Тренінгове заняття для учнів 8-х - 11-х класів «Протидія булінгу»

Про матеріал
Тренінгове заняття для учнів 8-х - 11-х класів «Протидія булінгу» Мета: ознайомити з поняттям булінгу, його видами та проявами, розвивати навички конструктивного вирішення конфліктних ситуацій, толерантного спілкування, формувати негативне ставлення до булінгу (неприпустимість проявів булінгу в учнівському середовищі).
Перегляд файлу

Тренінгове заняття для учнів 8-11 класів «Протидія булінгу»

 

Мета: ознайомити з поняттям булінгу, його видами та проявами, розвивати навички конструктивного вирішення конфліктних ситуацій, толерантного спілкування, формувати негативне ставлення до булінгу (неприпустимість проявів булінгу в учнівському середовищі).

 

Загальна тривалість: 45 хв.

 

  1. Привітання учасників.

Мета: привітати учасників, ознайомити з метою зустрічі.

Час: 2 хв.

 

  1. Ознайомлення з поняттям булінгу

Мета: дати визначення поняттю булінг та розказати про його види.

Час: 10 хв.

 

Психолог. Нам подобається, коли нас люблять, поводяться з нами чемно, звертаються до нас на ім’я, особливо на лагідне. А які відчуття у вас виникають, коли вас або когось з вашого оточення називають на прізвисько, принижують?

Запитання для обговорення:

  • Чи спостерігали ви таку ситуацію, коли в дитячому колективі «обирається» дитина (так звана «біла ворона»), яка відрізняється від інших або зовнішнім виглядом, або розумовими здібностями, або поведінкою і цю дитину постійно зневажають та застосовують до неї прізвиська, штовхають, чіпляються , псують особисті речі та інше?
  • Які відчуття у вас викликає така ситуація?
  • Як ви вважаєте почуває себе дитина, яку «обрали «білою вороною»?

 

Психолог пояснює, що обговорена ситуація називається боулінгом та знайомить учасників із визначенням поняття булінгу та його основними формами.

 

  1. Презентація.

Час: 10 хв.

 

  • Булінг (від англ. Bully — хуліган, залякувати) – форма насильства у вигляді травлі, бойкоту, насмішок, дезінформації, псування особистих речей, фізичній розправі, тощо.
  • Фізичний булінг – штовхання, підніжки, зачіпачання, бійки, стусани, ляпаси, «сканування» тіла, нанесення тілесних ушкоджень тощо.
  • Економічний булінг – крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей жертви, вимагання грошей тощо.
  • Психологічний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміки обличчя, поширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж тощо.
  • Сексуальний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська та образи сексуального характеру, зйомки у переодягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні погрози, жарти тощо.
  • Кібербулінг – приниження за допомогою мобільних телефонів, інтернету, інших електронних пристроїв (пересилка неоднозначних фото, обзивання по телефону, знімання на відео бійок чи інших принижень і викладання відео в мережу інтернет, цькування через соціальні мережі).

 

Запитання для обговорення:

  • Які форми булінгу, на вашу думку, більш поширені серед дітей? Чому?
  • Хто може потрапити в ситуацію булінгу, стати «білою вороною»?
  • Хто, на вашу думку, може булінгувати (бути буліром)?
  • Чому булінг вважається проявом насильства?
  • Чи дотримується в ситуації булінгу найважливіший принцип прав людини/дитини «повага доособистості»?
  • Які права дитини ще порушуються в ситуації булінгу?
  • Чи порушуються в ситуації булінгу ще якісь правила?

 

Психолог уважно вислуховує усі відповіді учасників, коментуючи їх та за необхідністю, доповнює.

 

До уваги! Доречно, задавати та коментувати запитання учасникам, враховуючи їх вік, готовність до діалогу, наявність часу.

 

  1. Робота в групах «Правила дитячого колективу для уникнення булінгу.

Куди/ до кого  звертатися за допомогою в ситуації булінгу. Поради як уникнути булінгу»

 

Мета: виробити правила уникнення булінгу в дитячому колективі; сформувати знання про необхідність звернення за допомогою в ситуації булінгу; опрацювати поради як справитися з булінгом.

Час: 25 хв.

 

Хід проведення:

 

Психолог звертаються до учасників:

  • Для виконання наступної вправи, ви будете працювати в трьох групах протягом 10 хвилин.

 

Учасників об’єднують у 3 групи (можна за рядами, якщо учні сидять за партами) та оголошують завдання (роздають прописані завдання кожній групі на аркушах форматуА4).

На це завдання групам відводиться 10 хв. Потім представник кожної групи ознайомить учасників з напрацюваннями групи. На презентації відводиться 5 хв.

 

1-ша група.

Скласти та прописати правила дитячого колективу для уникнення булінгу.

 

Обговорення «Поради як уникнути булінгу»

Мета: ознайомити учасників, з порадами як уникнути булінгу

Час: 5 хв.

Хід проведення:

 

ПОРАДИ, ЯК УНИКНУТИ БУЛІНГУ

  • Упевнися, що ти не є кривдником/кривдницею по відношенню до інших.
  • Заступайся за тих, кого ображають
  • Якщо ти став/стала жертвою булінгу – розкажи про це дорослим ( батькам або вчителю)
  • Якщо ти побачив/побачила, що над кимось знущаються, - кклич на допомогу, привертай увагу дорослих.
  • Стався до інших так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе.
  • Є питання – телефонуй на Національну дитячу «гарячу лінію» : 0 800 500 225 або 772. 

 

2-га група.

Написати  куди/ до кого можна  звертатися за допомогою в ситуації булінгу.

 

Обговорення «Куди/ до кого можна звернутися, якщо опинилися або стали свідками ситуації булінгу».

Мета: розказати учасникам, куди/ до кого звернутись, якщо вони опинились або стали свідками ситуації булінгу.

Час: 5 хв.

 

«Куди/ до кого можна звернутися, якщо опинилися або стали свідками ситуації булінгу».

  • Якщо ви опинились або стали свідками ситуації булінгу, можете звернутися: у своєму навчальному закладі –  до соціального педагога, практичного психолога, класного керівника, медіатора, вчителя,медичного працівника; в поліції – до дільничного інспектора, працівників кримінальної поліції у справах дітей; до працівників служби у справах дітей державної адміністрації; неурядових громадських організацій; зверніться також  за порадою до батьків,  до людини, з якою у вас довірливі стосунки (друг або подруга, родичі, вчитель).
  • Якщо ви зіткнулися з ситуацією булінгу, то для отримання інформаційних, психологічних, правових консультацій ви можете безкоштовно звернутися на Національну дитячу «гарячу лінію» за номерами 0 800 500 225 або 772 (безкоштовно) в межах України (з понеділка по п’ятницю з 10.00 до 20.00, в суботу – з 10.00 до 16.00).

 

3-тя група.

Скласти та написати поради як уникнути булінгу.

 

 

 

До уваги! Бажано підготувати листівки кожному/ій учаснику/ці або одну для розміщення в класному куточку з актуальною місцевою інформацією до кого/куди можна звернутися в ситуації булінгу.

 

Надати інформацію про роботу Національної дитячої  «гарячої» лінії, телефон 0 800 500 225 або 772 (безкоштовно) в межах України (з понеділка по п’ятницю з 10.00 до 20.00, в суботу – з 10.00 до 16.00). На «гарячій лінії»  можна отримати інформаційні, психологічні та правові консультації щодо протидії жорстокому поводженню з дітьми, експлуатації дітей і захисту їх прав та інтересів.

 

  1. Висновки до заняття

Мета: підбити підсумки заняття та обмінятись враженнями.

Час: 7 хв.

 

Хід проведення: пропонується учасникам підбити підсумки заняття у форматі «запитання-відповідь» або, якщо дозволяє час, у формі брейн-рингу:

 

Запитання:

  • Що таке булінг?
  • Хто може страждати від булінгу?
  • Які є види булінгу?
  • Що таке економічний булінг?
  • Що таке фізичний булінг?
  • Що таке психологічний булінг?
  • Що таке кібербулінг?
  • Хто такий булер/булі?
  • До кого звернутися в ситуації булінгу?
  • Який номер телефону Національної дитячої «гарячої лінії»?
  • Які ви можете дати поради як справитися з булінгом? 
  • Які ви можете дати поради як уникнути булінгу 
  • Що таке насильство?

 

  1. Прощання «Оплески»

Мета: сприяти позитивному завершенню заняття.

Час: 1 хв.

 

Хід проведення:

Психолог дякує учасникам за роботу та просить учасників подякувати один одному оплесками за активну участь під час заняття. Якщо є інформаційні матеріали, психолог роздає їх учасникам.

 

 

 

 

ДОДАТКИ

 

1 СИТУАЦІЯ

 

– Доброго вечора! Мене звати Наталя. Я вам телефоную з Львівської області. Мені нещодавно виповнилося 14 років. Моє хобі – це спілкування в соціальних мережах. Десь місяць тому через соціальні мережі я познайомилася з чоловіком, якому 35 років. Спочатку я з ним охоче спілкувалася. Це тривало майже тиждень. Потім мені стало нудно і я відмовилася від спілкування з ним. Він цього не зрозумів і постійно мені пише, телефонує. Одного разу навіть чекав біля будинку. Це трапилось тому, що я всю особисту інформацію написала в соціальній мережі. Тепер мені дуже боязко. Що я можу зробити, аби він перестав мене переслідувати?

 

ЗАВДАННЯ

Опрацюйте запропоновану історію та визначте:

  1. Вид булінгу?                                                                                                                                                         
  2. Хто вчиняє булінг ?                                                                                                                                             
  3. Хто потерпає від булінгу?  
  4. Наслідки булінгу для дитини? 

 

2 СИТУАЦІЯ

 

– Доброго дня! Мене звати Ярослава. Мені 12 років. Я проживаю в Києві. Мої проблеми почалися після того, як я перейшла на початку навчального року до нової школи. Всі мої однокласники утискають мене, ображають, інколи, навіть б’ють. Це все відбувається через те, що я дуже погано розмовляю, бо маю певні проблеми зі здоров’ям. Але ж я в цьому не винна. Я відчуваю, як мої однокласники стараються вижити мене з класу. Як мені знайти з ними спільну мову? Насправді, я дуже хочу з ними дружити.

 

 

ЗАВДАННЯ

Опрацюйте запропоновану історію та визначте:

  1. Вид булінгу?                                                                                                                                                         
  2. Хто вчиняє булінг ?                                                                                                                                             
  3. Хто потерпає від булінгу?  
  4. Наслідки булінгу для дитини? 

 

3 СИТУАЦІЯ

Я навчаюся в 8 класі. Всі вчителі дуже люблять наш клас. Наші діти – дуже добрі. Правда,  є два однокласника – Тарас та Славік – які постійно ображають нашіх дівчат, б’ють хлопчиків. Вони і мене теж били та ображали, але тепер вже ні. Все змінилося через те, що в цьому навчальному році до нашого прийшов новий хлопчик. Він перейшов з іншої школи. Його звати Вінсет. Він «не наш». Він темношкірий. У дитинстві він із мамою переїхав в Україну та зараз він живе із мамою, бабусею та дідусем. Коли Вінсет до нас перейшов, Тарас та Славік його одразу не полюбили, по-перше через інший колір шкіри. Вони постійно його ображають «негром», «рабом», «виродком». Часто б’ють його. Я не одноразово бачив, як  Вінсет плакав. Я розумію, що це неправильно, але втручатися в цю ситуацію я не дуже хочу. Насправді, мені дуже шкода Вінсета. Він хороший і гарно грає у футбол. Але я з ним не спілкуюся, через те, що думаю, що Тарас та Славік будуть знову наді мною знущатися. 

 

ЗАВДАННЯ

Опрацюйте запропоновану історію та визначте:

  1. Вид булінгу?                                                                                                                                                         
  2. Хто вчиняє булінг ?                                                                                                                                             
  3. Хто потерпає від булінгу?  
  4. Наслідки булінгу для дитини? 

 

4 СИТУАЦІЯ

 

Добрий день. Мене звати Олег. Я вирішив до Вас звернутися, через те, що у мого кращого друга є проблема. Його звати Саша. Це мій однокласник. Нам по 12 років. Останнім часом его сильно ображать однокласники. Вони постійно забирають у нього гроші, які мама дає йому та змушують кожного дня просити ці гроші у мами. Він дуже сильно боявся мені про це розповісти, через те що старшаки йому сказали, якщо Саша комусь про це скаже, то вони його поб’ють. Тепер ми разом не знаємо, як вирішити його проблему.

 

 

ЗАВДАННЯ

Опрацюйте запропоновану історію та визначте:

  1. Вид булінгу?                                                                                                                                                         
  2. Хто вчиняє булінг ?                                                                                                                                             
  3. Хто потерпає від булінгу?  
  4. Наслідки булінгу для дитини?

1

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
10 квітня 2019
Переглядів
3265
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку