Мета тренінгу:
Завдання:
Портфель тренера: презентація, плакат дерева, бутон, квітка, яблука, корони, геометричні фігури, картки моделей педагогічного спілкування, музичний супровід, кольорові палички.
Час тренінгу: 3години
Тренінгова група: 12-16 осіб
Структура тренінгу:
№ |
Вид діяльності |
Час (хв.) |
Необхідні матеріали |
1 |
Привітання учасників, вступ |
1 |
|
2 |
Вправа «Знайомство» |
10 |
презентація |
3 |
Виявлення очікувань учасників тренінгу Вправа «Дерево очікувань» |
5 |
плакат, бутон, квітка |
4 |
Прийняття правил |
5 |
презентація |
5 |
Інформаційне повідомлення «Педагогічне спілкування» |
2 |
презентація |
6 |
Вправа «Зіпсований телефон» |
10 |
текст |
7 |
Інформаційне повідомлення «Стилі, засоби та принципи оптимізації спілкування з учнями»
|
5 |
презентація |
8 |
Вправа «Ярлики» |
15 |
корони |
9 |
Інформаційне повідомлення «Моделі педагогічного спілкування» |
15 |
презентація |
10 |
Вправа «Ідеальна модель» |
15 |
геометричні фігури, картки, листи А3 |
11 |
Руханка «Вище-нижче» |
5 |
музика |
12 |
Інформаційне повідомлення «Педагогічне спілкування як діалог» |
7 |
презентація |
13 |
Вправа «Ситуація» |
15 |
кольорові смужки, листи А4 |
14 |
Інформаційне повідомлення «Комунікабельний учитель» |
7 |
презентація |
15 |
Вправа «Розкажи про…» |
10 |
предмети учасників |
16 |
Проведення підсумків: вправа «Дерево очікувань» |
5 |
яблука |
17 |
Заключне слово тренера |
2 |
|
Тренер: Шановні колеги! Щиро говорю, що я рада нашій зустрічі. Надіюсь, що хтось згадає вже давно відоме, а хтось відкриє для себе щось нове. Хотілось, щоб відкриттів було побільше. Але спочатку давайте привітаємось і познайомимось ближче.
Вправа «Знайомство»
Мета: розвивати ідентифікацію.
Я – ніби птах, тому що… Я – перетворююсь у сокола, коли… Я – можу бути вітерцем, тому що… Я – ніби мураха, коли… Я – склянка води, тому що… Я – почуваю себе шматочком льоду, коли… Я – чудова квітка, бо… Я – почуваюсь скелею, коли… Я – можу бути небесною зіркою, коли… Я – хмаринка, яка… Я – людина, яку… |
Я – стежинка, бо… Я – ніби риба, бо… Я – цікава книжка, бо… Я – пісенька, яка… Я – мишка, бо… Я – можу бути громом, коли… Я – буваю напоєм тоді, коли… Я – роса, бо… Я – ковток повітря, бо… Я – можу бути сонечком, коли… Я – можу бути буревієм, адже… Я – можу бути… |
Тренер: Ось ми і познайомились! І я точно знаю, що прийшли ви сюди з якимись очікуваннями. Ось у нас є таке дерево: хто вважає, що ще мало знає про педагогічне спілкування – той прикріплює бутон, а той, хто впевнений в своїх комунікативних навичках – той заквітчає дерево квіткою.
Тренер: Визначилися і з цим. А тепер ще виробимо, або погодимося із запропонованими мною правилами тренінгу (зачитую правила).
Прийняття правил роботи в групі :
Чи з усім згодні?
Як ви знаєте, сьогодні ми поговоримо про особливості педагогічного спілкування, дослідимо переваги і недоліки різних стилів спілкування, розвиватимемо базові комунікативні навички спілкування, відпрацюємо навички невербального спілкування. Дуже хочу, щоб ви сьогодні краще пізнали себе через спілкування з іншими і допомогли кожному своєму вихованцеві в цьому.
«Педагогічне спілкування як форма взаємодії вчителя з учнями і їх батьками»
Найяскравіше особистість розвивається у спілкуванні. «Скажи мені що-небудь, щоб я тебе побачив» - звертався давньогрецький філософ Сократ до свої учнів. У всі часи вчителя-майстра вирізняє вміння налагоджувати педагогічне спілкування з учнями та колегами, з батьками школярів, досягти взаєморозуміння з ними та вести за собою.
Педагогічне спілкування – це форма комунікативної взаємодії вчителя з учнями, їхніми батьками, колегами, у якій реалізуються наперед визначені педагогічні функції та яка спрямована на інтелектуально-особистісне зростання учнів.
У процесі спілкування проявляються професіоналізм учителя, його педагогічна майстерність і педагогічний артистизм.
У концепції НУШ наголошується, що головним завданням кожного вчителя є вміння майстерно організувати спілкування з учнями, урахувавши особистісні якості учнів, знання правил та вимог педагогічного спілкування.
І так, давайте перевіримо, чи вміємо ми передавати інформацію, адже для вчителя це надзвичайно важливо.
Вправа «Зіпсований телефон».
Мета: вироблення вміння нести відповідальність за передачу інформації.
Попрошу вийти до мене 3 учасники. Я дуже прошу вибачення, але 2-м я пропоную вийти за двері.
(Завдання тому, хто лишився). Ви (ім’я). Так ось (ім’я) я надам вам інформацію, ви її уважно послухаєте і передаєте тому, хто зайде до нас. Слухайте уважно!
Сьогодні вівторок. Негарна погода, але світить сонце. У мене погане самопочуття і настрій. Якось сумно. А ще в четвер у нас контрольна робота з математики, а в неділю ми з класом йдемо на виставку котів, яких я зовсім не люблю. Вона відбудеться в Центрі естетичного виховання. Треба взяти 23 гривні і не спізнитись.
Тренер: І ще одна умова. Ті, хто є глядачами, не повинні висловлювати свої емоції щодо почутого.
Тренер: Як ви думаєте, які фактори вплинули на процес передачі інформації?
«Стилі, засоби та принципи оптимізації спілкування з учнями»
Учитель-майстер залежно від обставин обирає найзручніший спосіб організації діяльності учнів, захоплює їх власними прикладом, радиться з ними щодо розв’язання певних питань або ж просто дає завдання щось виконати. Тобто у взаємодії вчителя з учнями важливу роль відіграє стиль педагогічного спілкування. Традиційними вважаються 3 стилі: авторитарний, ліберальний та демократичний.
Ми ж розглянемо стилі за іншою класифікацією
Інша класифікація стилів спілкування
а) спілкування-творчість: позитивне ставлення до учнів, захопленість справою;
б) спілкування-дружба: особистісне позитивне сприйняття учнями особистості вчителя, який виявляє повагу та приязнь. Варто враховувати, що дружні взаємини не мають перетворитися на панібратство;
в) спілкування-дистанція: позитивне ставлення до дітей, але організація діяльності тяжіє до авторитарності, що знижує загальний творчий рівень спільної з учнями роботи;
г) спілкування-загравання: стиль, до якого вдаються малодосвідчені вчителі під час роботи з «важкими» учнями.
Отже, стиль педагогічного спілкування, який основується на індивідуальних особливостях учителя, водночас, відображає рівень його професіоналізму.
До засобів педагогічного спілкування існують такі вимоги:
Також вчитель повинен дотримуватися принципів оптимізації спілкування з учнями.
Так, учитель має (я зараз перерахую принципи, яким має володіти кожен з нас, а ви для себе подумки дайте відповідь – чи дотримуєтесь ви їх):
Дотримання цих принципів дає змогу педагогу:
Тренер: Ми зараз з вами спробуємо забезпечити емоційний клімат під час спілкування
Вправа «Ярлики»
(зробити корони з написами):
Зараз попрацюємо в парах. Виходять за бажанням. Я одягну вам на голову корони, але так, щоб ви не бачили, що там написано. Завдання кожного дізнатись про хобі 3-4 реченнями, але запитувати потрібно так, як написано на короні (викликаю ще дві пари).
Тренер: (запитання до учасників): Чи сподобалось вам, коли з вами спілкувалися таким чином?
Я гадаю, що кожен з вас переконався, що надзвичайно важливо дотримуватися принципу забезпечення емоційного клімату у спілкуванні.
Тренер: Я сьогодні прийшла до вас не сама, а зі своєю колегою, психологом за родом своєї діяльності, Світланою.
Вона познайомить вас з моделями педагогічного спілкування.
|
|
|
|
|
|
|
|
Вправа «Ідеальна модель» (об’єднання в групи «Квадрат, трикутник, коло»).
Завдання: використовуючи матеріал, повідомлений моєю колегою, прошу скласти ідеальну модель педагогічного спілкування. Дайте їй назву (роздаю картки з описом моделей, запропонованих Свєтою). Кожна група звітує про виконану роботу.
Назва якої ідеальної моделі на думку Світлани отримала перемогу.
Тренер: закликаю кожного бути ідеальною моделлю …
Тренер: Пропоную порухатись.
Руханка «Вище-нижче» (під музику)
Давайте станемо в коло. По моїй команді «Пішли» будемо рухатись у тому уявному стані, який я вам запропоную. Ви маєте щось зробити з тілом, обличчям, поглядом, настроєм.
Тренер: В якому стані було найкомфортніше? Які невербальні канали комунікації використані?
«Педагогічне спілкування як діалог»
Одним із пріорітетних завдань НУШ є реалізація суб’єкт-суб’єктного принципу взаємодії педагога та учнів. У зв’язку з цим основним типом професійного спілкування в НУШ є особистісний діалог.
Педагогічний діалог – це дія в педагогічному процесі, яка дає змогу кожному партнерові самовиразитись у спілкуванні.
ХАРАКТЕРНІ РИСИ ДІАЛОГУ
Технологія організації діалогу передбачає уявлення комунікативної ситуації (Де відбувається діалог? Хто партнер у діалозі? Яка мета діалогу?)
Кожен учасник комунікації повинен мати змогу викласти власну позицію, шукати рішення у процесі взаємодії з урахуванням всіх думок. Під час спілкування вчитель веде діалог не лише з партнером, а із самим собою (внутрішній).
Звичайний діалог від особистісного відрізняється тим, що у процесі звичайного діалогу відбувається обмін тільки знаннями, а в особистісному – ще і смислами: співпрацею і співтворчістю.
Вправа «Ситуація»
(об’єднання в групи «червоний, синій, зелений, жовтий - смужки»)
Я роздам вам описи ситуацій. Пропоную вам групою скласти діалог. І розіграти його в парі.
Ситуація 1. Перед вами людина, яку ви добре знаєте. Але тривалий час не бачили.
Ситуація 2. Перед вами незнайома людина. Зав’яжіть з нею розмову.
Ситуація 3. Зустріч з коханою людиною після тривалої розлуки.
Ситуація 4. Розмова в кабінеті директора.
Тренер: візьму на себе сміливість оцінити складені вами діалоги. Посилатимусь на свої емоції. Найбільше мені сподобався…Давайте поаплодуємо групі…
Інформаційне повідомлення: «Комунікабельний учитель»
Тренер: Учителя, що знає стилі педагогічного спілкування, засоби, функції, володіє технікою називають комунікабельним. Йому притаманні такі ознаки:
Це загальний портрет учителя, який широко використовує у своїй діяльності особистісно орієнтований підхід. Це портрет учителя, якого люблять і цінують учні і ще довго-довго пам’ятатимуть.
Вправа «Розкажи про…»
Мета: розвиток впевненого спілкування.
Тренер: Пропоную вам взяти в руки той предмет, який вам належить і попросіть його: «Розкажи про свого господаря». Даю 2-3 хв. на підготовку і за цей час річ, яку ви виберете повинна розказати наскільки вдалим у спілкуванні, у комунікабельності є її господар. А у вас, глядачі-учасники, після розповіді є можливість задати розповідачу питання, починаючи фразою: «А твій господар…».
Цікавим вийшло наше спілкування і комунікабельність свою ми підтвердили.
Тренер: Добігає до кінця наша зустріч. Перед початком тренінгу ви висловили свої очікування. Це були і квіти і бутони. Але за час, поки ми спілкувались, могли вирости яблука, дерево ж у нас дивовижне. Той, хто відчув смак яблука має підійти до дерева і змінити цвіт на плід.
Тренер: Я маю надію і сподіваюсь, що кожен з вас зрозумів, що педагогічне спілкування вимагає від нас, вчителів, спеціальної підготовки, педагогічної мудрості, організації взаємин з учнями, батьками та колегами. Тож бажаю всім тут присутнім якнайкраще реалізувати власні можливості у спілкуванні, а головне: знайте, що в кожному слові, в кожній інтонації, в кожному погляді відбиваються всі переконання педагога. У кожному слові вся педагогіка в повному обсязі. Пам’ятайте про це!
І від себе: Працюйте так, наче вам не потрібні гроші! Любіть так, наче вам ніхто і ніколи не завдавав болю! Будьте впевнені в своїх силах! До нових зустрічей!