1
Тренінг для 7-8 класів
Тема: Зупини туберкульоз!!!
Мета: ознайомити учнів з інформацією про туберкульоз;
розповісти про шляхи зараження туберкульозом , познайомити з особливостями захисту від даної хвороби; формувати вміння піклуватися про своє здоров’я; виховувати бережливе ставлення до здоров’я.
Обладнання :
стінгазета «Зупини туберкульоз»;
маркери;
стікери;
паперові ромашки;
написи «Міф», «Факт»;
відеоролик про туберкульоз.
І.Вступна частина.
1.Привітання тренера. Установка на позитивний настрій.
2.Вправа «Знайомство»
Продовж речення: «Привіт, мене звуть ………., для мене здоров’я – це…..»
3. Формування правил тренінгу.
Учасники називають правила, тренер записує на дошці.
4. Вправа «Батарейка».
На дошці прикріплений плакат, на якому намальована батарейка. Учням роздають по одному стікеру, на якому потрібно написати як кожен із них дбає про своє здоров’я. Далі учні по черзі виходять до плакату, відповідають і прикріплюють стікери на батарейку.
Теоретичний матеріал для тренера.
- Туберкульоз (від латинського слова, що означає «гулька» , «горбик»- інфекційне захворювання легень (найчастіше)але може вражати і інші
органи: кістки, шкіру, очі, сечостатеву систему, кішківник, головний мозок та інші органи , збудником якого є бактерія, так звана паличка Коха. Це найпоширеніша хвороба цивілізації, відома з давнини. Установлено, що давньоєгипетські мумії, вік яких понад 4 тисячі років, мають кістки ,уражені туберкульозом. Бактерію, що викликає туберкульоз, 24 березня 1882 року, відкрив німецький лікар і бактеріолог Роберт Кох, тому її називають на честь його , паличкою Коха , або бацилою Коха.
Стійкість мікобактерії у навколишньому середовищі вражає. Вона легко переносить холод (-70С), спеку, не гине при висушуванні. При температурі ---20 С мікобактерія туберкульозу зберігає життєздатність протягом 7 років, у висохлій мокроті –до 1 року ,на сторінках книг-до 3-6 місяців, на одязі і білизні хворого –до 4 місяців. Вона добре витримує нагрівання до + 85С ,а при температурі кипіння 100 С гине лише після 5 хвилин. Особливо сприятливим для неї є вологе непровітрюване приміщення, де багато пилу. А от сонячного світла бактерія боїться.
24 березня –Всесвітній день боротьби з туберкульозом. Тому сьогодні ми проводимо тренінг «Протидія туберкульозу».
Тренер. Почнемо з вправи «Напиши своє прізвище». Всім учасникам роздають стікери, на одному робиться непомітна позначка (ознака того, що цей учасник є хворим на туберкульоз і може заражати інших, на початку вправи учасники про це не знають). Потрібно за 1 хвилину на своєму стікері зібрати якомога більше написаних прізвищ. Потім тренер розкриває секрет, що серед учасників був інфікований хворий і ті, хто отримав підпис цього учасника теж «можуть захворіти». Вправа спрямована на те, щоб показати, що в суспільстві існують ризики підхопити туберкульоз.
Тренер. Зараз перевіримо, що ви знаєте про шляхи поширення та симптоми туберкульозу. Для цього поділимось на 2 групи за принципом «день»/ «ніч». Кожна група отримує плакат із символічним зображенням ромашки, на пелюстках якої необхідно записати :
1-й команді шляхи поширення туберкульозу, а другій – симптоми. Час виконання - до 5 хв.
Групи презентують свої знання. В ході бесіди тренер доповнює відповіді учасників.
Ознаки туберкульозу:
«Форми туберкульозу та шляхи поширення інфекції»
На уражених тканинах з’являються горбики. Інша назва хвороби-сухоти (від слова «зсихається»).Якщо бацили не виходять за межі горбиків, то процес називають закритою формою туберкульозу. Така людина незаразна. За відкритої форми туберкульозу легенева тканина розпадається і бацили Коха виділяються з мокротинням. Для оточуючих людей такий хворий дуже небезпечний.
Отже, джерелом зараження може бути людина , а ще хворі на туберкульоз тварини. На сьогодні відомо понад 55 видів домашніх і диких тварин, які також хворіють на туберкульоз. Це корови, вівці , свині, коні, кури, качки, гуси, індики, собаки, кішки (особливо сіамські), черепахи, рибки, крокодили, горобці, шпаки, граки та багато інших.
Існують такі шляхи зараження туберкульозом:
Перегляд відеоролика про туберкульоз.
Тренер. На стікерах за 1 хв потрібно написати по одному способу боротьби з туберкульозом. Учасники виходять до дошки і наклеюють стікери на плакати з ромашками, які презентували раніше.
Тренер. Зараз проведемо руханку.
Правила руханки. Учасникам видається пластинка до якої прив’язані шнурки і по середині лежить тенісний м’ячик. Кожен учасник бере шнурок, і всі разом намагаються підняти пластинку з підлоги, щоб не впав м’ячик. Якщо м’ячик впав, учасники кладуть його знов на пластинку і починають спочатку. Вправа допомагає налагодити взаємодію в групі.
Тренер. Вправа «Міф чи факт?»
Всім учасникам потрібно піднятися, я буду читати твердження про туберкульоз. Якщо твердження правдиве, ви переходите до місця, де є наліпка «Факт», якщо твердження неправдиве ви переходите до наліпки «Міф». Якщо думки учасників різні, то потрібно пояснити, чому саме таку позицію обрали.
1.Туберкульоз вражає лише легені.(Міф)
2. Вперше бактерію туберкульозу відкрив Іван Павлов (Міф)
3. Хвороба може прийти до будь – кого.(Факт)
4. Вперше бактерію туберкульозу виявив Роберт Кох.(Факт)
5. Слово «туберкульоз» в перекладі означає «гулька», «горбик» (Факт)
6.Всесвітній день боротьби з туберкульозом 24 березня (Факт)
7. Флюрографію слід проходити щомісяця (Міф)
8.Хворий на туберкульоз з відкритою формою не потребує лікування (Міф)
9. Туберкульоз також називають рахітом (М)
10.Символ чистого дихання легень є квітка ромашка (Ф)
Тренер. Щоб зрозуміти наскільки результативною була наша робота, пропоную виконати вправу «Світлофор».
Учасникам роздають стікери. Кожен учасник виходить до плаката , де зображений світлофор і прикріплює стікер до певного кольору: червоний- залишилось багато питань на які не отримав(ла) відповіді, жовтий – хотілося б більше інформації, зелений – все зрозуміло, можу поділитися досвідом з іншими.
Тренер. Завершуємо наш тренінг словами подяки.
Вправа «Дякую за…». Кожен учасник каже слова вдячності іншому учаснику, той хто отримав подяку піднімає руку і дякує іншому учаснику.