Тренінг "Секрети педагогічного спілкування"

Про матеріал
Даний тренінг розрахований для вчителів закладів загальної середньої освіти. Цей матеріал дасть змогу:  Ознайомити учасників з поняттями «педагогічне спілкування», «педагогічний діалог».  Відпрацювати навички доброзичливого безконфліктного спілкування.  Формувати навички роботи в групі.  Засвоїти знання про закономірності, механізми, прийоми і засоби ефективної педагогічної взаємодії.  Розвивати педагогічне спілкування на основі відповідних комунікативних технік.  Сприяти в набутті досвіду професійного педагогічного спілкування.
Перегляд файлу

Красивый фон вертикальный - фото и картинки: 74 штук

 

Мета тренінгу:

  • Опанувати прийоми ефективного спілкування через ігрові методи навчання й техніку активного слухання.
  • Підвищити базові комунікативні навички.
  • Розширити можливості встановлення контакту в різних ситуаціях спілкування.
  • Відпрацьовувати навички розуміння інших і себе.
  • Пізнати себе через спілкування з іншими.
  • Розвивати навички невербального спілкування.
  • Розвивати вміння вести особистісний діалог.
  • Розвивати навички впевненого спілкування.

Завдання:

 

  • Ознайомити учасників з поняттями «педагогічне спілкування», «педагогічний діалог».
  • Відпрацювати навички доброзичливого безконфліктного спілкування.
  • Формувати навички роботи в групі.
  • Засвоїти знання про закономірності, механізми, прийоми і засоби ефективної педагогічної взаємодії.
  • Розвивати педагогічне спілкування на основі відповідних комунікативних технік.
  • Сприяти в набутті досвіду професійного педагогічного спілкування.

 

 

Портфель тренера: презентація, плакат дерева, бутон, квітка, яблука, корони, геометричні фігури, картки моделей педагогічного спілкування, музичний супровід, кольорові палички.

 

Час тренінгу: 3години

 

Тренінгова група: 12-16 осіб

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Структура тренінгу:

Вид діяльності

Час (хв.)

Необхідні матеріали

1

Привітання учасників, вступ

1

 

2

Вправа «Знайомство»

10

презентація

3

Виявлення очікувань учасників тренінгу

Вправа «Дерево очікувань»

5

плакат, бутон, квітка

4

Прийняття правил

5

презентація

5

Інформаційне повідомлення «Педагогічне спілкування»

2

презентація

6

Вправа «Зіпсований телефон»

10

текст

7

Інформаційне повідомлення «Стилі, засоби та принципи оптимізації спілкування з учнями»

 

5

презентація

8

Вправа «Ярлики»

15

корони

9

Інформаційне повідомлення «Моделі педагогічного спілкування»

15

презентація

10

Вправа «Ідеальна модель»

15

геометричні фігури, картки, листи А3

11

Руханка «Вище-нижче»

5

музика

12

Інформаційне повідомлення «Педагогічне спілкування як діалог»

7

презентація

13

Вправа «Ситуація»

15

кольорові смужки, листи А4

14

Інформаційне повідомлення «Комунікабельний учитель»

7

презентація

15

Вправа «Розкажи про…»

10

предмети учасників

16

Проведення підсумків: вправа «Дерево очікувань»

5

яблука

17

Заключне слово тренера

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тренер: Шановні колеги! Щиро говорю, що я рада нашій зустрічі. Надіюсь, що хтось згадає вже давно відоме, а хтось відкриє для себе щось нове. Хотілось, щоб відкриттів було побільше. Але спочатку давайте привітаємось і познайомимось ближче.

Вправа «Знайомство»

Мета: розвивати ідентифікацію.

 

Я – ніби птах, тому що…

Я – перетворююсь у сокола, коли…

Я – можу бути вітерцем, тому що…

Я – ніби мураха, коли…

Я – склянка води, тому що…

Я – почуваю себе шматочком льоду, коли…

Я – чудова квітка, бо…

Я – почуваюсь скелею, коли…

Я – можу бути небесною зіркою, коли…

Я – хмаринка, яка…

Я – людина, яку…

Я – стежинка, бо…

Я – ніби риба, бо…

Я – цікава книжка, бо…

Я – пісенька, яка…

Я – мишка, бо…

Я – можу бути громом, коли…

Я – буваю напоєм тоді, коли…

Я – роса, бо…

Я – ковток повітря, бо…

Я – можу бути сонечком, коли…

Я – можу бути буревієм, адже…

Я – можу бути…

 

Тренер: Ось ми і познайомились! І я точно знаю, що прийшли ви сюди з якимись очікуваннями. Ось у нас є таке дерево: хто вважає, що ще мало знає про педагогічне спілкування – той прикріплює бутон, а той, хто впевнений в своїх комунікативних навичках – той заквітчає дерево квіткою.

Тренер: Визначилися і з цим. А тепер ще виробимо, або погодимося із запропонованими мною правилами тренінгу (зачитую правила).

       Прийняття правил роботи в групі :

  • Говорити за правилом «тут і тепер»;
  • Не перебивати партнера;
  • Не давати порад, якщо про це не просять;
  • Правило «тихого» мобільного;
  • Бути щирим, активним;
  • Правило закритого кола (конфіденційність);
  • Правої вільної руки та вільної ноги.

Чи з усім згодні?

     Як ви знаєте, сьогодні ми поговоримо про особливості педагогічного спілкування, дослідимо переваги і недоліки різних стилів спілкування, розвиватимемо базові комунікативні навички спілкування, відпрацюємо навички невербального спілкування. Дуже хочу, щоб ви сьогодні краще пізнали себе через спілкування з іншими і допомогли кожному своєму вихованцеві в цьому.

«Педагогічне спілкування як форма взаємодії вчителя з учнями і їх батьками»

     Найяскравіше особистість розвивається у спілкуванні. «Скажи мені що-небудь, щоб я тебе побачив» - звертався давньогрецький філософ Сократ до свої учнів. У всі часи вчителя-майстра вирізняє вміння налагоджувати педагогічне спілкування з учнями та колегами, з батьками школярів, досягти взаєморозуміння з ними та вести за собою.

     Педагогічне спілкування – це форма комунікативної взаємодії  вчителя з учнями, їхніми батьками, колегами, у якій реалізуються наперед визначені педагогічні функції та яка спрямована на інтелектуально-особистісне зростання учнів.

     У процесі спілкування проявляються професіоналізм учителя, його педагогічна майстерність і педагогічний артистизм.

     У концепції НУШ наголошується, що головним завданням кожного вчителя є вміння майстерно організувати спілкування з учнями, урахувавши особистісні якості учнів, знання правил та вимог педагогічного спілкування.

     І так, давайте перевіримо, чи вміємо ми передавати інформацію, адже для вчителя це надзвичайно важливо.

     Вправа «Зіпсований телефон».

Мета: вироблення вміння нести відповідальність за передачу інформації.

Попрошу вийти до мене 3 учасники. Я дуже прошу вибачення, але 2-м я пропоную вийти за двері.

(Завдання тому, хто лишився). Ви (ім’я). Так ось (ім’я) я надам вам інформацію, ви її уважно послухаєте і передаєте тому, хто зайде до нас. Слухайте уважно!

     Сьогодні вівторок. Негарна погода, але світить сонце. У мене погане самопочуття і настрій. Якось сумно. А ще в четвер у нас контрольна робота з математики, а в неділю ми з класом йдемо на виставку котів, яких я зовсім не люблю. Вона відбудеться в Центрі естетичного виховання. Треба взяти 23 гривні і не спізнитись.

    Тренер: І ще одна умова. Ті, хто є глядачами, не повинні висловлювати свої емоції щодо почутого.

    Тренер: Як ви думаєте, які фактори вплинули на процес передачі інформації?

  • Чи відчули ви, виконавці вправи, відповідальність за передачу інформації?

«Стилі, засоби та принципи оптимізації спілкування з учнями»

    Учитель-майстер залежно від обставин обирає найзручніший спосіб організації діяльності учнів, захоплює їх власними прикладом, радиться з ними щодо розв’язання певних питань або ж просто дає завдання щось виконати. Тобто у взаємодії вчителя з учнями важливу роль відіграє стиль педагогічного спілкування. Традиційними вважаються 3 стилі: авторитарний, ліберальний та демократичний.

    Ми ж розглянемо стилі за іншою класифікацією

Інша класифікація стилів спілкування

а) спілкування-творчість: позитивне ставлення до учнів, захопленість справою;

б) спілкування-дружба: особистісне позитивне сприйняття учнями особистості вчителя, який виявляє повагу та приязнь. Варто враховувати, що дружні взаємини не мають перетворитися на панібратство;

в) спілкування-дистанція: позитивне ставлення до дітей, але організація діяльності тяжіє до авторитарності, що знижує загальний творчий рівень спільної з учнями роботи;

г) спілкування-загравання: стиль, до якого вдаються малодосвідчені вчителі під час роботи з «важкими» учнями.

   Отже, стиль педагогічного спілкування, який основується на індивідуальних особливостях учителя, водночас, відображає рівень його професіоналізму.

До засобів педагогічного спілкування існують такі вимоги:

  • до вербальних: мова має бути яскрава, образна, педагогічно доцільна;
  • до невербальних – міміка повинна бути енергійною, виразною, пантоміміка – пластичною і адекватною в жестикуляції.

Також вчитель повинен дотримуватися принципів оптимізації спілкування з учнями.

Так, учитель має (я зараз перерахую принципи, яким має володіти кожен з нас, а ви для себе подумки дайте відповідь – чи дотримуєтесь ви їх):

  • заходити до класу бадьорим, усміхненим, енергійним;
  • демонструвати готовність до спілкування;
  • створювати в класі необхідний емоційний настрій;
  • здійснювати органічне керування власним самопочуттям та спілкуванням;
  • проявляти гнучкість, оперативність, правильно добирати методику впливу на учнів.

      Дотримання цих принципів дає змогу педагогу:

  • створити найбільш сприятливі умови для розвитку позитивної мотивації у навчальній діяльності;
  • забезпечити емоційний клімат у всіх сферах діяльності;
  • дає змогу максимально використати особистісні якості вихованців.

Тренер: Ми зараз з вами спробуємо забезпечити емоційний клімат під час спілкування

Вправа «Ярлики»

(зробити корони з написами):

  • «Усміхнися мені»;
  • «Будь похмурим»;
  • «Кричи на мене»;
  • «Розмовляй як з дитиною»;
  • «Підбадьорюй мене»;
  • «Жалій мене».

Зараз попрацюємо в парах. Виходять за бажанням. Я одягну вам на голову корони, але так, щоб ви не бачили, що там написано. Завдання кожного дізнатись про хобі 3-4 реченнями, але запитувати потрібно так, як написано на короні (викликаю ще дві пари).

Тренер: (запитання до учасників): Чи сподобалось вам, коли з вами спілкувалися таким чином?

Я гадаю, що кожен з вас переконався, що надзвичайно важливо дотримуватися принципу забезпечення емоційного клімату у спілкуванні.

Тренер: Я сьогодні прийшла до вас не сама, а зі своєю колегою, психологом за родом своєї діяльності, Світланою.

Вона познайомить вас з моделями педагогічного спілкування.

 

 

 

 

 

Вправа «Ідеальна модель» (об’єднання в групи «Квадрат, трикутник, коло»).

Завдання: використовуючи матеріал, повідомлений моєю колегою, прошу скласти ідеальну модель педагогічного спілкування. Дайте їй назву (роздаю картки з описом моделей, запропонованих Свєтою). Кожна група звітує про виконану роботу.

Назва якої ідеальної моделі на думку Світлани отримала перемогу.

Тренер: закликаю кожного бути ідеальною моделлю …

 Тренер: Пропоную порухатись.

Руханка «Вище-нижче» (під музику)

    Давайте станемо в коло. По моїй команді «Пішли» будемо рухатись у тому уявному стані, який я вам запропоную. Ви маєте щось зробити з тілом, обличчям, поглядом, настроєм.

  1. Уявіть собі, що ви пануєте над усіма людьми, що ви набагато привабливіші, розумніші за інших, інші, навіть, не варті вашої уваги.
  2. Уявіть, що ви найгірша людина в цій кімнаті, найнеуспішніша, найбідніша, найнепривабливіша.
  3. А тепер уявіть себе людиною рівною серед рівних. Ви – унікальна особистість. Ви – варті уваги і поваги.

 Тренер: В якому стані було найкомфортніше? Які невербальні канали комунікації використані?

«Педагогічне спілкування як діалог»

    Одним із пріорітетних завдань НУШ є реалізація суб’єкт-суб’єктного принципу взаємодії педагога та учнів. У зв’язку з цим основним типом професійного спілкування в НУШ є особистісний діалог.

    Педагогічний діалог – це дія в педагогічному процесі, яка дає змогу кожному партнерові самовиразитись у спілкуванні.

ХАРАКТЕРНІ РИСИ ДІАЛОГУ

  • відвертість;
  • гуманність;
  • толерантність
  • доброзичливість;
  • активність;
  • готовність приймати точку зору іншого;
  • рівність позицій вчителя і учнів;
  • взаєморозуміння;
  • проникнення у світ один одного;

Технологія організації діалогу передбачає уявлення комунікативної ситуації (Де відбувається діалог? Хто партнер у діалозі? Яка мета діалогу?)

 

 

 

 

   Кожен учасник комунікації повинен мати змогу викласти власну позицію, шукати рішення у процесі взаємодії з урахуванням всіх думок. Під час спілкування вчитель веде діалог не лише з партнером, а із самим собою (внутрішній).

   Звичайний діалог від особистісного відрізняється тим, що у процесі звичайного діалогу відбувається обмін тільки знаннями, а в особистісному – ще і смислами: співпрацею і співтворчістю.

 

Вправа «Ситуація»

(об’єднання в групи «червоний, синій, зелений, жовтий - смужки»)

    Я роздам вам описи ситуацій. Пропоную вам групою скласти діалог. І розіграти його в парі.

Ситуація 1. Перед вами людина, яку ви добре знаєте. Але тривалий час не бачили.

Ситуація 2. Перед вами незнайома людина. Зав’яжіть з нею розмову.

Ситуація 3. Зустріч з коханою людиною після тривалої розлуки.

Ситуація 4. Розмова в кабінеті директора.

 Тренер: візьму на себе сміливість оцінити складені вами діалоги. Посилатимусь на свої емоції. Найбільше мені сподобався…Давайте поаплодуємо групі…

 

Інформаційне повідомлення: «Комунікабельний учитель»

      Тренер: Учителя, що знає стилі педагогічного спілкування, засоби, функції, володіє технікою називають комунікабельним. Йому притаманні такі ознаки:

  1. Завжди знає мету. Ясно і чітко висловлює свої думки. Вміє викликати довіру.
  2. Знає, в якому руслі вести діалог, щоб домогтися максимального результату.
  3. Йому легко дається маніпуляція. Він вміє змінювати тему розмови, переходячи від одного стилю до іншого. Впевнено тримає себе. Харизматичний.
  4. Здатний легко знаходити спільну мову з кожним учнем.
  5. Володіє цікавою і корисною інформацією і не допускає порожньої балаканини.
  6. Демонструє дітям цілковиту довіру до них, не принижує їхньої гідності.
  7. Бачить поведінку учнів їхніми ж очима.
  8. Не байдужий до проблем учнів, справедливий.

 Це загальний портрет учителя, який широко використовує у своїй діяльності особистісно орієнтований підхід. Це портрет учителя, якого люблять і цінують учні і ще довго-довго пам’ятатимуть.

Вправа «Розкажи про…»

Мета: розвиток впевненого спілкування.

      Тренер: Пропоную вам взяти в руки той предмет, який вам належить і попросіть його: «Розкажи про свого господаря». Даю 2-3 хв. на підготовку і за цей час річ, яку ви виберете повинна розказати наскільки вдалим у спілкуванні, у комунікабельності є її господар. А у вас, глядачі-учасники, після розповіді є можливість задати розповідачу питання, починаючи фразою: «А твій господар…».

Цікавим вийшло наше спілкування і комунікабельність свою ми підтвердили.

 

Тренер: Добігає до кінця наша зустріч. Перед початком тренінгу ви висловили свої очікування. Це були і квіти і бутони. Але за час, поки ми спілкувались, могли вирости яблука, дерево ж у нас дивовижне. Той, хто відчув смак яблука має підійти до дерева  і змінити цвіт на плід.

     Тренер: Я маю надію і сподіваюсь, що кожен з вас зрозумів, що педагогічне спілкування вимагає від нас, вчителів, спеціальної підготовки, педагогічної мудрості, організації взаємин з учнями, батьками та колегами. Тож бажаю всім тут присутнім якнайкраще реалізувати власні можливості у спілкуванні, а головне: знайте, що в кожному слові, в кожній інтонації, в кожному погляді відбиваються всі переконання педагога. У кожному слові вся педагогіка в повному обсязі. Пам’ятайте про це!

     І від себе: Працюйте так, наче вам не потрібні гроші! Любіть так, наче вам ніхто і ніколи не завдавав болю! Будьте впевнені в своїх силах! До нових зустрічей!

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Сценарії
Додано
19 квітня 2023
Переглядів
1020
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку