Тренінг "Психологічний супровід здобувачів освіти 11-х класів під час підготовки до ЗНО"

Про матеріал
Тренінг розроблений для старшокласників, щоб краще підготуватися до ЗНО за допомогою спеціальних вправ, які направлені на стимуляцію роботи мозку, підвищення словникового запасу
Перегляд файлу

Тренінг для здобувачів освіти 11-х класів. Автор:  практичний психолог школи І – ІІІ ступенів  № 266   м. Києва    Дзюба Марина Анатоліївна

Тема: Психологічний супровід здобувачів освіти 11-х класів під час підготовки до ЗНО

Мета: ознайомити старшокласників з особливостями ЗНО; сформувати психологічну готовність здобувачів освіти випускних класів до ЗНО;  розвинути  мовленнєву та розумову креативність старшокласників.

Матеріал: набір карток «Креатив-1», аркуші А4, А5 (на кожну людину), дошка, крейда, ручки або олівці.

 

Хід заняття

  1. Знайомство

Вправа з колодою карток «Креатив-1»

Мета: розвиток креативності мислення та мовлення.

     Картки роздаються у випадковому порядку. Старшокласникам пропонується уявити себе у ролі зображеного предмета, явища, пейзажу, людини, тварини тощо та розказати про його силу, позитивні сторони, користь для оточуючих (Якби я був/була …, то я б ….).

 

                                         Введення до заняття

 

  1. Інформаційна хвилинка

 

«Поради психолога»

  1. Не скорочуйте час на сон.
  2. Залишайте час на короткий відпочинок.
  3. Налаштовуйте себе на успіх.
  4. В день іспиту прокиньтесь трохи раніше, ніж зазвичай.
  5. Зосередьтеся не на відчутті тривоги, а на змісті своєї роботи.

(Повторюйте собі 10–20 разів «Я знаю відповідь» і ви обов’язково  знайдете її).

 

 

«Поради психолога старшокласникам для успішної здачі ЗНО»

  • Підготуйте місце для занять.
  • Складіть план занять. Визначте, хто ви («сова» чи «жайворонок»), і залежно від цього максимально використовуйте ранковий або вечірній час.
  • Підготовку розпочніть з найважчого розділу або з того матеріалу, який знаєте найгірше.
  • Чергуйте заняття з відпочинком: 40хв. триває заняття, потім 10 хв. – відпочинок (попийте води, походіть по квартирі).
  • Виконуйте якомога більше  різних тестів із  предмету.
  • Тренуйтеся із секундоміром у руках: засікайте час виконання тестів.
  • Напередодні ЗНО дозвольте собі розслабитися, найкраще прогулятися на свіжому повітрі. Лягайте відпочивати до півночі.

 

  1. Розминка

Вправа «Асоціації»

Мета: розвиток креативності мислення.

Асоціація – це перше, що приходить у голову, коли ви чуєте яке-небудь  слово або бачите предмет. Вигадуйте асоціації до різних слів.

Наприклад, екзамен – це ….

(На дошці записуються  відповіді старшокласників).

 

  1. Практичні вправи

 

  1.       Вправа «Тренуємо мозок»

Мета: розвиток креативності мислення.

Коли ви йдете по вулиці або їдете у транспорті – через вікно видно написи на біг-бордах, афішах – спробуйте прочитати слово «задом наперед». Це дуже стимулює мозок.

УРОК – КОРУ, ГІМНАЗІЯ – ЯІЗАНМІГ, УНІВЕРСИТЕТ – ТЕТИСРЕВІНУ тощо. (Додаток 1)

 

 

  1.       Вправа «15 слів»

Мета: підвищення активності; збільшення словникового запасу; розвиток креативності мислення та мовлення.

Старшокласники працюють у парі. По черзі учні обирають собі букву з алфавіту. Перша людина має назвати 15 слів, які починаються з цієї букви.  Якщо пауза перевищує 2 -  3 секунди, учень присідає та продовжує згадувати слова. Друга людина в цей час рахує слова та слідкує, щоб вони не повторювались. Потім вони міняються ролями. (Краще згадувати іменники). Наступний етап – один старшокласник другому загадує букву. Потім так само, як і в перший раз,  знов міняються.  Якщо було важко виконувати  вправу – треба більше читати (збільшувати словниковий запас).

 

  1.       Вправа «Оратор»

Мета: розвиток креативності мовлення; активування ресурсів.

Старшокласникам пропонується на А4 ДРУКОВАНИМИ великими літерами написати у стовпчик 15 слів (іменників). Писати так, щоб інші здобувачі освіти не бачили.  Наприклад, 

СОНЦЕ,

БУДИНОК,

МЕБЛІ тощо. 

Старшокласники об’єднуються  у групи  по 4 людини.  Коли слова усіма будуть написані – обміняти аркуші між групами. Старшокласники визначаються у групах, хто буде 1-й, 2-й і так далі. Суворо за командою тренера (так як це робота на секунди) 1-ий пояснює слова за списком команді, не називаючи його. Наприклад, Жовте, гаряче, світить у небі – Сонце. І так далі всі слова. Якщо якесь слово важко пояснити – можна пропустити його, але потім до нього треба повернутися. Хто закінчив пояснення – кричить тренеру «Стоп!», а тренер називає час, який старшокласник  записує на своєму листочку.

За командою тренера починають 2-і старшокласники у групах і т.д. Записують свій час на аркушах.

 

Результати

На скільки ви використовуєте свої ресурси. Виконання завдання за:

30 сек. – 1,5 хв.     -  100% (добре);

1,5 хв. – 2,5 хв.      - 50% (достатньо);

2,5 хв. – і більше   - 25%  (недостатньо).

(Багато розмірковують, мало роблять. Порада: більше читати книжок).

  1.       Вправа «Іменник-Прикметник-Дієслово»

Мета: розвиток креативності мовлення; збільшення словникового запасу.

Старшокласники  працюють у парах.

Перше завдання.

За сигналом тренера (або самостійно за своїм секундоміром) 1-й старшокласник починає називати іменники (хто? що?) протягом 1-єї хвилини, а 2-й   -  рахує їх  кількість і записує на аркуші. (Хвилина закінчилась – записати кількість іменників). Потім 2-й старшокласник  протягом 1-єї хвилини називає іменники, а 1-й  - рахує та записує.

 

Друге завдання.

Перший старшокласник називає прикметники (який? чий?) протягом 1-єї хвилини, 2-й   - рахує та записує результати. Потім вони працюють навпаки.

 

Третє завдання

Перший старшокласник називає дієслова (що робити? що зробити?) протягом 1-єї хвилини, 2-й  - рахує та записує результати. Потім вони працюють навпаки.

 

Результати

Норма

Іменник

1 хв.

52 слова

Прикметник

1 хв.

48 слів

Дієслово

1 хв.

42 слова

 

    Ми здатні впливати на свою мовленнєву креативність. (Якщо робити цю вправу 7 днів підряд – вистачить на пів року).

Іменник -  як ви володієте власним мовленням (більше читати, менше телевізора!).

Прикметник – ваша творчість (на скільки вона розвинута. Можна ще розвивати її).

Дієслово – стимуляція до дії (або люди щось роблять, або лінуються, відкладають постійно, бездіють).

 

 

 

 

  1. Релаксація
    1.       Вправа «М’язова релаксація»

Мета: Навчити долати м’язову напругу.

Сядьте, будь ласка, якнайзручніше. Покладіть руки  на коліна та закрийте очі. Зосередьте вашу увагу на руках. Вам треба відчути тепло своїх рук, їх м’якість. Якщо в руках є напруга, просто дозвольте їй там бути. Просто те, що ви досягли повного розслаблення, можна судити з відчуття тепла та важкості рук.

Аналіз:

  • Які відчуття викликала у вас ця вправа?
  • Чи вдалося вам розслабитися?

 

  1.       Вправа «Дихальна релаксація»

Мета: навчити долати тривоги, використовуючи дихання.

Найпростіший спосіб – це дихання на рахунок. Прийміть зручну позу, закрийте очі. Зосередьтеся на диханні. На чотири рахунки робиться вдих, на чотири – видих.

Аналіз:

  • Як змінювався ваш стан?
  • Чи виникли труднощі при виконанні вправи?

 

  1. Рефлексія

Підведення підсумків заняття

Старшокласники  продовжують фразу: «Впевненість – це …» (сила, міць, спокій, влада тощо).

 

 

 

 

І пам’ятайте:  не хвилюйтеся, не поспішайте, ставтеся відповідально до Вашої мети успішно здати ЗНО, будьте впевнені у своїх силах і ви здасте іспити!

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

 

Додаток 1

 

КОРУ - УРОК

ЯІЗАНМІГ - ГІМНАЗІЯ

ТЕТИСРЕВІНУ - УНІВЕРСИТЕТ

ОТСІМ - МІСТО

ЯЦИЛУВ - ВУЛИЦЯ

КОНАДІНС - СНІДАНОК

ДАЛОКОШ - ШОКОЛАД

ОВИЧЕП - ПЕЧИВО

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
2 квітня 2019
Переглядів
852
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку