Тренінг з технологій розвитку критичного мислення
(Сл. 1) Нам пощастило жити в епоху змін. Прийняття Закону «Про освіту» спонукає до проведення таких змін в НУШ. Якщо ми хочемо там працювати, потрібно свою роботу докорінно перебудувати.
За опитуванням лише 50% педагогів готові до змін. Можливо десь в глибині душі ще в когось із нас залишилися такі сумніви. Тому хотіла б запропонувати кінофрагмент «Суд» - 4 хв(Сл.2)
Після перегляду, надіюсь, цей % зріс( Сл.3)
Отож, ми будуємо НУШ, формуємо особистість, патріота, інноватора
Основне: навчаємо людину мислити. Не просто мислити, а критично. Ви скажете, модний тренд в освіті – критичне мислення. Так. А що вам відомо про критичне мислення? ( запис на ватмані, на фліпчарті асистент веде). – Пропоную «3 хв. освіти « (фільм)(Сл.4 )
(Сл. 5)Мислити критично означає вільно використовувати розумові стратегії та операції високого рівня для формулювання обґрунтованих висновків і оцінок, прийняття рішень
З педагогічної точки зору критичне мислення – це комплекс мисленнєвих операцій, що характеризується здатністю людини: ( схема в кольорі)
Цим мисленнєвим операціям можна і необхідно навчати, а далі – вдосконалювати їх, тренувати, як, наприклад, тренують м’язи спортсмени чи техніку гри – музиканти. І саме школа є ідеальним середовищем для цього.
Перед вами таблиця «Знаємо – хочемо дізнатись, - дізнались». Для початку використовуючи матеріал на фліпчарті спробуйте заповнити колонку 1 і 2 ( для себе) – 3 хв. (виконуємо)
Для чого мені ці знання, цей тренінг сьогодні? («Хочу дізнатись –своє зачитую)
Ми провели актуалізацію знань теми тренінгу.
Переходимо до структури уроку з розвитку критичного мислення. (Сл 6)
Традиційні частини: Вступ, Основа, Заключення що і були. Але ми їх оновлюємо: Виклик, Осмислення, Рефлексія.
І так, І частина – Виклик ( Вступ) (Сл 7)
Наше мислення є асоціативним: з психологічної точки зору міцнішими та осмисленішими є ті знання, які ми отримуємо в контексті вже відомого, засвоєного. І навпаки – інформація швидко втрачається, якщо її запропонувати без зв’язку.
Під час вступної частини уроку вчитель має пропонувати учням методи й завдання, які дають їм змогу:
1) освіжити наявні знання, уявлення, уміння, пов’язані з темою уроку;
2) провести “інвентаризацію” цих знань і уявлень, виявити прогалини;
3) зосередити увагу на новій темі;
4) сформувати позитивне ставлення, зацікавленість у процесі навчання.
ПОРАДА: Під час уроку з розвитку критичного мислення доцільно, аби вчитель надавав слово учням, а сам говорив якомога менше. Він має бути провідником, стимулювати учнів до роздумів, уважно вислуховувати їхні міркування.
Пропонуємо вам методи, які рекомендують використовувати у вступі (виклику) – (роздати матеріал «Вступ» з поясненнями) –
Як бачимо, ми вже один із запропонованих почали виконувати – таблиця «Знаємо - …»
Доведено, що мозок краще запам’ятовує моделі, а не загальну інформацію.
Учням пропоную згадати , відібрати види і наклеїти до родин.( Слайд 8)
однодомні Покрит дводомні
злаки лілійні розові бобові
Попробуємо разом ---Робота в парах (Пишемо на папері «Кластер» і складаємо відповідно до запропонованого слова – роздатковий матеріал). Дозуємо: 3 хв. – озвучуєм за бажанням.
Працюємо в групах ( поділ на групи – за цукерками в корзинці):
По закінченню повернимось до неї.
Спробуйте, за темами побудувати таку діаграму
К А В А
ОСМИСЛЕННЯ (Сл. 12)
Основна частина уроку триває до 30 хвилин.
Головне завдання учнів — “конструювати” знання і навички, формувати власне ставлення до теми. Для цього вони за допомогою вчителя:
— порівнюють свої очікування з тим, що їм реально пропонують вивчити;
— ставлять запитання щодо нового навчального матеріалу;
— експериментують, пробують застосувати новий матеріал на практиці за допомогою наявних у них уявлень, знань, умінь незалежно від того, чи є вони достатніми;
— аналізують отриманий досвід;
— переглядають свої очікування й висловлюють нові;
— виявляють головне, осмислюють теоретичні ідеї, концепції;
— відстежують хід власних думок;
— роблять висновки щодо змісту матеріалу;
— пов’язують зміст уроку з особистим досвідом;
— відпрацьовують уміння і стратегії мислення.
Метод «Фішбоун» ( рибна кістка) (Слайд 13 )
Психолог Джон Гілфорд сказав « Жити – означає мати проблеми. Вирішувати їх – рости інтелектуально» Метод «Фішбоун» ( Рибна кістка) спонукає до знаходження оптимальних шляхів вирішення проблеми.
Тема «Профілактика бактеріальних хвороб людини" 10 кл.
У кожного на столі ( окр аркуш – Метод «Фішбоун»).
Причини 1 гр.
3 гр.
________________________
Факти 2 гр.
Проблема ( я пишу) – «Ріст бактеріальних хвороб людини»
Працюємо за роздатковим матеріалом з підказками в яких змішано факти, причини, висновки ( по 2 шт., а ще 2 приклади самостійно) Музика.
Результати. Нагадую: це метод «Фішбоун».
Стратегія «Інсерт» - опрацювання та осмислення тексту з позначками
! Вже знаю
+ Нове
- Думаю по іншому
? Є питання
«Той, хто вміє думати, той вміє ставити питання» сказав Є. Кінг.
САМЕ ВМІННЯ СТАВИТИ ЗАПИТАННЯ-основа метода розвитку критичного мислення ромашка Блума ( Сл.14)
Отже, попрацюємо разом над темою «Фотосинтез» 9 кл. 3 хв. – ( відповіді)
Стратегія «Ментальна карта» допоможе систематизувати знання, сприяє кращому запам’ятовуваннню (Сл. 15)
Тренувальні вправи «Складання ментальної карти» по запропонованих варіантах.
Кожен з нас – індивідуальність і я впевнена має свій досвід з розвитку критичного мислення.
Хотілося б відхилитися від запропонованих і поділитись ще кількома прикладами . Хоча вони не мають назв, але вважаю, що досить ефективні у формуванні критичного мислення.
Діти (інтерпретують ) використовують ознаки родин, коли характеризуємо рослину.
Важливо гарно подати ідею, підкріпити доказами.
Модно Псується шкіра
Оберіг Назавжди
По- дорослому Небезпека занесення інфекцій
Проблема – глобальне потепління
Які б ви зробили 10 справ, щоб запобігти цьому? (Кожен з нас і вже сьогодні)
«Т-таблиці» заТпроти ( на дошці)
Основними завданнями є узагальнення, систематизація (але не відтворення!) вивченого й рефлексія щодо процесу і результатів навчальної діяльності. Необхідно, аби учні подумали про те, що вони дізналися, чого навчилися, запитали себе, що це для них означає, як це змінює їхнє бачення і як вони можуть це використовувати.
Зазвичай підбиття підсумків триває до 10 хвилин. За цей час учні разом з учителем:
Настав час і нам підвести підсумок - перейти до рефлексії
1. Закінчити таблицю: дізнався (заповнити ІІІ колонку). (2хв)
2. Рефлексія – торги: лоти (методи, стратегії). Кожен учасник голосує за 3 стратегії і метод, які найбільше сподобались (фішки на фліпчарт )
( Сл.19)Мені дуже важливо сьогодні; щоб кожен з вас дав відповідь для себе чи будуть мої уроки- середовищем для розвитку критичного мислення ( Сл.20)
(На фоні легкої музики)
Беріться за те, що є незвіданим та новим. Повірте -це завжди дає поштовх для творчості та натхнення і безумовно приведе до успіху та задоволення.