Тренінг у 6 класі "Протидія агресії та насильства в учнівському середовищі"

Про матеріал
Дане заняття знайомить учнів із поняттям, формами, структурою булінгу; запропоновані вправи і ситуації розвивають навички протидії тиску однолітків, виховують впевненість у власних можливостях, створюється позитивний мікроклімат у класному середовищі.
Перегляд файлу

 

 

 

   

    Заняття - тренінг

    «Протидія агресії  та   насильства в підлітковому  

               середовищі»

 

                  Підготувала:

                                                                    вчитель основ здоров’я

                                                                    Кальненського ЗЗСО І-ІІІ ст.

                                                                    Козівської селищної ради

                                                                    Сташків Н.В.

 

                                                       

                                                      

                                     

Мета:

  • ознайомити учнів зі способами протидії агресії та насильству в підлітковому середовищі, з поняттям, формами та структурою булінгу;
  • сприяти моделюванню позитивного мікроклімату та дружньої атмосфери в класному колективі;
  • розвивати навички протидії соціальному тиску;
  • виховувати впевненість у власних можливостях.  

        Обладнання: маркери, фломастери, малюнок серця, стікери у вигляді мобільних телефонів, роздатковий матеріал (ситуації), заготовки сердець, зображення рюкзака, сухий клей, папір, колонка-програвач, флешка.

       Час: 60 хв.

                                       Структура тренінгу 

№ з/п

Вид роботи

Час, хв

Ресурсне            забезпечення

1

Привітання учасників

1 хв

 

2

Вправа «Знайомство»

5 хв

 

3

Вправа «Правила роботи»

1 хв

Плакат «Правила роботи»

4

Вправа «Наші очікування»

5 хв

Плакат "Рюкзак", липучі стікери у формі телефонів, фломастери

5

Інформаційне повідомлення "Що таке булінг, насилля?"

8 хв

Мультимедійна презентація

6

Вправа «Згідні-не згідні»

5 хв

 

7

Практикум «Аналіз ситуацій»

10 хв

Кольорові картки, ситуації, папір, маркери

8

Психологічна вправа «Надірване серце»

5 хв

Паперові серця, папір

9

Вправа «Склади серце. Коло ідей»

10 хв

Ватман із зображенням серця, сухий клей, написи -ідеї

         10

Притча «Про вовків»

2 хв

 

11

Руханка

3 хв

Колонка-програвач, флешка, пісня про здоров’я

12

Підведення підсумків

5 хв

 

 

Хід заняття

  1. Привітання учасників.

Мета: повідомлення теми заняття, установка на роботу.

2. Вправа «Знайомство».

 Мета: підвищити рівень згуртованості групи, допомогти учасникам тренінгу краще пізнати один одного, створити сприятливу атмосферу.

Пропоную познайомитися в такий спосіб. Кожен по черзі називає своє ім'я та одну позитивну рису характеру, яка вас найкраще презентує. Риса має бути названа на будь-яку букву з вашого імені.

3. Вправа «Правила роботи»

Мета: організація групи та створення можливості ефективної роботи.

 Тренер. Для того, щоб наша робота була ефективною, пропоную прийняти наступні правила, яких ми будемо дотримуватися впродовж нашого заняття.

  1.               Вільний стиль поведінки і спілкування.
  2.               Повага до тих, хто говорить.
  3.               Говорити від свого імені.
  4.               Бути доброзичливими та активними.
  5.               «Піднята рука».
  6.               Один говорить - усі слухають.
  7.               Обговорювати дію, а не особу.
  8.               Конфіденційність.

4. Вправа «Наші очікування»

Мета: формування власної мети діяльності, мотивація та усвідомлення власної відповідальності за досягнення певних результатів.

 Тренер. Пропоную вам на екранах паперових телефонів, які ви знайдете у себе на спинках стільців, написати, а потім озвучити, що ви очікуєте від заняття і прикріпити їх до нашого рюкзака. (Кожен учень пише на паперовому стікері у вигляді телефона свої очікування від заняття і прикріплює їх на зображення  шкільного рюкзака).

5. Інформаційне повідомлення «Що таке насильство, булінг?»

Мета: ознайомити учасників з поняттям насильства, його характеристикою,

поняттям булінгу, соціальними ролями у булінгу.

  Тренер. Тема нашого сьогоднішнього заняття – непроста і дуже актуальна. Прояви насильства супроводжують людство з давніх-давен. Впродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування. І коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас  вдома,  на вулиці, ми можемо зупинити його. Іноді ми не усвідомлюємо, що втягнуті в коло насильства тому, що можемо не знати про те, що певні насильницькі акти щодо нас порушують наші права, честь та гідність, не знаємо своїх прав, як захистити себе.

 Насильство – як дія або бездіяльність однієї людини стосовно іншої, що завдає шкоди здоров’ю як фізичному, так і психологічному, принижує почуття честі та гідності. Насильство можна визначити, як фізичну, психологічну, сексуальну або іншу дію чи комбінацію цих дій однієї особи на іншу, що порушує гарантоване Конституцією України право громадянина на особисту недоторканість.

Насильство в сім’ї – будь-які умисні дії фізичного, сексуального, психологічного, економічного спрямування одного члена сім’ї стосовно іншого члена сім’ї, які порушують Конституційні права і  свободи члена сім’ї як людини та громадянина і завдають йому моральної шкоди, шкоди його фізичному чи психологічному здоров’ю.

Характеристика видів насильства

Фізичне насильство

  •                 побиття;
  •                 тільки ушкодження;
  •                 викручування рук;
  •                 брутальне поводження;
  •                 позбавлення їжі;
  • втягнення дітей до вживання алкоголю та наркотиків.

Психологічне насильство

  •                 ігнорування почуттів свободи;
  •                 образа переконань, що мають цінність для особи;
  •                 образа віросповідання, національної, расової та класової приналежності або походження;
  •                 приниження особи;
  • погрози завдати їй фізичну або економічну шкоду.

Сексуальне насильство

  •                 гнів на підґрунті ревнощів;
  •                 образа особи словами сексуального змісту;
  • примус дівчини до сексуальних відносин.

Економічне насильство

  •                 повне вилучення або обмеження коштів;
  •                 контроль надходжень та «жорстке дозування» фінансових витрат;
  • відбирання речей, грошей.

 Тренер. Сьогодні серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми один до одного. Останніми роками визнано поширення такого явища, як шкільний булінг. Отже, що це таке: булінг у перекладі з англійської - хуліганити, грубіянити, визначається, як утиск, цькування, дискримінація. Це тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи дітей до іншої дитини або дітей.

 4 головні компоненти булінгу:

- агресивна і негативна поведінка;

- здійснюється регулярно;

- відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;

- така поведінка є навмисною.

 Форми шкільного булінгу:

  •                  фізичний (умисні штовхання, удари, стусани, побої, нанесення інших тілесних ушкоджень та ін.);
  •                  психологічний (насильство, пов'язане з дією на психіку, що завдає психологічну травму шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно заподіюється емоційна невпевненість).

 Соціальна структура булінгу:

  •                  переслідувач (кривдник, агресор);
  •                  постраждала дитина (жертва);
  •                  спостерігач.

 Зараз ми можемо пригадати, що, можливо, кожен з нас мав якусь свою роль у булінгу. Наприклад, був спостерігачем, але при цьому не задумувався, що є безпосереднім його учасником.

 Як розпізнати жертву:

  •                  діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків;
  •                  невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні;
  •                  діти, які мають руде волосся, повні чи худі;
  •                  діти, які уникають певних місць у школі (наприклад, на перерві сидять у класі);
  •                  діти, які часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.

Як розпізнати агресора:

  •                  якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших;
  •                  виділяються зовнішністю, манерою поведінки, одягом;
  •                  вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дітей та дорослих;
  •                  не дуже гарно вчаться;
  •                  мають досить велике коло друзів або однодумців та ін.

Як розпізнати спостерігача:

  •                  діти з кола кривдника;
  •                  однокласники;
  •                  випадкові учні або ін..

 Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і зниження самооцінки, поганий сон та апетит, тривожність, вживання алкоголю, паління, думки про самогубство та інші.

 Отже, як бачимо, явище булінгу є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь. Отже, слід пам'ятати, що сьогодні ти - спостерігач, а завтра - жертва.

6.Вправа «Згідні – не згідні» (якщо учні згідні із запропонованими правилами – роблять крок вперед, якщо ні – присідають).

Мета: спонукати підлітків до пошуку шляхів захисту у небезпечних для них ситуаціях.

1. У пізній час не ходіть самі по вулиці.

2. Сідайте до незнайомих людей в машину.

3. Знайте елементарні прийоми самооборони.

4. Якщо вам здалося, що вам загрожує небезпека, не вживайте ніяких заходів, ви можете виглядати дивною людиною.

5. Запам’ятайте: «Насильство вам ні за яких обставин не загрожує!»

6. Якщо щось не так, тікайте.

7. На вас напали – кричіть, біжіть, привертайте до себе увагу. Дзвоніть в поліцію.

8. Не вживайте алкоголь, бо він  може вплинути на ваше сприйняття дійсності.

9. Впускайте в будинок незнайомців, удома Вам нічого не загрожує.

10.Не впускайте в будинок незнайомців, особливо, якщо ви почуваєте себе неспокійно.

11. Не сідайте з незнайомцями до ліфта.

12. Не впускайте в будинок чужих без дозволу дорослих.

13. У компанії ведіть себе так, як вам хочеться, покуріть, вживайте достатньо алкоголю, тоді вас приймуть за свого і вам нічого не буде загрожувати.

14. Ніколи, ні в якому разі не розповідайте про факти насильства, тим більше не звертайтесь до будь-яких правоохоронних органів.

15. Продумайте свої дії в тому випадку, якщо акт насильства вже відбувався і може повторитися знову.

16. Розповідайте про насильство тим, кому ви довіряєте (друзям, родичам). Знайдіть таке місце, куди ви змогли б піти у випадку небезпеки.

17. Заздалегідь довідайтеся телефони місцевих служб, які зможуть надати Вам необхідної підтримки (телефон довіри, телефон дільничного інспектора, телефон Національної дитячої «гарячої лінії» та ін.).

7.Практикум «Аналіз ситуацій» (учні об’єднуються на 4 групи)  

 Мета: формувати вміння розрізняти види насильства, агресора і жертву ситуації насилля.

 Тренер. Ви будете працювати у 4 групах. Кожна група отримає певну ситуацію, де здійснюється насильство. Ваше завдання полягає у тому, щоб допомогти жертві - знайти для неї шляхи захисту та безпечної поведінки. 

Ситуація 1. Петрик, зайшов у їдальню, і, як завжди, сів не на своє місце. До нього підійшла Оленка і попросила звільнити її стілець. Він відштовхнув дівчинку з такою силою, що вона впала на підлогу.

Ситуація 2. Під час перерви Юрко бігав по класу і штовхнув Іринку. Дівчинка, падаючи, ненароком розбила вазу на столі вчителя. В клас зайшла вчителька і побачила розбиту вазу. Іринка намагалась пояснити, що трапилось на перерві, але вчителька не вислухала оправдань і нагримала на неї.

  Ситуація 3. Дмитрик взяв без дозволу телефон Олега. Коли Олег це побачив, вдарив Дмитрика.

    Ситуація 4. Семикласниця Юля гуляла в парку із своєю собакою. Поруч на лавці незнайомі хлопці вживали алкоголь. Вони вперто пропонували Юлі до них приєднатися.

 Питання для обговорення:

1. Чи були труднощі при виконанні завдання? Якщо так, то в чому саме?

2. Які емоції чи переживання ви відчували до дітей, які опинилися у складних ситуаціях?

 У конфліктній ситуації агресор завдає шкоду не тільки жертві, а й собі. Він не хоче відповідати за свої вчинки, спеціально заподіює шкоду іншим, тим самим він руйнує своє здоров’я. Адже лють, жорстокість і злість руйнують його нервову систему - і хвороби неминучі.

8.Вправа «Надірване серце»

Мета: надати можливість учасникам відчути переживання, які виникають у жертви насилля, виховувати почуття емпатії.

  Прикріпити велике паперове серце до грудей і попросити учасників відгукнутися на розповідь «Надірване серце». Запропонувати висловлювати незгоду (опустити великий палець вниз) щоразу, як почують про випадок пригнічення (насилля). При цьому драматично відірвати шматок паперового серця від грудей і кинути його додолу.

   Якось вранці в кімнаті Марійки звично пролунав будильник, але дівчинка не   підводилася з ліжка. До кімнати зазирнула старша сестра і зірвала з Марійки ковдру «Ну ж бо, вставай швидше, - сказала вона. – Знову запізнилася в школу, ледацюго…».  (Діти відривають шматок «серця» і т.д.) «Мамо, мене ображає Даринка», - поскаржилася дівчинка на сестру. «І чому ти завжди скиглиш як маленька. Одягайся швидше, вже запізнюєшся, - відповідала мама.

Марійка прийшла до школи і зайшла до роздягальні. Поряд пробігав старшокласник та зачепив Марійку плечем «Відступи, малявко» Дівчинка підійшла до кабінету. Однокласниці про щось перешіптувалися під стіною і посміювалися, дивлячись в її бік. Марійка  хотіла підійти до них, але Софія гучно оголосила: «Сьогодні ми з тобою розмовляти не будемо». Дівчинка підійшла до своєї подруги, але Іринка відвернулася.

Розпочався урок, учитель почав перевіряти домашнє завдання. Підійшла черга Марійки розповідати вірш. Вона вийшла до дошки і подивилася на дітей: хлопці кривлялися, дівчата цмокали й підкочували очі. Марійка зрозуміла, що вона не може пригадати жодного слова з вірша. «Ти не вивчила вірш, Марійко, сідай – «2» - зробила висновок Валентина Павлівна. 

Марійка ледве дочекалася кінця уроків і щосили побігла до роздягальні. Але там її чекала несподіванка: хлопці перекидали один одному її шапку. Дівчинка почала благати підлітків віддати їй шапку, але хлопців це тільки тішило: «Собачко, собачко, на…на».

Марійка поскаржилася черговому вчителю, кривдники мусили віддати їй шапку. «Ябеда, ябеда» - почула Марійка. Тільки-но вийшла на шкільне подвір’я й одразу відчула, як у неї влучили снігові кульки. Дівчинка йшла і плакала. Холодний сніг бив у лице, обличчя і волосся були мокрими, а під оком болів синець.

Марійка прийшла додому, подивилася на годинник і зрозуміла, що через неприємності запізнилася в художню школу. Дівчинка знесилена впала на ліжко і заснула.

Учасники піднімають паперові шматочки і на ватмані склеюють надірване серце.

9.Вправа «Склади серце» (Коло ідей) (Скласти свої надірвані шматочки і колективно склеїти «Серце доброти»)

Мета: формувати в учнів навики відповідальної та безпечної поведінки, змусити дітей задуматися над своїми вчинками.

Тренер. Кожен з вас при наклеюванні своїх шматочків називає, що потрібно робити, щоб зупинити насильство в учнівському середовищі. Таким чином ми отримаємо коло ідей з даної проблеми.

Коло ідей:

1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.

2. Стримуй гнів.

3. Говори спокійно і впевнено - дай агресору можливість зупинитися.

4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).

5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.

6. Поговори про це з своїм братом, сестрою, знайомими.

7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!

8. Усунь провокативні фактори.

 ПАМ’ЯТАЙТЕ!

• Ви маєте право відмовитися робити те, до чого вас примушують силою або образливими, злими словами.

• Ваша власність належить тільки вам.

• Ви маєте право на допомогу.

• Кожна дитина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!

  10.Притча «Про вовків».

Колись один мудрець відкрив своєму внукові життєву істину:

- У кожній людині відбувається боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк символізує зло: заздрість, егоїзм, амбіційність, брехливість, жадібність. Другий вовк символізує добро: миролюбність, любов, доброту, відданість. Онук, котрий перейнявся словами дідуся до глибини душі, замислився й запитав:    «А який же вовк усе ж перемагає?» Старий усміхнувся й відповів… (Вчитель робить паузу і запитує: «Як ви гадаєте, що відповів дідусь?». Діти висловлюють свої припущення.) - Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш. Ви можете змінитися, якщо захочете самі, і бути такими, якими забажаєте! Захочете бути злими, жорстокими – будете, захочете бути добрими, милосердними, то станете такими. Намагайтесь виховувати у собі милосердя, доброту, вміння співчувати іншим, відчувати їхній біль. Кожна людина має право жити вільно, у безпеці, без страху.

11.Руханка (під музичний супровід)

Мета: активізувати учасників, зняти неприємні емоції від попередньої вправи.

12. Підведення підсумків

Сьогодні ми  говорили про насильство в учнівському середовищі і кожен з нас отримав певні переживання, емоції, дізнався щось нове і безперечно закарбував у своїй душі «СТОП НАСИЛЬСТВУ!». На початку заняття ви прикріплювали до нашого рюкзака очікування від заняття. Якщо вони збулися і ви отримали для себе корисні знання та зробили певні висновки, то прикріпіть біля свого телефона смайлик. Нехай наш рюкзак наповниться новими знаннями і в кожного у серці завжди квітне тільки добро, людяність, милосердя і повага.

Мій улюблений світ  - без насильства, без жорстокості, болі і зла,

Де народом заспівана пісня містить тільки хороші слова.

Мій улюблений світ – без насильства, де немає страждання й війни,

Де розквітла калина барвиста й голосінь не почуєш сумних.

Мій улюблений світ – це не казка, а реальне щасливе життя,

Бо звільнивши наш світ від насильства, можна сміло іти в майбуття.

І коли на теренах країни без страждань заживе кожне місто,

Скажуть люди всієї країни: Україна – це світ без насильства.

Розсилка «На Урок»Ми надсилатимемо наші цікаві та дуже корисні статті щоп’ятниціВаш e-mail  Підписатись Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі! 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Сташків Надія
Додано
17 лютого 2022
Переглядів
3217
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку