Тренінг "Життя - найвища цінність"

Про матеріал
Тренінг признначений для учнів 9-11 класів. В ньому підібрані цікаві методи та форми роботи, що сприяють формуванню активного усвідомлення учнями широкого кола своїх можливостей, активної позиції; навчають визначати власні духовні цінності та їх вплив на життя; думати про сенс життя, щастя, цінності, життєві плани; запобігають розвитку негативних соціально-психологічних явищ.
Перегляд файлу

Життя – найвища цінність

Тренінг для учнів 9-11 класів

Жити – це не означає дихати, це означає діяти.

Ж.-Ж. Руссо

Мета: формувати активне усвідомлення учнями широкого кола своїх можливостей, активної позиції; виховувати усвідомлення взаємозв’язку наших шансів на успіх і наших здібностей; навчити визначати власні духовні цінності та їх вплив на життя; думати про сенс життя, щастя, цінності, життєві плани; профілактика відхилень в особистісному розвитку, попередження розвитку негативних соціально-психологічних явищ.

  1. Вправа на знайомство «Інтерв’ю»

Мета: сприяти знайомству учасників.

Хід вправи.

Учасники об’єднуються в пари і по черзі беруть одне в одного інтерв’ю за такими запитаннями:

1. Ім’я.

2. Три речі, які ти найбільше любиш у житті.

3. Життєве кредо.

4. Твоя мрія.

5. Портрет співбесідника. (Потрібно зобразити співбесідника за допомогою малюнка, можна використовувати будь-які асоціації та образи.)

 

2. Вправа «Очікування»

Мета: навчити учасників визначати й формулювати власні очікування.

Хід вправи

Кожен учасник отримує синій стікер у формі кораблика. На стікерах учасники записують свої очікування від тренінгу і за бажанням зачитують їх. Потім кораблики прикріплюють на плакат, де зображені «Берег Надій», «Море Пошуків», «Берег Реалізованих Сподівань».

 

3. Вправа «Правила роботи»

Мета: показати необхідність вироблення правил і їх дотримання, прийняти правила для ефективної роботи групи.

  •  Не перебивати
  •  Уміти слухати
  •  Обстоювати свою думку
  •  Проявляти доброзичливість
  •  Бути активним у роботі
  •  Правило піднятої руки

 

4. Вправа «Сонячні промінчики життя»

Мета: визначити цінності життя кожного учасника. 

Психолог. Що треба людині, щоб життя стало найвищою цінністю?

 (Кожен учасник малює промінчик до сонечка з написом.)

 Можливі варіанти відповідей: щастя, здоров’я, розум, терпіння, професія, самовдосконалення, доброзичливість, упевненість, наполегливість, цікавість, справедливість, принциповість, цілеспрямованість, дбайливість, товариськість, щирість, рішучість, захопленість.

Висновок. Отже, життя – дуже багатогранне. Це яскравий світ, але в кожного він особливий.

 

5. Інформаційне повідомлення “Життя – це дивна казка”

 Життя – це справді велике диво! І саме нам випало щастя жити на дивовижній Землі. Тому треба цінувати кожну його хвилину, радіти сонцю і ранковій росі, вічним зорям у нічному небі, кожній квіточці, що прийшла в цей світ так само, як і ми: пташині, що виспівує хвалу життю радісно і невтомно. Ми знаємо, що вона саме для цієї пісні, краси та радості і прийшла у світ. А для чого ми прийшли? Що кожен із нас повинен зробити? Я не знаю і не здогадуюсь. Та цього, мабуть, ніхто з людей не відає точно. Та я знаю одне, переконана в тому, що ми прийшли для добра, бо ми – люди. Ми повинні творити добро, удосконалювати цей світ своїм розумом і чуйним серцем, адже в наших головах є винахідливий розум, а в серцях є любов, співчуття, жалість, ласка, доброта, чуйність, благородство… Для чогось усе воно дано людині. Може, для того, щоб вона розкрила ці почуття у світі і зробила його кращим, щоб у спільноті людей не було чвар, воєн, непорозумінь, щоб ми жили в любові і злагоді, як люди, а не як тварини. Дуже шкода, що ми не знаємо мети свого приходу в барвистий і кольоровий світ. Ми б, напевно, були набагато кращими і розумнішими, ніж є зараз. Та що поробиш, просто треба вдосконалювати себе, намагатися бути кращими, творити добро, може, для прийдешнього… Але жити треба сьогодні праведно і чесно, тому що все, що б ти не робив, якимось чином у певний час повертається до нас: добро – добром, а зло – ще більшим злом. Отже, роби добро, щоб тобі було добре.


 Життя – це просто дивна казка,

В яку приходиш лише раз.

Тут для людей любов і ласка,

І світло сонечка для нас.

І небеса бездонні сині,

Чарівні зорі в небесах.

Ключі високі журавлині,

І вся оця земна краса.

Життя складне, але чудове,

Ми робимо в нім відкриття.

Й завжди ідемо в невідоме,

Тим цікавіше нам буття…

Привабливіше, яскравіше,

Є для фантазії політ.

І манять в далі путі світліші…

І ти не йдеш – летиш у світ!

Є і різкі в нім повороти,

Де випадаєш із сідла.

Завертять враз круговороти…

Бувають і такі діла.

Та все проходить, час спливає,

Нова мета нас кличе вдаль.

В житті усякого буває,

Та за минулим нам не жаль,

Бо кличуть знов нові дороги,

Під ноги стеляться путі.

Чекають радощі й тривоги

Щодень у нашому житті.

Життя складне, але цікаве.

Його не взнаєш до пуття.

Буває радісне й лукаве…

Але…Спасибі за життя!


 

6. Проективне речення «За що ми можемо подякувати життю».

Учням пропонується закінчити речення «За що ми можемо подякувати життю?»

    Обговорення.

Коментар до вправи: всі відповіді є правильними, критика виключається.

 

7. Вправа «Слід на землі»

Мета: усвідомлення своїх життєвих цілей і цінностей.

  - Що означає вислів «Залишити слід на землі»?

Ведучий учасникам роздає по 1 аркушів паперу у формі сліду ноги. Учасники на кожному сліді записують те, чого вони хочуть досягти у своєму житті. Висловлюють свою думку.

 

8. Вправа «Аукціон»

Мета: допомогти кожному учаснику знайти відповідь на запитання «Як розпорядитися своїм життям?»

(роздається 10 кружечків кожному учаснику)

Психолог. Ці 10 кружечків будуть уособлювати вас і відіграватимуть роль символічних грошей, тобто засобу, за який можна купити певний товар. Через хвилину перед вами постане вибір: витратити чи заощадити свої кружечки-гроші. На продаж будуть виставлені різноманітні «товари» по парі. Правила гри не дозволяють купити обидва товари одночасно, тільки щось одне або нічого. Зрозуміло, що коли закінчаться «гроші», вже нічого не можна буде купити.

 Всі покупки потрібно робити лише тоді, коли «товари» пропонуються на продаж. Не можна повернутись до попередньої пари, якщо на продаж уже виставлено наступну пару. (Ціна кожного товару вказується в кількості кружечків, які треба віддати за нього покупцю.)

 1 – чудова квартира (1 кружечок);

  • новий автомобіль ( 1 кружечок);

2 – повністю оплачена поїздка на канікули (терміном на один місяць) у будь-яку країну світу разом із другом ( 2 кружечки);

 - повна гарантія того, що в майбутньому ви обов’язково одружитеся з людиною, яку зараз кохаєте (2 кружечки);

 3 – стати найпопулярнішою людиною серед своїх  товаришів терміном на два роки (1 кружечок);

 -  мати одного справжнього друга (2 кружечки);

4 – закінчити престижний університет (2 кружечки);

 - заснувати прибуткову компанію (2 кружечки);

5 – мати здорову сім’ю (3 кружечки);

 - здобути всесвітню славу (3 кружечки);

(Після завершення вибору з цієї пари оголосити: тим, хто обрав сім’ю, повертають 2 кружечки назад як винагороду).

6 – можливість змінити якусь одну рису зовнішності (1 кружечок);

 - відчуття задоволення протягом усього життя (2 кружечки);

7 – п’ять років безмежної фізичної насолоди (2 кружечки);

 - любов та повага людей, що є для тебе найдорожчими (2 кружечки);

 (Ті, хто обрав п’ять років насолоди, повинні додатково сплатити один кружечок  (за певні речі ми повинні платити більше, ніж здається спочатку).

8 – чиста совість (2 кружечки);

 - здатність досягти успіху у тій сфері, де найбільше цього прагнеш (2 кружечки);

9 – створити диво для того, кого любиш (2 кружечки);

 - можливість прожити заново ( або повторити) одну дію з власного життя (2 кружечки);

10 – сім додаткових років життя (3 кружечки);

 - безболісна смерть, коли настане час (3 кружечки).

Наші торги завершені, роздивіться ще раз свої покупки і скажіть:

- Яка покупка подобається вам понад усе?

- Чи шкодуєте ви, що не зробили якусь покупку?

- Чи хотілося вам поміняти деякі правила гри?

 Висновок: правила гри можна змінити, але життя – це не гра. Не можна повторити вже зроблений вибір чи скасувати прийняте у минулому рішення. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною можливістю. Не можна передбачити, які можливості будуть у вас через тиждень або рік. Вам завжди бракуватиме часу, варіантів вибору, грошей, можливостей тощо. Ви повинні будете платити за кожен свій вибір у житті – і часто ця плата буде перевищувати ваші сподівання. Тому треба серйозно поміркувати над тим, якого життя ви прагнете.

 

9. Вправа «Банка життя»

Мета: сприяти формуванню відповідального ставлення до свого життя, виробленню (або усвідомленню) життєвих цінностей.

  Ставимо на стіл велику скляну банку.

 - Сьогодні ми хотіли б поговорити з вами про життя. Що ви можете сказати про цю банку? (учні починають давати відповіді. Наприклад: «Вона порожня» або «вона скляна» і т. д.)

Далі дістаємо з-під столу мішок із великими камінцями й починаємо вкладати їх у банку доти, доки вони не заповнять її до самого верху.

- А тепер що ви можете сказати про цю банку?

Далі дістаємо  пакет із горохом і  засипаємо його також. Горох заповнив простір між мушлями.

- А тепер?

 Тоді  дістаємо пакет із піском, його теж  засипаємо в банку. Через якийсь час у банці не залишилося вільного простору. Тоді витягаємо пляшку води і вливаємо її в банку.

 - А от тепер банка повна!

   Тож зараз я буду пояснювати вам, що щойно відбулося. Банка – це наше життя. Камінці – це найважливіші речі в нашому житті, це наша родина, це наші діти, наші кохані – все те, що має  для нас величезне значення.

   Горох – це речі, не настільки значимі для нас, це може бути дорогий костюм або машина тощо.

   Пісок – це все найдрібніше й незначне в нашому житті, всі ті дрібні проблеми, які супроводжують нас впродовж усіх прожитих днів.

    Якби ми  спочатку засипали у банку пісок, то в неї уже не помістилися б ані горох, ані мушлі. Ніколи не дозволяйте різній дрібноті заповнювати ваше життя, закриваючи вам очі на значно важливіші речі.

 - А що ж означає вода?

 - Наскільки б ваше життя не було заповнене, завжди є трішки місця для байдикування. Незважаючи ні на які проблеми, точно знайдеться час на те, щоб розслабитися й відпочити!

10. Метафора для натхнення «Кава»

Приходить до одного мудреця жінка і каже:

- Мудрий чоловіче, я втомилася, у мене таке тяжке життя, такі проблеми, я весь час пливу проти течії, у мене немає більше сил… Що мені робити?

 Та він замість відповіді поставив на вогонь три однакові казани з водою. В один кинув моркву, у другий поклав яйце, а у третій насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв із води моркву та яйце, а каву налив у горнятко.

- Що змінилось? – запитав він.

- Яйце і морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді, - відповіла жінка.

- Ні, це лише поверховий погляд на речі. Подивись: тверда морква, побувавши в окропі, стала м’якою; крихке і рідке яйце стало твердим. Зовнішньо вони не змінились, вони лише змінили свою структуру під дією однакових поганих обставин – окропу.

 - Так і люди: сильніші ззовні можуть «розклеїтися» і стати слабкими там, де «крихкі» і «ніжні» тверднуть і міцніють…

- А кава? – запитала жінка.

- О! Це найцікавіше! Зерна кави розчинилися в новому, ворожому середовищі і змінили його. Вони перетворили гарячу воду на чудовий ароматний напій.

- Є особливі люди, які не змінюються під впливом обставин, - вони змінюють самі обставини і перетворюють їх у щось нове і прекрасне, отримують користь і знання із ситуації.

 Бути кавою в житті – це так чудово!

 

11. Підбиття підсумків

 - Що на занятті зацікавило вас?

 - Що найбільше запам’яталося?

 - Що нового про себе ви дізналися сьогодні?

Пам’ятайте про незворотність часу і неможливість переписати життя заново, з чернетки на чистий аркуш паперу. Тож потрібно просто жити і жити радісно!

 

12. Вправа «Повернення до очікувань»

Згадайте, про що ви написали на початку нашого заняття. Підійдіть до плаката очікувань і розкажіть, чи збулися ваші очікування. Чи переплив ваш корабель від берега Надій по морю Пошуків до берега Реалізованих Сподівань?

 

13. Ритуал прощання. На завершення поаплодуємо собі й іншим за плідну працю.

 

Використані джерела

  1.           Заняття психолога з підлітками / Упоряд. Т. Гончаренко. – К.: Шкільний світ, 2006.
  2.           Зозуля Т. Моє майбутнє // Психолог. – 2014. - № 2. – С. 36-37
  3.           Кручак О. Спасибі за життя // Психолог. – 2014. - №10. – С. 37-43.
  4.           Млявець-Підберезька М. Життя прожити – не поле перейти // Психолог. – 2009. -  № 22-23. - С. 40-45.
  5.           Олійник І. В. Бесіди, сценарії, рольові ігри. 5-11 класи. На допомогу класному керівнику. – Т.: Богдан, 2006.

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Левчук Неоніла
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
2 квітня 2021
Переглядів
1993
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку