Тренінг розвитку комунікативних і лідерських якостей підлітків
"Я - лідер"
Мета: розкрити особистісний потенціал учасників групи; формувати уявлення про лідерство, усвідомлення і прояв своїх сильних сторін; дати можливість учасникам тренінгу проявити лідерські якості; навчити вмінню розпізнати характер ситуації, діяти адекватно до існуючих умов; поуправлятися в здатності переконувати як необхідний навик для лідера.
Завдання:
• Виявлення та розвиток в учасників лідерських якостей, розкриття їх організаторського таланту, допомога у пізнанні себе.
Обладнання: фліпчарт, маркер, кольорові олівці, аркуші А4, м'яч.
Час: 1 год. 35 хв.
Вік учасників: 14-16 років (9-11 класи)
Епіграф: ««Лідерство починається
з особистих якостей лідера.»
Хесселбайн Ф.
№ |
Види роботи |
Орієнтовна тривалість, хв. |
1. |
Привітання. Вступ |
3 |
2. |
Вправа «Акваріум» |
10 |
3. |
Вправа «Правила групи» |
5 |
4. |
Вправа «Очікування від тренінгу» |
5 |
5. |
Інформаційне повідомлення “Хто такий лідер?” |
10 |
6. |
Вправа «Два дзеркала» |
15 |
7. |
Тест «Лідер я чи ні? |
10 |
8. |
Вправа «Почали» |
10 |
9. |
Вправа «Малювання на двох» |
10 |
10. |
Вправа «Оратор». |
10 |
11. |
Вправа «Мій внутрішній стан». Підсумок |
5 |
12. |
Вправа «Оплески» |
2 |
Перебіг тренінгу
Здатність до лідерства людина не отримує від народження. Цього, як і багато чого іншого, доводиться вчитися впродовж усього життя. Щоб вести за собою людей, треба чітко уявляти, куди ми їх ведемо. І мало представляти самому, а важливо так яскраво, емоційно і красиво розповісти про це, щоб народ туди захотів.
Не забувайте, що лідера не буває без команди. Лідер завжди проявляє себе у взаємодії з іншими людьми. Збирайте навколо себе однодумців, так зване «ближнє коло». Тільки люди допоможуть Вам здійснити всі Ваші навіть самі грандіозні плани.
2. Вправа «Акваріум» (10 хв.)
Мета: формування позитивного сприятливого клімату в групі.
Матеріали: ватман, олівці (фломастери), клей, листи А4, ножиці.
Процедура проведення: учасникам групи роздаються листи, ножиці, фломастери. Протягом 7 хвилин вони повинні вирішити, рибкою якої породи вони будуть на даному занятті, намалювати, вирізати, розфарбувати рибку, написати на ній ім'я учасника, породу рибки.
На наступному етапі (протягом 3 хв.) кожен з учасників повинен прикріпити свою рибку на стіну (аркуш ватману), яка є образом акваріума. В яке місце приклеїти рибку - кожен вирішує сам (хтось глибше, хтось у поверхні), хтось у водоростях, хтось серед каменів. Так само учасники повинні назвати своє ім'я і розповісти, що ця риба шукає в акваріумі, як уявляє своє існування серед інших риб.
Питання для обговорення:
1. Чи легко вам було виконувати дану вправу?
2. Чи виникли у вас труднощі при розповіді?
3. Які почуття ви при цьому відчували?
3.Вправа «Правила групи» (5хв.).
Мета: навчити учасників розробляти та приймати правила поведінки, роботи в групі, формувати відповідальне ставлення до власної поведінки.
Хід вправи
Правила допомагають регулювати взаємостосунки людей у будь – якій галузі
людської діяльності. Для того, щоб група працювала продуктивно, щоб
кожний учасник почувався комфортно і міг діяти ефективно, ми приймаємо
правила групи, спільно вироблені.
Правила
- довірливий стиль спілкування
- Спілкування за принципом "Тут і зараз".
- Персоніфікація висловлювання "від власного імені".
- Неприпустимість оцінок на адресу іншого.
- Активна участь у всіх вправах.
- Повага до мовця, принцип активного слухання.
- Обговорення правил і прийняття їх на час тренінгу.
4.Вправа «Очікування від тренінгу» (5 хв.)
Мета: навчити учасників визначати власні очікування і мету заняття.
Матеріали : клейкі папірці у вигляді бульбашок
Хід вправи
Визначте Ваше очікування від участі в тренінгу. Запишіть їх на маленьких аркушах - бульбашках і прикріпіть до своєї рибки в нашому акваріумі.
5. Інформаційне повідомлення “Хто такий лідер?” (10 хв.)
Мета: Ознайомити учасників з поняттям лідерства
Лідер це авторитетна людина, якій довіряють в колективі, з думкою якої рахуються і дозволяють приймати рішення за весь колектив. Лідера ніхто не призначає, не вибирає, він з'являється в ході розвитку відносин в колективі. Лідер приймає рішення, веде за собою весь колектив, відчуває настрій оточуючих, бере участь у вирішенні конфліктів, несе велику відповідальність за свої вчинки, більш ніж інші люди в колективі. Колектив довіряє йому. Бути лідером нелегко, чому ж у деяких це виходить само собою? Чи можна домогтися визнання і повести за собою весь клас?
Давайте по-розмірковуємо, як стати лідером в колективі, а для початку з'ясуємо, як ви розумієте, хто такий лідер (відповіді учнів).
У психології прийнято розрізняти такі типи лідерів
Емоційний лідер - вміє вибудовувати доброзичливі відносини з різними людьми в колективі;
Лідер-критик - вміє критично проаналізувати проект або ситуацію, виділивши їх слабкі і сильні сторони;
Лідер-інтелектуал - вміє продукувати різні позитивні ідеї;
Лідер-організатор - вміє планувати виконання роботи і розподіляти обов'язки між учасниками;
Лідер-виконавець - вміє чітко і у визначений термін виконати покладені на нього обов'язки;
Все це вимагає наявність певних якостей, включаючи сміливість, вміння не відхилятися від поставленої мети, тямущість, енергійність, аналітичні здібності, впевненість у власних силах, організаторські здібності, сильна воля.
6. Вправа «Два дзеркала» (15 хв.)
Мета: розвивати комунікативні якості, довірливі відносини один до одного.
Інструкція
Я пропоную бажаючому увійти до кола і подивитися в своє «дзеркало».
Твоя задача тільки по відображенню в «дзеркалі», а точніше двох «дзеркал», визначити хто з членів групи підійшов до тебе ззаду. Ці два «дзеркала», зрозуміло будуть живими. Одне буде мовчазним: воно зможе за допомогою жестів і міміки пояснювати, хто знаходиться позаду, друге «дзеркало» - говорить. Воно буде пояснювати, що за людина, звичайно не називаючи його імені. Вибери з групи тих двох, хто стане тобі мовчазним і говірким «дзеркалом».
Після того як зроблений вибір тренер надає «дзеркалам» детальну інструкцію:
- «Дзеркала» встають біля стіни. Основний гравець перед ними, решта учасників безшумно підходять до нього ззаду. Спочатку працює мовчазне «дзеркало», якщо учасник не відгадує – працює говірке, але не можна згадувати події про цю людину поза групою.
Обговорення гри
7. Тест «Лідер я чи ні?»» (10 хв.)
Матеріали : бланки із запитаннями.
Інструкція до тесту: «Уважно прочитайте кожне з десяти суджень і виберіть найбільш підходящий для вас варіант відповіді. Працюючи з опитувальником, пам'ятайте, що немає ні поганих, ні хороших відповідей. Важливим фактором є і те, що в своїх відповідях треба прагнути до об'єктивності і записувати ту відповідь, яка перша спадає на думку ».
Тестовий матеріал
А) Перемога.
Б) Розвага.
2. Чому ви віддаєте перевагу в загальній розмові?
А) Виявляти ініціативу, пропонувати щось.
Б) Слухати і критикувати те, що пропонують інші.
3.Чи здатні ви витримувати критику, не вплутуватися в приватні суперечки, не виправдовуватися?
А) Так.
Б) Ні.
4.Чи подобається вам, коли вас хвалять привселюдно?
А) Так.
Б) Ні.
5.Чи відстоюєте ви свою думку, якщо обставини (думка більшості) проти вас?
А) Так.
Б) Ні.
6. У компанії, в спільній справі ви завжди виступаєте ініціатором ідей, придумуєте що-небудь таке, що цікаво іншим?
А) Так.
Б) Ні
7.Чи вмієте ви приховувати свій настрій від оточуючих?
А) Так.
Б) Ні.
8.Чи завжди негайно і покірно ви робите те, що вам говорять старші?
А) Ні.
Б) Так.
9. Чи вдається вам в розмові, дискусії, переконати, залучити на свою сторону тих, хто раніше був з вами не згоден?
А) Так.
Б) Ні.
10.Чи подобається вам вчити (повчати, виховувати, навчати, давати поради) інших?
А) Так.
Б) Ні.
Обробка і інтерпретація результатів тесту:
Питання для обговорення:
1.Чи задоволені ви отриманим результатом?
2. Чи дізналися для себе щось нове?
8. Вправа «Почали» (10 хв.)
Мета: розвиток вміння розуміти один одного, як важлива якість справжнього лідера.
Інструкція
Учні діляться на дві-три рівні за кількістю учасників команди. Кожна команда вибирає собі назву. Ведучий пропонує умови: "Зараз команди будуть виконувати завдання після того, як я скомандую" Почали! ". Виграє та команда, яка швидше і точніше виконає завдання ".
Таким чином створюється дух змагання, який є вельми важливим для підлітків.
Отже, перше завдання. Зараз кожна команда повинна сказати хором яке-небудь одне слово. "Почали!"
Для того, щоб виконати це завдання, необхідно всім членам команди якось домовитися. Саме ці функції бере на себе людина, яка прагне до лідерства.
Друге завдання. Тут необхідно, щоб ні про що не домовляючись, швидко встала половина команди. "Почали!"
Інтерпретація цієї гри: встають найактивніші члени групи, включаючи лідера.
Третє завдання. Зараз всі команди летять на космічному кораблі на Марс, але для того, щоб полетіти, нам потрібно якомога швидше організувати екіпажі. В екіпаж входять: капітан, штурман, пасажири і "заєць". "Отже, хто швидше ?!"
Зазвичай, функції організатора знову ж бере на себе лідер, але розподіл ролей часто відбувається таким чином, що лідер вибирає собі роль "зайця". Це можна пояснити його бажанням передати відповідальність командира на плечі когось іншого.
Завдання четверте. Ми прилетіли на Марс і нам потрібно якось розміститися в марсіанському готелі, а в ньому тільки тримісний номер, два двомісних номери і один одномісний. Вам необхідно якомога швидше розподілитися, хто в якому номері житиме. "Почали!"
Провівши цю гру, ви можете побачити наявність і склад мікрогруп в вашому колективі. Одномісні номери зазвичай дістаються або прихованим, ще не виявленим лідерам, або "знедоленим". Запропонована кількість номерів і кімнат в них складено для команди, що складається з 8 учасників. Якщо і команді більше або менше учасників, то складіть кількість номерів і кімнат самі, але з тією умовою, щоб були тримісні, двомісні і один одномісний. Ця методика дасть вам досить-таки повну систему лідерства в колективі. Закінчити її можна який-небудь грою на згуртування колективу.
9. Вправа «Малювання на двох». (10 хв.)
Матеріали: листи А-4, олівці (фломастери).
Інструкція
Учасники самостійно об’єднуються в пари та отримують від тренерів один листок паперу та один олівець на свою пару.
Завдання: Партнери в кожній парі, не домовляючись, мовчки, тримаючи удвох один олівець малюють на папері довільний малюнок.
Обговорення вправи.
Що ви намалювали?
Чи обидва партнери мали одне й теж саме бачення/уявлення про малюнок?
Хто був лідером у парі та чому?
Яким чином було вирішено, хто візьме на себе роль лідера?
Чи був один лідер, чи лідерство переходило від одного партнера до іншого?
Які обставини підштовхнули вас взяти на себе лідерство?
Що вам допомагало бути лідером, а що заважало?
Які обставини підштовхнули вас відмовитися від ролі лідера?
Що вам допомогло в цій справі, а що заважало?
Чи вважали ті, хто взяв на себе роль лідера, – лідером? Чому?
Чи було б вам легше, якщо б ви могли розмовляти?
Чи знають учасники, як називається метод такого спілкування (невербальний)?
Чи вважаєте ви себе лідером? Чому?
Чи вважають вас лідером оточуючі?
Що ви відчуваєте, коли вам говорять, що ви - лідер?
10. Вправа «Оратор» (10 хв.)
Мета: розвинути навички володіння аудиторією і збагатити словниковий запас.
Процедура проведення: Ведучий пропонує заготовлені на папірцях теми кожному учасникові.
Учні по черзі витягують теми і протягом 1 хв. без підготовки розвивають їх.
По закінченні відбувається обговорення: чи легко було говорити експромтом
і чому; чиї промови були переконливішими, зрозумілішими; для чого лідеру
потрібно швидко і правильно орієнтуватися в ситуаціях і добирати правильно
слова.
Перелік тем: Дружба; Конфлікт; Наша група; Батьки і діти; Любов; Спілкування; Стрес; Спорт; Куріння.
Підсумок
11. Вправа «Мій внутрішній стан» (5 хв.)
Мета: підведення підсумків щодо процесу роботи
Процедура проведення: Учасники заплющують очі і хвилину прислухаються до свого внутрішнього стану.
На завершення нашого заняття, я пропоную вам поміркувати над дуже важливими питаннями: а чи є я лідером? А які якості у мене є і чого мені не вистачає для лідерської позиції?
Обмін враженнями, почуттями, думками щодо роботи групи.
12. Вправа «Оплески» (2 хв.)
Мета: поліпшення емоційного настрою.
Тренер дякує групу за хорошу роботу і пропонує поаплодувати собі і іншим.