Тренінгове заняття з вчителями початкових класів

Про матеріал

Майстер клас містить інтерактивні вправи , які доцільно використовувати на уроках української мови для активізації пізнавальної активності учнів та для покращення результатів навчання.

Перегляд файлу

Майстер клас «Я роблю це так»

(Участь в районому методичному об҆єднанні вчителів початкових класів)

Тема. «Розвиток пізнавальної активності та творчих здібностей учнів шляхом використання інноваційних технологій ».

Хід тренінгу

Сьогодні перед вчителем початкових класів постає питання, як зробити, щоб урок був радісним і цікавим для учнів, щоб розкрив творчий потенціал особистості, створив ситуацію морального вибору і спонукав до прийняття самостійного рішення. Саме з цим пов'язаний вибір теми «Розвиток пізнавальної активності та творчих здібностей учнів шляхом використання інноваційних технологій ».

В своїй праці «Книга природи» В.О.Сухомлинський порівнював душу дитини з ніжною трояндою, що не може квітнути без сонця і бажання вчитися в емоційному забарвленні думки, в почутті радісної схвильованості. Саме інноваційні технології здатні підтримувати творчу реакцію дитини, активізувати її пізнавальні можливості. Таким чином можна стверджувати, що уроки з застосуванням цих технологій мають перевагу над традиційними.

 

Програма з української мови приділяє велику увагу словниковій роботі, результатом якої є розвиток мовлення дітей, підвищення їхньої грамотності. Адже курс української мови - це не тільки окремий навчальний предмет, а й основний засіб опанування всіх інших шкільних дисциплін.

Тому, як вчитель початкових класів, я чітко усвідомлюю відповідальність за уміння школярів грамотно використовувати слова в усному та писемному мовленні. Це стосується і розуміння значення слів, якими їм доводиться оперувати, і правильної вимови їх, зокрема наголошування, і орфографічної зіркості, і доречного слововживання.

Різновидом інноваційних методів є інтерактивні вправи. В процесі їх застосування відбувається тісна взаємодія усіх її учасників, активізується навчальна діяльність, формуються комунікативні  вміння, виникає можливість спільно шукати і приймати рішення щодо поставлених завдань.

 

Така дісталась вже нам робота.
Є в ній і радість,та є й турбота,
Є вічний пошук, безсонні ночі,
Та гріють душу дитячі очі

- Бажаю всім творчого натхнення, позитивних емоцій та активної участі у роботі.


  1. Вправа «Кольори»
Мета: підготувати учасників до успішної діяльності; створити комфортну атмосферу, гарний настрій.
Обладнання: картки - різного кольору: червоний, жовтий, синій.
                                                            Хід вправи
- А зараз оберіть, будь ласка,  картку певного кольору


 Психологи доводять, що червоний колір означає оптимізм, гарний настрій; жовтий колір – пізнання істини; синій колір - душевний підйом. З таким настроєм ви сьогодні прийшли на тренінг.
2.Вправа «Очікування» 
Мета: сприяти формуванню побажань учасників щодо участі їх у тренінгу; формувати їх професійні прагнення; підвищення рівня інформованості щодо даної проблеми.
Обладнання: картки-смайлики, дерево.
                                                                 Хід вправи
- Звичайно, наша плідна робота залежить від вашого настрою. Посміхніться один одному.  Хай вам сонечко сміється, і наука хай дається. Сподіваюся, що знання та уміння, отримані сьогодні, зроблять наші уроки цікавими та ефективними.
- Пропоную вам сьогодні:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись,а бачити.
Не просто відповідати,а міркувати.
Дружно і плідно працювати!
- Тоді, неодмінно,  результат нашої роботи буде ось таким.(Роздаю смайлики)
 написані незакінчені речення: «Від тренінгу я очікую… », «Від себе я очікую… ».
- Напишіть на картках-смайликах , що ви чекаєте? Потім ми перевіримо чи здійснилися ваші очікування.
( Кожен учасник зачитує вголос свої очікування і чіпляє смайлик на деревце)

Девіз нашого майстер-класу:
«Зібратись разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – успіх!»

3. Вправа «Можливості української мови»

Почати хочу з цікавої на мою думку історії про надзвичайні можливості української мови, вона була надрукована в Лондонському журналі «Українська думка», автор Панас Столярчук

Було це давно, ще за старої Австрії, в 1916 році. В купе першого клясу швидкого потягу Львів – Відень їхали чотири пасажири:
англієць, німець, італієць. Четвертим був відомий львівський юрист Богдан Косів. Розмова велася навколо різних проблем і тем. Нарешті заговорили про
мови – чия краща, котрій з них належить світове майбутнє.
Першим заговорив англієць:
– Англія країна великих завойовників і мореплавців, які рознесли славу
англійської мови по всьому світі. Англійська мова – мова Шекспіра, Байрона,
Дікенса, Ньютона та інших великих літераторів і вчених.
– Ні в якому разі, – гордовито заявив німець. – Німецька мова – це мова двох
великих імперій – Великої Німеччини й Австрії, які займають більше половини
Європи. Це мова філософії, техніки, армії, медицини, мова Шіллера, Гегеля,
Канта, Вагнера, Гейне. І тому, безперечно, німецька мова має світове значення.
Італієць усміхнувся і тихо промовив:
– Панове, ви обидва помиляєтеся. Італійська мова – це мова сонячної Італії,
мова музики й кохання, а про кохання мріє кожен. На мелодійній італійській
мові написані кращі твори епохи Відродження, твори Данте, Бокаччо, Петрарки,
Лібретто знаменитих опер Верді, Пуччіні, Россіні, Доніцетті. Тому італійській
мові належить бути провідною у світі.
Українець довго думав і нарешті промовив:
– Ви ж по суті нічого не сказали про багатство і можливості ваших мов. Чи
могли б ви написати невелике оповідання, в якому б усі слова починалися з тої
самої літери?
– Ні. ні, ні! Це ж неможливо, – відповіли англієць, німець та італієць.
– На ваших мовах неможливо, а нашою – просто. Назвіть якусь літеру, –
звернувся він до німця.
– Нехай буде “П” – сказав той.
– Добре. Оповідання буде називатися.

ПЕРШИЙ ПОЦІЛУНОК
Популярному перемишлянському поетові Павлові Подільчаку прийшло поштою приємне
повідомлення:
“Приїздіть, пане Павле,- писав поважний правитель повіту Полікарп
Паскевич,-погостюєте, повеселитесь”. Пан Павло поспішив, прибувши першим
потягом. Підгорецький палац Паскевічів привітно прийняв приїжджого поета.
Потім під’їхали поважні персони – приятелі Паскевичів… Посадили пана Павла поряд панночки – премилої Поліни. Поговорили про політику, погоду. Пан Павло прочитав підібрані пречудові поезії. Панна Поліна програла прекрасні полонези
Понятовського, прелюд Пуччіні. Поспівали пісень, потанцювали падеспань,польку. Прийшла пора пообідати. Поставили повні підноси пляшок: портвейну,плиски, пшеничної, підігрітого пуншу, пільзенське пиво. Принесли печені поросята, приправлені перцем, півники, пахучі паляниці, печінковий паштет, пухкі пампушки під печеричною підливкою, пироги, підсмажені плецки. Потім
подали пресолодкі пряники, персикове повидло, помаранчі, повні порцелянові
полумиски полуниць, порічок.
Почувши приємну повноту, пан Павло подумав про панночку. Панна Поліна
попросила прогулятися по Підгорецькому парку, помилуватися природою, послухати пташині переспіви. Пропозиція
повністю підійшла прихмелілому поетові. Походили, погуляли.
…Порослий папороттю предавній парк подарував приємну прохолоду. Повітря п’янило принадними пахощами. Побродивши по парку, пара присіла під порослим
плющем платаном. Посиділи, помріяли, позітхали, пошепталися, пригорнулися.Почувся перший поцілунок: прощай парубоче привілля, пора поетові приймакувати!В купе пролунали оплески. Всі визнали: милозвучна, багата українська мова буде жити вічно поміж інших мов світу.
Зазнайкуватий німець ніяк не міг визнати своєї поразки.
– Ну а коли б я назвав іншу літеру? – заявив він. – Ну, наприклад, літеру “С”!
– Я на своїй мові можу укласти не лише оповідання, але й навіть вірш, де всі
слова будуть починатися на “С”. Якщо Ваша ласка, прошу послухати.

САМІТНИЙ САД
Сонно сипляться сніжинки,
Струмінь стомлено сичить.
Стихли струни, стихли співи,
Срібні співи серенад
Сріблом стеляться сніжинки
Спить самітній сонний сад…
Сипле, стелить сад самітній
Сірий смуток – срібний сніг,
Сумно стогне сонний струмінь
Серце слуха скорбний сміх
Серед саду страх сіріє.
Сад солодкий спокій снить.

– Геніально! Незрівнянно! – вигукнули англієць й італієць.
Потім усі замовкли. Говорити не було потреби.

Усі ви знаєте , як діти швидко запамятовують фрази з мультфільмів, реклам і скільки часу вони витрачають на вірш, який треба вивчити.Чому ж цікаве, апетитне запамтовується краще, а тому що ми не витрачаємо на це спеціальних зусиль, працює мимовільне запамятовування. А що ж робити коли хочеш не хочеш а треба.Пропоную вам вправу , яка покаже що немає поганої памяті,а є невміння нею користуватися.

4.Вправа. Асоціації

 Приготуйте ручку і листочок.

Я прочитаю 15 слів, ви уважно їх слухаєте, потім вам треба буде записати їх і бажано у тій же послідовності в якій я читала.

1.Шофер, 2.метро, 3.неділя, 4.заєць, 5.диван,6.вулиця,7.медаль, 8.портфель, 9.театр, 10.черевики, 11.ведмідь, 12.середа, 13.завдання, 14.герой, 15.вересень.

( запишіть слова, порахуйте скільки їх, в середньому запамятовують до половини плюс мінус 2 слова)

Як же запамятати таку кільсть слів у правильному порядку, а дуже легко. Давайте повяжемо ці слова між собою у неймовірну, нехай трішечки неправдиву історію, я почну , а ви продовжите . Шофер їхав у метро, була неділя ….

(Запишіть слова)

Це метод послідовних асоціацій.

А як щодо запамятовування віршів? Є вправа яка називається піктограма.

 

4. Вправа «Піктограма»

Розглянемо це на прикладі вірша Дмитра Павличко «Небеса прозорі».Переказавши , повторивши вірш декілька разів за малюнками ми перетворюємо нудне , монотонне заучування вірша в  цікаву роботу і набагато швидше запамятовується матеріал.

Робота в групах. А зараз попрацюйте в групах, складіть піктограму до колискової пісні записаної Миколою Сингаївським «Ходить котик по горі »

5. Вправа.Наголос і правопис.

Такі зорові асоціації допомогають під час вивчення наголосу у словах та правопису словникових слів.Я прошу вас зараз попрацювати в парах.Даний вид роботи допомагає краще засвоїти матеріал,діти вчаться співробітництву, слухати, досягати згоди,домовлятися, до того ж учні набувають навички альтернативного пошуку розвязання певних питань.

Фарт  х, к лесо, верет но,петл , дочк , грабл ,(літери зображені у вигляді малюнку)

В даних словах зорові асоціації допомагають учням запамятати наголос .

А тепер попрацюємо творчо, ваше завдання зобразити асоціацію олівцями .

С гнал, фу бол, а томобіль, чер вики, к рятина, в ресень.

(Молодці)

 

6. Вправа. Сенкан.

Ще одна цікава вправа сенкан . З французької –5, і означає вірш без рими в пять рядків.

Слово.(іменик)

Опис. (2 прикметника)

Назвати дію. (3 дієслова)

Фраза. (4 слова, висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного)

Одне слово синонім до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

Пропоную Вам скласти сенкан зі словниковим словом 2 го класу Батьківщина.

(Зачитують сенкани)

7. Вправа. Рефлексія.

Давайте повернемося до нашого дерева смайликів, чи справдилися ваші очікування? (Обговорення)

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
11 січня 2018
Переглядів
1983
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку