Тренінгове заняття "Мої життєві цінності"

Про матеріал

Розробка тренінгового заняття для підлітків на тему "Мої життєві цінності".

Мета: актуалізувати систему ціннісних орієнтацій учнів, розширити уявлення про систему цінностей людського суспільства загалом та окремої людини зокрема, сприяти розширенню системи термінальних та інструментальних цінностей особистості.

Форма роботи: групова.

Методи і прийоми роботи: бесіда, обговорення, вправи, елементи психогімнастики.

Тривалість заняття: 45 хвилин.

Перегляд файлу

Тренінгове заняття «Мої життєві цінності»

Похожее изображение

Мета: актуалізувати систему ціннісних орієнтацій учнів, розширити уявлення про систему цінностей людського суспільства загалом та окремої людини зокрема, сприяти розширенню системи термінальних та інструментальних цінностей особистості.

Форма роботи: групова.

Методи і прийоми роботи: бесіда, обговорення, вправи, елементи психогімнастики.

Тривалість заняття: 45 хвилин.

Контингент учасників: учні 8-9-х класів.

Кількість учасників: 15-20.

Матеріали та обладнання: дошка, крейда, комп'ютер, проектор, екран, колонки, кольорові маркери (по 3-4 кольори на групу), ватмани.

Хід заняття

  1. Організаційний момент

Вправа «Продовж вислів»

Мета: активізація учасників, закрiплення уявлення про свою унiкальнiсть, збагачення свiдомості позитивними образами особистостi.

Учасникам пропонується продовжити ланцюжком вислів: «Якби я був (була) явищем природи, то …»

  1. Правила роботи

Мета: забезпечення конструктивної атмосфери для роботи

Для забезпечення активної роботи на заняття та дотримання конструктивного діалогу пропоную притримуватися певних правил роботи.

  •     Бути щирим і відвертим;
  •     Не давати порад, якщо про це не просять;
  •     Поважати іншого;
  •     Не перебивати;
  •     Бути активним.
  1. Асоціативний ланцюжок «Цінністю для людини може бути…»

Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, сприяти згуртованості групи.

Інструкція для учасників. Пропоную вам по черзі продовжити фразу, яка починається зі слів: «Цінністю для людини може бути…».

  1. Повідомлення теми та мети тренінгового заняття

Перегляд відеоролика «Цінності»

Що для вас означає слово «Цінності».

Цінності – це важливі для людини речі, за допомогою яких вона визначає для себе пріоритети, оцінює власне життя.

Чому ми говоримо про цінності саме зараз?

Тема цінностей для вас, зрозуміло, не нова. Ціннісні орієнтації, як відомо, формуються ще в підлітковому віці, закріплюючись у юнацькому. У доросле життя людина входить із сформованою системою власних орієнтирів, життєвих маяків, компасів, які направляють її, допомагають приймати рішення. Вони, як магніт, впливають на наші думки, слова і вчинки, формують наш характер, визначають ставлення до світу.

Якщо своєчасно не визначити цінності для себе самостійно, то їх для тебе визначать друзі, батьки, оточення, телевізор, Інтернет. Та чи дозволите ви такий важливий вибір робити іншим людям за вас чи іншим чинникам?

5. Методика «Ціннісні орієнтації» Рокича (матеріали до тренінгу)

Мета: вивчення ціннісно-мотиваційної сфери учасників тренінгу

Інструкція для учасників. «Зараз вам буде пред'явлений набір з 18 карток з позначенням цінностей. Ваше завдання розкласти їх по порядку значимості для вас як принципів, якими ви керуєтеся у вашому житті.

Уважно вивчіть таблицю і, вибравши ту цінність, яка для Вас найбільш значима, помістіть її на перше місце. Потім виберіть другу за значимістю цінність і помістіть її слідом за першою. Потім виконайте те ж з усіма рештою цінностями. Найменш важлива залишиться останньою і займе 18 місце.

Розробіть не поспішаючи, вдумливо. Кінцевий результат повинен відбивати Вашу справжню позицію.

Проаналізувавши результати, пропоную вам озвучити цінності, які у вашому списку посіли перших три та останнє місця та дати відповіді на питання:

  • В якій мірі (у відсотках) реалізовані дані цінності у Вашому житті?
  • Як би Ви розташували ці цінності, якщо б стали таким, яким мріяли?
  • Як ви розташували б цінності 5 або 10 років тому?»

6. Вправа «Візуалізація»

Мета: релаксація учасників

Інструкція для учасників Уявіть, що ви в компанії ідете густим лісом. У кожного з вас є свій ліс у якому ви хочете бувати, з якими пов’язані приємні спогади. Навкруги дерева, під ногами трава або сухі гілки… Ви озираєтеся навколо – стовбури дерев тягнуться високо вгору. Поступово дерева розступаються і за ними з’являється велика галявина, посередині якої – лісове озеро, наповнене чистою, прозорою водою. Воно блищить, як коштовне каміння. Воно дуже спокійне і глибоке. А тепер уявіть, що ви занурюєтесь у приємну воду цього озера, яка огортає вас оксамитовою ніжністю, теплом, свіжістю. Відчуйте глибину і спокій. Дозвольте собі трохи побути тихим лісовим озером, при хованим від людських очей у густому лісі. Запам’ятайте це відчуття приємності, свіжості, енергії, спокою.

7. Читання притчі «Найважливіші речі»

Притча «Найважливіші речі»

Один юнак постійно непокоївся з приводу свого життя і майбутнього. Якось, гуляючи берегом моря, зустрів він мудрого старця.

  • Що тебе тривожить, юначе? – запитав старець.
  • Здається, я не можу збагнути, що в житті для мене найважливі­ше, – відповів юнак.
  • Це дуже просто, – сказав старець. Він підняв із землі порожнього глечика і почав заповнювати його камінням завбільшки з кулак.

Заповнивши глечик по вінця, запитав:

 Цей глечик повний, чи не так?

 Так, – погодився юнак.

Старець мовчки кивнув, узяв жменю дрібних камінців, кинув їх у глечик і злегка потрусив. Камінці заповнили пустоти між великим камін­ням. Він усміхнувся і запитав:

 А тепер глечик повний?

Юнак ствердно кивнув.

Тоді старець узяв пригорщу піску і висипав його у глечик. Пісок заповнив пустоти, що залишилися.

 Ось відповідь на твоє запитання, – сказав старець. – Велике каміння – це найважливіші речі в житті: родина, кохана людина, твій духовний розвиток, мудрість. Якщо втратиш усе, крім цього, твоє життя все одно буде повним.

Він хвильку помовчав, а відтак мовив:

 Дрібні камінці – це також важливі для тебе речі: робота, дім, матеріальний добробут. А пісок – не дуже важливі речі, але які роблять життя більш яскравішим, наповнюють цікавими враженнями.

Юнак слухав дуже уважно, і старець продовжив:

  • Деякі люди роблять помилку. Вони спочатку засипають у глечик пісок, і в ньому не лишається місця для каміння. Так і в житті. Якщо витрачати сили на дрібні й незначущі речі, у ньому не буде місця для найважливіших цінностей. Тому передусім подбай про велике каміння,
    не забувай і про дрібне. А пісок хвилі життя самі наб'ють у проміжки між ними.

Обговорення:

  • Як ви думаєте, про що ця притча?
  • Хто несе відповідальність за те, чим наповнюється ваше життя?

8. Вправа «Всесвіт моїх маленьких цінностей»

Мета: проаналізувати цінні речі у власному житті, які наповнюють його, як пісок пустоти між камінням, роблячи цікавим.

Інструкція для учасників На аркушах паперу із заготовленими картами потрібно підписати назви цінностей-планет:

  • Моє улюблене заняття…
  • Мій улюблений колір…
  • Моє улюблене місце відпочинку…
  • Мій улюблений запах…
  • Моя улюблена гра…
  • Мій улюблений одяг…
  • Моя улюблена музика…
  • Моя улюблена пора року…
  • Найкраще я вмію…
  • Людина, якою я захоплююся найбільше у світі…
  1. Вправа-рефлексія «Сенкан»

Мета: закріпити позитивні емоції, отримані від роботи на занятті та сприяти усвідомленню цінностей.

Інструкція для учасників: Сенкан це білий вірш, у якому синтезована інформація в короткий вислів з п’яти рядків.

Щоб скласти сенкан дотримуйтеся наступних правил:

  1. Перший рядок складається з одного слова (іменника) – назва поняття

Цінність

  1. У другому рядку представлений опис, що складається вже із двох слів (прикметників).

Справжня, важлива

  1. Третя – визначає характерні дії й складається із трьох слів (дієслів).

Визначає, направляє, орієнтує

  1. У четвертому рядку формується фраза, що складається з чотирьох слів і виражає ставлення до теми.

Істинні цінності вказують шлях

  1. Останній рядок складається з одного слова (синоніма до теми), у якому відбито суть або сформульований висновок.

Скарби

Матеріали до тренінгу

Методика "Ціннісні орієнтації"

Розроблена Мілтоном Рокичем як тест особистості, спрямований на вивчення ціннісно-мотиваційної сфери людини. Система ціннісних орієнтацій визначає змістовну сторону спрямованості особистості і складає основу її відносин до навколишнього світу, до інших людей, до себе самої, основу світогляду і ядро мотивації життєвої активності, основу життєвої концепції і "філософії життя".

Методика

Обстеження краще проводити індивідуально, але можливо і групове тестування.

Респонденту пред'явлені два списки цінностей (по 18 у кожному), або на аркушах паперу в алфавітному порядку, або на картках. У списках випробуваний присвоює кожній цінності ранговий номер, а картки розкладає по порядку значущості. Остання форма подачі матеріалу дає більш надійні результати.

Спочатку пред'являється набір термінальних, а потім набір інструментальних цінностей.

Інструкція до тесту

"Зараз Вам буде пред'явлений набір з 18 карток з позначенням цінностей. Ваше завдання – розкласти їх по порядку значимості для Вас як принципів, якими Ви керуєтеся у Вашому житті.

Уважно вивчіть таблицю і, вибравши ту цінність, яка для Вас найбільш значима, помістіть її на перше місце. Потім виберіть другу за значимістю цінність і помістіть її слідом за першою. Потім виконайте те ж з усіма рештою цінностями. Найменш важлива залишиться останньою і займе 18 місце.

Розробіть не поспішаючи, вдумливо. Кінцевий результат повинен відбивати Вашу справжню позицію".

Тестовий матеріал

Список А (термінальні цінності):

  1. активна діяльна життя (повнота та емоційна насиченість життя);
  2. життєва мудрість (зрілість суджень і здоровий глузд, що досягаються життєвим досвідом);
  3. здоров'я (фізичне і психічне);
  4. цікава робота;
  5. краса природи і мистецтва (переживання прекрасного в природі і в мистецтві);
  6. любов (духовна і фізична близькість з коханою людиною);
  7. матеріально забезпечене життя (відсутність матеріальних труднощів);
  8. наявність хороших і вірних друзів;
  9. суспільне покликання (повага оточуючих, колективу, товаришів по роботі);
  10. пізнання (можливість розширення своєї освіти, кругозору, загальної культури, інтелектуальне розвиток);
  11. продуктивна життя (максимально повне використання своїх можливостей, сил і здібностей);
  12. розвиток (робота над собою, постійне фізичне і духовне вдосконалення);
  13. розваги (приємне, необтяжливе проведення часу, відсутність обов'язків)
  14. свобода (самостійність, незалежність у судженнях і вчинках)
  15. щасливе сімейне життя
  16. щастя інших (добробут, розвиток і вдосконалення інших людей, всього народу, людства в цілому)
  17. творчість (можливість творчої діяльності)
  18. впевненість у собі (внутрішня гармонія, свобода від внутрішніх протиріч; сумнівів).

Список Б (інструментальні цінності):

  1. акуратність (охайність), вміння тримати в порядку речі, порядок у справах;
  2. вихованість (гарні манери);
  3. високі запити (високі вимоги до життя і високі домагання);
  4. життєрадісність (почуття гумору);
  5. старанність (дисциплінованість);
  6. незалежність (здатність діяти самостійно, рішуче);
  7. непримиренність до недоліків у собі та інших;
  8. освіченість (широта знань, висока загальна культура);
  9. відповідальність (почуття боргу, уміння тримати своє слово);
  10. раціоналізм (вміння тверезо і логічно мислити, приймати обдумані, раціональні рішення);
  11. самоконтроль (стриманість, самодисципліна);
  12. сміливість у відстоюванні своєї думки, поглядів;
  13. тверда воля (вміння настояти на своєму, не відступати перед труднощами)
  14. терпимість (до поглядів і думок інших, вміння прощати іншим їхні помилки та омани)
  15. широта поглядів (уміння зрозуміти чужу точку зору, поважати інші смаки, звичаї, звички)
  16. чесність (правдивість, щирість)
  17. ефективність у справах (працьовитість, продуктивність у роботі)
  18. чуйність (дбайливість)

Інтерпретація результатів тесту

Аналізуючи ієрархію цінностей, слід звернути увагу на їх угруповання випробуваним у змістовні блоки по різних підставах. Так, наприклад, виділяються "конкретні" і "абстрактні" цінності, цінності професійної самореалізації й особистого життя і т. д. Інструментальні цінності можуть групуватися в етичні цінності, цінності спілкування, цінності справи; індивідуалістичні і конформістські цінності, альтруїстичні цінності; цінності самоствердження і цінності прийняття інших і т. д. Це далеко не всі можливості суб'єктивного структурування системи ціннісних орієнтацій. Психолог повинен спробувати вловити індивідуальну закономірність.

Якщо не вдається виявити жодної закономірності, можна припустити несформованість у респондента системи цінностей або навіть нещирість відповідей.

Достоїнства і недоліки методики

Достоїнством методики є універсальність, зручність і економічність у проведенні обстеження й обробці результатів, гнучкість – можливість варіювати як стимульний матеріал (списки цінностей), так і інструкції. Істотним її недоліком є вплив соціальної бажаності, можливість нещирості. Тому особливу роль у даному випадку відіграє мотивація діагностики, добровільний характер тестування і наявність контакту між психологом і випробуваним. Методику не рекомендується застосовувати з метою відбору і експертизи.

Для подолання зазначених недоліків і більш глибокого проникнення в систему ціннісних орієнтації можливі зміни інструкції, які дають додаткову діагностичну інформацію і дозволяють зробити більш обґрунтовані висновки. Так, після основної серії можна попросити випробуваного ранжувати картки, відповідаючи на наступні питання:

  • В якому порядку і в якій мірі (у відсотках) реалізовані дані цінності у Вашому житті?
  • Як би Ви розташували ці цінності, якщо б стали таким, яким мріяли?
  • Як, на Ваш погляд, це зробив би людина, досконалий у всіх відносинах?
  • Як зробила б це, на Вашу думку, більшість людей?
  • Як це зробили б Ви 5 або 10 років тому?
  • ............через 5 або 10 років?
  • Як ранжували би картки близькі Вам люди?

Матеріал до вправи «Всесвіт моїх маленьких цінностей»

D:\ярмарок педмайстерності\Без імені.png

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
20 березня 2020
Переглядів
8574
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку