Під час виконання практичних завдань визначити методи пошуку нового для розвитку творчого мислення особистості та переконатися у готовності педагогічного колективу формувати креативне мислення учнів
Станіславська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
ім. К.Й. Голобородька
У рамках експериментальної роботи
«Інноваційні підходи до управління сільською школою як умова успішної соціалізації дітей та учнівської молоді»
Тренінг
«З ніг на голову»
Методи пошуку нового
Майстер-клас учителя
Станіславської ЗОШ І-ІІІ ступенів
ім. К.Й. Голобородька
Квадріціус Людмили Валеріївни
2015 рік
Тренінг
«З ніг на голову»
Методи пошуку нового
Девіз:
Людина міряється не з ніг до голови, а від голови до неба.
Конфуцій
Не мыслям надо учить, а мыслить.
И. Кант
Епіграф до тренінгу:
Відкрий свій розум і своє серце для нового бачення й нового стилю поведінки в школі…
Гьора Дромі
Мета тренінгу: Під час виконання практичних завдань визначити методи пошуку нового для розвитку творчого мислення особистості та переконатися у готовності педагогічного колективу формувати креативне мислення учнів.
Вправа «Знайомство»
Мета: Задати настрій роботи.
Привітання, знайомство з темою і девізом тренінгу.
Ведучий. Перше, що роблять на подібних тренінгах це знайомляться. Наш тренінг незвичний, про це говорить наша тема. Тому ми почнемо з того, для чого зібралися: познайомимося із першим процесом формування креативного мислення.
Запрошую одного із учасників тренінгу.
Завдання. Спробуйте прямо зараз назвати про себе без зупинки відомі вам слова!
Ведучий. Про що видумали або який хід думок у вас був, коли ви виконували дане завдання?
Висновок. Як пише Артемій Лебедєв, перші слів десять прийдуть на розум відразу ж. Потім ми почнемо шукати і перелічувати об'єкти навколо нас. Потім ми згадаємо кілька незвичайних слів зі свого словникового запасу. А потім у нас, швидше за все, виникнуть труднощі.
Але ці труднощі легко перебороти: досить просто сфокусуватися на якомусь чи об'єкті явищі. Слова легко приходять на розум. Навіть людина, що не володіє великим словниковим запасом, зможе назвати багато слів, набагато більше, ніж при відсутності заданої теми. Парадокс полягає в тім, що створюючи обмеження для нашого мислення, ми змушуємо його мислити глибше і створюємо всі передумови для креативності.
Це було продемонстровано перший процес креативного мислення «Фрейминг і фокусування». (Що таке фрейм? Що таке фокус?)
Щоб створити щось нове, потрібно обов'язково вибрати напрямок творчого пошуку. Без такої відправної точки просто неможливо рухатися далі. Як би це не показалося дивним, але чим чіткіше позначити рамки, тим простіше буде створювати щось нове.
Знамените прислів'я говорить, що «усе нове – це добре забуте старе». У цьому є здорове зерно, адже ніщо не створюється з абсолютно чистого листа. Для будь-якої нової ідеї, що народжується в людини в голові, завжди є свої передумови. Навіть усім відома таблиця, що приснилася Менделєєву, з'явилася результатом його тривалої концентрації на проблемі структурування хімічних елементів.
Тому здійснюємо фокусування під час іншого завдання: попросіть присутніх записати декілька букв з імені або прізвища та придумати характеристику своїм креативним здібностям.
Ведучий. Для успішного виконання вказаного завдання найчастіше ведучий починає із себе, але у нас все навпаки і почнемо висловлюватися не з перших рядів, а з останніх.
Після того, як усі охочі висловилися, зробіть висновок, що використання яскравих, влучних та цікавих метафор у житті надає йому барв та незвичності.
Про себе:
«Для букви «Л – Людмила» використаю російське слово, яке характеризує мої уміння, наступна буква, яку прийдеться взяти – це остання буква скорочення прізвища Квадріціус – «Квадр» (його використовую для запису електронної пошти). Буква «Р» характеризує не тільки мою зовнішньості, а й внутрішній стан». А креативність заключається у тому, що ці слова я напишу навпаки, зправа на ліво.
Техніки знайомства з поняттям, явищем, процесом.
Ведучий виходить за двері, учасники в цей час загадують когось із їх числа. Потім ведучий повертається, і учасники по черзі озвучують свої асоціації, пов'язані з «таємничим» персонажем, відповідаючи, наприклад, на такі питання.
• На який предмет він схожий?
• Яке рослина він нагадує?
• На кого із знаменитостей він схожий?
Завдання ведучого - відгадати, про кого йде мова (на це дається 3 спроби). Крім зазначених вище він може ставити й інші питання, спрямовані на виявлення асоціацій, пов'язаних з загаданим персонажем.
• Тренування асоціативного мислення, створення умов для отримання зворотного зв'язку.
• Обговорення. Які емоції і почуття виникали при виконанні цієї вправи? Що нового вдалося дізнатися про себе і про інших?
Вкажіть присутнім, що становлення майбутньої конкурентоспроможної особистості базується на вмінні організувати свою творчу діяльність. Для успішного результату необхідно не лише ефективно працювати з інформацією, а й вміти її перетворювати так, щоб створити дещо якісно нове, невідоме раніше.
Вправа «Фільм»
Мета: створити мотивацію проведення тренінгу. Актуалізувати на методах формування творчого, креативного мислення, показати використання методу аналогії.
Учасники переглядають фрагменти мультфільму «Смішарики. Пін-код».
Методи: «Шість капелюхів» («Кубик») (коротке знайомство)
Пропонується уважно розглянути проблему, вибираючи по черзі «капелюхи» визначеного кольору (назва техніки походить від англійської ідіоми «put on one’s thinking cap», що в перекладі означає «поміркувати, розглянути якесь питання», а y дослівному перекладі звучить: «вбрати капелюх для роздумів»). Ця техніка дає змогу зосередитись y визначений момент виключно на одному з аспектів питання, яке ми розглядаємо. Кожен «капелюх» - це визначений спосіб бачення проблеми, спрямування думок в одному напрямку.
Зазначте, що, переглядаючи цей відеоматеріал, необхідно знайти відповіді на таке запитання: який метод пошуку нового продемонстрували герої мультфільму?
Обговоріть побачене за допомогою методу «Шести капелюхів».
Присутнім надягають капелюхи і пропонують проаналізувати побачений фільм.
Зверніть увагу, що в переглянутому мультфільмі герої співпрацювали разом, пропонуючи свої ідеї, іноді навіть безглузді, але в результаті це допомогло їм
досягти результату.
Фільми (мультфільми) рекомендовані до перегляду:
Вправа «Шаблони»
Мета: Навчитися відходити від шаблонів.
Тепер, коли ми вже знайомі з процесом як цілеспрямовано дивитися на речі під різним кутом, ми зможемо в будь-якій ситуації знайти найбільш придатний фокус (фрейм). Але щось нове ще поки не з'явилося, тому що ми просто змінювали кут зору, не змінюючи самого об'єкта. Процес латерального мислення тільки почався. Щоб продовжити цей процес нам необхідно здійснити те, що називають «латеральним розривом» (розривом шаблона, зрушенням або зсувом). Саме розрив шаблона допоможе нам порушити логіку мислення, щоб прийти до нових ідей.
Ведучий. Виконаємо декілька завдань.
Завдання 1. Дайте відповідь на запитання:
1. Як у магазині глухонімий пояснить, що хоче купити молоток? - Діти інстинктивно показують, як забивається цвях.
2. А як сліпий, прийшовши у магазин, попросить ножиці? - Більшість дітей відразу починають показувати пальцями «різати повітря», хоча сліпий не глухонімий - він може говорити.
3. Як написати цілий рядок цифри п’ять, не відриваючи ручки від паперу? - Треба писати римськими цифрами.
Завдання 2. Учасники стоять в тісному колі, їм дається невеликий м'ячик (розміром приблизно з тенісний) і формулюється завдання: якнайшвидше перекинути цей м'ячик один одного так, щоб він побував в руках у кожного. Ведучий фіксує необхідний на це час. Оптимальне число учасників у колі від 6 до 8; при більшій їх кількості доцільно виконувати вправу в декількох підгрупах. Вправа повторюється 3-4 рази, ведучий просить робити його якомога швидше. Коли витрати часу доведені приблизно до 1 с на кожного учасника, ведучий просить винайти і продемонструвати спосіб, яким можна перекинути м'яч так, щоб він побував в руках у кожного, витративши лише 1 с на всю групу. Зазвичай через деякий час учасники придумують і демонструють відповідне рішення. (Воно полягає в тому, що всі вони ставлять складені "човником" руки один над одним і по черзі розводять долоньки в сторони. М'ячик, падаючи вниз, передається з рук в руки і таким чином встигає побувати у кожного учасника). Завдання вирішена!
Психологічний зміст вправи. Демонстрація того, як проблема може бути вирішена більш ефективно за допомогою нетривіального підходу до неї і як цьому перешкоджають стереотипи («перекинути - значить підкинути вгору, а потім зловити»). Згуртування групи, навчання координації спільних дій.
Питання для обговорення:
Що заважало відразу ж побачити швидкий спосіб виконання завдання, який стереотип при цьому активізувався?
Кому першому прийшла думка перекидати м'яч, не підкидаючи, а гублячи його, і що підштовхнуло до цієї ідеї?
Які ситуації, коли стереотипне бачення заважало розгледіти простий і нетривіальний спосіб вирішення проблеми, зустрічалися в життєвому досвіді учасників і як вдавалося подолати ці обмеження?
Вправа «Арка»
Мета: розвиток творчих здібностей, пошуку нестандартного рішення поставленого завдання.
Матеріали: ножиці, папір.
Процедура: Учасники об'єднуються в команди, отримують папір формату А4, і їм дається завдання: виготовити таку арку, щоб через неї зміг пройти будь-який з учасників або все по черзі. Продемонструвати якомога більше способів.
Питання для обговорення:
Запрошуємо пройти через цю арку у дивний світ, чудо світ – світ творення уроків.
Вправа «Сліпці та слон»
Мета: Показати, що робота у групі значно продуктивніша та ефективніша, ніж праця поодинці.
Розкажіть притчу «Сліпці та слон».
Притча про трьох сліпців і слона
Троє сліпих підійшли до слона. Один торкнувся до ноги слона і сказав: «Слон схожий на стовп». Інший торкнувся хобота і сказав: «Слон схожий на товсту колоду». Третій торкнувся живота слона і сказав: «Слон схожий на величезну бочку». І потім вони почали сперечатися між собою щодо того, яким є слон.
Перехожий, почувши їхню суперечку, запитав, про що йде мова. Вони розповіли йому все і попросили його розсудити їх. І перехожий сказав: «Ніхто з вас не бачив слона. Слон зовсім не схожий на стовп, але його ноги схожі на стовпи. І він не схожий на бочку, тільки його живіт схожий на бочку, і також він не схожий на колоду, а тільки його хобот схожий. Слон поєднує в собі все це разом».
Підвести присутніх до думки про те, що робота в групі значно продуктивніша та ефективніша, ніж праця поодинці.
Ми часто говоримо ці слова учням, а сьогодні вони прозвучать для нас: «Не тільки слухати, а й чути співрозмовника, не просто говорити, а й логічно й переконли во висловлювати думки».
Вправа «Пріорітети»
Мета: Провести анкетування вчителів для виявлення пріоритетів у їх роботі, тобто схильностей до виконання навчальних, виховних та методичних завдань. Результати анкетування дають можливість об’єднати колектив в окремі групи.
Ведучий. Об’єднання в групи дасть нам можливість підготуватися до креативних уроків.
Анкета
Навпроти питання анкети розставити числа від одного до дев’яти, у залежності від того, що ви ставите на перше, потім на друге і т.д. місце.
І |
Орієнтація у виборі змісту навчання на підставі наукових даних, фактів, понять, законів. |
|
ІІ |
Організація колективної, індивідуальної та групової діяльності на уроці |
|
ІІІ |
Розуміння мети та завдань навчання учнів певного предмета. |
|
ІV |
Розуміння взаємозв’язку змісту, форм і методів навчання учнів. |
|
V |
Розуміння психічних основ навчання, виховання й розвитку особистості школярів різних вікових груп. |
|
VI |
Засвоєння ідей і понять науки (в рамках предмета, що викладається) |
|
VII |
Розуміння мети та завдань педагогічних взаємодій із школярами в процесі їх навчання, виховання та розвитку. |
|
VIII |
Підбір теоретичного матеріалу, системи задач і вправ, діагностичного матеріалу до уроку |
|
IX |
Орієнтація в нових формах організації навчання, їх суті та умовах успішного використання у викладанні. |
|
Проводиться підрахунок трьох чисел: (на слайді з’являються три букви «П», «Д», «Т». Пропонуємо їх розгадати)
«Перше число» = II+V+VII =___+___+___=___
«Друге число» = I+VI+VIII =___+___+___=___
«Третє число» = III+IV+IX =___+___+___=___
Ті учителі, у яких «перше число» найменше, об’єднуються у групу «Життєтворчість»
«Друге число» найменше – у групу «Навчання».
«Третє число» найменше – у групу «Методист-новатор».
У кого з учителів є рівні результати, тобто «перше» = «другому» і т.д., об’єднуються у групу «Оцінка». Якщо таких учителів немає, то використайте будь-який інший прийом для їх об’єднання (наприклад, роздайте попереднім групам фігурки (кружечки і один квадратик). Ті, хто обере квадратик перейде до групи «Оцінка»)
Прийоми об’єднання в групи:
Вправа «Вірю – не вірю»
Мета: Створити мотиваційну ситуацію для ознайомлення із текстом.
Ведучий. Чи вірите ви, що…
1. Головна характеристику творчого мислення – наявність результату, чогось суб'єктивно нового, що створила людина.
2. Творче мислення пов'язане з логікою.
3. Творче мислення пов'язане з асоціативним мисленням і уявою людини.
Означення творче мислення
Знайомлячись із інформацією «Творче мислення», присутні знаходять відповідь на питання.
Текст інформації. Додаток 2.
Вправа «Відповідності»
Мета: Створити мотиваційну ситуацію для роботи у групах.
Ведучий. Ми вже виставили свої пріоритети, але ще хочеться почути думки. Все ж таки з чого почати підготовку до уроку?
Відповіді учителів підводимо до думки, що необхідно спланувати очікувані результати.
Ведучий. Мабуть немає такого уроку, де б не було потрібно малювання, креслення, використання зображень. Тому наш урок образотворчого мистецтва. І знову «З ніг на голову». Що необхідно зробити учням – намалювати малюнок. Але зараз ми уявили малюнки і побачили у своїй уяві наступні результати (слайд + роздатковий матеріал). Учнів було дванадцять і ми отримали дванадцять малюнків. Щоб вам було легше ці малюнки розібрано по парам, кожна пара відповідає одному із розривів (зрушень, зсувів) латерального мислення. Ваше завдання: знайти відповідність між малюнками і методом розриву.
Результати спочатку здаються, потім обговорюються, група «Оцінка» оцінює роботу груп.
Вправа «Натюрморт»
Кожному з нас у школі чи навіть у дитячому садку напевно задавали завдання намалювати аквареллю натюрморт. Ми брали пензлики і фарби, ставили на стіл фрукти і домашній посуд і приступали до роботи. Давайте подивимося, як можна креативно підійти до цього процесу, використовуючи описані вище техніки розриву шаблона. Отже, наш фокус:
Натюрморт в акварелі, що зображує вазу яблук на столі.
Проблема: Учитель поставив перед учнями завдання намалювати натюрморт. І щоб зацікавити дітей, він провів невелику мотивуючу бесіду. Зібрав роботи і побачив малюнки із зображеннями записаними на аркушах (кожній групі роздаються аркуші). Проаналізуйте роботи і визначте про що говорив учитель учням.
Групі «Оцінка» пропонується оцінити роботу у групах.
Приклади оцінювання:
Приклади креативного мислення
І. Німецький астроном, математик і ... великий фантазер. Можна стверджувати, що якби в ньому не було хоча б однієї із зазначених якостей, то він не зміг би досягти таких висот в науці. 1571-1630. Іоган Кеплер.
ІІ. А прикладом з літератури можна навести казку Лагерлеф Сельми «Чудесное путешествие Нильса с дикими гусями», у якій Нільс подорожує із зграєю гусей на чолі з Акою Кебнекайсе. Що слугувало «фокусом» для письменниці? Ке́бнекайсе (швед. Kebnekaise, от с.-саамск. Giebmegáisi или Giebnegáisi — «котловая вершина») — гора в Скандинавських горах.
Вправа «Літачки сьогодення»
Прислухаємося до слів однієї з героїнь фантастичної повісті
Р.Бредбері «451 градусів за Фаренгейтом»: «Але зібрати усіх у купу і не давати нікому слова сказати – яке вже це спілкування? Урок по телевізорі, урок баскетболу, бейсболу чи бігу, потім урок історії - щось переписуємо, чи урок малювання - щось перемальовуємо, потім знову спорт. Знаєте, ми в школі ніколи не задаємо питань. Принаймні більшість. Сидимо і мовчимо, а нас бомбардують відповідями - трах, трах, трах, - а потім сидимо ще години чотири і дивимося фільм. Де ж отут спілкування? Сотня лійок, і в них по жолобах ллють воду тільки для того, щоб вона вилилася з іншого боку. Так ще запевняють, начебто це вічно.»
- Тут багато цікавого, особливо характеристика школи як місця, де учнів бомбардують відповідями на питання, яких вони не задавали. Наскільки, по-вашому, реально описується школа фантастом?
- Цікаво порівняти цей опис школи фантастом Бредбері з описом школи реалістом Монтенем у його «Досвідах»: «Постійно кричать учню у вуха, начебто ллють у лійку, а обов'язок учня складається тільки в повторенні сказаного».
Завдання. Сподіваюсь про наші з вами уроки так не скажуть. Що ми робимо на уроках, які методи, прийоми, засоби навчання використовуємо, щоб зробити уроки цікавішими. Відмітьте це на літачках сьогодення. Крім того, сформулюйте 1-2 речення, у яких говориться про завдання школи. Що ви можете запропонувати для зміни ситуації в школі?
Під час виконання завдань складаються літачки і запускаються.
« ВУЗЛИКИ НАПАМ'ЯТЬ» – буклети.
1