Тренінгове заняття "Психологічна рівновага і самооцінка"

Про матеріал
Сформувати поняття про самооцінку та її видах;познайомити з ознаками психологічної рівноваги; розвивати вміння сприймати думку оточуючих на свою адресу; виховувати толерантність, доброзичливість у спілкуванні з однолітками; згуртовувати класний колектив.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття «Психологічна рівновага і самооцінка»

 

Мета: сформувати поняття про самооцінку та її видах;познайомити з ознаками психологічної рівноваги; розвивати вміння сприймати думку оточуючих на свою адресу; виховувати толерантність, доброзичливість у спілкуванні з однолітками; згуртовувати класний колектив.

Матеріали:ватман із зображенням «Квітуче поле. Віночок», стикери у вигляді квітки, ручки; аркуші А4, ватман, «чарівний» стілець

Час: 1 година 20 хвилин

Поняття для засвоєння: самооцінка, види самооцінки

 

№з/п

Види роботи

Орієнтовна тривалість, хв.

Ресурсне забезпечення

1.1.

Вступне слово

Притча про самооцінку

5 хв.

 

1.2.

Вправа - знайомство «Мене звати... Я люблю себе за те, що...»

3 хв.

 

1.3.

Вправа «Правила роботи у групі»

2 хв.

правила

1.4.

Вправа - очікування ««Квітуче поле» («Віночок»)»

5 хв.

ватман із зображенням «Квітуче поле. Віночок», стикери у вигляді квітки, ручки

1.5.

Мозковий штурм «Самооцінка - це» 

7 хв.

ватман, маркери

1.6.

Міні - лекція «Психологічна рівновага і самооцінка»

15 хв.

 

1.7.

Робота в групах «За що я ціную себе та інших людей»

15 хв.

аркуші А4, ручки

1.8.

Гра «Чарівний стілець» 

3 хв.

«чарівний» стілець

1.9.

Вправа «Карта мого Я»

10 хв.

аркуші А4, ручки

1.10.

Вправа «Мої сильні і слабкі сторони»

10 хв.

аркуші А4, ручки

1.11.

Рефлексія (7хв.)

Вправа - очікування «Квітуче поле» («Віночок»)»

Підсумок

 

5 хв.

ватман із зображенням «Квітуче поле. Віночок», стикери у вигляді квітки

 

Хід заняття

  1.               Вступне слово (5 хв.)

Притча про самооцінку

Одного разу до Майстра прийшов юнак і сказав:

 Я прийшов до тебе, бо відчуваю себе таким жалюгідним і нікчемним, що мені не хочеться жити.

Майстер відповів:

 Давай-но допоможемо один одному.

Він попросив юнака продати каблучку з гарним каменем та виручити за неї не менше золотої монети.

Юнак узяв каблучку і вирушив на ринок продавати її. Та ніхто так і не погодився купити каблучку за золоту монету. Хлопець повернувся назад, пригнічений невдачею.

 Майстер, я не зміг виконати твого доручення, - із сумом сказав він.  Ніхто не купив твою каблучку за таку ціну.

 Ти щойно сказав дуже важливі слова, синку! - вигукнув Майстер.  Перш ніж намагатися продати каблучку, слід дізнатись її справжню ціну! Ну а хто може оцінити її краще, ніж ювелір? Запитай у ювеліра, скільки він запропонує нам.

Юнак вирушив до ювеліра. Той довго розглядав каблучку через лупу, потім зважив на маленьких вагах і, нарешті, звернувся до юнака:

 Передай Майстру, що зараз я не можу дати йому більше п’ятдесяти восьми золотих монет. Але пізніше я куплю каблучку за сімдесят.

Юнак зрадів, подякував ювеліру і щодуху помчав назад.

 Сідай сюди, - сказав Майстер, - і знай, синку, що ти і є та сама каблучка, дорогоцінна і неповторна! Об’єктивно оцінити тебе може тільки справжній експерт. А хто знає тебе краще, ніж ти сам? То ж чи варто зважати на думку першого стрічного?

Наше життя і наші вчинки залежать від того, як ми ставимося до себе, - тобто від нашої самооцінки. Вона визначає життєві позиції людини, рівень її прагнень та очікувань, впливає на формування стилю поведінки.

  1. Вправа - знайомство «Мене звати... Я люблю себе за те, що...» ( 3 хв.)

Мета: познайомити учасників групи, підготувати учасників до роботи,створити комфортну атмосферу.

Учасники стоять по колу. Кожний по черзі говорить дві фрази: «Мене звати...» та «Я люблю себе за те, що...». Не відволікайтеся на суперечки та обговорення ваших бажань. Просто висказуйте їх по черзі, чітко і швидко.»

  1.               Вправа «Правила роботи у групі» (2хв.)

Мета:закріпити правила, налаштувати групу на продуктивну й комфортну взаємодію.

Хід вправи

 Давайте пригадаємо наші правила, прийняті на першому занятті.

 Навіщо ми їх прийняли? Що означають ці правила? Чи треба доповнити їх?

4. Вправа - очікування ««Квітуче поле» («Віночок»)» ( 5 хв.)

Мета:визначити та сформулювати очікування учасників.

Хід вправи

На плакаті зображено луг, траву, комашок. Учасники пишуть очікування на квітах - стикерах та прикріплюють їх на поле у довільному порядку.

  1.               Мозковий штурм «Самооцінка - це»(7 хв.)

Мета:сформувати поняття про самооцінку

Хід вправи

Назвіть, будь ласка, асоціації, які виникають у вас із словом «самооцінка».

Отже, самооцінка - це ставлення людини до самої себе. Самооцінка - це наші уявлення про себе, свої здібності та можливості у різних ситуаціях.

  1.               Міні - лекція «Психологічна рівновага і самооцінка»(15 хв.)

Мета: ознайомлення  з поняттям та ознаками психологічної рівноваги, пояснити значення позитивної самооцінки для підлітків

 Ви вже знаєте, що всі наші почуття є дуже важливими та відчувати почуття радості, щастя, задоволення значно приємніше ніж почуття суму чи пригніченості. Душевного комфорту можна досягти, лише перебуваючи в гармонії емоційної, інтелектуальної та духовної сфер. Такий стан називають психологічною рівновагою, або психологічним благополуччям. Найголовнішою передумовою психологічної рівноваги є здорова самооцінка.

Самооцінка - це ставлення людини до себе, а здорова самооцінка - це позитивне ставлення до себе й адекватна оцінка своїх переваг і недоліків. Самооцінка є суб’єктивним поглядом на власну особистість. Занижена самооцінка це послаблення почуттів гідності, а завищена - почуття переваги та зверхності. Особи з високою самооцінкою, перебувають в кращому психічному стані, легше вирішують свої проблеми та легше досягають цілей. На відміну від цього, низька самооцінка створює проблеми адаптації до навколишнього середовища. Кожен з нас усвідомлює своє власне Я, проте не легко визначити це «Я». Існують люди, які знижують самооцінку. Разом з тим є ті, хто може самооцінку підвищувати.

 Розглянемо види самооцінки за  декількома параметрами.

Самооцінка буває:

  1.               Актуальна (за досягнутими результатами)
  2.               Конкретна (за досягненнями в певному виді діяльності)
  3.               Потенціальна (за здібностями  і вродженими задатками).

 За перебігом  у часі можна відзначити, що самооцінка може бути:

  1. Стабільною
  2. Мінливою

 За рівнем визначення самооцінка поділяється на:

  1.               Адекватну (відповідає реальності)
  2.               Неадекватну (не відповідає реальності)

Неадекватна самооцінка у свою чергу визначається як :

  1.               Завищена (переоцінка своїх позитивних якостей)
  2.               Занижена (применшення своїх переваг або/і перебільшення недоліків)

7. Робота в групах «За що я ціную себе та інших людей»(15 хв.)

Мета: сформувати у дітей почуття власної значимості та значимості оточуючих людей, виховання самоповаги та доброзичливості.

Хід вправи

Кожна група розділяє аркуш паперу на 2 колонки. У першій колонці записати твердження «За що я ціную себе», а в другій колонці записати «За що я ціную рідних та близьких людей». Потім спікери презентують свої напрацювання в групах.

Запитання для обговорення:

  1.               Які переважали емоції та почуття під час вправи?
  2.               Чи легко було оцінювати себе? Інших?
  3.               В чому виникала розбіжності?
  4.                Чому самооцінка підвищується, коли люди роблять добрі справи для інших?

Висновок. Коли робиш щось для інших, а не для себе, отримуєш несподіваний бонус - чудовий настрій і задоволення собою.

8. Гра «Чарівний стілець»(3 хв.)

Мета: формувати позитивну самооцінку учасників і вміння визначати сильні сторони друзів

Хід вправи

У середині кола стоїть «чарівний стілець». Учасники по черзі сідають на нього. Всі інші, які сидять у колі повинні продовжити речення «Я думаю, що ти… (називають 1-2 характеристики учасника), і це допоможе тобі дійти до твоєї мрії», звертаючись до того, хто сидить на «чарівному стільчику».

Кожний учасник, який сидить на «чарівному» стільчику, чує щось про себе позивне, він каже: «Я дякую тобі!»

Запитання для обговорення

  1.               Які ваші враження від гри?
  2.               Чи легко комусь говорити приємні речі?
  3.               А слухати?

Ви вже багато  маєте у собі здібностей для досягнення мрії

9. Вправа «Карта мого Я» (10хв.)

Мета: розвиток власної ідентифікації та сприйняття самого себе.

Хід вправи

Учасникам пропонується обвести долоньку і заповнити її характерними рисами, інтересами, почуттями: яким ти буваєш, коли злий, щасливий, сміливий, роздратований, веселий, здивований, сумний, що любиш, яким хочеш стати тощо. А потім передайте свій малюнок по колу, інші доповнять його думкою про вас.

Запитання для обговорення

  1. Які емоції викликала у вас вправа?
  2. Чи важко було заповнювати  долоньку?
  3. Хто не зміг заповни долоньку? Чому?

10. Вправа «Мої сильні і слабкі сторони» (10 хв.)

Мета:визначення своїх сильних і слабких сторін, розвиток адекватної самооцінки.

Хід вправи

Складіть список своїх сильних і слабких сторін.

11. Рефлексія (5 хв.)

Вправа - очікування «Квітуче поле» («Віночок»)». Підсумок

Мета: усвідомлення учасниками того, якою мірою реалізовані їхні очікування.

Хід вправи:

- Чи здійснилися ваші очікування?

- Які знання ви здобули?

- Як ці знання ви використаєте у своєму подальшому житті?

- Що ви взяли особисто для себе?

- Оцініть вашу особисту активність під час заняття?

 

 

docx
Додав(-ла)
Бала Вікторія
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
22 січня
Переглядів
156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку