Тренінгове заняття на тему
«Світ емоцій та почуттів»
Цільова аудиторія: ШМО ПП (учителі початкових класів)
Мета заняття: підвищити рівень обізнаності педагогів з теми емоцій та почуттів
Завдання заняття:
1. Проаналізувати зміст понять «емоції», «почуття».
2. Розкрити основні види емоцій, почуттів людини.
2. Проаналізувати труднощі, які виникають під час не визнання і не розуміння власних емоцій , почуттів та емоцій та почуттів інших людей.
3. Розвивати здатність розуміти, усвідомлювати свої і чужі емоції, правильно їх оцінювати і повноцінно переживати
4. Визначити основні правила людської взаємодії для ефективної комунікації.
5.
Очікувані результати: усі учасники/учасниці
знатимуть зміст поняття «емоції», «почуття», основні види емоцій та почуттів;
вмітимуть визначати труднощі, які виникають при нерозумінні, не визнанні власних емоцій та почуттів та іншої людини під час налагодження взаємодії у спілкуванні;
розумітимуть рівень власної готовності щодо подолання комунікативних бар’єрів для налагодження спілкування, які викликанні не розумінням і не визнанням емоцій та почуттів;
усвідомлюватимуть значення дотримання правил визнання, розуміння, прийняття емоцій та почуттів.
Обладнання: мультимедійний презентація, маркери, стікери, папір А1.
Форма проведення: дистанційна
Орієнтовний час проведення: 90 хв.
Хід заняття.
1. Знайомство/організаційна частина.
Презентація тренера
Вправа на знайомство «Самопрезентація» (5 хв).
Мета: познайомитися між собою, дізнатися про деякі факти про учасників, визначити очікування від заняття.
Хід проведення:
Шановні колеги, пропоную по-черзі познайомитися один з одним. У своїй розповіді зазначити наступне: ім’я та прізвище; основне захоплення (хобі); дві, три найхарактерніші риси вашого характеру; цікавий епізод або подія з вашого життя; з якою емоцією ви себе асоціюєте.
Рефлексія
Вправа «Зірка емоцій та почуттів» (5 хв).
Мета: познайомитися з учасниками тренінгу та створити в групі доброзичливу атмосферу.
Інструкція. Тренер пропонує створити свій портрет у вигляді зірки. В середині зірки учасники повинні написати ім’я, яке подобається, коли їх ним називають. На променях зірки коротко написати: які емоції та почуття ви відчували за ці 2 тижні. Якщо є емоції та почуття зі знаком «-», то для них потрібно буде підібрати протилежні за значенням. Далі тренер пропонує кожному по-черзі презентувати свій зірковий портрет. Слідуючий учасник, який має однакове ім’я з попередником можуть утворити сузір’я.
Рефлексія
Вправа «Стоп-кадр» (2 хв.).
Інструкція: Чи вдалося Вам познайомитися з учасниками групи? Чи дізналися ви щось нове про своїх колег? Чи були якісь труднощі під час виконання вправи? Яким є зараз ваш настрій? Чи готові Ви до роботи?
Визначення настрою
Рефлексія
Прийняття правил роботи групи (5 хв).
Мета: мотивація щодо дотримання учасниками правил групової взаємодії.
Хід проведення: Тренер говорить про те, що для того щоб зустріч була продуктивною потрібно дотримуватися правил. Учасники називають правила а тренер їх записує. Голосування за прийняті правила.
Рефлексія щодо виконання вправи.
РЕГЛАМЕНТ РОЗКЛАД РОБОТИ
2. Мотивація, очікування.
Вправа «Дерево очікуваннь» (3 хв.).
Мета: визначити очікування учасників щодо роботи в групі.
Хід проведення: Тренер пропонує написати на у себе в нотатниках очікування щодо нових знань, практичних навичок для налагодження ненасильницького спілкування.
Рефлексія щодо виконання вправи.
3. ОСНОВНА ЧАСТИНА.
3.1 ІНФОРМАЦІЙНО-СМИСЛОВИЙ КОМПОНЕНТ
Вправа «Асоціація» (10 хв.).
Мета: визначити рівень обізнаності учасників/учасниць щодо змісту поняття «емоції» та «почуття».
Хід проведення:
Тренер пропонує записати відповіді за запитання за таким алгоритмом:
1. Кожен учасник пише 3 слова із асоціацією на поняття «емоції», «почуття».
2. Учасники які утворили сузір’я імен доповнюють колег і говорять ще 3 слова додатково. (тренер або учасники можуть записати ці слова в чаті або на дошці Jamboard)
3. Учасники називають відомі їм емоції та почуття.
5. Учасники по-черзі називають визначені поняття, а тренер фіксує їх відповіді на дошці.
Рефлексія щодо виконання вправи. Тренер підводить до висновку, що емоції – це наша реакція на події, які відбуваються навколо нас. Емоції – це короткотривале миттєве переживання, а почуття більш тривале усталене переживання. Тобто почуття – це складніший процес, який пов’язаний з мисленням, переконаннями, отриманим досвідом, ставленням людини до ситуації.
Вправа «Метод мозкового штурму» (5 хв.).
Мета: визначити основні ознаки види емоцій та почуттів.
Хід проведення:
Тренер пропонує дати відповіді за запитання «Які види емоцій вам відомі». Кожен учасник говорить або пише в чаті(на дошці) по одній назві. Потім учасники роблять спільно з тренером аналіз.
Рефлексія щодо виконання вправи.
Міні-лекція на тему «Визначення, основні ознаки та види емоцій та почуттів» (5 хв.).
Емоції допомагають нам розуміти, що з нами відбувається. Не буває поганих і хороших емоцій, є приємні, неприємні, нейтральні. Неприємні емоції – знак того, що щось не так, або навіть попередження про небезпеку. Зазвичай такі емоції спонукають нас діяти відповідним чином і захищати себе.
Емоції чимось нагадують морські хвилі на узбережжі – вони можуть бути менші, більші, можуть бути величезними, але всі ці хвилі поступово зникають біля берега. Тож, яка би не була емоція, важливо пам’ятати, що вона розсіється, як і хвиля. Ми можемо дати собі час спостерігати за хвилею, дати час їй пройти, але не чіплятися за неї й не намагатися позбутися.
Всі емоції потрібні і важливі, потрібно вчитися правильно їх проживати та реагувати на них.
В емоційній сфері людини особливе місце посідають вищі почуття. Вони є відображенням переживань ставлення до явищ соціальної дійсності. За змістом вищі почуття поділяються на моральні, естетичні, праксичні та інтелектуальні.
Моральні почуття – це почуття, в яких виявляється стійке ставлення людини до суспільних подій, до інших людей, до самої себе.
Естетичні почуття – це відчуття краси в явищах природи, у праці, у гармонії барв, звуків, рухів і форм.
Праксичні почуття – виникають у діяльності; людина відгукується на різні види діяльності: трудову, навчальну, спортивну. Це виявляється в захопленні діяльністю, творчому підході, радості від успіхів або у незадоволенні, байдужому ставленні до діяльності.
Інтелектуальні почуття – виявляються в допитливості, чутті нового, здивуванні, упевненості або сумніві; в пізнавальних інтересах, любові до знань, навчальних і наукових уподобаннях.
Погляньте на колесо емоцій. Спробуйте усвідомити, що ви відчуваєте насправді під час…
3.2. ДІАГНОСТИЧНИЙ КОМПОНЕНТ
Вправа «Корабель» (10 хв.).
Мета: визначити основні труднощі, які виникають при не розумінні і не усвідомленні здатності розуміти, усвідомлювати свої і чужі емоції, правильно їх оцінювати і повноцінно проживати під час спілкування.
Хід проведення:
Попередньо тренер/тренерка демонструє малюнок на якому зображений корабель. Шановні учасники/учасниці, безпосередньо, ви вже маєте певний досвід спілкування з оточуючими вас людьми, вміння враховувати емоційний стан свій та співрозмовників. Водночас природним є те, що навіть у досвідчених фахівців можуть виникати різні труднощі. Отже, пропоную привести вашу увагу до кораблів. Як відомо, корабель у моря – це символ прагнення до успіху. У кожному морі є айсберги, крижані брили, каміння, що заважають успішному плаванню в морі. Так само і у нас у процесі спілкування з партнерами зустрічаються різні камені спотикання, труднощі. Прошу вас написати на стікерах («каменях») труднощі, які найбільше виникають у вас під час спілкування через емоції та почуття і озвучити їх (на дошці розмістити під кораблем).
Рефлексія щодо виконання вправи. Тренер фасилітує процес і підводить підсумки, робить узагальнення.
Дискусія-метод «Займи позицію або 4 -кути» (5 хв.).
Мета: продемонструвати неоднозначний підхід до теми, показати різні думки до означеної теми. Виказуючи свою позицію, учасники на практиці розвивають вміння захищати власну думку, вчаться вислуховувати інших.
Хід проведення:
Тренер пропонує учасникам/учасницям дискусійне питання і просить їх визначити власну позицію щодо нього. Питання «Чи вважаєте, ви, що основною перешкодою для налагодження спілкування є невміння розуміти, усвідомлювати свої і чужі емоції, правильно їх оцінювати і повноцінно переживати». На дошці тренер розміщує написи: «Так», «Ні», Не знаю», «Мабуть». Визначення позиції учасниками має бути відображено озвученням свого імені під написами, своєрідне «голосування іменами». Тренер пропонує учасникам кожної групи аргументовано захистити свою позицію. Після викладу різних точок зору тренер запитує в учасників, чи не змінив хто-небудь з них свою позицію і чи не хоче змінити свій вибір. В тому випадку, коли учасники озвучують про зміну іншої позиції, тренеру необхідно запитати причини даного рішення (вказати, які аргументи стали найбільш вагомими).
Рефлексія щодо виконання вправи. Тренер фасилітує процес і підводить підсумки, робить узагальнення. Тренер підводить до висновку, що комунікація ґрунтується на усвідомленні, розумінні і прийнятті власних емоцій та розуміння емоцій та почуттів іншої людини.
3.3. КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНИЙ КОМПОНЕНТ
Метод «Килимок ідей» (20 хв.)
Мета: спонукати кожного учасника зробити об’єктивне оцінювання щодо вміння усвідомлення, розуміння і прийняття власних емоцій та розуміння емоцій та почуттів іншої людини, налагоджувати конструктивної взаємодії; мотивувати кожного учасника до реалізації конкретних дій; мобілізації для прийняття особистого рішення, вироблення особистої позиції щодо участі у розв’язанні проблеми.
Хід проведення:
Тренер/тренерка об’єднує учасників у 4 групи (по 4‐6 осіб залежно від кількості учасників всього). Для об’єднання учасників у групи тренер використовую вправу «Пори року» (Інструкція: Тренер говорить: «У кожного з вас є улюблена пора року, пропоную перейти на сторінку дошки з тією назвою, з порою року якої ви себе асоціюєте, вона вам подобається. Якщо групи об’єднані не рівномірно, тренер пропонує об’єднатися рівномірно. Твердження для дискусії «Готовність людей розуміти і приймати емоційні і почуттєві прояви іншої людини під час спілкування».
Етапи роботи:
1. Виявлення проблеми (Чому так є?) (Чому людині важко розуміти і приймати емоції та почуття іншої людини?).
2. Пошук рішень (Що можна зробити, щоб це змінити?) (Що можна зробити щоб розв’язати цю ситуацію?) .
3. Індивідуалізація ідей (Що я особисто зроблю, щоб змінити цю ситуацію? Якими будуть мої конкретні кроки?) (Що я особисто готовий зробити для розуміння інших людей?) .
4. Вибір ідей (Що я точно зроблю? Що я спробую зробити?) (Що я вже сьогодні готовий для цього зробити?).
Інструкція для роботи учасників:
- групи здійснюють аналіз причин шляхом відповіді на запитання «Чому так є?»;
- визначені та сформульовані причини записуються на дошці стікерами одного кольору (1 причина – 1 смужка);
- смужка-стікер прикріплюється одна під одною на аркуші (фреймі) з написом «ПРИЧИНИ»;
- представник від групи презентує результати аналізу причин;
- спираючись на визначені причини групи здійснюють пошук розв’язків шляхом відповіді на запитання «Що треба зробити, щоб усунути причину»;
- визначені та сформульовані розв’язки записуються на смужках-стікерах іншого кольору (1 розв’язок – 1 смужка);
- для однієї причини група може запропонувати й кілька розв’язків;
- смужка наклеюються одна під одною на великому аркуші паперу з написом «РОЗВ’ЯЗКИ» напроти відповідної причини;
- представник від групи презентує результати аналізу причин.
Рефлексія щодо виконання вправи. Тренер фасилітує процес і підводить підсумки, робить узагальнення. Тренер підводить до висновку, що якщо учасники проявляють готовність до розвитку емпатії, розуміння, прийняття і проживання власних емоцій та почуттів і їх визнання, то готові зрозуміти і інших людей під час спілкування.
Метод «Калейдоскоп» (10 хв.)
Мета: розробити правила для налагодження взаємодії під час спілкування, враховуючи емоційний та чуттєвий компоненти.
Хід проведення: Тренер/тренерка розміщує на дошці напис «Калейдоскоп правил емоційного розуміння». Тренер пропонує кожному учаснику визначити одне із правил взаємодії та написати на дошці.
Рефлексія щодо виконання вправи. Тренер підводить до висновку, що дотримання визначених прави буде сприяти розвитку вмінь щодо налагодження спілкування.
4. Заключна частина
Рефлексія.
1 ЧАСТИНА ЗНАННЄВА СКЛАДОВА
2 ЧАСТИНА ЕМОЦІЙНА СКЛАДОВА
Вправа «Долонька» (5 хв.).
Мета: Ця техніка спрямована на саморефлексію та аналіз свого дня чи певного періоду життя через символічні елементи. Вона допомагає зосередитися на позитивних і негативних моментах, виділити важливі події та емоції, а також сприяє розвитку усвідомленості та вдячності. Основна мета – це краще розуміння себе, своїх емоцій і поточних життєвих обставин.
Матеріали:
Аркуш паперу Олівець або ручка (також можна використовувати кольорові олівці або маркери) За бажанням, можна додати стікери або наклейки для візуального оформлення.
Зміст:
Техніка полягає в тому, щоб створити символічне зображення руки, де кожен палець символізує певний аспект або питання для саморефлексії. На кожному пальці записується відповідь на конкретне питання, що дозволяє структурувати свої думки і емоції.
Інструкція:
Візьміть аркуш паперу та обведіть свою руку так, щоб вийшов її контур із п’ятьма пальцями.
На кожному пальці запишіть відповідь на одне з питань (можна адаптувати ці питання під свій день чи ситуацію):
Після того, як заповните всі пальці, уважно подивіться на свою "руку" і подумайте:
За бажанням можна додати кольори до кожного пальця відповідно до емоцій або значущості події (наприклад, позитивні моменти можна виділити яскравими кольорами, а негативні – темнішими).
Аналіз:
Після виконання вправи варто провести самостійний аналіз отриманого результату: