Тренінг для здобувачів освіти 11-х класів. Автор: практичний психолог школи І – ІІІ ступенів № 266 м. Києва Дзюба Марина Анатоліївна
Тема: Психологічний супровід здобувачів освіти 11-х класів під час підготовки до ЗНО
Мета: ознайомити старшокласників з особливостями ЗНО; сформувати психологічну готовність здобувачів освіти випускних класів до ЗНО; розвинути мовленнєву та розумову креативність старшокласників.
Матеріал: набір карток «Креатив-1», аркуші А4, А5 (на кожну людину), дошка, крейда, ручки або олівці.
Хід заняття
Вправа з колодою карток «Креатив-1»
Мета: розвиток креативності мислення та мовлення.
Картки роздаються у випадковому порядку. Старшокласникам пропонується уявити себе у ролі зображеного предмета, явища, пейзажу, людини, тварини тощо та розказати про його силу, позитивні сторони, користь для оточуючих (Якби я був/була …, то я б ….).
Введення до заняття
«Поради психолога»
(Повторюйте собі 10–20 разів «Я знаю відповідь» і ви обов’язково знайдете її).
«Поради психолога старшокласникам для успішної здачі ЗНО»
Вправа «Асоціації»
Мета: розвиток креативності мислення.
Асоціація – це перше, що приходить у голову, коли ви чуєте яке-небудь слово або бачите предмет. Вигадуйте асоціації до різних слів.
Наприклад, екзамен – це ….
(На дошці записуються відповіді старшокласників).
Мета: розвиток креативності мислення.
Коли ви йдете по вулиці або їдете у транспорті – через вікно видно написи на біг-бордах, афішах – спробуйте прочитати слово «задом наперед». Це дуже стимулює мозок.
УРОК – КОРУ, ГІМНАЗІЯ – ЯІЗАНМІГ, УНІВЕРСИТЕТ – ТЕТИСРЕВІНУ тощо. (Додаток 1)
Мета: підвищення активності; збільшення словникового запасу; розвиток креативності мислення та мовлення.
Старшокласники працюють у парі. По черзі учні обирають собі букву з алфавіту. Перша людина має назвати 15 слів, які починаються з цієї букви. Якщо пауза перевищує 2 - 3 секунди, учень присідає та продовжує згадувати слова. Друга людина в цей час рахує слова та слідкує, щоб вони не повторювались. Потім вони міняються ролями. (Краще згадувати іменники). Наступний етап – один старшокласник другому загадує букву. Потім так само, як і в перший раз, знов міняються. Якщо було важко виконувати вправу – треба більше читати (збільшувати словниковий запас).
Мета: розвиток креативності мовлення; активування ресурсів.
Старшокласникам пропонується на А4 ДРУКОВАНИМИ великими літерами написати у стовпчик 15 слів (іменників). Писати так, щоб інші здобувачі освіти не бачили. Наприклад,
СОНЦЕ,
БУДИНОК,
МЕБЛІ тощо.
Старшокласники об’єднуються у групи по 4 людини. Коли слова усіма будуть написані – обміняти аркуші між групами. Старшокласники визначаються у групах, хто буде 1-й, 2-й і так далі. Суворо за командою тренера (так як це робота на секунди) 1-ий пояснює слова за списком команді, не називаючи його. Наприклад, Жовте, гаряче, світить у небі – Сонце. І так далі всі слова. Якщо якесь слово важко пояснити – можна пропустити його, але потім до нього треба повернутися. Хто закінчив пояснення – кричить тренеру «Стоп!», а тренер називає час, який старшокласник записує на своєму листочку.
За командою тренера починають 2-і старшокласники у групах і т.д. Записують свій час на аркушах.
Результати
На скільки ви використовуєте свої ресурси. Виконання завдання за:
30 сек. – 1,5 хв. - 100% (добре);
1,5 хв. – 2,5 хв. - 50% (достатньо);
2,5 хв. – і більше - 25% (недостатньо).
(Багато розмірковують, мало роблять. Порада: більше читати книжок).
Мета: розвиток креативності мовлення; збільшення словникового запасу.
Старшокласники працюють у парах.
Перше завдання.
За сигналом тренера (або самостійно за своїм секундоміром) 1-й старшокласник починає називати іменники (хто? що?) протягом 1-єї хвилини, а 2-й - рахує їх кількість і записує на аркуші. (Хвилина закінчилась – записати кількість іменників). Потім 2-й старшокласник протягом 1-єї хвилини називає іменники, а 1-й - рахує та записує.
Друге завдання.
Перший старшокласник називає прикметники (який? чий?) протягом 1-єї хвилини, 2-й - рахує та записує результати. Потім вони працюють навпаки.
Третє завдання
Перший старшокласник називає дієслова (що робити? що зробити?) протягом 1-єї хвилини, 2-й - рахує та записує результати. Потім вони працюють навпаки.
Результати |
Норма |
|
Іменник |
1 хв. |
52 слова |
Прикметник |
1 хв. |
48 слів |
Дієслово |
1 хв. |
42 слова |
Ми здатні впливати на свою мовленнєву креативність. (Якщо робити цю вправу 7 днів підряд – вистачить на пів року).
Іменник - як ви володієте власним мовленням (більше читати, менше телевізора!).
Прикметник – ваша творчість (на скільки вона розвинута. Можна ще розвивати її).
Дієслово – стимуляція до дії (або люди щось роблять, або лінуються, відкладають постійно, бездіють).
Мета: Навчити долати м’язову напругу.
Сядьте, будь ласка, якнайзручніше. Покладіть руки на коліна та закрийте очі. Зосередьте вашу увагу на руках. Вам треба відчути тепло своїх рук, їх м’якість. Якщо в руках є напруга, просто дозвольте їй там бути. Просто те, що ви досягли повного розслаблення, можна судити з відчуття тепла та важкості рук.
Аналіз:
Мета: навчити долати тривоги, використовуючи дихання.
Найпростіший спосіб – це дихання на рахунок. Прийміть зручну позу, закрийте очі. Зосередьтеся на диханні. На чотири рахунки робиться вдих, на чотири – видих.
Аналіз:
Підведення підсумків заняття
Старшокласники продовжують фразу: «Впевненість – це …» (сила, міць, спокій, влада тощо).
І пам’ятайте: не хвилюйтеся, не поспішайте, ставтеся відповідально до Вашої мети успішно здати ЗНО, будьте впевнені у своїх силах і ви здасте іспити!
ДОДАТКИ
Додаток 1
КОРУ - УРОК
ЯІЗАНМІГ - ГІМНАЗІЯ
ТЕТИСРЕВІНУ - УНІВЕРСИТЕТ
ОТСІМ - МІСТО
ЯЦИЛУВ - ВУЛИЦЯ
КОНАДІНС - СНІДАНОК
ДАЛОКОШ - ШОКОЛАД
ОВИЧЕП - ПЕЧИВО