Тема: Вчимося жити разом
Мета: поглибити поняття про дружбу, про риси характеру, які сприяють дружнім відносинам; сприяти розвитку творчих здібностей, критичного мислення, розвивати навички рівноправного спілкування, асеративної поведінки (навички слухати інших, приймати рішення , відстоювати власну думку, жити в дружбі і мирі) в малих та середніх групах, розвивати навички раціонально використовувати час; виховувати чуйність самоповаги, почуття обов'язку.
Форма проведення: тренінг.
Обладнання: записи на дошці: Без справжньої дружби життя — ніщо. (Цицерон);
5 клас - ПРОСТО КЛАС!!!, листки кольорового паперу для кожного учня, картки для роботи в групах, клубочок яскравих ниток, плакат «Зоряне небо», «Сонечко», прапорець з написом «Дружба», гілочки.
Місце проведення: класна кімната, в якій стільці стоять по колу.
Епіграф:
справжньої дружби життя — ніщо.
Цицерон
Хід тренінгу
І. Вступна частина
Доброго дня! Сьогодні наша зустріч буде присвячена темі дружби. Кожен, мабуть, мріє мати справжнього друга. Комусь із вас, напевно, поталанило, і такого друга ви вже маєте. У когось – безліч знайомих, і приятелів, але важко обрати справжнього друга. А хтось, можливо, з сором'язливості чи замкнутості почувається самотнім і друзів не бачить. Але в будь-якому разі справжній друг нікому не завадить. Тому, я сподіваюсь обрана тема класної години допоможе вам ще краще потоваришувати і стати однією сім’єю. Але для початку давайте з вами познайомимося ближче. Для цього виконаємо вправу «Бінго».
1.Знайомство. Вправа «Бінго»
Цілі: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, гарний настрій, сприяти згуртованості групи.
Матеріали: листки паперу різного кольору на кожного учасника, на дошці слова по центру: 5 клас - ПРОСТО КЛАС!!!
Зараз без ножиць, кожен з нас створить силует людини. Візьмемо кольорові листки паперу, складемо навпіл, «вирізаємо» листок таким чином, щоб спочатку у нашої лялечки появилася голова, тулуб, руки, ноги. Ляльки різні, – у когось це хлопчик, у когось – дівчинка у сукні , або брюках, з кісками, чи з короткою стрижкою. Тепер кожен на «Бінго» напишіть про свою мрію, захоплення, улюблену кулінарну страву, місце відпочинку. Подивіться немає ні одної схожої лялечки, але кожна лялька – гарненька, так і учні нашого класу – різні, але кожен – особливий, неповторний. Зараз, по-черзі підходимо до дошки, зачитуємо записи зроблені на ляльці і прикріплюємо її до напису на дошці: 5 КЛАС – ПРОСТО КЛАС.
Обговорення. От ми отримали такий яскравий портрет нашого класу.
(Діти висловлюють свої думки)
Висновок: Діти в класі дуже різні, але в нас дуже багато спільного, отже ми можемо гарно дружити. Що для цього потрібно, ми з вами на цій класній годині з'ясуємо.
2. Очікування. Вправа «Зоряне небо».
Мета: Виявлення сподівань учасників.
Зараз я пропоную вам висловити свої очікування від нашого заняття. Перед вами плакат, на якому зображено зоряне небо, у кожного з вас є зірочка. Візьміть ручку та напишіть свої очікування, бажання від заняття і залишіть їх біля себе. Наприкінці ми перевіримо чи справдилися вони. Якщо так, то зірочку прикріплюємо на зоряне небо, а якщо ні, то зірочка помандрує з вами додому.
3.Обговорення правил групи. Вправа «Сонечко».
Мета. Скласти правила поведінки під час заняття.
Перед вами Сонечко, воно посміхається, але як ви бачите у нього немає промінчиків. Промінчиками у нас будуть привила, яких ви будете дотримуватися на занятті. Перший промінчик – це є перше правило – говорити по черзі. Проте я думаю, потрібно ще підібрати деякі правила щодо нашої співпраці під час сьогоднішнього заняття. Давайте спробуємо відшукати їх на промінцях і прикріпимо до сонечка, яке освітить нам правильний шлях. Виберіть промінці із потрібними правилами.
( На партах знаходяться промінці з різними правилами, які розрізані. Діти вибирають ті, які підходять до заняття: не перебивати товариша, не боятись висловлювати свої думки, вислуховувати товариша до кінця, брати активну участь у розмові, бути доброзичливим, поважати думку товариша, говорити коротко. Діти називають по черзі правила, вчитель прикріплює до дошки промінці у вигляді сонечка.)
- Погляньте, яке яскраве гарне сонечко вийшло. Якщо ви будете дотримуватися цих правил, що є на його промінчиках, то наше заняття обов'язково буде хорошим і сонячним.
ІІ. Основна частина.
Мета. Ввести учасників тренінгу у тему; актуалізувати їхнє особисте розуміння того, що таке дружба; створити визначення цього слова.
- А чи знаєте, діти, що таке дружба? Давайте спробуємо підібрати слова-родичі до цього слова.
(Діти передають прапорець із записаним на ньому словом дружба і називають слова: товариськість, підтримка, взаємодопомога, взаємовиручка,співдружність, єдність, чуйність, співчуття, братерство, мир, допомога,злагода та ін..)
- То що ж таке дружба? Висновок. (запис на дошці)
Отже дружба — це відносини між людьми на основі взаємної довіри, взаєморозуміння, спільних інтересів, прив’язаності.
- А з чого ж починається дружба?
(Діти передають прапорець у протилежному напрямку, придумуючи свій варіант: із посмішки, із веселого настрою, із допомоги, з веселої гри, з чесності,з разом проведеного часу, з шкільної парти, із того, що товариш виручив мене із біди, із веселої гри, з разом проведеного часу, із спільних захоплень, із приємних розмов.) 2.Слово вчителя.
Дружба – це добре почуття, яке може виникнути лише на основі взаємоповаги. Зустріти в житті справжнього друга вважалося великим щастям для людини. У скіфів дружба скріплювалась цілою клятвою що вважалася святою і непорушною. Справжній друг, який віддає часточку свого серця, силу, почуття, вартий того, щоб його цінували і берегли.
3. Ситуативні вправи. Рольові ігри.
Мета: Вчити розуміти, аналізувати думки, вчинки людей, своїх товаришів.
1 група інсценізує оповідання «Антон і Харитон»
Жили на світі Антон і Харитон.
- Давай з тобою дружити, - сказав Харитон. – Будемо один з одним все ділити навпіл – і горе, і радість.
- Давай, - погодився Антон, - коли поруч друг, жити легше і веселіше.
Йшли вони якось полем. Сонце палить. А сховатися ніде – ні деревця, ні кущика.
- Дай мені твій бриль, сказав Харитон, - а то мені сильно голову припікає.
Антон віддав Харитону свого великого солом’яного бриля. Сонце почало і йому пекти в голову, але Антон подумав: «Нічого потерплю. Зате Харитону добре!» Раптом набігла величезна хмара, линув дощ.
- Дай мені скоріше свою парасолю, - закричав Харитон, - хіба не бачиш, твій друг мокне!
Антон віддав йому свою парасолю. Дощик поливав Антона, але він думав:
«Ну що ж, заради дружби і промокнути можна».
Пройшов дощ, засяяло сонечко. Харитон віддав Антонові його парасолю і великого бриля.
- Візьми, - каже він, - а то мені нести важко.
Антон узяв мокру парасолю і бриль. А сам замислився. Тим часом друзі дійшли до перехрестя.
- Тобі куди? – запитав Антон.
- Мені ліворуч, - відповів Харитон.
- Ну, а мені праворуч, сказав Антон.
- Та ми ж хотіли разом йти! – закричав Харитон. – Ми ж друзі з тобою!
Але Антон ішов усе далі і далі. Так і пішов. Жодного разу не оглянувся.
Для протилежної групи запитання:
2 група інсценізує оповідання «Цвік та Цвірінь»
Були собі двоє горобчиків – Цвік та Цвірінь. Одного разу бабуся надіслала Цвікові посилку – повний ящик добірного пшона. Але Цвік ані словом не прохопився про це своєму приятелеві.
Оскільки, тема нашої розмови – дружба, то, звичайно, не можна обійти увагою таке питання, як дружба у колективі. Мабуть, вам траплялося чути: «Це- дружний клас» або «У вас такий недружний клас, кожний сам по собі».
Запитання до учнів:
Завдання: протягом 3 хв. Опрацювати текст і розповісти.
«Сипучий пісок». Такий тип колективу зустрічається доволі часто. Взаємовідносини людей у ньому дійсно нагадують пісок, зібраний у пригорщу: начебто всі піщинки разом і водночас окремі одна від одної. Повіє вітер — і пісок розлетиться, поки хто-небудь знову не збере його докупи.
Так і люди у цьому колективі: усі разом і водночас кожний сам по собі. Немає зв'язку між людьми. Ніщо їх не згуртовує по-справжньому: ані спільна мета, ані уподобання, ані симпатії одне до одного. У такому колективі немає лідера, до чиєї думки прислухалася б решта осіб.
«М'яка глина». Відомо, що глина — матеріал, що легко піддається обробці, з нього можна виліпити будь-що. У руках хорошого майстра шматок глини може перетворитися на витвір мистецтва.
Але невмілі руки лише намарно використають цей матеріал. Отже, і колектив цього типу схожий на глину: яка людина вважатиметься лідером цього угруповання, такі взаємовідносини і встановляться в ньому.
Стосунки в такому колективі загалом доброзичливі, проте не скажеш, що тут панує взаємодопомога. Зазвичай він складається з дрібних товариських груп, які мало спілкуються між собою. Лідера у колективі цього типу немає або він не вміє себе проявити, чи просто нікому його підтримати.
«Мерехтливий маяк». У штормовому морі маяк сповіщає мореплавців, щоб вони обрали правильний курс. Потрібно лише бути уважними, не втрачати маяк із поля зору. Зазначте, маяк горить не постійним світлом, а мерехтить, наче каже: «Тримайся мене, і не потрапиш у біду!». Отже, у колективі такого типу переважає бажання усе робити спільно, підтримувати одне одного. Група помітно відрізняється серед інших своєю індивідуальністю. Проте в ній недостатньо проявляються ініціатива, воля й наполегливість щодо досягнення поставленої мети. Авторитетні «наглядачі маяка», тобто ті, хто не дає згаснути полум'ю солідарності,— організатори, актив. Лише завдяки їм колектив тримається разом і діє як єдине ціле.
«Палаючий факел» — це живе полум'я, пальним для якого , є міцна дружба, єдина воля, чудове взаєморозуміння, ділова співпраця і відповідальність не лише за себе, але й за весь колектив. Світити можна і для себе, продираючись крізь хащі труднощів, долаючи перешкоди і прокладаючи шлях до поставленої мети. Проте хіба можна відчувати себе щасливою людиною, коли поруч комусь важко, коли позаду тебе товариші, які потребують допомоги? Звичайно ні!
Так скаже кожна особа, яка належить до колективу цього типу. Про таке угруповання можна сказати, що воно — справжній Моноліт. Тут кожний готовий прийти на допомогу іншим, вислухати і зрозуміти товариша, працювати на благо всієї групи.
Запитання до учнів:
Гадаю, ви переконались у тому, що дружба, взаємодопомога потребують постійного горіння, а не одиноких, нехай навіть дуже частих спалахів.
Цілі: відпочити, зміти вид діяльності, поліпшити настрій, відчути «дружнє плече»
А тепер подивимся, чи зможете ви грати і при цьому виконувати всі рухи разом, дружно. На підлозі ви бачите накреслений квадрат (Квадрат накреслюється до початку тренінгу) Прошу всіх піднятися з стільців і вишикуватися квадратом, так, щоб було зайнято весь простір усередині квадрата, станьте якомога тісніше. Молодці! Я буду віддавати команди, а квадрат їх виконує, намагаючись не збільшити займану ним площу. І так, готові!
Висновок: У вас добре вийшло. Весело, з запалом. Я за вами спостерігала і зрозуміла, що ви підтримуєте один одного. Це чудово. Адже справжні друзі завжди так і роблять.
Один учень описує товариша – риси характеру, вдачі, улюблені справи, заняття, захоплення, але не називає імені. Інші учні мають здогадатися, хто це.
хлопчикам (1 група);
дівчаткам (2 група);
однокласникам (3 група).
Для цього вам потрібно речення, записані на смужках, скласти в такій послідовності, щоб утворився зв’язний текст.
1 група
Ти хлопчик, сильніший за дівчаток, а це означає, що ти повинен допомагати, коли їм важко.
Будь ввічливим у взаєминах з ними.
Коли дівчинка йде разом з тобою до класу або виходить у коридор, пропусти її в дверях поперед себе.
Якщо у неї впала книжка, олівець чи портфель, не соромся підняти й подати їй – тобі це не важко, а дівчинці твоя допомога буде приємною.
Не гідний називатися хлопцем той, хто б’є дівчаток або кривдить їх.
Навпаки, треба завжди захищати дівчаток.
Коли дівчинка плаче, скажи їй тепле, ласкаве слово.
2 група
Ти – дівчинка, будь скромною і ввічливою.
Будь для хлопчиків прикладом акуратності, старанності, вихованості.
Ніколи не говори своїм товаришам грубих і різких слів.
Коли звертаєшся з проханням, не забудь сказати «будь ласка», бо це чарівне слово.
Якщо товариш зробив тобі послугу, не соромся подякувати.
Це показує, що ти розумна і культурна людина.
3 група
Усі однокласники – твої товариші.
Підтримуй з ними добрі стосунки, спілкуйся з усіма.
Якщо в поведінці товариша тобі щось не подобається. Не гарячкуй, не кричи, не кидайся в бійку, не плач.
Стримай себе і подумай: «Може я і сам щось неправильно роблю?».
Бо завжди краще спочатку подумати, а потім зробити, ніж навпаки.
На основі прослуханих законів тепер всі разом складіть «Міст дружби», тобто на дощечках запишіть ті правила, які б ви хотіли, щоб панували у нашому класі.
Запитання для обговорення:
• Що станеться, якщо прибрати одну дощечку з нашого містка?
• А що трапиться, якщо прибрати дві дощечки?
• А якщо всю середину містка?
Підсумуйте: «Щоб мати гарних друзів, треба самому вчитися бути хорошим другом».
Дуже хороші вийшли у нас правила. Але зараз кожен подумайте, чи маєте всі ці хороші риси, які потрібні для дотримання правил дружби, чи можливо якоїсь ви хотіли б позбутися. Напишіть її на листочку і згорніть, по бажанню можете озвучити. А потім ми їх разом з вами спалимо.
ІІІ. Завершальна частина
1.Зворотний зв’язок.
- Пригадайте, що робили на цьому тренінгу?
- Як ви розумієте слова епіграфа?
Продовжити речення:
- Мені найбільше сподобалося…
- Мені найбільше запам’яталося …
- Мене здивувало, що… (Діти відповідають, використовуючи правило піднятої руки)
2. Вправа «Очікування».
- Візьміть кожен свою зірочку , підійдіть до зоряного неба, і скажіть чи справдилися ваші очікування. Якщо так, то прикріпіть зірочку на небо, якщо ні, то заберіть собі.
3. Вправа «Гілочки».
Погляньте на свої парти. У Вас у всіх лежать гілочки. Згадаємо казку «Батьківський заповіт», і ви зрозумієте, для чого вони вам. У казці розповідається про батька, який перед смертю покликав своїх синів , дав їм по гілці у руки і попросив їх переламати. Сини виконали батьківську волю і переламали ці гілочки. Тоді батько зібрав ті гілочки докупи, перев’язав їх і знову попросив зробити те саме, але сини не змогли переломити цей оберемочок. Тоді батько сказав: «Ось так і в житті кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, то ніякі вороги вас не зламають, і всі негаразди ви легко зламаєте ».
Отже, щоб зібрати гілочки в оберемок, вам потрібно стати в коло і по черзі передати свою гілочку сусіду справа, при цьому говорячи йому комплімент.
4.Ритуал прощання. Вправа «Павутина»
Для виконання цієї вправи залишаємося в колі. В мене в руках чарівний клубочок. Він об’єднує справжніх друзів. Тож до кого «прикотиться» клубочок, намотайте ниточку на вказівний пальчик і передайте його своєму найкращому другові з гарними побажаннями.
(Вчитель слідкує, щоб до всіх учнів «докотився» клубочок, якщо до когось з учнів не потрапляє, тренер передає йому клубочок )
У нас , дійсно, дружній клас. Ниточками взаємодопомоги, чуйності, ввічливості, доброзичливості, турботи за інших, пов’язані учні в класі. (Тренер тягне «Павутину на себе») Діти, що відчуваєте? А, якщо сильніше потягнути? Так, ниточки можуть порватися. То ж не допустіть, щоб грубість, жадність, гордість… зруйнували дружні відносини у вашому класі. Будьте уважними, життєрадісними, підтримуйте один одного, не залишайте у біді. Наш клас – це маленька сім'я. Хотілося б, щоб в нашій сім'ї завжди панували доброта, пошана, любов, взаєморозуміння.
Дякую за співпрацю, мені приємно було з вами працювати.
1