Тренінгове заняття на тему: "Профілактика тривожності та попередження стресових станів".

Про матеріал
Тренінг спрямований на розвиток навичок ефективної профілактики тривожності та попередження стресових станів у педагогів. Учасники тренінгу дізнаються про основні фактори, які викликають тривожність та отримають практичні інструменти для її зниження.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття на тему:

«Профілактика тривожності та попередження стресових станів»

Мета:

                            1.поінформувати     про    методи    профілактики    та    боротьби    з

тривожністю;

2.зниження рівня ситуативної і особистісної тривожності;

3.формування позитивної світоглядної позиції особистості;

4.сприяння формуванню практичних навичок опанування себе в різних ситуаціях, оволодіти елементарними прийомами релаксації та аутотренінгу.

Завдання:

1.                    створити      механізми   конструктивних   взаємовідносин   із

негативними імпульсами;

2.                    сприяти профілактиці негативних, агресивних проявів;

3.                    формувати   вміння        самоаналізу,         контролю   над негативними емоційними проявами;

4.                    розвивати емпатійні якості;

5.                    оволодіти методами релаксації, спрямованими на зменшення страху і стану підвищеної тривожності в емоційно травмуючих ситуаціях

                                   Кількість учасників:                    учасників.

Час: 2 години.

Дата:

Матеріали: маркери, фломастери, аркуші паперу, бейджі, стікери, плакати, дошки, роздаткові матеріали.

Хід заняття.

1.Вправа – знайомство «Моя буква»

Пропоную кожному з учасників обрати будь-яку букву алфавіту, які розміщені на підлозі та протягом 2 хвилин підібрати якомога більше слів, які описують їх, характеризують їх якості, здібності і починаються на обрану літеру.

НАПРИКЛАД:

Мене звуть Тетяна і моя буква П. Я практична, пунктуальна, прямолінійна.

2.Прийняття правил роботи групи.

Звертаюся до групи з питанням:

«Для чого в нашому житті існують різні правила?».

Після відповідей учасників пропоную прийняти правила роботи групи під час тренінгу, які записуються на плакаті «Правила групи».

Обговорення.

-    Для того, щоб наша робота була ефективною, давайте напрацюємо правила.

-    Отож, які ви пропонуєте варіанти? Що це правило означає?

-    Чи всі погоджуються ?

-    Приймаємо дане правило?

Орієнтовними правилами тренінгу можуть бути такі:

-    брати участь у виконанні вправ і завдань добровільно;

-    говорити від свого імені, про себе, висловлювати власні думки;

-    один говорить — усі слухають; - обговорювати дію, а не особу.

Вступ. (2 хв.)

Звертаюся до учасників: «Сьогодні ми з вами зібралися, щоб краще познайомитись, розглянути питання: «Що ж таке тривожність, як ми її переживаємо, і як з нею справлятися». У цьому нам допоможе сьогоднішня зустріч».

3.Очікування. Вправа «Хвилі моря » (5 – 7хв.)

Пропоную учасникам написати очікування від себе на сьогоднішньому занятті, очікування від групи та очікування від тренінгу.

4. Вправа «Я переживаю стан тривоги, тривожності тоді, коли…»

(10 хв.)

Хід вправи: слід продовжити речення: «Я переживаю стан тривоги, тривожності тоді, коли…»

5.Психомалюнок «Я до тривоги», «Я під час тривоги», «Я після тривоги» (15 хв.)

Мета: привернути увагу до внутрішнього стану оточення, з'ясувати головні стресори присутніх.

Рефлексія: тривожність, яка виникає у житті, можна уявити як коридори, якими треба пройти: хто швидше, хто повільніше, хто важче, хто легше, однак пройти їх усе одно доведеться.

Обоворення малюнків по колу.

6. Вправа «Що , або хто допомагає мені долати стан тривоги, тривожності?»

7.Кристал балансу Н. Пезешкіана

Пропоную до вашої уваги цікавий інструмент — це балансна модель Пезешкіана. Його ще іноді називають Кристал балансу — за зображення у вигляді ромба. У цьому підході ми розподіляємо свою енергію між чотирма сферами, кожна з яких є одночасно і джерелом для нас, нашим ресурсом.

Працювати з балансною моделлю Носсрата Пезешкіана дуже просто:

розпишіть, як і скільки уваги ви приділяєте кожній зі сфер Кристала. Так як у нас є 4 сфери, то умовно кожній сфері відводиться рівна кількість процентів

(25).

Оцініть кожну сферу у процентах, у кожного з вас будуть різні відсотки, тому що хтось із вас більше уваги приділяє роботі, дехто більше уваги приділяє стосункам і т.д.

Щоб перевірити, наскільки ви були чесними, згадайте, у якій зі сфер у вас найбільше конфліктних ситуацій, проблем, де найбільше тривожності та дискомфорту. Подумайте, цій сфері не вистачає уваги чи навпаки, її дуже багато? Подумайте, яким чином можна збалансувати Кристал і які ваші здібності потрібно для цього залучити?

Та сфера, яка має менше 25% є вразливою.

Подумайте та оцініть у яку сферу ви б могли за рахунок якої сфери взяти трішки енергії і додати.

Перегляньте куди йде ваш час, на скільки раціонально ви його використовуєте та плануєте.

                                  8.           Арт-терапевтична вправа «Мій образ тривоги»

Подумайте:

«Де в тілі зазвичай у вас «розташовується» тривога?

Де б вона містилася, якби була органом?

Якби можна було уявити тривогу у вигляді якогось образу, що б це було? Яка вона для Вас на дотик?

Який у неї аромат і смак?

Яка мелодія асоціюється у Вас з почуттям тривоги?

Намалюйте свою тривогу на папері та спробуйте дати їй ім'я».

Далі пропоную учасникам поділитися враженнями від виконання вправи, обмінятися своїми описами – порівняти відчуття, малюнки, смакові та ароматичні характеристики, а також – подякувати своїй тривозі за те, що вона має місце бути у житті, адже всі відчуття і емоції які ми відчуваємо є абсолютно нормальними на ненормальні події які відбуваються у нашому житті. (кожен учасник сам обирає за що).

9.                           Вправа «Повітряна кулька»

А зараз пропоную вам надути повітряну кулю. Надуваючи, подумки випускайте, виштовхуйте, подихом вашого повітря з себе в кулю всю тривогу, розчарування, негативні емоції які ви відчуваєте, затиски у тілі під час тривожності.

Випустили, молодці, а тепер відпустіть кульку разом із своїми негативними переживаннями. Ви спокійні, вільні.

Хто хоче поділитися своїми враженнями, відчуттями після цієї вправи?

10.                       Вправа-антистрес «Сокира»

11.                       Вправа «Колір»

У ситуації підвищеного рівня тривожності важливо перебувати у стані «тут і зараз».

Для цього, я пропоную вам знайти у кімнаті 6 предметів різних кольорів. Назвіть ці предмети та опишіть.

Подумайте, що відбувається в цей момент, саме тоді, коли ви знаходите ці предмети? Ви використовуєте такий орган чуття як зір і повертаєте тіло в момент «тут і зараз», показуєте йому, що все гаразд, ви тут, у кімнаті, у безпеці.

Якщо ви на вулиці, можна адаптувати чи поглибити завдання. Наприклад, знайти п’ять (три, сім) ознак пори року, птахів, людей із відповідним кольором одягу тощо

Фокусування на позитивних змінах в організмі під час виконання вправи дасть змогу закріпити позитивний фізіологічний стан, психологічну рівновагу. Це означає, що вправа з кожним разом приноситиме більше задоволення, користі та розслаблення.

12.                       Самодіагностика. Вправа «Мудрий старець».

Заплющіть очі. Уявіть могутній дуб, під яким сидить мудрий старець. Поставте йому питання, яке вас зараз турбує, обурює, нервує.

А тепер, увійдіть самі в образ старця і дайте відповідь із позиції мудрості, життєвого досвіду.

Хто хоче поділитися

13.                       Проектний психологічний тест для педагогічних працівників для визначення свого ставлення до життя

Інструкція. Уявіть, що ви подумки здійснюєте прогулянку лісом, де з вами може статися все що завгодно. Уважно слухайте, і все, що уявили, запишіть.

1.                 Отже, ви йдете лісом. Який це ліс: світлий чи темний, рідкий чи просторий, чистий чи густий? Ідете ви стежкою чи самі прокладаєте шлях? Запишіть.

2.                 Ви зустрічаєте перешкоду у вигляді заростей чагарнику. Що робитимете? Запишіть.

3.                 У лісі ви натрапили на хатинку. Розгляньте й опишіть, який вигляд вона має.

Увійдіть до хатинки. Що ви там побачили? Що ви робитимете в хатинці? Запишіть.

4.                 У лісі вам зустрівся вовк. Опишіть свої дії під час зустрічі зі страшним вовком.

5.                 А тепер ви вийшли до озера. Що ви робитимете біля водойми? Запишіть.

Обробка отриманих даних.

1.                 Ліс, як відомо, - це суспільство, соціальне середовище, у якому живе людина.

Характеристика лісу — це сприйняття і ставлення людини до цього середовища. Якщо страху немає перед майбутнім і перед суспільством, то ліс світлий і просторий. Впевненість і відсутність тривожності виявиться у наявності стежки чи дороги. Якщо людина не впевнена в собі, то ліс для неї темний, а стежки вона не бачить. Може бути й таке, що ліс темний, а людина сама прокладає шлях. Це свідчить про невпевненість і острах, але наполегливість і спробу подолати свої страхи.

2.                 Подолання заростей чагарників говорить про вміння переборювати труднощі в реальному житті. Якщо людина йде напролом, то вона сама долає труднощі. Якщо обходить їх — не вміє переборювати або полюбляє створювати їх собі сама.

3.                 Опис хатинки характеризує сприйняття людиною своєї сім'ї. Міцна хата — це гарна сім'я, у якій людині затишно, там вона захищена. Іноді описують багатоповерховий дім. Це свідчить про те, що людині замало уваги, яку приділяють їй у сім'ї. Яка хатинка всередині і як поводиться людина, говорить про стосунки в сім'ї. Якщо затишно і світло — то в сім'ї все добре. Темні кімнати, бруд свідчать про неблагополуччя, самотність і незахищеність людини.

4.                 Зустріч із вовком і поведінка в цій ситуації говорить про вміння людини переборювати свої страхи. Якщо тікає, то шукає захисту в інших. Якщо намагається вмовити вовка, то заганяє страх всередину себе, тому зростає тривожність. Використання зброї та спроба перемогти вовка демонструє агресію і злість людини.

5.                 За поведінкою біля озера можна сказати про ставлення людини до життя. Якщо в озеро спробували ввійти, замочили ноги або скупалися -активне ставлення до життя; якщо до води підійшли, але не торкнулися її або не підійшли взагалі, це свідчить про певні риси депресії.

14. Притча “Два вовки”

Колись давно, старий дід повідав своєму онуку життєву істину.

                    Розумієш, в кожній людині йде боротьба. Ця боротьба дуже схожа на бій двох вовків. Один вовк представляє зло: заздрість, ревнощі, жаль, егоїзм, тривогу, жадібність, брехню…

Інший вовк представляє добро: мир, дружбу, любов, надію, турботу, доброту, вірність, правду, спокій…

Онук, зворушений до глибини душі словами діда, надовго задумався. А потім спитав:

                    Діду! А який вовк в кінці перемагає? Злий чи добрий?

Старий ледь помітно посміхнувся і відповів:

                    Запам’ятай: завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.

15.Вправа-очікування «Вітрила».

Пропоную учасникам на вітрилах написати чи здійснилися їх очікування від тренінгу, від групи та від себе особисто. Якщо так, то прикріпити до корабля вітрила, якщо справдилися на половину – то розмістити біля корабля, а якщо не справдилися взагалі – то прикріпити до хвиль.

Рефлексія.

Чи сподобалася вам зустріч сьогодні?

Що саме сподобалося?

Які відчуття та емоції ви відчуваєте зараз?

Хто хоче поділитися?

pdf
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
8 жовтня
Переглядів
292
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку