Урок "Водорості:зелені, бурі"

Про матеріал
Урок з теми "Різноманітність рослин". Тема уроку: "Водорості: зелені, бурі"
Перегляд файлу

Тема. Водорості (зелені, бурі)

Мета: сформувати в учнів поняття про водорості, як  нижчі рослини; розглянути середовище існування; визначити риси пристосування водоростей до водного середовища на прикладі зелених та бурих водоростей; розвивати уміння виділяти головне у матеріалі, який вивчається;  робити висновки та узагальнення, порівнювати та аналізувати отриману під час уроку інформацію; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; розвивати спостережливість, пам’ять, увагу, уяву та інтерес до вивчення природничих наук.

Обладнання: таблиці, малюнки з зображенням водоростей, презентація до уроку. Тип: комбінований.

ХІД УРОКУ

1.  Емоційне налаштування учнів на роботу.

Доброго дня, діти! З яким настроєм ви сьогодні прийшли на урок? Якщо з добрим, залиште його, а якщо з поганим, то забудьте всі негаразди, сьогодні ми занурюємося під воду. Будемо дізнаватися, як там мешканці водойм поживають.

2.  Актуалізація опорних знань та перевірка домашнього завдання

( Підготувати літери, які складають слово “водорості”. За кожну вірну відповідь діти отримують літеру у випадковому порядку. Учень, який дав вірну відповідь отримує літеру і залишається біля дошки. Коли всі літери будуть роздані, діти утворюють слово “водорості”, що і є темою уроку )

1)Першим класифікацію запропонував:

-  К. Лінней

-  Р. Гук

-  Т. Шванн

2)Найменшою таксономічною одиницею є:

-  вид

-  ряд

-  клас

3) Подібні види об'єднані у :

-  царства

-  відділи

-  роди

4) К. Лінней у праці "Система природи" запропонував усі види рослин і тварин називати - англійською мовою

- латинською мовою - китайською мовою

5. Водорості відносять до:

-  вищих рослин

-  нижчих рослин

-  до тварин

6. До спорових рослин відносять:

-  голонасінні рослини

-  покритонасінні рослини

-  мохи, хвощі, папороті

7. До голонасінних відносять:

-  водорості

-  мохи

-  сосни, ялини

8. Насінні рослини бувають

-  нижчі і вищі

-  однодольні і  дводольні

-голонасінні і спорові

9. Наука, яка займається класифікацією рослин

-  біологія

-  зоологія

-  систематика

3.  Оголошення теми та мети уроку.

Учні склали слово теми, це і є та частина підводного світу, яку ми будемо сьогодні вивчати.

4.  Первинне сприйняття навчального матеріалу.

На екрані мультимедійної дошки слайд 1 з водоростями в природному середовищі — вода, ґрунт  (або плакат чи таблиця)

Прийом “так” чи “ні”( розвиток вміння працювати з наочністю) 1. Термін “водорості” визначає рослин — мешканців водойм.

2.  Водорості ростуть тільки в воді.

3.  Водорості мають різноманітні форму і розміри.

4.  Водорості, які мешкають у водоймах мають ознаки пристосування до водного середовища.

5.  Водорості не можуть фотосинтезувати, заважає вода.

6.  Водні водорості мають просту будову тіла.

7.  Зарості водоростей шкодять іншим водним організмам.

Отже, водорості — це нижчі рослини, які мають просту будову, живуть переважно у водоймах, мають різноманітну форму та розміри.

А ще вони добре пристосовані до життя у воді. Як і всі інші рослини, водорості -фототрофи, але сонячне проміння проникає в малих кількостях. Тому вони мають велику поверхню  за рахунок потоншення частин тіла. Тіло водоростей тримає вода, кисень та воду з мінеральними  речовинами водорості вбирають усією поверхнею. Розмножуються переважно вегетативно, але є і статеве.

А чи звернули ви увагу, що водорості різноманітні не лише за формою, але й кольором? Слайд 2 “Зелені водорості”

Перед вами група водоростей. Яку спільну ознаку вони мають? (зеленого кольору)

Саме так. Це і є перший відділ водоростей. Відділ: Зелені водорості Chlorophyta

- які водорості відносять до відділу Зелені водорості? ( зі слайду, робота з правильною вимовою назв водоростей) Слайд 2 “ Бурі водорості”

Слайд 3 “Червоні водорості”

Слайд 4 “Діатомові водорості”

Розповідь вчителя

Водорості можна об'єднати в групи не лише за кольором, а й за угрупуванням.

Планктонні водорості (фітопланктон)(Слайд 5)

Мешкають у товщі води у завислому стані. Розповсюджені повсюдно: від калюжі до океану.

Нейстонні водорості (Слайд 6)

Мешкають у поверхневій плівці води У деяких випадках нейстонні організми розвиваються у таких кількостях, що покривають воду суцільною плівкою і мають вирішальне значення у подальшій долі водойми.

Бентосні водорості (фітобентос) (Слайд 7)

Розвиток водоростей у конкретному місцезростанні. Різні види бентосних водоростей ростуть на різній глибині  на дні водойми у вільному або прикріпленому стані.

Перифітонні водорості (Слайд 8)

Мешкають на поверхні різних субстратів, на межі рідкої та твердої фаз. Як субстрати для обростання можуть виступати інші водорості, водні тварини та рослини та їх рештки, а також штучні та природні тверді мінеральні субстрати.

Наземні водорості та лишайники (Слайд 9)

Мешкають поза водоймами. Протягом майже всього життя оточені повітрям, тому їх ще називають аерофітними. Поселяються на стовбурах дерев, кущів та кущиків, скелях та камінні. Мають пристосування до виживання у наземному середовищі, мешкають у симбіотичних асоціаціях з мікобіотою

Ґрунтові (Слайд 10)

Мешкають як на поверхні ґрунту, утворюючи іноді розростання у вигляді плівок, так і у глибині ґрунту, де зустрічаються на глибині 2-2,7м. Відіграють велику роль у ґрунтотвірних процесах.

Водорості гарячих вод

Вегетують за температури від +35°C до +52°C, в окремих випадках +75°C, +80°C та до +84°C, часто за умов підвищеної концентрації органічних речовин та мінеральних солей.

Водорості солоних водойм

Вегетують як при слабкій, так і підвищеній концентрації солей у воді (іноді до 285–347 г/л). Деякі з них (наприклад,Dunaliella salina) використовують для промислового культивування для отримання каротиноїдів -  пігментів, від жовтого до червоного кольорів.

Водорості вапнякових відкладів.

Мешкають як у водному середовищі, так і поза ним. Можуть руйнувати (шляхом виділення органічних кислот) та створювати (виділяючи кальцій ) вапнякові породи.

Співіснування з іншими організмами

Оскільки водорості є широко розповсюдженими організмами, вони вступають у різні форми взаємовідносин з іншими організмами. Окрім взаємодій водоростей із рослинами, грибами (лишайники) та власне водоростями, вони живуть і на тваринах. Наприклад, є симбіонтами, що мешкають у клітинах інших організмів, зокрема, безхребетних. Так, зелена водорість роду Хлорела  поселяється у вакуолях інфузорії Paramecium bursaria. Епізоїти мешкають на ракоподібних, коловертках та ін. Паразитичні водорості  мешкають у кишечниках червів, нематод, амфібій.

5. Вторинне сприйняття навчального матеріалу.

Робота з підручником.

1  варіант - опрацьовує матеріал підручника “Які ознаки притаманні зеленим водоростям”(ст.152)

2  варіант - опрацьовує матеріал підручника “ Які особливості властиві бурим

 водорості” (ст.154)

image

6. Узагальнення вивченого.

Ми, як справжні альгологи  дослідили  водорості. Час складати повідомлення у науковопопулярний журнал “Юний натураліст”.

Спробуємо разом. Якусь частину тексту я склала, а ви — доповніть.

Водорості — велика група нижчих рослин, що мешкають __________ .    Відомі різні групи водоростей: ___________. Зелені водорості ____________.   За кількістю клітин зелені водорості можуть бути ______________. До них належать _________.  Бурі водорості _____________. Вони виключно багатоклітинні.  До них належать ____________ .  Вони добре пристосовані до життя у воді. Як і всі інші рослини, водорості за типом живлення __________, але сонячне проміння проникає в малих кількостях. Тому вони мають велику поверхню  за рахунок __________ частин тіла. Тіло водоростей тримає ____, кисень та воду з мінеральними  речовинами водорості вбирають _________. Розмножуються переважно __________________, але є і статеве розмноження.

Домашнє завдання: пар.41 (тільки про зелені і бурі водорості), прочитати, характеризувати зелені і бурі водорості.

8. Підсумок уроку.

На наступному уроці ми продовжимо вивчати водорості. Розглянемо діатомові та червоні водорості і з'ясуємо їх значення в природі та житті людини.  Жак-Ів Кусто говорив “Якщо помре океан, не виживе і людина”. Подумайте про це вдома, чи дійсно це так. 

Використані джерела:

1.                  Грін Н., Стаут У., Тейлор Д. Біологія: Т.1 М.: Мір, 1996.-368

2.                  Цитати відомих особистостей https://ru.citaty.net/avtory/zhak-iv-kusto/

3.                  Дописувачі Вікіпедії, "Водорості"https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%BE %D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96 Українська Вікіпедія

(переглянуто 12 лютого, 2022 року).

pdf
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
12 лютого 2022
Переглядів
804
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку