Заняття спрямоване на поглиблення та розширення знань про ВІЛ-інфекцію та СНІД, шляхи передачі; розуміння того, що поширення ВІЛ/СНІДу можна попередити через формування навичок відповідальної поведінки; виховання в учнів толерантного ставлення до ВІЛ-інфікованих.
Азбука ВІЛ/СНІДу
тренінгове заняття для учнів 8 – 9-х класів
Мета: поглибити знання про ВІЛ та СНІД, шляхи передачі; підвести до розуміння того, що поширення ВІЛ/СНІДу можна попередити через формування навичок відповідальної поведінки; виховувати в учнів толерантне ставлення до ВІЛ-інфікованих.
Обладнання: бланки "Поведінкові прояви людини", фрагмент фільму «Зупинимо СНІД разом», телевізор, варіанти поведінки підтримки ВІЛ-позитивної людини, картки до гри «Володар кілець» (гра купована), плакат «Шляхи передачі ВІЛ», ручки, олівці.
Хід заняття
Вступ. Скільки б про СНІД не писали і не говорили, чомусь кожен з нас вважає, що ця хвороба існує деінде, тільки не поруч з нами.
На певний час поняття СНІД та аморальність практично стали синонімами. Водночас, у мільйонів пересічних громадян планети виникла певна ілюзія, що нібито СНІД є виключно хворобою людей з аморальним способом життя: наркоманів та повій. І тому їм, "чесним і порядним", він ніяким чином не загрожує. Проте саме життя досить швидко допомогло позбутися приємної омани.
Україна входить в п’ятірку країн світу за темпами поширення цієї хвороби. 420 тисяч українців є носіями вірусу імунодефіциту людини - таку статистику оприлюднюють неурядові організації. Україна перша у цьому рейтингу за кількістю ВІЛ-інфікованої молоді - віком від 15 до 24 років. Основний шлях передачі ВІЛ-інфекції пов'язаний з ін'єкційним вживанням наркотиків.
Короткі історичні зведення
Перші випадки захворювання на СНІД були діагностовано в 1981 р. у США. Спочатку хвороба видалася дуже загадковою. У Франції, як тільки з’явилися перші повідомлення про таємничу хворобу, сформували групу дослідників під керівництвом ученого-вірусолога Люка Монтеньє для її вивчення. За два роки (починаючи з 1981 р.) було з’ясовано загальну картину хвороби, знайдено її збудника – ВІЛ, розроблено методи, за допомогою яких виявляють вірус, встановлено механізм негативної дії вірусу на організм. Вперше ВІЛ був виділений та індентифікований у 1983 р. французькими вченими на чолі з Монтеньє в Пастерівському інституті в Парижі. Водночас про факт відкриття вірусу, котрий спричиняє СНІД, повідомили американські вчені з Національного Інституту здоров’я на голі з Робертом Галло.
Вірус — мікроскопічний збудник інфекційних хвороб, який можна побачити лише під електронним мікроскопом. Віруси є збудниками грипу, герпесу, вітрянки та багатьох інших захворювань. Для того, щоб розмножуватися, ВІЛ має потрапити усередину клітини (в нашому випадку — клітини імунної системи). Розмножуючись у клітинах і одночасно знищуючи їх, ВІЛ призводить до імунодефіциту.
Перегляд фрагменту фільму «Зупинимо СНІД разом» (2 хв.)
Шляхи передачі ВІЛ (психолог просить згадати учнів, демонструючи плакат)
Хоча ВІЛ можна виділити з багатьох рідин організму (слини, сліз, поту, сечі), його небезпечні концентрації спостерігаються тільки у крові, виділеннях статевих органів (спермі, вагінальному секреті) і в грудному молоці. З огляду на це виділяють три шляхи передання ВІЛ—інфекції:
Статевий — під час сексуальних контактів без презервативів.
Через кров:
Від інфікованої матері до дитини — під час вагітності, пологів, при вигодовуванні грудним молоком. Цей шлях називають вертикальним або пеританальним.
Робота в групах "Поведінкові прояви людини"(7 хв.)
Учні визначають шляхи передачі ВІЛ, психолог записує на дошці.
Потім учасники груп на бланках повинні записати в першій колонці ті прояви поведінки людини, при яких є ризик захворіти на ВІЛ, а в другій – коли немає ризику. Роботи представляють.
Прояви поведінки людини, при яких є ризик захворіти на ВІЛ |
Прояви поведінки людини, при яких немає ризику захворіти на ВІЛ |
|
|
ВІЛ - нестійкий вірус
За наслідками для життя і здоров'я людини ВІЛ є небезпечною інфекцією. Але це дуже нестійкий вірус. Він може існувати лише в рідинах організму й швидко гине поза ним.
Доведено, що в лабораторних умовах ВІЛ може жити три доби навіть після висихання рідини. Але в наукових експериментах використовують концентрації вірусу, які щонайменше в 100 тисяч разів перевищують ті, що існують у природі. А в концентраціях, у яких вірус міститься в інфікованих рідинах організму, він гине протягом кількох хвилин, майже одночасно з їх висиханням. Інша річ — кров усередині голки. Там вірус живе кілька діб.
Вправа: «Як можна висловити підтримку і надати допомогу
ВІЛ-позитивному знайомому, другу?» (5 хв.)
Співіснування з інфікованими ВІЛ для багатьох людей стає випробуванням справжніх людських якостей, щирості материнських, подружніх та дружніх почуттів, фактично мірилом їхньої людяності. Кожній людині важливо виявляти співчуття до ВІЛ-позитивних людей та вміти протидіяти дискримінації й підтримувати людей, які живуть з ВІЛ.
Учні розбиваються на пари, кожна з яких отримує картку з варіантом підтримки Віл-позитивного. Учень, який сидить зліва, читає варіант поведінки, а той, хто сидить справа, моделює його, не використовуючи варіант у дужках.
Приклади варіантів поведінки:
1. Привітайтеся («привіт», «як справи», «радий бачити»).
2. Захистіть від нападок, образ ("можеш розраховувати на мене").
3. Вислухайте («я радий, що ти довіряєш мені»).
4. Зателефонуйте (з будь-якого приводу).
5. Візьміть за руку (можна і мовчки).
6. Поспілкуйтесь, але не нав'язуйтесь (про хобі, почуття, новини, тощо).
7. Запевніть у своїй дружбі («я ціную твою дружбу»).
8. Запитайте, чим Ви можете допомогти («що я можу зробити для тебе?»).
9. Запросіть на свято («обов'язково приходь на день народження»).
10. Прийдіть у гості (особливо, якщо робили це раніше «можна я зайду завтра в гості?»).
11. Відсвяткуйте якусь подію («чому б нам не відсвяткувати це, в мене є вільний час»).
12. Пограйте разом («у мене є чудова гра, приходь»).
Гра «Володар кілець» (20 хв.)
Учні розбиваються на 4 групи, кожна з яких отримує по сім карток із запитаннями. При відповіді на запитання потрібно обрати один варіант із запропонованих трьох. Потім група переходить до наступного номеру картки, який вказаний під кожним варіантом відповіді. Якщо учні дадуть всі відповіді правильно, вони складуть кільце і вийдуть до першого запитання. Перемагає та група, в якої не залишилось карток.
Заключне слово психолога
Чи існують препарати, щоб лікувати ВІЛ-інфекції? На сьогодні медицина не має засобів, які б дали можливість повністю вилікувати людину від СНІДу. Але лікарі розробили деякі методи лікування, що призупиняють розвиток хвороби. Приймаючи антиретровірусні препарати, людина може прожити ще 20 років і більше. Якщо людина випадково вкололась шприцом чи потрапила кров ВІЛ-інфікованого на рану, у центрі СНІДу протягом 72 годин вона може отримати антиретровірусну терапію. Оскільки ВІЛ-інфекція розвивається повільно, в людства не зникає надія винайти за цей час ефективніші лікувальні препарати.
Існує Закон України „Про попередження захворювання на СНІД і соціальний захист населення».
У Статті 4 йдеться, зокрема, про те, що держава гарантує: доступність, якість, ефективність мед. огляду з метою виявлення ВІЛ-інфекції, зокрема анонімно, із наданням попередньої та наступної консультативної допомоги, для людини, яку обстежують, і персоналу, що його проводить.
У статті 8 йдеться про анонімність такого огляду. Відомості про результати медогляду є конфіденційними і являють собою лікарську таємницю.
Стаття 9 свідчить, що особі, у якої за даними медогляду виявлена ВІЛ-інфекція, повідомляється про це працівником установи охорони здоров’я, де проводився огляд. Одночасно ВІЛ-інфікованому повідомляється про необхідність дотримання профілактичних заходів, спрямованих на недопущення поширення ВІЛ-інфекції, про гарантії дотримання прав і свобод ВІЛ-інфікованих, а також про кримінальну відповідальність за свідоме зараження інших осіб ВІЛ.
Тож бережіть власне здоров'я, бо його неможливо повернути назад, а втратити дуже легко. Будьте відповідальними за власні вчинки, умійте уникати непотрібних контактів, радійте життю!