Тренінгове заняття для учнів 8-11 класів «Протидія булінгу»
Мета: ознайомити з поняттям булінгу, його видами та проявами, розвивати навички конструктивного вирішення конфліктних ситуацій, толерантного спілкування, формувати негативне ставлення до булінгу (неприпустимість проявів булінгу в учнівському середовищі).
Загальна тривалість: 45 хв.
Мета: привітати учасників, ознайомити з метою зустрічі.
Час: 2 хв.
Мета: дати визначення поняттю булінг та розказати про його види.
Час: 10 хв.
Психолог. Нам подобається, коли нас люблять, поводяться з нами чемно, звертаються до нас на ім’я, особливо на лагідне. А які відчуття у вас виникають, коли вас або когось з вашого оточення називають на прізвисько, принижують?
Запитання для обговорення:
Психолог пояснює, що обговорена ситуація називається боулінгом та знайомить учасників із визначенням поняття булінгу та його основними формами.
Час: 10 хв.
Запитання для обговорення:
Психолог уважно вислуховує усі відповіді учасників, коментуючи їх та за необхідністю, доповнює.
До уваги! Доречно, задавати та коментувати запитання учасникам, враховуючи їх вік, готовність до діалогу, наявність часу.
Куди/ до кого звертатися за допомогою в ситуації булінгу. Поради як уникнути булінгу»
Мета: виробити правила уникнення булінгу в дитячому колективі; сформувати знання про необхідність звернення за допомогою в ситуації булінгу; опрацювати поради як справитися з булінгом.
Час: 25 хв.
Хід проведення:
Психолог звертаються до учасників:
Учасників об’єднують у 3 групи (можна за рядами, якщо учні сидять за партами) та оголошують завдання (роздають прописані завдання кожній групі на аркушах форматуА4).
На це завдання групам відводиться 10 хв. Потім представник кожної групи ознайомить учасників з напрацюваннями групи. На презентації відводиться 5 хв.
1-ша група.
Скласти та прописати правила дитячого колективу для уникнення булінгу.
Обговорення «Поради як уникнути булінгу»
Мета: ознайомити учасників, з порадами як уникнути булінгу
Час: 5 хв.
Хід проведення:
ПОРАДИ, ЯК УНИКНУТИ БУЛІНГУ
2-га група.
Написати куди/ до кого можна звертатися за допомогою в ситуації булінгу.
Обговорення «Куди/ до кого можна звернутися, якщо опинилися або стали свідками ситуації булінгу».
Мета: розказати учасникам, куди/ до кого звернутись, якщо вони опинились або стали свідками ситуації булінгу.
Час: 5 хв.
«Куди/ до кого можна звернутися, якщо опинилися або стали свідками ситуації булінгу».
3-тя група.
Скласти та написати поради як уникнути булінгу.
До уваги! Бажано підготувати листівки кожному/ій учаснику/ці або одну для розміщення в класному куточку з актуальною місцевою інформацією до кого/куди можна звернутися в ситуації булінгу.
Надати інформацію про роботу Національної дитячої «гарячої» лінії, телефон 0 800 500 225 або 772 (безкоштовно) в межах України (з понеділка по п’ятницю з 10.00 до 20.00, в суботу – з 10.00 до 16.00). На «гарячій лінії» можна отримати інформаційні, психологічні та правові консультації щодо протидії жорстокому поводженню з дітьми, експлуатації дітей і захисту їх прав та інтересів.
Мета: підбити підсумки заняття та обмінятись враженнями.
Час: 7 хв.
Хід проведення: пропонується учасникам підбити підсумки заняття у форматі «запитання-відповідь» або, якщо дозволяє час, у формі брейн-рингу:
Запитання:
Мета: сприяти позитивному завершенню заняття.
Час: 1 хв.
Хід проведення:
Психолог дякує учасникам за роботу та просить учасників подякувати один одному оплесками за активну участь під час заняття. Якщо є інформаційні матеріали, психолог роздає їх учасникам.
ДОДАТКИ
1 СИТУАЦІЯ
– Доброго вечора! Мене звати Наталя. Я вам телефоную з Львівської області. Мені нещодавно виповнилося 14 років. Моє хобі – це спілкування в соціальних мережах. Десь місяць тому через соціальні мережі я познайомилася з чоловіком, якому 35 років. Спочатку я з ним охоче спілкувалася. Це тривало майже тиждень. Потім мені стало нудно і я відмовилася від спілкування з ним. Він цього не зрозумів і постійно мені пише, телефонує. Одного разу навіть чекав біля будинку. Це трапилось тому, що я всю особисту інформацію написала в соціальній мережі. Тепер мені дуже боязко. Що я можу зробити, аби він перестав мене переслідувати?
ЗАВДАННЯ
Опрацюйте запропоновану історію та визначте:
2 СИТУАЦІЯ
– Доброго дня! Мене звати Ярослава. Мені 12 років. Я проживаю в Києві. Мої проблеми почалися після того, як я перейшла на початку навчального року до нової школи. Всі мої однокласники утискають мене, ображають, інколи, навіть б’ють. Це все відбувається через те, що я дуже погано розмовляю, бо маю певні проблеми зі здоров’ям. Але ж я в цьому не винна. Я відчуваю, як мої однокласники стараються вижити мене з класу. Як мені знайти з ними спільну мову? Насправді, я дуже хочу з ними дружити.
ЗАВДАННЯ
Опрацюйте запропоновану історію та визначте:
3 СИТУАЦІЯ
Я навчаюся в 8 класі. Всі вчителі дуже люблять наш клас. Наші діти – дуже добрі. Правда, є два однокласника – Тарас та Славік – які постійно ображають нашіх дівчат, б’ють хлопчиків. Вони і мене теж били та ображали, але тепер вже ні. Все змінилося через те, що в цьому навчальному році до нашого прийшов новий хлопчик. Він перейшов з іншої школи. Його звати Вінсет. Він «не наш». Він темношкірий. У дитинстві він із мамою переїхав в Україну та зараз він живе із мамою, бабусею та дідусем. Коли Вінсет до нас перейшов, Тарас та Славік його одразу не полюбили, по-перше через інший колір шкіри. Вони постійно його ображають «негром», «рабом», «виродком». Часто б’ють його. Я не одноразово бачив, як Вінсет плакав. Я розумію, що це неправильно, але втручатися в цю ситуацію я не дуже хочу. Насправді, мені дуже шкода Вінсета. Він хороший і гарно грає у футбол. Але я з ним не спілкуюся, через те, що думаю, що Тарас та Славік будуть знову наді мною знущатися.
ЗАВДАННЯ
Опрацюйте запропоновану історію та визначте:
4 СИТУАЦІЯ
Добрий день. Мене звати Олег. Я вирішив до Вас звернутися, через те, що у мого кращого друга є проблема. Його звати Саша. Це мій однокласник. Нам по 12 років. Останнім часом его сильно ображать однокласники. Вони постійно забирають у нього гроші, які мама дає йому та змушують кожного дня просити ці гроші у мами. Він дуже сильно боявся мені про це розповісти, через те що старшаки йому сказали, якщо Саша комусь про це скаже, то вони його поб’ють. Тепер ми разом не знаємо, як вирішити його проблему.
ЗАВДАННЯ
Опрацюйте запропоновану історію та визначте:
1