучасного вчителя ". Впровадження в роботу компетентностей НУШ, вміння працювати в групах, висловлювати власні думки, знайомство з теоретичним матеріалом.
Перегляд файлу

 

ТРЕНІНГ

“Професійна

 компетентність сучасного вчителя

 

 

 

 

 

 

 

Мета:

  •        активізація творчого потенціалу педагогічних працівників школи;
  •        забезпечення умов вільного спілкування та створення позитивного мікроклімату в колективі;
  •        стимулювати бажання педагогів підвищувати свій фаховий рівень;

Завдання:

  •        ознайомити педагогів із поняттям “професійна компетентність”,
  •        визначити ключові компоненти професійної компетентності педагогічних працівників;
  •        допомогти в організації професійного самовдосконалення та самоосвіти;
  •        розкрити шляхи самореалізації особистості педагогів.

Обладнання: комп'ютерна техніка, мультимедійне обладнання, «дерево знань»(макет дерева), маркери, фломастери, скотч, аркуш А4


Епіграф

 

Ми маємо справу з найскладнішим, неоціненним,

найдорожчим, що є в житті, - з людиною.

Від нас, від нашого вміння, майстерності,

мистецтва, мудрості залежить її життя,

здоров’я, розум, характер, воля,

громадянське й інтелектуальне обличчя,

її місце і роль у житті, її щастя.

                                                                                    В.О.Сухомлинський     (слайд 2)

 

1. Вступ

(Звучить спокійна, тиха музика) (слайд 3)

Притча про мудрого вчителя

Був учитель немічний та худий. Жилисті були руки його, і сумна мережа зморшок зборознила високе чоло. Але очі вчителя, коли він говорив, блищали світло і чисто, сила випромінювалась з них. Коли говорив учитель, неначе стіна розсувалася перед людьми, і хід сонця розумів його, і спів пташок, і ярість тварин, і життя будь-якої тварини на землі. І були в нього три учні. Молоді вони були та любили життя. Усе, що знав, передав їм учитель. Коли прийшов час їм іти, він сказав: «Я навчав вас багато років. Ось шлях. Він веде до селища. Я вже старий і не піду з вами. До того ж я знаю кожний камінь цього шляху. Через три доби ви повернетесь до мене і розкажете, що саме знайшли в кінці шляху». Пройшло три доби. Прийшов перший учень. «Мене ласкаво зустріли, - сказав він, - називали мене вчителем, дивувалися моїм знанням, щедро пригощали в кожній хаті». «А якого ж кольору очі у дітей цього селища?»- спитав учитель. «Не знаю, бо в перший день я випив стільки прекрасного, духмяного вина, що всі очі здавалися мені однаковими». «Повертайся назад у селище,- сказав старий, - ти ще зможеш оволодіти ремеслами , але вчителем ти не станеш ніколи». Повернувся до вчителя другий учень. «Я був вражений красою жінок у селищі, - промовив він, - проте, є там одна краща за всіх у світі, я готовий до будь-якої жертви заради неї». І сказав тоді йому учитель: «Ти будеш люблячим чоловіком, ти станеш гідним батьком, але вчителем ти не станеш ніколи». І побачивши третього учня, спокійно дивився на нього учитель, як дивляться люди, які вже дізналися про каміння шляху великого, на тих, хто лише вступає на цю путь. «Я дізнався, що діти бувають голодні, - вимовив юнак ледве чутно. - Я дізнався, як вони плачуть, і як важко відкрити їхні серця. Біль і тривога оселилися в моїй душі. Я нічого не знаю. Я знову твій учень». Але обійнявши юнака, учитель сказав: «Ти вже не учень. Ти - УЧИТЕЛЬ!»

В.О.Сухомлинський

    -  Професійна діяльність, робота є частиною життя кожної людини. А успіх у роботі є складовою щастя. Якщо говорити про педагогів, то тут варто згадати вислів “Щоб запалити вогонь в очах дитини, самому потрібно горіти”.

     Який же він, ХОРОШИЙ УЧИТЕЛЬ? Хто він? Якими рисами та ознаками характеризується? Про це пропоную поговорити на нашому занятті. Отож, тема тренінгу “Професійна компетентність сучасного вчителя   (слайд 4)

 

2. Вправа «Народ скаже…» (слайд 5)

Мета: забезпечення конструктивної роботи групи.

- Щоб робота була ефективною, потрібно прийняти правила роботи групи. Вони сьогодні особливі, зашифровані – кожному правилу відповідає українське прислів’я. Я зачитуватиму їх, а ви здогадайтеся, які правила тут зашифровано.

Українські народні прислів’я.

  1. Вік живи – вік учись.
  2. Язик свербить сказати, та треба мовчати.
  3. Треба знати, що і де сказати.
  4. При роботі швидко час минає.
  5. Не допікати іншим, бо знайдуться такі, що й тебе допечуть.
  6. Розкажи другу- піде по кругу.
  7. Можна й жартувати, можна й діло зробити.

Відповідні правила.

  1. Будь відкритим до нових знань, ідей.
  2. Не переривай іншого, говори по черзі.
  3. Не відхиляйся від теми обговорення.
  4. Цінуй свій час і час кожного.
  5. Не критикувати.
  6. Дотримуйся конфіденційності.
  7. Зберігай веселий настрій.

3. Вправа «Очікування та сподівання» (слайд 6)

-   Після того, як довідалися про тему і правила роботи, пропоную вам написати очікування від сьогоднішнього тренінгу на символічних «зернятах», якими буде засіяно «педагогічне поле». Адже, за словами Василя Сухомлинського, «щоб отримати результату педагогічній роботі, необхідно мати зерна знань, зерна професійної майстерності».

Наприкінці нашої роботи, шановні учасники,ми побачимо, чи «проросли наші зернята», чи матиме наша сьогоднішня робота позитивний результат. Сподіваємось, що всі очікування збудуться.

4.Вправа «Обери позицію» (слайд 7)

Мета: об'єднатися в групи для роботи під час тренінгу.

Сьогоднішнє заняття передбачає роботу у групах, тому пропоную обрати свою позицію вибором:

  • «Я – сучасний»
  • «Я – актуальний»
  • «Я – компетентний»
  • «Я – учитель».

кожного з нас є багато позитивних рис, і навіть негативні риси можуть іноді допомогти учителеві у його роботі. Отож, для педагогів дуже важливо вміти вирішувати проблемні ситуації, вміти наповну використовувати свій природний потенціал, вміти правильно спрямовувати свої особистісні риси.

5 Інформаційне повідомлення «Особливості професійної спрямованості  педагога» (слайд 8)

 

    Американський психолог Абрахам Маслоу вважає: для того, щоб людина повноцінно прожила своє життя, вона повинна задовольняти 5 потреб - нижчі і вищі:

 самоактуалізація здібностей, талантів

 повага: визнання й оцінка;

 любов і прив'язаність;

 безпека;

 фізіологічні потреби.

   Якщо звузити цей погляд до життя в професії, то щаслива людина та, якій професія дає задоволення цих потреб.

    Самореалізація є, звичайно, явищем індивідуальним. Самореалізація в професії вчителя - теж. Але можливе виділення 4-х основних типів самореалізації педагогів, залежно від складу особистості.

    Умовно назвемо їх: Організатор, Предметник, Комунікатор, Інтелігент.

(слайд 9)

    Для організатора важливо реалізувати свою потребу в лідерстві, домінуванні, розкрити свої якості вольової, сильної, вимогливої, енергійної людини. Йому легко вдається організувати позакласні заходи,він уміє пробудити в учнів дух колективної зацікавленості, ділового співробітництва, відповідальності.

     Вчитель-предметник реалізує свій інтелект, глибоке знання свого предмета. Він поважає інтелект і виховує його в учнів засобами свого предмета. Це професійно компетентна і творча людина, віддана своєму фахові. Для нього виховувати - це навчати, зацікавлювати предметом. 

    Вчитель-комунікатор реалізує в професії потребу в спілкуванні. Йому цікаві люди, він завжди в курсі проблем їхнього особистого життя. Він доброзичливий, співчутливий, привабливий, високоморальний. Його вплив на дітей, насамперед емоційний, через пошук шляхів сумісності з учнем, через особистий контакт. Йому легко зрозуміти особистість учня в цілому, він товаришує з ним.

    Вчитель-інтелігент реалізує в професії свою потребу в духовності, високоморальності та вихованні цих якостей у дітей. Це людина з високою загальною культурою, високим рівнем інтелекту, високими моральними якостями, постійними духовними пошуками. Його вплив глибоко просвітницький. Він виховує собою, власним прикладом.

Звичайно, не можна говорити, що якийсь тип кращий чи гірший. Кожен має свої переваги й недоліки, кожен необхідний. Кожен учитель через особливості своєї професії виступає і як предметник, і як комунікатор, і як організатор, і як інтелігент. Ми говоримо про особисті особливості, які дають можливість із меншими затратами сили й часу здійснювати якусь із цих функцій.

6. Дискусійна карусель «Погляд на вчителя. Учитель: хто він?» (слайд 10)

Мета: створити портрет сучасного учителя за запитом цільової аудиторії.

      -  Який він - сучасний ідеальний вчитель? Які у нього риси та якості? Ви повинні створити цей портрет з позиції:

1 група – учнів

2 група – батьків

3 група – дирекції школи

4 група – Міністерства освіти і науки

     7. Інформаційна хвилинка.

-Який же він - Новий сучасний учитель? Часто учителя порівнюють з актором, або з людиною, яка вміє все. Так, я вмію складати вірші, шити, готувати, фарбувати стіни… Але чи це робить мене учителем? Гадаю, що ні...

        На думку багатьох чиновників, для реалізації нового стандарту освіти державі потрібен Новий учитель - творчий, конкурентоспроможний, різнобічний, культурний, морально і духовно розвинений.... Так, хто ж такий Сучасний учитель?...

        У різні роки ХХ століття проводилися дослідження з цього питання. Учні 30-х років, включали в портрет сучасного, на їх погляд учителя:

  •            знання предмета і володіння методикою;
  •            гарні взаємини з учнями;
  •            уміння справедливо оцінювати знання учнів;
  •            дотримання дисципліни;
  •            зовнішній вигляд.

        Серед рис, що характеризують ідеального учителя в очах школярів 60-х років, описані наступні:

  •            врівноваженість;
  •            авторитет, сильна воля;
  •            знання предмета, вміння говорити логічно і виразно;
  •            приємна зовнішність, розуміння своїх учнів;
  •            вимогливість самостійності, любов до педагогічної роботи.

        У 1992 році ось якими якостями наділили Нового учителя учні того часу:

  •            талановитий;
  •            цікавий у спілкуванні;
  •            справедливий у вимогах;
  •            розуміючий;
  •            поважаючий своїх учнів;
  •            освічений;
  •            учитель, який має почуття гумору;
  •            уважний;
  •            готовий надати допомогу;
  •            гарний, добрий.

Кожна група презентує «портрет сучасного вчителя».

8.Вправа «Звуки рідного краю». (слайд 11)

Мета: зняття емоційного напруження, створення відчуття групової підтримки, використання мовних та немовних засобів виразності в роботі.

Опис вправи: перед вами три символи: краплина, листочок, насінина- оберіть один із них. За допомогою мовних і немовних звуків відтворити фрагмент з довкілля : «У лісі – листочок», «У полі - насінина», «Біля водойми - краплинка».

 

 

 

9. Інформаційний блок «Поняття професійної компетентності педагога» (слайд 12)

 

 Поняття "компетентність " (лат. competens - відповідний, здібний) означає коло повноважень будь-якої посадової особи чи органу; володіння знаннями, досвідом у певній галузі. Під професійною компетентністю педагога розуміють особистісні можливості учителя, які дозволяють йому самостійно й ефективно реалізовувати цілі педагогічного процесу. Для цього потрібно знати педагогічну теорію, уміти застосовувати її в практичній діяльності. Педагогічна компетентність учителя – це єдність його теоретичної і практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності. Зміст психолого-педагогічних знань визначається навчальними програмами. Психолого- педагогічна підготовленість складається із знань методологічних основ і категорій педагогіки; закономірностей соціалізації і розвитку особистості: суті, цілей і технологій навчання та виховання; законів вікового анатомо-фізіологічного і психічного розвитку дітей, підлітків, юнацтва. Вона є основою гуманістично орієнтованого мислення педагога. Психолого-педагогічні і спеціальні (з предмета) знання є необхідною, але недостатньою умовою професійної компетентності. Практичне розв'язання педагогічних завдань забезпечують уміння і навички, передумовою яких є теоретико-практичні і методичні знання.

   Компетентність педагога пов'язана з професіоналізмом, тому зміст поняття «професійна компетентність» визначається рівнем професійної освіти, досвідом, індивідуальними здібностями і якостями педагога, вмотивованим прагненням до неперервної самоосвіти та самовдосконалення, творчим і відповідальним ставленням до справи.

Професійна компетентність (лат. сотреtеrе – досягати, прагнути)педагога– інтегративна риса, що включає знання, вміння, навички, зафіксовані у кваліфікаційних вимогах, та особистісні нахили й орієнтири щодо розвитку особистісної культури, поглиблення власного досвіду, здійснення інноваційної діяльності.

Основні компетентності педагога (слайд 13)

Сучасний педагог повинен володіти такими професійними компетентностями:

соціальна компетентність: здатність проектувати стратегії свого життя, індивідуумів, різних соціальних груп відповідно до усталених норм і правил соціальної взаємодії (виявляти ініціативу, регулювати міжособистісні, групові відносини; долати конфлікти тощо);

загальнокультурна компетентність: полягає в культурі міжособистісних відносин, толерантності, знанні та використанні рідної та іноземних мов, застосуванні методів самовиховання, сприянні розвитку творчості, інноваційного мисленнята підприємництва, формуванні гуманістичного світогляду, визначенні духовно-ціннісних орієнтирів, моральних і етичних принципів особистості; розумінні вагомості навчання впродовж життя;

уміння вчитись: здатність уявляти, прогнозувати, досягати ре-зультатів діяльності; знати й застосовувати прийомисмисло-вого групування матеріалу, впорядковувати та відтворювати інформацію, вміти перетворювати інформацію на спосіб діяльності, сприймати та опрацьовувати матеріал, залежно від мети діяльності, формувати узагальнення, критичні судження та оригінальні думки, моделювати, комбінувати, доповнювати, перетворювати, інтегрувати способи перевірки й контролю власної діяльності, оцінювати навчальні дії учнів;

інформаційна компетентність: здатність педагога орієнтуватись в інформаційному просторі, використовувати технічні та мультимедійні засоби, володіти й оперувати інформацією відповідно до професійних потреб, оцінювати досягнутийрезультат;

науково-методична компетентність: поінформованість у сфері освітніх інновацій, інтерактивного навчання, викорис-тання інформаційних освітніх технологій моніторингу та управління освітніми процесами;

комунікативна компетентність: об'єктивне сприйняття партнерів по взаємодії, знаходження адекватного стилю й тону спілкування, урахування індивідуальних особливостей, вміння активно слухати, вільно володіти вербальними, невербальними, комп'ютерними засобами комунікації;

здоров'язберігаюча компетентність: культура здорового способу життя (підтримка власного духовного здоров'я, фізичної форми), поінформованість у способах психологічного захисту й підтримки;

налаштованість на саморозвиток і самовдосконалення: потреба і готовність до самоосвітньої діяльності, творчого самовдосконалення впродовж життя через осмислення досягнутих результатів і самостійний вибір нових цілей і завдань;

Педагогічна компетентність є динамічним феноменом, систематичне оновлення якого зумовлене змінами суспільства, стратегічних орієнтирів освіти, проблемами, що випливають із особистого досвіду і специфіки діяльності кожного педагога.

Удосконалення рівня професійної компетентності – один із основних напрямків реформування освіти. Головні нормативно-правові документи Міністерства освіти і науки України свідчать:

«Педагогічні та науково-педагогічні працівники зобов’язані постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру». (Закон України «Про освіту»)

«Підготовка педагогічних і науково-педагогічних працівників, їх професійне самовдосконалення – важлива умова модернізації освіти». (Національна доктрина розвитку освіти)

Таким чином, основним напрямком удосконалення рівня професійної компетентності вчителя є професійне самовдосконалення шляхом цілеспрямованої самоосвітньої діяльності.

10. Вправа «Кроки до компетентності» (слайд 14)

        Мета: показати можливі шляхи роботи над вирішенням проблеми.

Використовуючи три стандартні запитання «Навіщо?», «Що робити?», «Як робити?», сплануйте ваші дії по формуванню ключових компетентностей в себе особисто.

 

 

 

 

11. Інформаційне повідомлення “Ключові компоненти педагогічної компетентності”(слайд 15-20)

 

 

http://player.myshared.ru/19/1228851/slides/slide_16.jpg

http://player.myshared.ru/19/1228851/slides/slide_15.jpg

http://player.myshared.ru/19/1228851/slides/slide_14.jpg

http://player.myshared.ru/19/1228851/slides/slide_13.jpg

http://player.myshared.ru/19/1228851/slides/slide_12.jpg

12. Вправа  «Серцеведення». (слайд 21)

-А зараз поговоримо про те, без чого вся наша праця була б даремною, без чого ми ніколи не досягнемо успіхів у спілкуванні з дітьми.

-Як ви гадаєте, про що йтиме мова?

«Той шлях, який веде до серця людини, є найкоротшим».

Чи можемо говорити про любов, якщо їй немає де жити? І де поселиться терпіння, якщо його помешкання зачинене? Щоб не розгубити ці та інші чесноти Душі, потрібно створити для них сад, який називається Серцем! Я впевнена, що всі ви прийшли в школу за покликанням душі. У світі існує безліч словників, але немає словника Серця. Давайте спробуємо створити його.

(Учасники заповнюють «словник Серця». Обговорення.)

-Серце яке? (Добре, щире, миле, ніжне, гаряче, чесне, палке, любляче, вірне, холодне, кам'яне, материнське, всепрощаюче, багатостраждальне,  віддане, усміхнене, зажурене, розумне, чуйне, дбайливе...)

-Що може робити Серце? (Любити, прощати, сумувати, страждати, боліти, радіти, вітати, хвилюватися, журитися, берегти, шанувати, дарувати, зігрівати, турбуватися, віддавати, ненавидіти, передбачати...)

-З якими іменниками асоціюється слово серце? (Любов, тривога, квіти, сонце, легкість, вага, сльози, посмішка…..)

-У кожному Серці повинні бути краса і велич Любові, натхнення Віри, відродження Доброти, гордість і суворість Обов'язку, торжество Справедливості, квіти Вдячності, сльози Співпереживання, посмішка Радості, піднесеність Відданості, іскра Щирості, легкість Покаяння, нива Благородства...

ПРИТЧА

Одного разу вирішив янгол віддати своє янголятко до школи. Взяв він його, і полетіли вони до величезної будівлі. «Треба вибрати вчителя від Серця і з янгольським терпінням, адже янголятко моє ще зовсім не янгол, воно – невгамовний пустун з непокірним характером...».

У класній кімнаті вчителька сиділа перед учнями, заклавши ногу на ногу, милувалася своїми нігтями. На кожному з них було намальоване маленьке сердечко. У той же час пильно слідкувала за учнями, які виконували контрольну роботу, і павиним криком припиняла будь-яку спробу списування.

«Ханжа... Не від Серця вона...».

У наступному класі учень записував на дошці речення, яке диктував учитель: «Найголовнішого очима не побачиш, пильне тільки Серце». Учень помилився і написав «Сердце».

-Скільки разів тобі пояснювати!.. Дай щоденник... Двійка!«Неук... Не від Серця він...».

Заглянув янгол до наступного класу – там учитель проводив урок математики.

-Порахуйте, скільки разів постукає Серце протягом доби, якщо за одну хвилину воно стукає 56 разів.

Один учень, не вираховуючи, зразу вигукнув: - 80 640 разів... А за тиждень — 564 480 разів.

Діти ахнули. А вчитель грубо перебив учня:

-Як ти смієш викрикувати з місця, та ще й без мого дозволу!

-«Грубіян... Не від Серця він». Янгол сумно подумав, залишаючи будівлю школи: «Усі згадують про Серце, але жити Серцем не хочуть...». Засумували і вчителі.

-Можливо, врятує Мудрість? — сказали вони.

І знайшли Мудреця, який сидів у печері.

-О, Мудрецю, — почали благати вони, — вкажи нам шлях до Сердець наших учнів!

І сказав їм Мудрець:

-Дам вам шлях до Сердець ваших учнів, але віддайте мені натомість дар ваш!

Учителі перезирнулися: якого дару від них вимагає Мудрець?

Тоді Мудрець сказав:

-Якщо в когось є роздратування, дай мені роздратування.

-Якщо в когось є гнів, дай мені гнів.

-Якщо в когось є жорстокість, дай мені жорстокість.

-Якщо в когось є грубість, дай мені грубість.

-Якщо в когось є сумнів, дай мені сумнів.

-Якщо в когось є ненависть, дай мені ненависть.

-Якщо в когось є злоба, дай мені злобу.

-Якщо в когось є страх, дай мені страх.

-Якщо в когось є зрада, дай мені зраду.

-Якщо в когось є забобони, дай мені забобони.

-А якщо дасте пригорщу дурних звичок, я прийму і ці запилені брязкальця.

-Отже, я прийняв увесь бруд вашого Серця, і Воно стає чистим. А вам відкриваю Мудрість: Шляхом до Серця учня є чисте Серце вчителя!

І нехай кожен педагог скаже: «Я — Вчитель від Бога. Молюсь тобі, серце моє, дай мудрості осягати моменти істини в житті дітей!».

-Шановні колеги, я гадаю, що поради Мудреця ви будете втілювати у своїй професійній діяльності.

13. Підведення  підсумків  заняття.

« Виправдання сподівань» (слайд 22)

-Чи виправдалися Ваші сподівання стосовно нашого заняття?

Рефлексія «Все в твоїх руках» (слайд 23)

На аркуші паперу кожен обводить свою ліву руку. Кожен палець – це певна позиція, з приводу якої необхідно висловити свою думку.

Великий – для мене було важливим і цікавим…

Вказівний – з цього питання я отримав конкретну рекомендацію…

Середній – мені було важко (мені не сподобалось)…

Безіменний – моя оцінка психологічної атмосфери…

Мізинець – для мене було недостатньо…

 

(слайд 24)

Учитись важко, а учить ще важче.
Але не мусиш зупинятись ти.
Як дітям віддаси усе найкраще 
То й сам сягнеш нової висоти.

 

-В одній старовинній легенді говориться:

«Один чоловік вирішив змінити світ. Але світ такий великий, а він такий маленький. Тоді він вирішив змінити своє місто. Але місто таке велике, а він такий маленький. Тоді він вирішив змінити свою родину. Але родина в нього така велика, одних діток десяток. Тоді ця людина добралася до того єдиного, кого вона в силах змінити, будучи таким маленьким: самого себе. Тож не бійтеся змінювати себе.

Я дякую усім учасникам заняття за активну та результативну роботу. Бажаю, щоб ваша праця приносили лише радість та позитивні результати. Робіть усе з любов′ю. Адже усе, що робиться з любов’ю, приречене на успіх.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Карасьова Наталія Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 січня 2019
Переглядів
1979
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку