Мета:
самоосвіти, самореалізації та самовдосконалення вчителів закладу;
Завдання:
презентація, роздатковий матеріал для учасників тренінгу, музичний супровід, цибулина, картки, плакати, чашка, таблиця
Час тренінгу: 3 год
Трренінгова група: 12-15 осіб
Структура тренінгу:
№ |
Вид діяльності |
Час (хв.) |
Необхідні матеріали |
1 |
Привітання учасників |
1 |
|
2 |
Вступ. Презентація тренером мети і завдань |
2 |
|
3 |
Виявлення очікувань учасників тренінгу Вправа «Яйця і курчата» |
5 |
овальні картки, плакат |
4 |
Прийняття правил |
5 |
презентація |
5 |
Знайомство. Вправа «Цибулина» |
5 |
цибулина, малярний скотч |
6 |
Інформаційне повідомлення «Професійний стандарт учителя НУШ» |
5 |
презентація |
7 |
Вправа «Сінквейн» |
15 |
картки |
8 |
Вправа «Чашка» |
10 |
чашка |
9 |
Інформаційне повідомлення «Професійні компетентності вчителя НУШ» |
10 |
презентація |
10 |
Вправа «Повтори за мною і назви нову» |
5 |
|
11 |
Вправа «Стилі спілкування» Вправа «Резинки» (поділ на групи) |
20 |
таблиця резинки |
12 |
Вправа «В літаку» |
15 |
конверти |
13 |
Руханка «Струмочок» |
7 |
|
14 |
Інформаційне повідомлення «Професійні компетентності вчителя НУШ» |
15 |
презентація |
15 |
Вправа «Острів» |
7 |
«острови», стікери |
16 |
Вправа «Заморожений» Вправа «Знайди сусіда» |
7 3 |
стікери з цифрами |
17 |
Вправа «Країна Мрій» |
15 |
фломастери, ватман |
18 |
Вправа «Портрет групи» |
10 |
фломастер, «дерево» з блобами |
19 |
Проведення підсумків: вправа «Яйця і курчата» |
5 |
плакат |
20 |
Рефлексія «Світила» |
5 |
сонце, зірки |
Тренер: Шановні вчителі! Я рада привітати вас сьогодні. Ми з вами працюємо в такий час, коли постійно йде реформування в галузі освіти, вимоги до вчителів та учнів постійно змінюються. Тобто відбувається постійне оновлення. Оновлюється той, хто навчає і оновлюється той, кого вчать. Та сьогодні мені б хотілося поговорити про професію учителя, про те, які вимоги ставить до нього суспільство, зокрема про Професійний стандарт і про оновлені професійні компетентності. А ще, надіюсь, що наша зустріч допоможе зняти емоційне напруження та покращити настрій.
(Звучить спокійна, тиха музика, тренер читає притчу про щастя)
Притча про щастя
Якось ішов дорогою мудрець. Милувався красою світу і тішився життям, і ось, стрівся йому чоловік, що, згорбившись, тягнув велетенський тягар.
-Навіщо ти прирікаєш себе на такі страждання? - запитав мудрець.
- Я страждаю заради щастя своїх дітей і онуків, - відповів чоловік,- мій прадід усе життя страждав заради щастя діда, дід страждав заради щастя мого батька. І я готовий усе життя страждати - лише б мої діти та онуки були б щасливими.
-А чи був хтось щасливий у твоїй сім’ї? – запитав мудрець.
- Ні, але мої діти і онуки доконче будуть щасливі, - відказав нещасний чоловік.
- Неписьменний не навчить читати, а кротові не виховати орла, - мовив мудрець.
Спершу навчися сам бути щасливим, а тоді зможеш ощасливити своїх дітей та онуків.
Тренер
Професійна діяльність, робота є частиною життя кожної людини. А успіх у роботі є складовою щастя. Якщо говорити про педагогів, то тут варто згадати вислів “Щоб запалити вогонь в очах дитини, самому потрібно горіти”. Доречними будуть також слова Михайла Остроградського “...Хороші вчителі створюють хороших учнів” Який же він, ХОРОШИЙ УЧИТЕЛЬ? Хто він? Якими рисами та ознаками характеризується? Про це пропоную поговорити на нашому занятті. Отож, тема тренінгу “Професійний стандарт і компетентності вчителя НУШ”.
Вправа «Яйця і курчата»
І перш за все хотілося б дізнатися, що ви очікуєте від нашої сьогоднішньої зустрічі. (Роздаю учасникам картки овальної форми). На картці ви повинні написати власні очікування від тренінгу 3-ма словами. Прикріпіть своє «яйце» на плакат із зображенням гнізда, на якому сидить квочка. Наша з вами спільна творчість та ваша активність – це та «квочка», яка допоможе очікуванням здійснитись.
Прийняття правил роботи в групі :
Тренер
Тему оголосили, правила прийняли, а тепер настав час познайомитись ближче.
Вправа «Цибулина»
Знайомитись будемо сьогодні незвично. Впевнена, що так ви знайомитесь вперше в своєму житті, бо мені для цього потрібна, як ви думаєте, що? Ніколи не вгадаєте. Звичайна цибулина. В коричневому лушпинні і з білою серцевиною. Лушпиння – це ми з вами зовні, а серцевина – то наша внутрішня сторона. Почну з себе: Я Тоня. Зовні охайна, невисока на зріст. Коли спробую заглянути під лушпиння, то там я щира та привітна. А тепер по черзі. (Пишуть імена на малярному скотчі).
Тренер
Почнемо працювати. І так, Професійний стандарт покликаний надати нові можливості для професійного розвитку вчителя НУШ, реалізувати один із ключових компонентів формули НУШ «Умотивований учитель, який має свободу творчості і розвивається професійно». Адже саме від особистості учителя і залежить якість освіти.
Слайд «Професійний стандарт» (схема)
Професійний стандарт розроблений за професіями: «Вчитель початкових класів закладу ЗЗСО», «Вчитель ЗЗСО», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». У відповідності з цим, вчитель зобов’язаний уміти моделювати зміст навчання відповідно до обов’язкових результатів навчання учнів, добирати і використовувати сучасні та ефективні методики навчання, виховання та розвитку учнів. Таким чином, і це дуже важливо, згідно Професійного стандарту, учитель перестає бути центром уваги, а керує освітнім процесом, забезпечуючи гармонійний розвиток дитини відповідно до її вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формуючи загальнолюдські цінності, підтримуючи життєвий оптимізм, розвиваючи самостійність, творчість та допитливість учнів.
Вправа «Сінквейн»
Тренер: Я пропоную вам синтезувати почуту тільки що інформацію у 5 рядках. Прошу вас поділитися за кольорами світлофора на 3 групи: зелений, жовтий, червоний. (Якщо потрібно утворити 4 групи, то за порами року).
(Роздаю листки з готовим матеріалом).
Слово для сінквейну «вчитель».
1 рядок: тема одним словом (іменник);
2 рядок: опис теми в 2-х словах (2 прикметники);
3 рядок: опис дії за темою (3 дієслова або дієприслівники);
4 рядок: ставлення до теми, почуття, емоції (фраза з 4-х слів);
5 рядок: повторення суті теми одним словом (синонім теми).
Презентує 1 від групи.
Тренер: Ну що, вперед! Перш ніж перейти до розгляду професійних компетентностей учителя нам потрібно переключити свою увагу. Тому пропоную всім стати в коло.
Вправа «Чашка».
Ось вам чашка. Я знаю, як її можна використати: з неї можна пити. Передаючи чашку по колу ви повинні назвати, як ще можна використати чашку. (Чашку передавати, поки вона не дійде до тренера).
Тренер: Молодці! Дякую! Проявили вміння фантазувати, проявили нестандартне мислення та підвищили настрій. Проявляти нестандартне мислення вам, шановні мої, доведеться дуже часто, бо реалізувати, скільки компетентностей, як нам пропонують, без цього критичного мислення просто неможливо.
Наша традиційна школа пропонувала учителю 9 компетентностей, а нинішня НУШ (ой підкажіть, бо забула), правильно ви думаєте - 15.
Слайд «Професійні компетентності» (7 компетентностей)
Вправа «Повтори за мною і назви нову»
1. Інформаційно-цифрова компетентність;
2. Психологічна компетентність;
3. Мовно-комунікативна компетентність;
4. Предметно-методична компетентність;
5. Інклюзивна компетентність;
6. Здоров’язбережувальна компетентність;
7. Проєктувальна компетентність.
Тренер: Серед усіх названих нами компетентностей я хочу обрати мовно-комунікативну. Вона особливо важлива, бо розвиває різні техніки спілкування і стилі спілкування. І опитування членів спільноти показало, що воно надзвичайно важливе.
Вправа «Резинки». Отож, нам потрібно об’єднатися в 3 групи. Кожен з вас обирає резинку будь-якого кольору. Тепер вам потрібно зібрати групу відповідно до кольору, резинки одягаємо на прищепку.
Вправа «Стилі спілкування».
Тренер: Роздаю вам листки із зазначенням вербальних і невербальних стилів спілкування вчителя. Вам потрібно зіграти роль людини, яка спілкується відповідним стилем. Спочатку ви разом обговорюєте поведінку вчителя, робите нотатки, а потім один із групи презентує ваш спільний результат.
Агресивний
Положення тіла |
Погляд |
Вираз обличчя |
Жести |
Як розмовляє |
|
|
|
|
|
Ліберальний
Положення тіла |
Погляд |
Вираз обличчя |
Жести |
Як розмовляє |
|
|
|
|
|
Демократичний
Положення тіла |
Погляд |
Вираз обличчя |
Жести |
Як розмовляє |
|
|
|
|
|
Тренер: Зайве запитувати вас, який стиль виражатиме вашу комунікативну компетентність.
Тренер: Для того, щоб рухатись вперед, нам знову потрібно поділитися на групи. Зробимо ми це так. Я уявляю вас водіями шикарних авто. У вас БМВ, а у вас Мерседес, а ви полюбляєте Мазду, а вам приємно їхати на Тойоті.
Вправа «В літаку».
Тренер: Давайте розіграємо ситуацію. Ви купили квиток на літак: «Київ-Вашингтон». Попереду декілька годин польоту. Ви звертаєте увагу на сусіда та зав’язуєте з ним розмову. Як ви це зробите? Якщо вашим сусідом виявиться… (хтось із групи дістає завдання з конверту та зачитує його). Завдання в конверті:
Тренер: Наразі ви продемонстрували навички вербального спілкування.
А щоб закріпити попередню нашу роботу, пропоную і вербально поспілкуватися та ще й порухатися.
Руханка «Струмочок».
Мета: розвивати вміння комунікувати в незнайомому колективі, вміння слухати іншого, діяти за інструкцією.
Учасники виходять та стають парами один до одного, тримаючись за руки, стають у шеренгу. Учасник, якому не вистачило партнера, заходить у шеренгу, вибирає на свій погляд пару, виходить із нею наперед, стають навпроти та ведучий говорить своєму партнеру фразу: «Ми з тобою схожі тим, що….». Учасник, якого вивели відповідає: «Ми з тобою відрізняємося тим, що…». Гра продовжується до тих пір, поки всі приймуть у ній участь.
Тренер: Різні ми, чи не різні, але маємо володіти однаковими компетентностями.
Тож до попередньої групи компетентностей ми додамо ще 8.
Слайд «Професійні компетентності»
8. Емоційно – етична компетентність;
9. Компетентність педагогічного партнерства;
10. Інноваційна компетентність;
11. Здатність до навчання впродовж життя;
12. Рефлексивна компетентність;
13. Прогностична компетентність;
14. Організаційна компетентність;
15. Оцінювально – аналітична компетентність.
Вправа «Острів»
На фліпчарті намальовані 8 островів з назвами компетентностей.
Напишіть свої імена на стікерах і «оселіться» на одному з островів. Свій вибір поясніть.
Вправа «Заморожений»
Поділ на пари «Знайди сусіда».
Сядьте на стільці, об’єднавшись у пари. У кожній парі один учасник грає роль «замороженого», а інший – «реаніматора». За моїм сигналом «заморожений» завмирає, а «реаніматор» упродовж 1 хвилини має «оживити» його не торкаючись, не звертаючись до нього словами. Діяти можна лише за допомогою рухів, погляду, міміки, засобами веселої смішної пантоміми. Якщо у «замороженого» зміниться вираз обличчя, чи з’явиться посмішка, чи почне рухатись – ознака «розмороження».
Повторити вправу, змінивши ролі.
Вправа дозволила вам продемонструвати себе у невербальному спілкуванні.
Тренер: Досить цікавою, незвичною і новою є емоційно-етична компетентність. Вона передбачає знання про емоції і уміння керувати ними.
Вправа «Країна мрій»
Тренер: Пропоную вам, об’єднавшись у групи (об’єднання за назвами океанів: Індійський, Атлантичний, Тихий, Північний льодовитий), використавши назви емоцій, намалювати Країну мрій. Намалюйте і назвіть в ній ріки, озера, долини, гори, міста, села, використавши назви позитивних емоцій. Я впевнена, що ця країна буде незвичайною і ній кожному захочеться пожити.
Тренер: Я б дуже хотіла піднятись на гору…., а ще скупатись у річці…, моїм улюбленим містом стало б…Правда ж чудово у Країні мрій.
Вправа «Портрет групи»
Тренер: Скоро будемо прощатись, та я хочу, щоб такі дивовижні чоловічки, блоби, допомогли вам знайти себе. Розглянете малюнок, знайдіть блоба, стан душі якого відповідає вашому і напишіть своє ім’я.
Оце і є портрет вашої групи. Прошу дозволити залишити мені його на пам’ять.
Тренер: І майже на самкінець.
Ми так довго працювали, що за цей час наша квочка встигла вилупити курчат. Скільки саме, залежить від вас. Якщо ваші очікування справдились, то замініть «яйце» на курча. Якщо ні, то нехай залишиться «яйце». Воно залишилось не заплідненим.
Тренер: Прийшов час прощатись. Я, наостанок, хочу вам повідомити, що зараз і тут я щаслива. Щаслива, що життя подарувало мені зустріч з вами. Щаслива, бо побувала серед однодумців, щаслива, бо побачила ваші усміхнені обличчя, щаслива, бо вперше в житті побула тренером. Будемо прощатись. Ось тут лежать сонечка, а тут – зірки. Виходячи з аудиторії, вкиньте в чашку сонечко, якщо відчуваєте тут і зараз в душі тепло, або зірку, якщо на душі світло, але прохолодно. Та як би там не було, знайте, що якщо ви вчитель, то уже світило. Тож світіть серед своїх колег і серед своїх вихованців, світіть в своїх родинах. І, взагалі, будьте світлими. До нових зустрічей!