Тренінгове заняття "Що таке права? Чому вони важливі?"

Про матеріал

Тренінгове заняття ""Що таке права? Чому вони важливі?" допоможе у роботі як класного керівника, так і для вчителя правознавства для пояснення прав людини, наскільки вони важливі для життя людини

Перегляд файлу

ТЕРОНПІЛЬСЬКИЙ ТЕХНІЧНИЙ ЛІЦЕЙ

 ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

Розробка виховного заходу

"Що таке права? Чому вони важливі?"

 

 

 

 

 

                                Підготувала:

                                             заступник директора

                                                           з навчально-виховної роботи

                                                                      Тернопільського технічного ліцею

                                                                   Ничипорук Людмила Євгеніївна

 

 

 

 

 

ТЕРНОПІЛЬ - 2018

 

Тренінгове заняття ""Що таке права? Чому вони важливі?"

 

Мета:

Пояснити, що таке права людини, наскільки вони важливі для життя людини;

Розширити знання учнів про їхні особисті права та обов’язки, навчити свідомо застосовувати набуті знання;

Активізувати  дітей  до відкритого й вільного виразу своїх думок на основі реалізації ідей педагогіки співробітництва та  розвивати навички аргументування своєї думки;

Виховувати правосвідомість в учнів та палке прагнення жити в мирі й злагоді, дотримуючись доброзичливого ставлення до людей;

Обговорити головні навики орієнтації в життєвих ситуаціях, керуватися отриманими знаннями у своїй повсякденній практиці.

 

Обладнання:

  • мультімедіа;
  • плакати:"Десять принципів Декларації прав дитини","Декларація прав дитини (Януш Корчак)","Десять принципів із книги «Хор дітей»,"Право – обов’язок";
  • вислови видатних людей;
  • виставка літератури:  "Декларація прав людини очима дітей", "Загальна декларація прав людини", "Декларація прав дитини", "Конвенція про права дитини".

 

 

Хід заняття

1. Мотивація

- Демократичне суспільство, демократична держава нерозривно пов’язані з поняттями права і свободи. Почуття свободи, рівності, власної гідності проявлялись у людства поступово, формуючись від античного уявлення про нерівність людей і до філософії природних прав людини епохи Просвітництва, «Білля про права» в США та Декларації прав людини і громадянина у Франції. Існує такий вислів: «Хто не знає свого минулого, той не побудує майбутнього». Тому на сьогоднішньому  занятті ми спробуємо дати відповіді на запитання: "Що таке права? Чому вони важливі?"

- повідомлення теми та мети заняття.

 

2.Актуалізація.

2.1.Вправа "Криголам" - побажання. Завдання: подумати, яким би ви хотіли побачити своє майбутнє в демократичній державі; те, що вважаєте найважливішим, побажайте своєму сусіду зліва, закінчивши фразу: "Я бажаю тобі...."

(Учитель підводить підсумки вправи).

2.2.Слово вчителя:

        Права людини як броня - вони захищають нас; вони як правила - говорять нам, як себе поводити; і вони як арбітри -  ми можемо до них звертатися. Вони абстрактні - як емоції, і як емоції вони належать всім й існують, що б навколо не відбувалося. Вони подібні до природи, тому що їх можна зневажити; та до духу, тому що їх неможливо зруйнувати. Подібно до часу, вони  однаково  ставляться  до  всіх нас: багатих і бідних, старих і молодих, білих і чорних, високих і низьких. Вони пропонують нам повагу, і вимагають від нас ставитися з повагою до інших. Вони подібні до доброти, правди і справедливості: ми можемо розходитися в думках стосовно їхнього визначення, але ми впізнаємо їх, коли бачимо, що їх порушують.

             Джон Стюарт Мілл сказав : " Якщо ми називаємо щось правом людини, ми маємо на увазі, що вона обґрунтовано претендує на свій захист з боку суспільства у своїй можливості володіти цим правом, силою закону, або через освіту і формування суспільної  думки".

Яке визначення прав людини дали б ви? Як ви поясните, що це  таке?

2.3. Вправа "Мікрофон": закінчити речення: "Я думаю, що права людини це...". (Підсумки вправи).

2.4. Вправа "Мозкова атака": назвіть причини, які на ваш погляд, переконають іншу людину у необхідності для неї знати права людини.

- причини фіксуємо на аркуші паперу, учням пропонуємо обрати найсуттєвіші причини, виділяючи маркером іншого кольору. Пропонуємо дітям прокоментувати свій вибір.

 

 

 3. Усвідомлення змісту.

3.1.Слово вчителя.

          Право — це вимога, про яку ми справедливо заявляємо. Я маю право на товари в магазинному кошику, якщо я за них заплатив. Громадяни мають право обирати президента, якщо це гарантовано конституцією їхньої країни, а дитина має право відвідати зоопарк, якщо її батьки це їй пообіцяли. На все це люди вправі розраховувати при умові, що інша сторона дала відповідні обіцянки або гарантії.

         Однак права людини — це вимоги вищого рівня, які мають одну відмінність. Вони не залежать від обіцянок або гарантій іншої сторони. Право людини на життя не залежить від обіцянки іншої людини не вбивати цю людину: життя його може від цього залежати, але не право на життя. Його право на життя залежить тільки від одного: а саме, від того, що він людина.

          В основі концепції прав людини лежать дві основні цінності. Перша — це людське достоїнство, а друга — рівність. Права людини можна розуміти як щось, що визначає базові норми, необхідні для того, щоб жити з почуттям гідності, і їх універсальність випливає з того, що, принаймні, в цьому всі люди рівні. Ми не повинні і не можемо тут когось виокремлювати.

            По суті, щоб прийняти концепцію прав людини, достатньо лише визнання цих двох переконань або цінностей, і навряд чи хто-небудь стане з цим сперечатися. Ось чому ідея прав людини отримує підтримку з боку всіх світових культур, всіх цивілізованих урядів, всіх основних релігій. Майже повсюдно визнано, що влада держави не може бути безмежною або довільної, вона повинна бути обмежена необхідністю забезпечити хоча б мінімальні умови всім, хто перебуває під її юрисдикцією, щоб вони могли жити з почуттям людської гідності.

         Чому   неприпустимо   порушувати   чиєсь   право   на   життя?
Чому  неприпустимо  позбавляти  когось  життя?  Це  однакові запитання?

(Відповіді учнів)

 

Перегляд відео №1 (https://www.youtube.com/watch?v=hv9cjoW22Zw) C:\Users\Людмила\Desktop\десятка на урок\static_qr_code_without_logo.jpg

 

3.2. Робота в групах.

3.2.1.На екрані висвітлюється перелік прав людини, подані  у Загальній декларації прав людини. Учні мають ознайомитись з переліком, взяти картку на столі, де записано якесь право з цієї декларації, та об'єднатись у групи відповідно до виду права на обраній картці. Після цього необхідно ознайомити інших членів групи з тим, яке у вас право та довести їм, що ви належите саме до цієї групи.

- перевірте разом з іншими:

1.Чи правильно ви визнали свою приналежність?

2.Переглянувши текст Загальної декларації прав людини, визначте, чи всі права, що стосуються вашої групи, є в наявності?

- представлення думок;

- підсумки роботи.

Перегляд відео №2 (https://www.youtube.com/watch?v=LaG2NjtW-Nc)

C:\Users\Людмила\Desktop\десятка на урок\static_qr_code_without_logo.jpg

3.2.2.Завдання: Уявіть собі, що ви - мешканець невеликої країни Радість, яку оточують могутні держави. Прокинувшись одного ранку, ви дізнаєтесь, що вашу країну захопила  могутня держава Заздрість. Усюди розповсюджено оголошення такого змісту: З цього дня Радість знаходиться під контролем  держави Заздрість. Всі мають неухильно підкоритися наступним правилам:

1.Вживання радісної мови заборонено.

2.Всі релігійні свята заборонено.

3.Громадські зібрання заборонені.

4.Телебачення та радіосповіщення заборонені.

5.Працездатні мешканці Радості підлягають переселенню в трудові

табори.

6. Всі мешканці у віці від 20 до 30 років повинні вступати в шлюб з

 партнерами з країни Заздрість.

7.Всі автомобілі переходять у власність нового уряду.

 

- обговоріть в групах:

Які з ваших прав, передбачених Загальною декларацією прав людини, будуть порушені? Як зміниться ваше життя? Чого найбільше вам бракуватиме з вашого попереднього життя?

(Відповіді учнів)

- продемонструйте різні легальні форми громадянської ініціативи (протесту):

1 група готує і організовує демонстрацію;

2 група пише лист в ООН;

3 група готує серію плакатів або повідомлення (статтю) в пресу;

4 група готує страйк;

5 група представляє  місцевих урядовців, які перевіряють законність вимог.

Після завершення вправи спільно оцінюють найефективніший шлях та в чому недоліки та переваги кожного методу впливу.

3.3.Слово вчителя.

         Права людини існують для нас. То як же ми можемо ними скористатися? Ясно, що самого їхнього існування не достатньо, щоб покласти  край  порушенням прав людини, які, як всі ми знаємо, відбуваються кожен день, у всіх частинах світу. Чи можуть вони дійсно щось змінити? Як ми можемо їх використовувати?

 

3.3.1. Робота в групах.

- Кожна група отримує для опрацювання матеріал:

1 група обирає будь-яку статтю Конвенції ООН про права дитини, шукає в мережі Інтернет інстанцію, куди можна повідомити про порушення прав дитини в обраній статті;

2 група шукає інформацію в мережі Інтернет щодо захисту прав дітей у різних країнах;

3 група звертається у телефонному режимі до державних органів, з метою роз'яснення будь-якого правового питання, або консультується на гарячій лінії щодо порушень прав дитини.

- Обговорення труднощів та успіхів.

- підсумки вправи.

 

4. Рефлексія.

4.1. Вправа "Карусель".  Готуються аркуші із запитаннями (одне запитання на групу):

1.Що таке права людини,чому вони важливі?

2.У кого мені вимагати дотримання моїх прав?

3. Хто несе відповідальність за захист моїх прав?

 

Кожна група отримує «свій» аркуш із запитанням. Завдання: прочитати запитання, в групі сфориульювати відповідь на нього і записати її.

 На наступному етапі групи за годинковою стрілкою міняються аркушами із запитаннями. Завдання: :прочитати запитання, відповідь попередників, сформулювати і записати своє доповнення до відповіді.

Вправа продовжується, допоки аркуші не повернуться в свої групи. Завдання: ще раз перечитати запитання та всі відповіді, сформулювати і записати короткий висновок (резюме).

На виконання кожного елементу дається 2-3 хвилини. Речники груп презентують результати роботи.

Висновки роботи.

       Як підсумок, прослухаємо думку координатора Всеукраїнської освітньої програми «Розуміємо права людини», голову ГО «Март» (Чернігів), члена правління Української гельсінської спілки з прав людини, Сергія  Бурова.   Перегляд відео №3  (https://www.youtube.com/watch?v=_tLWvW5jjK0)

C:\Users\Людмила\Desktop\десятка на урок\static_qr_code_without_logo.jpg

4.2. Обери правильну позицію в житті. Методика "Гаряче крісло".

       В колі 4 стільця: на трьох стільцях розташовані висловлювання, а на четвертому немає нічого – це «Гаряче крісло», на яке сідає той, хто хоче суперечити чи висловлювати позицію.

Висловлювання:

1. Закони потрібні не для допомоги громадянам, а для страху.

2. «Не питай, що може зробити для тебе держава, а запитай себе, що ти можеш зробити для неї.»   (Джон Кеннеді).

 

3. Кожне право породжує обов'язок: права без обов'язків призводять до беззаконня, а обов'язок без прав — до свавілля.

 

5.Підсумок заняття:

5.1.Слово вчителя.

         Права й свободи людини в сучасному розумінні невід’ємні від її обов’язків та відповідальності перед суспільством, державою, іншими людьми. Це фундамент не тільки демократії, але й справедливості, рівноправ’я, гуманізму. Такого висновку дійшли людство лише наприкінці XX ст., крокуючи до цього багато століть і заплативши за ці знання високу ціну. Однак і зараз, у ХXI ст., ще продовжує тривати боротьба ідей, пошуків найбільш досконалих форм суспільного та державного устрою, демократична боротьба за повноправну вільну людину і громадянина, гідні умови її існування.

         Наша незалежна держава – Україна, що входить до світової співдружності, теж робить перші кроки у цьому демократичному процесі, виборює право стати цивілізованим суспільством, яке поважає людину гідність, чітко прагне дотримуватися невід’ємних прав людини й громадянина.

 

          Завершуючи наше заняття, визначимо головні  ознаки   прав людини

   Права людини не можна купити, заробити чи успадкувати. Людина має їх від народження — це "природні права" кожної людини.

   Права  людини   є  однаковими  для   всіх людей,   незалежно   від  раси,   статі, віровизнання, політичних чи інших переконань, національного чи соціального походження. Всі ми народжені вільними і — рівними у гідності та правах — права людини "універсальні".

   Права людини не можна відібрати - ніхто не сміє позбавити іншу людину цих прав за будь-яких умов. Люди наділені ними навіть тоді, коли закони їхніх країн не визнають прав людини чи коли уряди порушують їх: наприклад, коли в країні існує рабство, раби все одно мають права, хоч ті й порушуються — права людини "невід'ємні".

   Для того щоб жити з гідністю, всі люди наділені правом на свободу, безпеку та гідні людини норми громадського життя — права людини "неподільні".

 

5.2.Вправа "Мікрофон". Завершити фразу "Сьогодні я...."

Перегляд відео №4(https://www.youtube.com/watch?v=NtuAJetm1H4)

C:\Users\Людмила\Desktop\десятка на урок\static_qr_code_without_logo.jpg

6.Домашнє завдання: Створити пам'ятку «Куди звертатися по допомогу, коли порушуються твої права».

Слово вчителя:

 Памятаймо завжди, коли ми говоримо, що права людини притаманні кожному, ми розуміємо під цим також, що кожен із нас має обов'язок поважати права іншої людини. Успіхів вам у житті!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури:

 

1.Бібік Н.М.Зростаймо громадянами: розповідь про Конституцію України : навч. посібник / Н.М.Бібік, М.М.Ілляш. – К. : Веселка, 2000. – 87 с.
2.Вивчаючи свої права. – К., 2003.

3.Громадянська освіта у системі роботи класного керівника / ред. П.В.вербицької  – Львів: ЗУКЦ, 2009 – 210 с.
4. Знай свої права, дитино. Основні засади Конвенції про права дитини (1989 р.) /С.Кириленко, Л.Слабошпицька. – К.: Махаон-Україна, 2000. – 46 с.
5.Іова В.Ю. Правове виховання та правовий захист учнів : навчально-методичний посібник / В.Ю.Іова, Л.В.Красномовець. – Кам’янець-Подільський, 2009. – 200 с.

6.КОМПАС: Посібник з освіти в області прав людини за участі молоді - [Електронний ресурс]. – Режим доступу https://www.coe.int/uk/web/compass/what-are-human-rights-?p_p_id=coepdfexport_WAR_coepdfexportportlet&p_p_lifecycle=2&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_cacheability=cacheLevelPage&_coepdfexport_WAR_coepdfexportportlet_currentURL=http%3A%2F%2Fwww.coe.int%2Fuk%2Fweb%2Fcompass%2Fwhat-are-human-rights-
8.Конвенція ООН про права дитини : зміст скорочено і адаптовано для дітей. – К., 2004. – 16 с.

9.Правові антикорупційні програми для старшокласників: методичний посібник за матеріалами проекту «Разом – проти корупції». - Львів: СПОЛОМ, 2006. – 46 с.
10.Совгиря О.В. Конституційне право України -.К,  2012 .-  89 с.

docx
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
1572
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку