«Ми і дорослі»Одна з найважливіших потреб перехідного віку –звільнення від контролю і опіки дорослими (батьки, вчителі). Сім'я – найважливіший фактор у вихованні дитини, на неї впливає все і виховання, що дають їй батьки і внутрішньо сімейна атмосфера. Особливий вплив на підлітків чинить стиль спілкування з батьками.
Рольова взаємодоповнюваність (у сім’ї, в якій батьки самостійно ведуть домашнє господарство, може вирости дитина ні до чого не пристосована). Психологічна протидія (юнак, свободу якого не обмежують, може бути самостійним і навпаки, якщо батьки все вирішують, то може вирости залежним, безпомічним).
Тип контролю дисципліни 1. Демократичний стиль спілкування: найбільшою мірою виховує самостійність дитини. Крайні типи відносин дають погані результати.2. Авторитарний стиль: викликає у дітей відчуження, почуття своєї незначимості.3. Ліберальний стиль: викликає у дитини почуття, що батькам до нього немає діла. Ослаблення і посилення батьківського виховання веде до формування особистості зі слабким «Я».
Авторитарні методи пов'язані з традиціями;суспільними відносинами на роботі;несвідомим виміщенням на дітях своїх неприємностей;розв'язанням своїх проблем за допомогою сили.але, якщо з маленькими дітьми такий стиль ще проходить, то в підлітковому віці – це вже загрожує конфліктами! А стиль спілкування вже вироблений і закріплений.
Особистісні властивості старшого шкільного віку (16-17 років)Цей період називають «філософським», їх треба залучати до процесу самовиховання більше, ніж підлітків.йде становлення моральної самосвідомості і світогляду особистості, соціально-політичне та професійне самовизначення;формується образ «Я» – справжнє, минуле, майбутнє;пошуки відповіді на питання: «Хто я? Для чого живу? Що я можу?»у більшості випадків він оцінює себе більше стосовно майбутнього, а не до теперішнього («Чи придатний я до справжнього життя?»);у цьому віці учень оцінює себе як особистість у цілому, в сукупності всіх своїх особистісних властивостей, а не за окремими вчинками і діями.
Змінюється статус учня, характер його діяльності виходить за межі шкільного життя, поле діяльності школяра помітно розширюється. У цей період ускладнюється аналітико-синтетична діяльність кори головного мозку в процесі праці і навчання. На основі самосвідомості розвивається потреба в самовихованні. Слід звернути увагу на те, що старшокласники більше ідеалізують, ідеалами можуть бути образи конкретної людини, або узагальнені образи, як сукупність кращих якостей особистості. У цей період дорослішання трансформується в почуття самоствердження і самовираження, тобто в вираженні своєї індивідуальності. До кінця цього періоду учні досягають фізичної зрілості, набувають того ступеня духовної, морально-етичної зрілості, який допомагає їм стати самостійною, інтелектуально розвиненою і соціалізованою особистістю.
Пам'ятайте, шановні батьки: Дівчата більш піддаються тиску дорослих, а у юнаків тиск викликає негативну реакцію. З віком вплив однолітків може бути більш сильним, ніж вплив дорослих і батьків; Цей вік відрізняється багатством пережитих почуттів, закоханістю і емоціями; Знайте сильні та слабкі сторони своїх дітей, культивуйте тільки позитивні властивості особистості, будуйте свої взаємини на позитивному підґрунті.