Мета: з’ясувати, яких людей називають лідерами, які якості характеру і поведінки їм притаманні, які бувають лідери; навчитися адекватно оцінювати свої лідерські якості, своє місце в колективі, бачити свої позитивні та негативні риси характеру; виховувати ціннісне ставлення до себе інших людей, суспільства, країни.
Форма: тренінг
Обладнання: «Берег надій», фломастери, маркери, ручки, папір A3, А4, стікери, скотч, ножиці, мультимедійний проектор, таблички «Так. Може бути. Ні.».
Хід тренінгу
Хочеш змінити світ – почни з себе.
Махатма Ганді
(Слайд 1) І. Вступна частина. Повідомлення теми і мети тренінгу.
Учитель: Хто такий лідер? Який перший образ народжується в уяві? Це – людина, яка не знає куди йти? Ні! Це – герой, попереду, в самому центрі групи людей. Він здається вищим, сильнішим, розумнішим, краще від усіх.
В реальному житті далеко не всі мають шанс стати повноцінним лідером. Відкриття і розвиток в собі лідерських якостей дозволяють зрозуміти себе, змінити себе і підвищити впевненість в собі. Сьогодні поговоримо про лідерські якості – невід’ємні атрибути лідера. Міняти себе по-справжньому складно, довго і важко. Внутрішній голос говорить, що «це неможливо та й взагалі не варто вплутуватися». Але ми розуміємо, що дуже навіть варто. Є багато якостей, які вважаються лідерськими. Якщо їх у вас немає, їх потрібно виробляти незалежно від того, де або в чому ви хочете бути лідером. Як? Розглянемо психологічні вправи, які можуть розвинути необхідні якості або намітять шлях до їх розвитку. Тема сьогоднішнього тренінгу - «Teen-Лідер» (від англ. teen–підліток).
Тінейджерам (підліток, юнак або дівчина у віці від 13 до 19 років) дуже важко адекватно оцінити свою поведінку, своє місце в суспільстві, відношення інших, бачити свої позитивні та негативні риси характеру. Спробуємо на цьому тренінгу навчитися правильно оцінювати себе і визначати своє місце в колективі.
Учитель:Для того, щоб наша робота була плідною і цікавою, ми повинні дотримуватись правил.
(Правила записані на плакаті «Правила співпраці»).
Учитель:На паперових човниках, які у вас на партах пропоную вам написати, чого ви очікуєте від тренінгу. Прикріпіть свої човники на малюнок, який зображує море. Озвучте написане.
ІІ. Основна частина
Учитель:Зараз я пропоную вам дати своє визначення поняття «лідер». Воно має бути стислим і глибоким. (Відповіді дітей)
Лідерство є соціальним феноменом. Але для того, щоб бути лідером для інших, для початку необхідно стати лідером по відношенню до самого себе.Чи можуть бути лідерами люди, які самі нікуди не рухаються? У кожній людині закладений величезний потенціал, але знайти і реалізувати його може лише вона сама. З самого дитинства ми намагаємося бути кимось. Дитина наслідує дорослих, для того щоб навчитися тому, що вміють вони. Дорослі планують і організують життя дитини, тому що вона ще не вміє це робити самостійно. Вирісши, вона знаходить індивідуальність, починає усвідомлювати своє справжнє «Я», бере на себе відповідальність за власне життя і починає управляти ним. Як відзначає Френк Карделл, «життя без нашого управління подібно кораблю без штурвалу чи блукання у величезному лісі без компаса і карти». Та й ні до чого вони людині, яка сама не знає, куди вона іде.
(Слайд 3) Існує близько 130 визначень поняття «лідер». У найбільшому тлумаченні «лідер» – це людина, яка бере на себе функції управління, домінування, посідає провідне місце в групі та здатна впливати на цю группу більше, ніж будь-хто інший. Тобто, лідер – це авторитарна особистість, яка реально відіграє домінуючу роль в організації спільної діяльності та регулюванні взаємин у групі.
Ейдер Джон казав: «Лідерство – це вміння ефективно спілкуватися й організовувати людей».
Якості лідера (Слайд 4)
(Слайд 5)
Закони Лідера.
1 закон – Лідер бачить майбутнє.
2 закон – Бути успішним значить бути
дисциплінованим.
3 закон – Лідер володіє мудрістю.
4 закон – Лідер володію мужністю.
5 закон – Лідер має бути скромним.
6 закон – Лідер уміє приймати рішення.
7 закон – Лідеру мають довіряти.
8 закон – Лідер уміє створити команду.
9 закон – Лідер розвиває в собі здібності
керівника.
10 закон – Лідер випромінює надихаючу силу.
Пам’ятка лідера (Слайд 6)
Учитель: Кожна група обирає собі лідера. Він отримує народну приказку, яку треба невербально (жестами) пояснити своїй групі так, щоб вони зрозуміли.
1 група «Без труда – не витягнеш і рибку із ставка»
2 група «Моя хата з краю, я нічого не знаю»
Учитель: Ваше завдання по черзі продовжити речення. Можна користуватися шаблоном (Плакат «Якості»)
Готовність ризикувати. |
Впевненість. |
Учитель:Зараз кожен з вас отримає завдання. По команді ви перевертаєте листочки і починаєте виконувати те, що вам задано. (Бланки завдань «Бінго») Готові? Почали!
Після виконання йде обговорення:
- Хто виконав завдання перший?
- Кому більше подобалось збирати підписи, а кому більше подобалось роздавати?
-Що нового ви довідалися про своїх однолітків?
Збери підписи у того…
1. У кого є брат;
2. Хто відпочивав у Криму;
3. Хто любить морозиво ;
4. Хто по гороскопу Овен;
5. Хто вміє плавати;
Учитель: Сучасний лідер – це життєстійка, життєздатна і життєтворча особистість. Лідер не обов’язково повинен бути найрозумнішим або найсильнішим. Він повинен бути героєм, героєм – у власній свідомості. Щоб бути попереду інших, потрібно уміти жити майбутнім. Лідер живе майбутнім як теперішнім. Треба ставити перед собою ціль. Усвідомлений вибір шляху, уміння ухвалити вірне рішення, знання того як уникнути поразки, - всі ці якості дозволяють лідеру добитися успіху. Справжній успіх приходить тільки завдяки наполегливій праці, коли є мрія, коли є бажання діяти. Треба запам’ятати, що дисципліна, успіх, праця, знання і самовдосконалення йдуть поряд. Не треба зупинятися на досягнутому. Лідери ніколи не перестають вчитися.
Учитель:Ваше завдання намалювати портрет-шарж лідера, звертаючи увагу на лідерські якості, ( наприклад, лідер – добрий слухач, отож в нього великі вуха). Пояснити значення. Бажаю успіхів!Для виконання завдання не обов’язково вміти малювати.
Учитель: А зараз ми трішки порухаємось. В різних частинах класу знаходяться таблички «Так», «Може бути», «Ні». Я вам читаю твердження. Кожен обирає відповідь і підходить до таблички, пояснює свій вибір:
Учитель: Для цієї вправи вам потрібно уважно виконувати мої інструкції.-Візьміть свій улюблений колір і намалюйте коло в центрі листка;
Малюнки вішаються на дошку. Обговорення малюнків: - Чи всі малюнки виглядають однаково? – чи повинні всі малюнки виглядати однаково?
Висновок: ми всі різні, по-своєму бачимо світ та його відчуваємо.
Учитель: Зі словами «Крапельки дощу потрапили на…», кого стосується таке висловлення, ви піднімаєте парасольку.
Запитання: Крапельки дощу потрапили
… на тих, хто вранці пив чай;
… на тих, хто любить котів;
… на тих, в імені кого є літера А;
… на тих, хто любить посміхатися;
… на тих, хто по гороскопу козеріг;
… на тих, хто любить дощ.
ІІІ. Заключна частина
Притча «Якщо не я, то хто?
Учитель: Одного разу людям довелося розбивати величезні завали каміння, що закрили дорогу до цілющого джерела води. Каміння було важким і гострим, воно до крові кололо і дряпало руки, тому люди намагалися вхопитималі і округлі камінчики, щоб легшее було носити. І лише один чоловік щоразу обирав найважче каміння. Ніс його, напружуючи
всі свої сили, навіть інколи здавалося, що він от-от упаде. Але після
тривалого відпочинку, він знову й знову робив так само. Товариші
запитали його: «Для чого ти працюєш так важко? Можна ж брати
і маленьке каміннячко?». Здивовано поглянувши на них, чоловік
відповів: «Але ж каміння все одно треба переносити все, бо інакше ми
не доберемося до води! І чим швидше ми зберемо велике каміння, тим
легше ми зробимо собі. Отже, хтось все одно має взяти на себе
і важку роботу, тож нехай це буду Я!!!
Учитель: Кожна людина сама обирає стиль своєї поведінки, коло свого спілкування. Бути лідером – означає керувати собою. Поставте перед собою мету, досягніть її – і ви відразу ж станете лідером для інших. Живіть власним життям. Не рівняйтеся на інших. Живіть за власним планом.
Сподіваюсь, що тепер, коли ви вже зрозуміли кого називають лідером, оцінювали себе на лідерство, спробуйте, будь-ласка, оцінити власні очікування від тренінгу і свої знання про лідерів та власні лідерські якості. Підійти до плакату «Берега надії» і визначіться, чи справдилися ваші очікування від тренінгу та прокоментуйте їх. Якщо «так» човник залишається, «ні» – учень забирає його з собою.
Наприкінці нашої зустрічі, мені хотілося б згадати один крилатий латинський вираз: «Я зробив усе, що міг, нехай хто може, зробить краще». Нехай це стане кредом вашого життя і керівництвом до щасливого майбутнього.
Я дякую вам всім за увагу та співпрацю. Впевнена, що всі ми сьогодні заслуговуємо на гучні дружні оплески.
Гра «Пантоміма»
1 група «Без труда – не витягнеш і рибку із ставка»
Гра «Пантоміма»
2 група «Моя хата з краю, я нічого не знаю»
Вправа «Бінго»
Збери підписи у того…
1. У кого є брат -
2. Хто відпочивав у Криму -
3. Хто любить морозиво -
4. Хто по гороскопу Овен -
5. Хто вміє плавати -
Вправа «Бінго»
Збери підписи у того…
1. У кого є брат -
2. Хто відпочивав у Криму -
3. Хто любить морозиво -
4. Хто по гороскопу Овен -
5. Хто вміє плавати -