Тренінг "Технології розвитку критичного мислення"

Про матеріал
Матеріал для використання вчителями на тренінгах по розвитку критичного мислення.
Перегляд файлу

Тренінг з технологій розвитку критичного мислення

 

 (Сл. 1) Нам пощастило жити в епоху змін. Прийняття Закону «Про освіту» спонукає до проведення таких змін в НУШ. Якщо ми хочемо там працювати, потрібно свою роботу докорінно перебудувати.

 За опитуванням лише 50% педагогів  готові до змін.   Можливо десь в глибині душі ще в когось із нас залишилися такі сумніви. Тому  хотіла б запропонувати кінофрагмент  «Суд» - 4 хв(Сл.2)

 Після перегляду, надіюсь, цей % зріс( Сл.3)

Отож, ми будуємо НУШ, формуємо особистість,  патріота,  інноватора

Основне: навчаємо людину мислити. Не просто мислити, а критично. Ви скажете, модний тренд в освіті – критичне мислення. Так.  А що вам відомо про критичне мислення? ( запис на ватмані, на  фліпчарті асистент веде).                                     – Пропоную  «3 хв. освіти « (фільм)(Сл.4 )

(Сл. 5)Мислити критично означає вільно використовувати розумові стратегії та операції високого рівня для формулювання обґрунтованих висновків і оцінок, прийняття рішень

З педагогічної точки зору критичне мислення – це комплекс мисленнєвих операцій, що характеризується здатністю людини: ( схема в кольорі)

  • аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел;
  • бачити проблеми, ставити запитання;
  • висувати гіпотези та оцінювати альтернативи;
  • робити свідомий вибір, приймати рішення та обґрунтовувати його.

Цим мисленнєвим операціям можна і необхідно навчати, а далі – вдосконалювати їх, тренувати, як, наприклад, тренують м’язи спортсмени чи техніку гри – музиканти. І саме школа є ідеальним середовищем для цього.

 

 Перед  вами таблиця «Знаємо – хочемо дізнатись, - дізнались». Для початку використовуючи матеріал на фліпчарті спробуйте заповнити колонку 1 і 2 ( для себе) – 3 хв.  (виконуємо)

Для чого мені ці знання, цей тренінг сьогодні? («Хочу дізнатись –своє зачитую)

Ми провели актуалізацію знань теми тренінгу.

 

 Переходимо  до структури уроку з розвитку критичного мислення. (Сл 6)

Традиційні  частини:  Вступ, Основа, Заключення що і були. Але ми їх оновлюємо: Виклик, Осмислення, Рефлексія.

 І так, І частина – Виклик ( Вступ) (Сл 7)

 Наше мислення є асоціативним: з психологічної точки зору міцнішими та осмисленішими є ті знання, які ми отримуємо в контексті  вже відомого, засвоєного. І навпаки – інформація швидко втрачається, якщо її запропонувати без зв’язку.         

  Під час вступної частини уроку вчитель має пропонувати учням методи й завдання, які дають їм змогу:

1) освіжити наявні знання, уявлення, уміння, пов’язані з темою уроку;
2) провести “інвентаризацію” цих знань і уявлень, виявити прогалини;
3) зосередити увагу на новій темі;
4) сформувати позитивне ставлення, зацікавленість у процесі навчання.

 

ПОРАДА: Під час уроку з розвитку критичного мислення доцільно, аби вчитель надавав слово учням, а сам говорив якомога менше. Він має бути провідником, стимулювати учнів до роздумів, уважно вислуховувати їхні міркування.

 

 

Пропонуємо вам  методи, які рекомендують використовувати у вступі (виклику) – (роздати матеріал «Вступ» з поясненнями) –

 

 

 

http://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/09/st_vstavka_shema.png

 

Як бачимо,  ми вже один із запропонованих    почали  виконувати – таблиця «Знаємо - …»

 

  • Розглянемо інші: кластер  - графічне моделювання інформації.

Доведено, що мозок краще запам’ятовує моделі, а не загальну інформацію.

Учням пропоную згадати , відібрати види і наклеїти до родин.( Слайд 8)

 

                 однодомні               Покрит                       дводомні

 

             злаки         лілійні                              розові             бобові

 

 Попробуємо разом  ---Робота в парах (Пишемо на папері «Кластер» і складаємо відповідно до  запропонованого слова – роздатковий матеріал). Дозуємо: 3 хв. –  озвучуєм за бажанням.

 

 

  • Стратегія «Асоціативний кущ» - відео Оксани Хомич(Сл.9)

 

  • «Дерево передбачень» – (досить поширене )системне припущення. Скласти блок-схему. Стовбур – тема, гілки – це аргументи, листки – передбачення.(Сл.10)
  • Мозковий штурм (банк ідей) –  згадуємо попереднє, не критикувати, фіксувати ідею.

 

 

Працюємо в групах ( поділ на групи – за  цукерками в корзинці):

 

  • Мультиголосування – (таблиці  у кожній групі) – самооцінка, 1 гр., 2 гр., 3 гр.                    (чіткість, доведення, уміння аргументувати висновки).Система- п’ятибальна.

По закінченню повернимось до неї.

 

  • Діаграма Венна – порівнювати, співставляти , знаходити подібне .(Сл. 11)

Спробуйте, за темами побудувати таку діаграму

  • Спорові  рослини
  • Членистоногі
  • Сполучна тканина( 5 хв)

 К А В А

 

ОСМИСЛЕННЯ (Сл. 12)

Основна частина уроку триває до 30 хвилин.

Головне завдання учнів — “конструювати” знання і навички, формувати власне ставлення до теми. Для цього вони за допомогою вчителя:

— порівнюють свої очікування з тим, що їм реально пропонують вивчити;
— ставлять запитання щодо нового навчального матеріалу;
— експериментують, пробують застосувати новий матеріал на практиці за допомогою наявних у них уявлень, знань, умінь незалежно від того, чи є вони достатніми;
— аналізують отриманий досвід;
— переглядають свої очікування й висловлюють нові;
— виявляють головне, осмислюють теоретичні ідеї, концепції;
— відстежують хід власних думок;
— роблять висновки щодо змісту матеріалу;
— пов’язують зміст уроку з особистим досвідом;
— відпрацьовують уміння і стратегії мислення.

 

Метод «Фішбоун» ( рибна кістка) (Слайд 13  )

Психолог Джон Гілфорд сказав « Жити – означає  мати проблеми. Вирішувати їх – рости інтелектуально» Метод «Фішбоун» ( Рибна кістка) спонукає до знаходження оптимальних шляхів вирішення проблеми.

 

Тема «Профілактика бактеріальних хвороб людини" 10 кл.

У кожного на столі ( окр аркуш – Метод «Фішбоун»).

 

   Причини 1 гр.

 

                                                                                                                       3 гр.

 

                           ________________________

 

                                Факти 2 гр.        

 

 

 Проблема ( я пишу) – «Ріст бактеріальних хвороб людини»

Працюємо за роздатковим  матеріалом з  підказками в яких змішано факти, причини, висновки ( по 2 шт., а ще 2 приклади  самостійно) Музика.

Результати. Нагадую: це метод «Фішбоун».

 

Стратегія «Інсерт» - опрацювання та осмислення  тексту з позначками

     !  Вже знаю

     +  Нове

    -  Думаю по іншому

     ? Є питання

 

«Той, хто вміє думати, той вміє ставити питання» сказав Є. Кінг.

САМЕ ВМІННЯ СТАВИТИ ЗАПИТАННЯ-основа метода розвитку критичного мислення  ромашка Блума ( Сл.14)

Отже, попрацюємо разом над темою «Фотосинтез»  9 кл.   3 хв. – ( відповіді)  

 

 Стратегія «Ментальна карта»  допоможе   систематизувати знання, сприяє кращому запам’ятовуваннню (Сл. 15) 

Тренувальні вправи «Складання ментальної карти» по запропонованих варіантах.                                                                                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

     Кожен з нас – індивідуальність і я впевнена має свій досвід з розвитку критичного мислення.

     Хотілося б відхилитися від запропонованих і поділитись ще кількома прикладами . Хоча вони не мають назв, але вважаю, що досить ефективні у формуванні критичного мислення.

 

  • 6кл – музична ботаніка : із запропонованих рослин ( на екрані ) родини розові, бобові, пасльонові, складноцвітні, відібрати ту, якій найбільше  підходить цьому музичному варіанті . Пояснимо чому ? (ніжна, впевнена, весела) (різні варіанти ) використовують ознаки родини

Діти (інтерпретують ) використовують ознаки родин, коли характеризуємо  рослину.

 

  • 7кл. -  Д.з. – Як би ви вижили в епоху динозаврів? Діти шукають вдома ознаки клімату мезозойської ери, особливості динозаврів, які є небезпечні для людини (тут пошукові навички, розвиток самоосвітньої компетентності) ( Сл.16)

 

 

  • 8кл. – Листок ватмана ділимо на дві частини ( і як у Т- таблиці, роблячи презентацію для батьків  «Купіть мені собаку»( 7кл.) або «Зроби мені тату»(8кл.) шукаємо переконливі докази «за»  і «проти» по- групах ( на фліпчарті)

Важливо гарно подати ідею, підкріпити доказами.

          Модно                       Псується шкіра

          Оберіг                       Назавжди

          По- дорослому         Небезпека занесення інфекцій

 

  • 9кл – «Захист і збереження біосфери»

 Проблема – глобальне потепління

Які б ви зробили 10 справ, щоб запобігти цьому? (Кожен з нас і вже сьогодні)

 

  1. Кл.(Сл 17)  використання  методу оксфордських дебатів  в темі  «Клонування - за і проти» – це частково дискусія.  Можна також для подачі використати метод

«Т-таблиці»  заТпроти ( на дошці)

 

 

  •  РЕФЛЕКСІЯ (Сл. 18)

 Основними завданнями є узагальнення, систематизація (але не відтворення!) вивченого й рефлексія щодо процесу і результатів навчальної діяльності. Необхідно, аби учні подумали про те, що вони дізналися, чого навчилися, запитали себе, що це для них означає, як це змінює їхнє бачення і як вони можуть це використовувати.

Зазвичай підбиття підсумків триває до 10 хвилин. За цей час учні разом з учителем:

  • узагальнюють та інтерпретують основні ідеї уроку;
  • обмінюються думками та висловлюють особисте ставлення до окремих положень матеріалу чи уроку загалом;
  • оцінюють набуті знання й уміння;
  • ставлять перед собою запитання;
  • планують застосування вивченого.

Настав час і нам підвести підсумок  - перейти до рефлексії

1. Закінчити таблицю: дізнався (заповнити ІІІ колонку). (2хв)

2. Рефлексія – торги: лоти (методи, стратегії). Кожен учасник голосує за 3 стратегії і метод, які найбільше сподобались (фішки на фліпчарт )

( Сл.19)Мені дуже важливо сьогодні; щоб кожен з вас дав відповідь для себе чи будуть мої уроки- середовищем для розвитку критичного мислення ( Сл.20)

 (На фоні легкої музики)

 Беріться за те, що є незвіданим та новим. Повірте -це завжди дає поштовх для творчості та натхнення і безумовно приведе до успіху та задоволення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

                                    

docx
Пов’язані теми
Біологія, Майстер-класи
Додано
12 лютого 2022
Переглядів
626
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку