Тренінг "Професійна компетентність вчителя НУШ"

Про матеріал
Мета тренінгу:  активізувати творчий потенціал педагогічних працівників Миргородської міської територіальної громади та Ромоданівської територіальної громади;  забезпечити умови вільного спілкування та створення позитивного мікроклімату в колективі;  стимулювати бажання педагогів підвищувати свій фаховий рівень;  надавати методичну підтримку вчителям у роботі в умовах Нової української школи;  підвищити загальний рівень професійної майстерності вчителя, моделювання особистого перспективного досвіду роботи, підвищення рівня організації освітнього процесу.
Перегляд файлу

Фон для Инстаграм. Фон для сторис Stories с цветами | Фиолетовые фоны,  Визитки пекарни, Цветочные иллюстрации                

Мета тренінгу:

     активізувати творчий потенціал педагогічних працівників Миргородської міської територіальної громади та Ромоданівської  територіальної громади;

     забезпечити умови вільного спілкування та створення позитивного мікроклімату в колективі;

     стимулювати бажання педагогів підвищувати свій фаховий рівень;

     надавати методичну підтримку вчителям у роботі в умовах Нової української школи;

     підвищити загальний рівень професійної майстерності вчителя, моделювання особистого перспективного досвіду роботи, підвищення рівня організації освітнього процесу.

Завдання:

 

     ознайомити педагогів із поняттям “Професійна компетентність”;

     визначити ключові компоненти професійної компетентності педагогічних працівників;

     допомогти в організації професійного самовдосконалення та самоосвіти;

     розкрити шляхи самореалізації особистості педагогів.

 

Портфель тренера: презентація, плакат піщаного годинника, маленькі стікери, конверт з запитаннями, скринька, картки, зображення на кожну групу, особистий контракт на кожного учасника, колонка мп3.

 

Час тренінгу: 3години

 

Тренінгова група: 18-20 осіб

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Структура тренінгу:

Вид діяльності

Час (хв.)

Необхідні матеріали

1

Розігрів «Знайомство»

7

конверт з запитаннями

2

Виявлення очікувань учасників тренінгу

Вправа «Піщаний годинник»

5

плакат піщаного годинника, стікери

3

Прийняття правил

5

презентація

4

Інформаційне повідомлення «Професійна компетентність»

5

презентація

5

Інформаційне повідомлення «Інформаційна компетентність», «Продуктивна компетентність»

3

презентація

6

Вправа «Поклади себе під мікроскоп»

7

скринька, картки

7

Предметна компетентність

 

1

презентація

8

Вправа «Креативні історії з життя школи»

15

по 5 зображень на кожну групу

9

Вправа-фізхвилинка «Релаксація»

3

презентація

10

Інформаційне повідомлення «Моральна компетентність»

1

презентація

11

Вправа «Цінності»

7-10

картка на кожного учасника

12

Інформаційне повідомлення «Полікультурна компетентність», «Соціальна компетентність», «Психологічна компетентність», «Математична компетентність», «Комунікативна компетентність»

5

презентація

13

Вправа «Поспілкуємось»

15

презентація

14

Вправа «Карусель»

7

музика

15

Інформаційне повідомлення «Автономізаційна компетентність», «Особисті якості вчителя»

2

презентація

16.

Вправа «Особистий контракт зобов’язання»

 

7

аркуш на кожного учасника

16

Проведення підсумків: вправа «Піщаний годинник»

3

стікери

17

Заключне слово тренера

2

 

 

Тренер. Вітаю у цій залі тих, хто хоче вчитися, тих, хто не боїться помилятися, тих, хто прагне стати професійно компетентною людиною. Отож, тема тренінгу «Професійна компетентність вчителя НУШ».

Слайд 1.

Вправа «Знайомство»

Мета: познайомитися ближче.
Обладнання: конверт, розрізані питання.

Тренер. У мене в руках конверт «Знайомство». У ньому багато запитань, відповіді на які дозволять нам краще познайомитися один з одним. Ви витягуєте питання  і відповідаєте на нього, а потім передаєте конверт, кому забажаєте. Почну з себе…

Перелік питань:

  1. «Особливо мені подобається, коли люди, що оточують мене…»
  2. «Мені дуже важко забути, але я…»
  3. «Чого мені іноді по-справжньому хочеться, так це…»
  4. «Мені буває соромно, коли я…»
  5. «Особливо мене дратує те, що…»
  6. «Мені особливо приємно, коли мене…»
  7. «Знаю, що це дуже важко, але я…»
  8. «Іноді люди не розуміють мене тому, що я…»
  9. «Вірю, що я ще…»
  10. «Думаю, що найбільш важливе для мене…»
  11. «Мені буває страшно, коли…»
  12. «Я буваю гордою (им), коли…»
  13. «Я отримую насолоду від…»
  14. «У своєму житті я зробив (ла) помилку, яка…»
  15. «Буває, що я відчуваю себе самотнім (ю), коли…»
  16. «Я можу обманути ту людину, яка…»
  17. «Мені дуже хочеться забути, що…»
  18. «У мене немало недоліків. Наприклад, …»
  19. «Пам’ятаю, що мені стало нестерпно соромно тоді, коли я…»
  20. «Мені особливо не подобається, коли…»

      21. «У незнайомій компанії я відчуваю…»

      22. «Чого мені іноді справді хочеться, так це…»

      23. «Особливо мене дратує те, що я…»

      24. «Мені особливо приємно, коли мене…»

      25. «Думаю, що найважливіше для мене…»

      26. «Я пишаюся тим, що…»

      27. «Мої діти в класі для мене…»

      28. «Мене в колективі дратує…»

 

Слайд 2.

Вправа «Пісочний годинник» . Очікування

Мета: виявлення сподівань учасників від тренінгу; визначення кола питань, на які доцільно звернути увагу в процесі роботи з групою. 
 

Метод: обговорення в групі / фасилітація.                              

Тривалість: 10 хв.
 

Ресурси: фліпчарт, аркуш паперу з намальованим на ньому великим пісочним годинником, жовті паперові кружечки або стікери (їх утричі більше, ніж учасників), клей, ручки.
 

Опис. Учасники отримують по три кружечки, які символізують піщинки, або стікери. На кожному з них учасники записують очікування від тренінгу, відповівши на запитання: «Які знання, вміння ви хочете отримати, аби цей тренінг був для вас корисним, допомагав у подальшій роботі та житті?», «На які запитання хочете знайти відповіді?». Після цього учасники почергово виходять до фліпчарту, зачитують очікування і наклеюють їх у верхній частині пісочного годинника. Ведучий зачитує свої очікування останнім. Наприкінці тренінгу всі пригадують свої очікування. «Піщинки» з очікуваннями, що справдилися, переклеюють з верхньої частини пісочного годинника у нижню. Нереалізовані очікування залишаються на місці. 

Тренер.  Для того щоб ми і вами гармонійно співпрацювали нам потрібно ознайомитися із правилами  роботи під час тренінгу.

 

Слайд 3.

Правила роботи:

 

1. Поважати права власні й інші.

2. Бути щирим та чесним, відповідальним за свої слова та вчинки.

3. Ніколи не сміятися з чужих помилок.

4. Завжди допомагати один одному.

5. Слухати, що нам хочуть сказати інші та, якщо потрібно, запитуємо.

6. Свою частину роботи намагаємось виконати якнайкраще.

7. Цінуємо толерантність, точність, ввічливість.

8. Світ навколо нас вирує, а ми - «ТУТ і ЗАРАЗ» - вчимося.

9. Найдорогоцінніше, що у нас є – це Ч А С, використаймо його для себе

найефективніше.

      Тренер. На тренінгу категорично забороняється: відволікатися від змісту, сумувати, думати про домашні турботи, дітей, чоловіка/дружину.

Дозволяється: щиро висловлювати свою думку, доброзичливо посміхатися колегам, бути активними в обговоренні проблемних питань, вносити раціональні пропозиції та творчі ідеї.

Тренер. Сьогодні динамічний розвиток суспільства змушує багато речей сприймати по-іншому і багато що робити не так, як років десять – двадцять тому. Це стосується кожної сфери, а педагогічної – особливо. З’являються нові методики, нові погляди на ту саму проблему, раціональніші підходи, технічні можливості, що допомагають швидше і доступніше пояснювати тему. Тому закономірно, що педагог мусить постійно розвиватися і вдосконалюватися, йти в ногу з часом, бути сучасним. Зазвичай усім подобаються педагоги, які вміють зацікавити своїм предметом, викласти матеріал обширно і вимагають знань від учнів.

Жоден педагог не хоче, щоб його праця пропала намарно і справжньою його гордістю є високі здобутки учнів. Уже крилатим висловом стали слова Леонардо да Вінчі про те, що хороший учень повинен перевершити свого вчителя. Якщо учні перевершують своїх учителів, це означає, що світ навколо нас розвивається, вдосконалюється, що держава набуває нового поступу. Але для того потрібні хороші висококваліфіковані педагоги, без яких у житті – ніяк!

 

  1. Інформаційне повідомлення «Професійна компетентність».

 

Реформування освіти України є частиною процесів оновлення освітніх систем, пов’язаних із визнанням  значимості знань  як рушія суспільного добробуту та прогресу. Ці зміни стосуються створення нових освітніх стандартів, оновлення й перегляду  навчальних програм, змісту навчально-дидактичних матеріалів, підручників, форм і методів навчання.

У Державному стандарті базової та повної середньої освіти підкреслено, що зміст базової та повної   загальної середньої освіти створює передумови для індивідуалізації навчання, запровадження  особистісно орієнтованих  педагогічних  технологій, формування соціальної, комунікативної, комп’ютерної та інших видів компетентностей учнів.

Слайд 4.

Отже, стає очевидним, що досягнення сучасної освіти пов’язане з особистісним потенціалом вчителя, його професійною компетентністю, без якої неможливе розв’язання нових проблем навчання й виховання відповідно до нових освітніх парадигм.

Я гадаю, що зайвий раз пояснювати, що ж таке «компетентність» не потрібно. Але давайте пригадаємо, скількома комптентностями має володіти вчитель НУШ?

Слайд 5.

Професійна компетентність вчителя це сукупність його особистісних якостей, загальної культури та кваліфікаційних знань, умінь, методичної майстерності, гармонійна інтеграція яких в педагогічній діяльності дає оптимальний результат.

На перший план висуваються внутрішні фактори вчителя: особистісні якості, тобто структура особистісних здібностей та рис характеру, його загальна культура, управлінські та організаторські можливості, а вже потім – кваліфікаційна компетентність, яка передбачає знання, уміння, навички з отриманої спеціальності.

Сьогодні я пропоную вам ознайомитися із складовими професійної компетентності.

Слайд 6.

 

18 Складові професійної компетентності вчителя закладу освіти

 

 

Слайд 7.

  Інформаційна компетентність передбачає володіння інформаційними технологіями, уміння опрацьовувати різні види інформації. Серед них уміння й навички роботи з друкованими джерелами, уміння здобувати інформацію з інших джерел, переробляти її відповідно до цілей і завдань педагогічного процесу.

 

Слайд 8.

        Продуктивна компетентність.

Хочу відзначити, що сьогодні більшість науковців серед ключових позицій професійної компетентності вчителів виводять на перше місце саме продуктивну компетентність та розглядають її не лише як вміння працювати, а насамперед, як здатність до створення власного продукту, прийняття певних рішень, несення відповідальності за них, готовність і потребу у творчості.

 

Слайд 9.

Вправа «Поклади себе під мікроскоп»

Мета: розвиток умінь проникати у власний внутрішній світ, розвивати аналітичні вміння.

Тренер. Нова школа, нові методи, нові прийоми, новий учитель. Давайте спробуймо подивитись на себе, як на вчителя НУШ, через мікроскоп. Що ми там можемо побачити? Звичайно ж те, чого раніше не було. Складіть перелік того нового, що з’явилося у вас з реалізацією НУШ. Запишіть на картки і вкиньте в скриньку оновлень.

Тренер. Дозвольте ознайомитися з результатами вашого бачення в мікроскоп. Зачитую.

Тренер. Як бачимо, з’явилося багато нового і я впевнена, що ще більше з’явиться в майбутньому.

 

Слайд 10.

 Предметна компетентність. До змісту  цієї компетентності входить володіння певними засобами навчання у сфері навчального процесу (спеціальність). Це сукупність умінь і навичок, необхідних для стимулювання активності як окремих учнів, так і колективу в цілому. До неї входять уміння вибирати правильний стиль і тон у спілкуванні, управляти їх увагою, темпом діяльності. 

 

Слайд 11.

Вправа «Креативні історії з життя школи»

 Мета: розвиток креативності.

Об’єднання в групи «до-ре-мі».

Тренер: я роздам вам по 5 картинок. Вони абсолютно різні. Повторюю, абсолютно різні. Ваше завдання – скласти оповідання з використанням всіх 5 зображень, пов’язане зі шкільним життям. (Зображення чашки, будівлі школи, ромашки, дівчини, дітей, що граються, довгої дороги).

Учасники зачитують оповідання.

Тренер: стверджую, що наші учні щасливі, бо в них такі креативні вчителі.

 

Слайд 12.

Вправа – фізхвилинка «Релаксація»

Мета: зняти втому, закріпити позитивні емоції.

Тренер: підведіться і в голос всі разом прочитаємо віршика. Кожне дієслово, супроводжуючи при цьому оплеском долоні та посмішкою.

Дзвоник всім нам дав наказ —
До роботи швидше, клас.
Попрацюєм всі старанно,
Щоб пройшов Урок немарно.

 

Вже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав,
Тож і ви часу не гайте,
Працювати починайте
Щоб урок минув не марно,
Нам сидіти треба гарно.
Не крутитись на уроках,
Як папуга чи сорока.

Слайд 13.

Моральна компетентність. Готовність, спроможність і потреба жити за традиційними моральними нормами.

 

Слайд 14.

Вправа «Цінності».

Мета: визначити цінності, підкреслити їх значення для особистості в цілому і для вчителя зокрема.

Тренер. Говорячи про моральну компетентність, ми не можемо не згадати про наші з вами людські цінності. Зазначу, що життєві цінності  - це внутрішній компас, за яким людина звіряє всі свої дії і вчинки, вони служать нам опорою. Маючи їх ми починаємо жити більш продуктивно і повноцінно. Звичайно ж, найбільша цінність – це життя. Поряд з нею існує більш, ніж 300 видів цінностей. Зараз спробуємо визначити, яка ж цінність є найголовнішою в житті кожного з вас.

 

Тренер. Я роздам вам листки з 7-ма смужками. Ви повинні на кожній смужці зазначити цінність, яка найбільше впливає на якість роботи учителя та на взаємини з учнями. Я підготувала вам перелік цінностей, можете скористатися моєю підказкою. (Гуманізм, чуйність, добро, вірність, душевна щедрість, справедливість, патріотизм, честь, любов, дружба, гідність, чесність, шляхетність, відповідальність, здоров’я, гроші, спілкування, робота, сім’я, діти, кар‘єра, краса, щастя, довіра, смачна їжа, самоконтроль, житло, оптимізм, толерантність, самоповага, спілкування, час, матеріальні блага, духовність, релігія, престиж, безпека, саморозвиток).

 

 

Цінності

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Уявіть, що у вашому житті почалася темна смуга. Вам необхідно відмовитись від 4 цінностей, записаних на смужках паперу. Загніть їх в іншу сторону. У народі кажуть: «Одна біда не йде в ворота, а ходить з дітками». Ще одна чорна смуга вимагає від вас відмовитись від ще 2 цінностей. Відкладіть їх убік. Що ви залишили собі? Озвучте свою найважливішу цінність.

(Якщо відповіді майже однакові, то висновок: «які ж ми всі одностайні»! Якщо різні, то – «кожен з нас неповторний»).

 Я знаю, що позбавляти себе цінностей вам було дуже не просто. Ви страждали. Тому від сьогодні у вашому житті більше не буде чорних смуг, а лише світлі. Доля повертає вам всі цінності. Поверніть і ви їх до себе та залиште собі на згадку. Будьте щасливими!

 

Слайд 15. 

Полікультурна компетентність– оволодіння досягненнями культури; розуміння інших людей, їх індивідуальності і відмінностей за національними, культурними, релігійними й іншими ознаками.

Слайд 16.

Соціальна компетентність означає вміння жити та працювати з оточуючими, вміння безконфліктно співіснувати.

Слайд 17.

Психологічна компетентність – це здатність використовувати психологічні засоби навчання в організації взаємодії в освітній діяльності.

 Слайд 18. 

Математична компетентність передбачає вміння працювати з числом, числовою інформацією.

Слайд 19.

Комунікативна компетентність передбачає вміння вступати в комунікацію (спілкування), бути зрозумілим, спілкування без обмежень. Ці вміння допомагають зрозуміти інших (учнів, учителів, батьків). 

 

Слайд 20.

Вправа «Поспілкуємось».

 

Тренер. Тема «Троянда». Ваше завдання: скласти речення, але щоб там обов’язково було слово «троянда» і промовити її відповідно до стилю спілкування (пасивний, агресивний, демократичний, маніпулятивний).

Слайд 21.

 Вправа «Карусель».

 Мета: формування навичок швидкого реагування під час вступу в контакт з іншими людьми.

Тренер. Пропоную вам утворити 2 кола – внутрішнє (нерухоме) – це будуть сови і зовнішнє (рухоме) – це будуть жайворонки. За принципом каруселі обличчям один до одного. Я оголошуватиму вам ситуацію, ви мусите швидко зреагувати і вступити в контакт. Потім зробити крок ліворуч і перейти до іншого партнера та знову обговорити нову ситуацію.

Ситуації:

  • Перед вами – людина, яку ви добре знаєте, ви радієте зустрічі з нею…
  • Перед вами незнайома людина, познайомтесь з нею.
  • Перед вами маленька дитина, яку щось злякало, заспокойте її.
  • Перед вами водій, який щойно ледь не збив вас на пішохідному переході.
  • Після тривалої розлуки ви зустрічаєте коханого чи кохану.
  • Перед вами ваша перша вчителька, яку ви не бачили тривалий час.
  • Перед вами ваш шкільний товариш, що приїхав у відпустку з закордону.
  • Перед вами колишній однокласник, який у шкільні роки постійно ображав вас.
  • Перед вами директор закладу освіти, до якого ви хочете влаштуватися на посаду вчителя.

Тренер. В якій ситуації вам було контактувати найприємніше?

Тренер. Молодці! Можу з впевненістю сказати, кожен з вас має тверді навички швидкого реагування під час вступу в контакт з іншими.

Коротка розминка

Попрошу всіх встати. Ви маленька (-ий) і налякана (-ий).

Ви доросла (ий) і весела (ий).

Ви бестрашна (ий) і сильна (ий).

Якою (яким) ви собі найбільше подобаєтеся?

 

Слайд 22.

Автономізація на компетентність передбачає здатність до саморозвитку, творчості, самовизначення, самоосвіти, конкурентоспроможність. Адже вчитель перш за все вчиться сам, це вічний учень.

Слайд 23.

Особисті якості вчителя. Це теж одна з найголовніших складових професійної компетентності – доброзичливість, чуйність, урівноваженість, витонченість, толерантність, рефлексія, людяність. 

 

Слайд 24.

Вправа «Особистий контракт зобов’язання»

Тренер. Зараз пропоную вам укласти контракт із самим собою, де вам потрібно викласти особисті зобов’язання для того, щоб стати професійно компетентним учителем. Під час складання пам’ятайте, що потрібен контроль з боку нашої центральної інстанції, свідомості. Так от! Контролюємо за почуттями та думками!

Зараз ви отримаєте картку «Особистий контракт-зобов’язання, яку ви повинні заповнити».

 

Особистий контракт-зобов’язання

 

Я, (ім’я)________________________________________________, усвідомлюю, що мені потрібно стати професійно компетентним учителем і мати такі його риси __________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

Як учитель я сильна (-ий) в __________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

Я дуже хочу рости і розвиватися. Моїми досягненнями вже є __________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

І я хочу йти далі до таких нових цілей як __________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 На шляху до мети в мене можуть виникати труднощі, перешкоди, а саме:_____________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________,

але я їх успішно подолаю.

 Я люблю свою роботу і вважаю своїм обов’язком удосконалюватись впродовж життя.

 Я готова________________________________________________. І маю для цього______________________________________.

 

Дата ___________________                                   Підпис_____________________

                                                     

 

Тренер. Чи готовий хтось із вас поділитись своїм контрактом? Чи є у вас сумніви стосовно виконання контракту? Що може сприяти і заважати виконанню даного контракту?

 

Очікування

Тренер. Пам’ятаєте, на початку тренінгу ви записували свої очікування. «Піщинки» з очікуваннями, що справдилися, переклейте з верхньої частини пісочного годинника у нижню. Нереалізовані очікування нехай залишаються на місці. 

Слайд 25.

 І насамкінець. Ваш освітній заклад – найдивніша країна, де кожен день не схожий на попередній, де кожна мить – це пошук чогось нового, цікавого, де немає часу нудьгувати, сваритися і витрачати час на порожнє, де кожен учень – це будівельник майбутнього, а значить всі жителі цієї країни відповідають за майбутнє. Де весь час треба квапитися, стати цікавим для людей, що оточують тебе, дарувати свою енергію, знання, уміння, квапитися, дізнаватися про нове, квапитися не запізнитися. Тому цій країні уживаються лише найстійкіші, найтерплячіші, наймужніші, найщиріші, найвідповідальніші, найдобріші, найцікавіші і найдивніші люди. Це ви, мої сьогоднішні гості. І найголовніше – не зійти з обраної дороги, якою ви пробираєтеся зі своїми учнями крізь темряву. Він обов’язково настане – сонячний, радісний, яскравий і головне мирний СВІТАНОК!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 листопада 2023
Переглядів
1489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку