Тренінг "Вибір професії. Профорієнтація"

Про матеріал

Тренінгове заняття

дало можливість учням визначити власні цілі щодо вибору майбутньої професії;

Були використані такі методи:

" Мої очікування"

" Правила групи"

,,Чашка кави"

Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНОЇ

 ТВОРЧОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ»

ВІДДІЛ ОСВІТИ ЯВОРІВСЬКОЇ РДА

 

 

 

 

 

 

Конкурс на кращий методичний матеріал

еколого-натуралістичного спрямування

 

 

Тренінг

Вибір професії. Профорієнтація.

 

 

 

 

 

                                                                           Роботу підготували та провели                                                                      

                                                                           Кузьмич Марія Миколаївна

    учитель біології

    Зозуля Марія Федорівна

    практичний психолог

                                                                           Дацьківської ЗОШ І-ІІ ступенів

                                                                           Яворівської районної ради

                                                                           Львівської області

 

                                                         2019

Мета:

  •                  сформувати уявлення про критерії і мотиви вибору професії;
  •                  допомогти учням визначити власні професійні інтереси, нахили;
  •                  сприяти виявленню професійних схильностей;
  •                  підвищити  рівень поінформованості учнів із питань профорієнтації, розширити їхні знання про світ професій;
  •                  ознайомити  з вимогами до людей відповідних спеціальностей та з умовами роботи;
  •                  показати важливість та позитивні сторони «улюбленої роботи»;
  •                  навчити проводити дослідження ринку праці за матеріалами засобів масової інформації (ЗМІ);
  •                  розвивати розуміння значення вибору професії;
  •                  виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я і майбутнього заняття. 

Обладнання  та  матеріали:  плакати „Дерево очікувань”, „Сонечко” презентації, фломастери, стікери, папір, роздатковий матеріал,  ноутбук

 

Тип заняття:  інтегрований (основи здоров’я,   психологія).

 

Хід роботи

 

Вчитель біології 

1. Вправа „Привітання”

Кожен по черзі називає своє ім’я та одну позитивну рису характеру, яка вас найкраще презентує. Риса має бути названа на будь-яку букву з вашого імені.

Додаток 1.

І. Повідомлення теми й мети тренінгу

 Я хочу поговорити з вами про вибір професії. Думаю, кожен з вас погодиться, що вибір професії - дуже важливий і відповідальний процес. Негативні наслідки неправильно обраної професії стосуються як самої людини, так і все суспільство в цілому.

Звичайно, успішне вирішення проблеми вибору майбутньої професії залежить від багатьох обставин життя молодої людини. Але провідну роль тут відіграє вміння правильно планувати своє життя, будувати життєвий прогноз, передбачати можливі наслідки власних рішень і вчинків. Метою нашої сьогоднішньої роботи є розвиток названих умінь.

Практичний психолог

2. Вправа «Очікування».  Діти пишуть очікування від сьогоднішнього заняття на листочках і прикріпляють до умовного дерева.

Додаток 2

 

Вчитель біології

3. Притча «Чашка кави”

Група випускників відомого університету, що зробили чудову кар'єру,
якось прийшли в гості до  свого старого професора. Під час візиту розмова зайшла про роботу – випускники скаржилися на різні труднощі та життєві проблеми.

Професор запропонував своїм гостям каву та пішов на кухню й повернувся з тацею, заставленою самими різними чашечками: порцеляновими, скляними, пластиковими й  кришталевими.  Одні були прості, інші – дорогі.

Коли випускники розібрали чашки, професор сказав:

― Зверніть увагу, що всі красиві чашки розібрали, а прості та дешеві – залишились. І  хоча це нормально для вас – хотіти тільки краще для себе, та це й є джерело ваших проблем та стресів.  Зрозумійте, що чашка сама по собі не робить каву кращою. Частіше за все – вона просто дорожча, та іноді навіть приховує те, що ми п'ємо. В дійсності все, що ви хотіли – це було просто кава, а не чашка. Та підсвідомо ви вибрали кращі чашки, а потім роздивлялися, кому яка чашка дісталася.

А тепер подумайте: життя – це кава, а робота, гроші, ваш статус,
суспільство – це чашки. Це всього лиш інструменти для підтримування Життя. Те, яку чашку ми маємо – не оприділяє й не змінює якості нашого Життя. Іноді, з концентрувавшись тільки на чашці, ми забуваємо насолоджуватися смаком самої кави.

Найбільш щасливі люди – це не ті, які мають все найкраще,
але ті, котрі здобувають все найкраще з того, що мають.

Я бажаю знайти свою споріднену працю вашої душі!

Додаток 3

Практичний психолог

ІІ. Прийняття правил групою.

4. Правила роботи тренінгу

Для чого в нашому житті існують різні правила? Після відповідей учасників тренер пропонує прийняти правила роботи групи під час тренінгу, які записуються на плакаті  “Правила групи” (на промінцях сонця учні записували правила групи) Додаток 4

Висновок:

Орієнтованими правилами тренінгу можуть бути такі:

 

-  говорити від свого імені, про себе, висловлювати власні думки;

-  бути доброзичливими і активними;

-  один говорить – усі слухають;

-  обговорити дію, а не особу;

-  «піднята рука».

Вчитель біології

ІІІ. Інформаційне повідомлення вчителя.

Цікаво знати:

          Кількість професій швидко змінюється. Вва­жається, що протягом 10 років зникає близько 5000 професій і майже стільки ж виникає нових. При цьому зазнають змін характер і зміст праці у межах як нових, так і старих професій. Більшість назв нових про­фесій є запозиченими з досвіду зарубіжних фірм, а деякі являють собою модифіковані назви вже існуючих професій. Особливо багато нових про­фесій являють собою різновидності назв різних агентів і менеджерів, на­приклад, комерційний агент, рекламний агент, менеджер з персоналу, фінансовий менеджер, менеджер з реклами, офіс-менеджер тощо.

Практичний психолог

6. Гра „Розкодуй”. Робота в групах.

Додаток 5

Вчитель біології

IV.  Професія – це майданчик для виявлення духовності.

„І все, що тільки чините, робіть від душі, немов Господові, а не людям”. (Слово Боже)

Перегляд відео „Бути на своєму місці”.

Приклад Шептицького для молоді як перебувати на своєму місці і бути щасливим.

Висновок: слова Андрея Шептицького: «Такої бесіди Ви не сподівалися від мене. Чи я лікар, чи я хлібороб, чи я політик, щоби питати про здоровлє, про добрий бит та просвіту?. Ні! Я не лікар, не хлібороб, а ні політик, я отець! А вітцеві нічого не є чуже, що синів, дітей єго обходить».

V. Мандрівка у світ професій. Робота в групах.

   1.   А зараз ми помандруємо у світ професій і поз­найомимо вас із класифікацією спеціальностей за п'ятьма типами, а саме:

                      Людина - людина.

                      Людина - техніка.

                      Людина - природа.

                      Людина - знакова система.

                      Людина - художній образ.

2. Розподіл учасників на 5 груп. Групам дається  картка із описом особливостей певного типу професій. Завдання: назвати якомога більше професій даного типу.

        7. Презентація роботи домашніх груп.             

 Картки

1- група. Людина-людина

     Праця людей професії «людина-людина» спрямована на процеси навчання, виховання, управління, медичне та торгове обслуговування тощо інших людей

Висновок:

... Той, хто хоче обрати професію такого типу, повинен роз­вивати свої організаторські здібності, уміння спілкуватися з людьми, мати терпіння, врівно­важеність. Важливим у роботі професій цього типу є такі якості: потреба у спілкуванні, уміння розбиратися в людських взаєминах, гарна пам'ять,  сталий настрій у процесі роботи з людьми.

Презентація типу «Людина-людина». Додаток 6

2-група. Людина - техніка

      Категорія «людина-техніка» передбачає наявність як предмета праці різноманітної техніки. Сюди належать всі професії, пов'язані з обслуговуванням  техніки, її ремонтом, установкою і налаго­дженням, виробництвом та збиранням обладнання

     Людина, що працює з технікою, має від­значатися високою виконавською дис­ципліною та акуратністю, мати творчий потенціал, практичне мислення, техніч­ну уяву.

Висновок:

 ... Щоб оволодіти цими професіями, треба серйозну увагу приділяти геометрії, фізиці, урокам трудового навчання, технічній праці.

Презентація типу «Людина-техніка». Додаток 7

 

3 група Людина-природа

Професії людини, пов'язані з живою при­родою (рослинні та тваринні організми, мі­кроорганізми), належать до категорії «лю­дина — природа».

Висновок:

Даний вид професії передбачає наявність ініціативи та самостійності у вирішенні конкретних задач, творчу уяву.

Презентація типу «Людина-природа».

4 група. Людина-знакова система

     Якщо об'єктом праці виступають різні зна­ки: цифри, рисунки, схеми, фізичні та хі­мічні символи, ноти і т. д., то такі професії відносять до категорії «людина — знакова система.

Висновок:

         Людина, яка працює зі знаками, повинна володіти гарним абстрактним мисленням, відтворювальною уявою, мати гарну зосе­редженість, стійку увагу, посидючість.

Презентація типу «Людина-знакова система». Додаток 8

5 група Людина-художній образ

         Професії, пов'язані з образотворчою, му­зичною, художньою діяльністю, належать до типу «людина — художній образ».

Висновок:

         З-поміж найважливіших вимог виділяють: і наявність здібностей до мистецтва, творча уява, образне мислення, працелюбність, цілеспрямованість.

Презентація типу «Людина-художній образ». Додаток 9

Після кожного слайду запитували учнів, які ще професії можна віднести до певного типу. Підсумкові завдання (закріпити набуті знання.)

Практичний психолог

8. Гра „ Сама – сама”.

Мета гри: у веселій формі розширити знання учасників про світ професійної праці або актуалізація вже наявних знань про професії.

Час проведення: 5 хвилин.

Назвіть професії:

1.Сама зелена (садівник, лісник, квітникар-декоратор...)

2.Сама солодка (кондитер, продавець в кондитерському відділі...)

3.Сама грошова (банкір, професійні тенісисти, боксери, модель...)

4.Сама волохата (перукар...)

5.Сама дитяча (вихователь, педіатр, вчитель...)

6.Сама смішна (клоун, пародист...)

7.Сама товариська (журналіст, екскурсовод, тренер, вчитель, масовик-витівник...)

8.Сама серйозна (сапер, хірург, розвідник, міліціонер, політик, психолог...)

VІ. Відео ролик про професії від Львівського обласного центру зайнятості.  Які професії сьогодні в тренді?

9. Гра «Професії».

Завдання групам: Вам потрібно скласти списки професій.

І група – «Найпрестижніші професії»,

ІІ група – «Професії, які завжди потрібні»

ІІІ група – «Найвідважніші професії».

Додаток 10

Відеоролик «Форум професійної освіти»

10. Вправа «Плутанина в професіях»

        А зараз проведемо вікторину «Плутанина в професіях». Справа в тому, що, зібравши інформацію про професії, у нас відбувся збій го­ловного комп'ютера. Назви професій, їх зміст — геть усе переплуталося! Будь ласка, допоможіть розібратися в цій плутанині.

1. Люди цих професій добре знаються на комп'ютерах, вміють складати програми, розби­ратися в різноманітних складових комп'ютерної техніки. Назвіть мені професії з цим пов'язані.

(Інженери-програмісти, користувачі ПК, провайдери, інженери-електронники)

2. А хто лікує тварин, спостерігає за санітарни­ми нормами в тваринницьких фермах, проводить просвітницьку санітарну роботу?

(Ветеринарні лікарі)

3. Вони ходять у спеціальному одягу. Приїздять на допомогу, коли горить дім, або ста­лася надзвичайна ситуація: землетрус, паводок, екологічне лихо. Які це професії?

(Пожежники, які працюють у підрозділах МНС)

  4. Люди цих професій добре знаються на різних мікробах, бактеріях. Знаходять різноманітні ліки від хвороб. Слідкують за санітарними нормами,
лікують людей, знаються на ліках.

(Мікробіолог, працівник санепідемстанції, лікар, медсестра, фармацевт)

5. Вони знаються на погоді, можуть її прогно­зувати. Літають у космос і там також дізнаються про погоду. Передають інформацію про погоду по радіо і телебаченню.

(Космонавти, вчені-метеорологи, телекоментатори погоди)

6. А люди цих професій добре знаються на ви­готовленні металу та виробів із нього. Які це про­фесії?

(Металурги, сталевари, прокатники, машинобудівники)

7. Вони охороняють спокій громадян. Ведуть правоохоронну роботу. Захищають людей у суді.

(Працівники міліції, юристи, адвокати, юристи-консультанти)

8. Хто пише вірші, прозові твори, редагує, дру­кує книги, працює в бібліотеці?

(Письменники, поети, журналісти, друкарі, видавці газет, бібліотекарі)

 

VІІ. Формула професії:  „ХОЧУ” – „МОЖУ” – „ТРЕБА”.

 

 

11. Вправа «Оголошення»

Подумайте, що ви вже зараз вмієте робити, щоб заробити копійку, до­помогти своїм батькам, отримати власні кишенькові гроші. Складіть оголошення «Шукаю роботу». На­пишіть так, щоб зацікавити потен­ційних роботодавців. Зачитайте, по­думайте, які з оголошень найбільш реальні, на які групи населення вони націлені.

12. Рекомендації психолога "Вибір майбутньої професії".

Вибираючи свою майбутню професію, запам'ятай:

1.Вибір професії - важливий крок у житті кожної людини, тому роби його усвідомлено, враховуючи свої схильності та здібності.

2. Розділяй професії на хороші та погані, цікаві й нецікаві, важкі й легкі.

3.Все залежить не від професії, а від свого ставлення до неї.

4.Не вибирай професію "за компанію" разом зі своїми друзями. Пам’ятай: те, що підходить твоєму  другові, може не підійти тобі.

5.Радьтеся з батьками, друзями, вчителями, але, беручи кінцеве рішення, прислухайся до своїх бажань та потребам.

6.Запам’ятай, що світ професій набагато більше кількості шкільних предметів.

7.Не вибирай професію на підставі свого улюбленого предмета у школі або ставлення до вчителя.

8.Збирай як можна більше інформації про різні професії.

9.Вивчай самого себе, май чітке уявлення про свої інтереси та схильності.

10.Уточни, чи є на ринку праці попит на обрану тобою професію.

11.Найди можливість поспілкуватися з представниками обраної тобою професії.

12.Якщо ти невдало обрав професію, пам'ятай, що її можна змінити у будь-якому віці. Для цього потрібно мати лише бажання.

VІІІ. Завершення тренінгу.

Рефлексія. Повернення до наших очікуваних результатів.

  Вправа „Відкритий мікрофон”. Учнів по черзі продовжують фразу: «На цьому тренінгу мені сподобалося / не сподобалося/...,я дізнав(-ла)ся

Додаток 11

Заключне слово вчителя «Щоб втілити у життя всі свої бажання та прагнення, необхідно спочатку з’ясувати, чого ми насправді хочемо. А ще, крім усього, треба, щоб у житті нам поталанило».

• Учнів стають боком у тісне коло, праві руки витягнути до центру і, стрибаючи на правій нозі, всім разом повторювати: «Хай сьогодні нам щастить, хай нам завтра пощастить, хай в усьому нам щастить!

Додаток 12


Додаток 1.

Додаток 2

Додаток 3

Додаток 4

 

Додаток 5

Додаток 6

Додаток 7

Додаток 8

Додаток 9

Додаток 10

Додаток 11

Додаток 12

1

 

doc
Додано
24 листопада 2023
Переглядів
251
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку