Сприяти психічному розвитку дітей ( творчого мислення, різних видів пам'яті,
уваги, уяви ) пробудженню пізнавального інтересу.
Розвиток комунікативно – творчих здібностей, фантазії, позитивних емоцій,
креативності.
Формування моральних якостей особистості.
Тренінг творчих здібностей 3 клас
Мета заняття: Сприяти психічному розвитку дітей ( творчого мислення, різних видів пам’яті,
уваги, уяви ) пробудженню пізнавального інтересу.
Розвиток комунікативно – творчих здібностей, фантазії, позитивних емоцій,
креативності.
Формування моральних якостей особистості.
Основні принципи роботи:
1.Робота будується на основі індивідуального підходу.
2.Фізично об’єднати учнів.
3.Встановити довірливі стосунки між дітьми.
4.Заняття повинно проходить в ігровій формі і викликати живий інтерес в учасників
тренінгу, бажання спілкуватися одне з одним.
5.Заохочувати самовираження.
6.Забезпечити для учнів без ризикове середовище, вільне від негативної оцінки.
7.Необхідно,щоб успіх переживався дитиною, як велика радість, цьому сприяє
позитивна емоційна оцінка любого досягнення учнем.
Правила роботи в групі:
1.Бути уважним.
2.Бути активним.
3.Бути ввічливим.
4.Слухати один одного.
5.Звертатися один до одного на ім’я.
6.Не боятися бути самим собою.
7.Сміливо висловлювати свою думку.
8.Не перебивати, говорити по черзі.
9.Говорити правильно, виразно, зрозуміло.
10.Завдання виконувати як важливу і відповідальну справу.
11.Нікого не критикувати.
12.Не обговорювати поза групою те, що відбувається в ній.
Тренінгові вправи:
1.Вправа « Вітання. Знайомство.»
- Кожен з учнів називає всім своє ім’я так, як йому подобається, щоб його називали;
- всім дітям пропонується по колу проспівати лагідно своє ім’я, весь клас підспівує;
- діти говорять одне одному комплімент і дякують;
- діти потискують одне одному руку і говорять приємні слова.
2.Вправа « Додай речення .»
- Мені весело, коли… . Я люблю… . Я хочу… . Мені сумно, коли… . Мені соромно,
коли… . Мені цікаво, коли… . Мені боляче, коли… .
3.Вправа « Який ти?»
Назви тварин пишуться на чистому папері та пришпилюються по периметру класної
кімнати ( ведмідь, білка, вовк, лев, заєць, лисиця, черепаха ). Діти вибирають тварину,
яка найбільше відповідає їх типу, характеру, і збираються біля свого листка.
Кожна група біля свого листка обмірковує характерні риси, які пов’язують їх із
обраною твариною. Потім пояснюють свої думки, свій вибір. « Я подібний до такої
тварини, як… ).
4.Вправа « Уяви себе »
Діти намагаються уявити себе на місці якогось предмета: маленького куща, легень –
кої хмарки, першого проліска, весняної бруньки, лісового струмочка, білої пухнастої
сніжинки. Перевтілюючись в образ, відповідають на питання:
5. Вправа « Перевтілення » Пройдися, як грізний лев, велика хмара, полохливий заєць, гордий півень.
Спробуй зобразити ситуацію без предмета: пришити ґудзик; прати білизну; пити гаряче
молоко; їсти морозиво; кошеня пішла мандрувати; з бруньки виріс листочок; тобі
зробили подарунок; лисиця потрапила до курятника.
6. Вправа « Логічний ланцюжок »
Перший, хто починає ланцюжок, називає будь – яке слово, другий додає слово і
пояснює, як воно пов’язане з першим.
Наприклад, виделка – тарілка ( щоб снідати ) – ваза ( теж зроблена з фарфору ) –
вода ( наливають у вазу ) – ріка ( тече вода ) – літо ( добре влітку на річці ) тощо.
7.Вправа « Намалюй емоцію »
У колі середньої величини ( схематичне зображення обличчя ) намалювати певні
почуття чи емоцію. Емоції виражають: рот, очі, брови.
Емоції та почуття: радість, горе, сум, біль, співчуття, страх, здивування, відраза,
любов, ненависть, злість.
8.Вправа « Добре – погано »
Клас поділяється на дві команди « Добре » і « Погано ». Наприклад, аналізується
слово дощ.
Добре, що пішов дощ. Це означає прихід весни.
Погано, що він холодний.
Добре, що дож змиває пил з вулиць.
Погано, що розмокне земля.
Добре, що почне рости травичка.
Погано, що не йдеш на прогулянку.
9.Вправа « Неймовірні ситуації. Ми – фантазери »
Діти об’єднуються в пари, групи, фантазують на запропоновані вчителем теми;
по черзі презентують свої роботи. Наприклад:
1).Уявіть, що корови мають крила і придумайте: як пасти таких корів; збирати їх для
доїння; запобігти зіткненню корів з літаками; як повинна змінитися архітектура,
якщо в небі з’являться літаючі корови.
2).Уявіть. що було б, якби до телецентру для участі в дитячій телепередачі зайшов кроко-
дил.
3).Поєднайте слова так, щоб утворився фантастичний предмет. Придумайте, як його
можна використати: шафа і ковбаса; шафа і собака; лід і будинок.
4).Що було б, якби діти перестали ходити до школи.
5).Що було б, якби машини і автобуси літали у повітрі.
6). Що було б, якби дощ ішов би безперестану.
7). Що було б, якби на Землі перестали рости рослини.
8). Що було б, якби на Землі залишилися лише діти.
9). Що було б, якби сонце перестало світити.
10). Що було б, якби тварини почали розмовляти як люди.(позитивні і негативні наслідки)
11). Що було б, якби парти в класі були живими. 12). Що було б, якби ти став чарівником.
10. Вправа « Піктограми » Намалювати радість, здивування, біду, добро, тепло, душу. Пояснити свої асоціації. 11. Вправа « Рими – чистомовки » Придумати якомога більше рим до запропонованих складів. 12. Вправа « Буриме » Доповнити рядки вірша влучними словами або словосполученнями. 13. Вправа «Придумати бажання » Кожен учасник уявляє, що перед ним стоїть чарівник. Мета учасника – швидко ( за 10 сек. ) придумати сім бажань, які чарівник неодмінно виконає. 14. Вправа « Закінчи жарт » Продовжити початий жарт так, щоб було смішно. Жарти: 1. Хлопчик запитав у батька: « Як взнати, що я вже дорослий? »Якою є відповідь? 2. « Чому в лебедя така довга шия? » - спитав вчитель у учня. Що той відповів? 3. « Чому ти намалював кролика зеленим?» - дивується вчителька. Пояснення учня. 15. Вправа « Золоті руки »
Ведучий називає дітям якийсь матеріал (скло, дерево, папір). Завдання - придумати якомога більше предметів звичайних і незвичайних, які можна зробити з даного матеріалу. 16. Вправа « Придумай слова » Придумати слова, які мають у собі склад « са ». 1). Слова починаються на склад « са ». 2). Слова закінчуються складом « са ». 3). Склад « са » є всередині слова. 17. Вправа « І так, і сяк » Учасникам пропонується виявити протилежні властивості одного і того самого предмета. Наприклад, вимикач – і вмикає світло і вимикає. ( Мама, двері, собака, викрутка, тварини, сірники, літак.) 18. Вправа « Хто більше » За 1 – 2 хвилини необхідно записати якнайбільше назв предметів, які є в при- міщенні. 19. Вправа «Група слів » Використати групи слів для побудови зв’язного тексту. 1). Хлопчик, дерево, олівець, ведмідь, озеро. 2). Хмара, береза, зайчисько, мотузка, мисливець. 3). Річка, сонечко, зірки, посмішка, багаття. 4). Листя, осінь, джерельце, турпохід. 20. Вправа « Кому і за що » Діти по черзі передають іграшку чи квітку і кажуть, кому і за що дарують її. Наприклад: « Я хочу передати цю квітку Тетянці за те, що вона першою відгадала загадку на уроці. Я хочу передати цю квітку Миколці за те, що він гарно грає на скрипці ». Рефлексія Обговорення почуттів, що виникли під час заняття, того як змінився настрій. Відзначення найоригінальніших відповідей. Похвала.
Відповідність вправ розвиткові здібностей Здібності Вправи Генерування ідей 1, 9, 13, 14 Виділення протилежних понять 8, 17,18 Постановка запитань 3, 5, 20 Асоціювання 2, 4, 7 Переформування 6, 15, 16, 19 Пошук аналогій 10, 11, 12