Розробка тренінгового заняття для підлітків на тему "Мої життєві цінності".
Мета: актуалізувати систему ціннісних орієнтацій учнів, розширити уявлення про систему цінностей людського суспільства загалом та окремої людини зокрема, сприяти розширенню системи термінальних та інструментальних цінностей особистості.
Форма роботи: групова.
Методи і прийоми роботи: бесіда, обговорення, вправи, елементи психогімнастики.
Тривалість заняття: 45 хвилин.
Тренінгове заняття «Мої життєві цінності»
Мета: актуалізувати систему ціннісних орієнтацій учнів, розширити уявлення про систему цінностей людського суспільства загалом та окремої людини зокрема, сприяти розширенню системи термінальних та інструментальних цінностей особистості.
Форма роботи: групова.
Методи і прийоми роботи: бесіда, обговорення, вправи, елементи психогімнастики.
Тривалість заняття: 45 хвилин.
Контингент учасників: учні 8-9-х класів.
Кількість учасників: 15-20.
Матеріали та обладнання: дошка, крейда, комп'ютер, проектор, екран, колонки, кольорові маркери (по 3-4 кольори на групу), ватмани.
Хід заняття
Вправа «Продовж вислів»
Мета: активізація учасників, закрiплення уявлення про свою унiкальнiсть, збагачення свiдомості позитивними образами особистостi.
Учасникам пропонується продовжити ланцюжком вислів: «Якби я був (була) явищем природи, то …»
Мета: забезпечення конструктивної атмосфери для роботи
Для забезпечення активної роботи на заняття та дотримання конструктивного діалогу пропоную притримуватися певних правил роботи.
Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, сприяти згуртованості групи.
Інструкція для учасників. Пропоную вам по черзі продовжити фразу, яка починається зі слів: «Цінністю для людини може бути…».
Перегляд відеоролика «Цінності»
Що для вас означає слово «Цінності».
Цінності – це важливі для людини речі, за допомогою яких вона визначає для себе пріоритети, оцінює власне життя.
Чому ми говоримо про цінності саме зараз?
Тема цінностей для вас, зрозуміло, не нова. Ціннісні орієнтації, як відомо, формуються ще в підлітковому віці, закріплюючись у юнацькому. У доросле життя людина входить із сформованою системою власних орієнтирів, життєвих маяків, компасів, які направляють її, допомагають приймати рішення. Вони, як магніт, впливають на наші думки, слова і вчинки, формують наш характер, визначають ставлення до світу.
Якщо своєчасно не визначити цінності для себе самостійно, то їх для тебе визначать друзі, батьки, оточення, телевізор, Інтернет. Та чи дозволите ви такий важливий вибір робити іншим людям за вас чи іншим чинникам?
5. Методика «Ціннісні орієнтації» Рокича (матеріали до тренінгу)
Мета: вивчення ціннісно-мотиваційної сфери учасників тренінгу
Інструкція для учасників. «Зараз вам буде пред'явлений набір з 18 карток з позначенням цінностей. Ваше завдання розкласти їх по порядку значимості для вас як принципів, якими ви керуєтеся у вашому житті.
Уважно вивчіть таблицю і, вибравши ту цінність, яка для Вас найбільш значима, помістіть її на перше місце. Потім виберіть другу за значимістю цінність і помістіть її слідом за першою. Потім виконайте те ж з усіма рештою цінностями. Найменш важлива залишиться останньою і займе 18 місце.
Розробіть не поспішаючи, вдумливо. Кінцевий результат повинен відбивати Вашу справжню позицію.
Проаналізувавши результати, пропоную вам озвучити цінності, які у вашому списку посіли перших три та останнє місця та дати відповіді на питання:
6. Вправа «Візуалізація»
Мета: релаксація учасників
Інструкція для учасників Уявіть, що ви в компанії ідете густим лісом. У кожного з вас є свій ліс у якому ви хочете бувати, з якими пов’язані приємні спогади. Навкруги дерева, під ногами трава або сухі гілки… Ви озираєтеся навколо – стовбури дерев тягнуться високо вгору. Поступово дерева розступаються і за ними з’являється велика галявина, посередині якої – лісове озеро, наповнене чистою, прозорою водою. Воно блищить, як коштовне каміння. Воно дуже спокійне і глибоке. А тепер уявіть, що ви занурюєтесь у приємну воду цього озера, яка огортає вас оксамитовою ніжністю, теплом, свіжістю. Відчуйте глибину і спокій. Дозвольте собі трохи побути тихим лісовим озером, при хованим від людських очей у густому лісі. Запам’ятайте це відчуття приємності, свіжості, енергії, спокою.
7. Читання притчі «Найважливіші речі»
Притча «Найважливіші речі»
Один юнак постійно непокоївся з приводу свого життя і майбутнього. Якось, гуляючи берегом моря, зустрів він мудрого старця.
Заповнивши глечик по вінця, запитав:
– Цей глечик повний, чи не так?
– Так, – погодився юнак.
Старець мовчки кивнув, узяв жменю дрібних камінців, кинув їх у глечик і злегка потрусив. Камінці заповнили пустоти між великим камінням. Він усміхнувся і запитав:
– А тепер глечик повний?
Юнак ствердно кивнув.
Тоді старець узяв пригорщу піску і висипав його у глечик. Пісок заповнив пустоти, що залишилися.
– Ось відповідь на твоє запитання, – сказав старець. – Велике каміння – це найважливіші речі в житті: родина, кохана людина, твій духовний розвиток, мудрість. Якщо втратиш усе, крім цього, твоє життя все одно буде повним.
Він хвильку помовчав, а відтак мовив:
– Дрібні камінці – це також важливі для тебе речі: робота, дім, матеріальний добробут. А пісок – не дуже важливі речі, але які роблять життя більш яскравішим, наповнюють цікавими враженнями.
Юнак слухав дуже уважно, і старець продовжив:
Обговорення:
8. Вправа «Всесвіт моїх маленьких цінностей»
Мета: проаналізувати цінні речі у власному житті, які наповнюють його, як пісок пустоти між камінням, роблячи цікавим.
Інструкція для учасників На аркушах паперу із заготовленими картами потрібно підписати назви цінностей-планет:
Мета: закріпити позитивні емоції, отримані від роботи на занятті та сприяти усвідомленню цінностей.
Інструкція для учасників: Сенкан це білий вірш, у якому синтезована інформація в короткий вислів з п’яти рядків.
Щоб скласти сенкан дотримуйтеся наступних правил:
Цінність
Справжня, важлива
Визначає, направляє, орієнтує
Істинні цінності вказують шлях
Скарби
Матеріали до тренінгу
Методика "Ціннісні орієнтації"
Розроблена Мілтоном Рокичем як тест особистості, спрямований на вивчення ціннісно-мотиваційної сфери людини. Система ціннісних орієнтацій визначає змістовну сторону спрямованості особистості і складає основу її відносин до навколишнього світу, до інших людей, до себе самої, основу світогляду і ядро мотивації життєвої активності, основу життєвої концепції і "філософії життя".
Методика
Обстеження краще проводити індивідуально, але можливо і групове тестування.
Респонденту пред'явлені два списки цінностей (по 18 у кожному), або на аркушах паперу в алфавітному порядку, або на картках. У списках випробуваний присвоює кожній цінності ранговий номер, а картки розкладає по порядку значущості. Остання форма подачі матеріалу дає більш надійні результати.
Спочатку пред'являється набір термінальних, а потім набір інструментальних цінностей.
Інструкція до тесту
"Зараз Вам буде пред'явлений набір з 18 карток з позначенням цінностей. Ваше завдання – розкласти їх по порядку значимості для Вас як принципів, якими Ви керуєтеся у Вашому житті.
Уважно вивчіть таблицю і, вибравши ту цінність, яка для Вас найбільш значима, помістіть її на перше місце. Потім виберіть другу за значимістю цінність і помістіть її слідом за першою. Потім виконайте те ж з усіма рештою цінностями. Найменш важлива залишиться останньою і займе 18 місце.
Розробіть не поспішаючи, вдумливо. Кінцевий результат повинен відбивати Вашу справжню позицію".
Тестовий матеріал
Список А (термінальні цінності):
Список Б (інструментальні цінності):
Інтерпретація результатів тесту
Аналізуючи ієрархію цінностей, слід звернути увагу на їх угруповання випробуваним у змістовні блоки по різних підставах. Так, наприклад, виділяються "конкретні" і "абстрактні" цінності, цінності професійної самореалізації й особистого життя і т. д. Інструментальні цінності можуть групуватися в етичні цінності, цінності спілкування, цінності справи; індивідуалістичні і конформістські цінності, альтруїстичні цінності; цінності самоствердження і цінності прийняття інших і т. д. Це далеко не всі можливості суб'єктивного структурування системи ціннісних орієнтацій. Психолог повинен спробувати вловити індивідуальну закономірність.
Якщо не вдається виявити жодної закономірності, можна припустити несформованість у респондента системи цінностей або навіть нещирість відповідей.
Достоїнства і недоліки методики
Достоїнством методики є універсальність, зручність і економічність у проведенні обстеження й обробці результатів, гнучкість – можливість варіювати як стимульний матеріал (списки цінностей), так і інструкції. Істотним її недоліком є вплив соціальної бажаності, можливість нещирості. Тому особливу роль у даному випадку відіграє мотивація діагностики, добровільний характер тестування і наявність контакту між психологом і випробуваним. Методику не рекомендується застосовувати з метою відбору і експертизи.
Для подолання зазначених недоліків і більш глибокого проникнення в систему ціннісних орієнтації можливі зміни інструкції, які дають додаткову діагностичну інформацію і дозволяють зробити більш обґрунтовані висновки. Так, після основної серії можна попросити випробуваного ранжувати картки, відповідаючи на наступні питання:
Матеріал до вправи «Всесвіт моїх маленьких цінностей»