Тренінгове заняття з розвитку емпатії у підлітків.
Мета: сприяти розвитку емпатії.
Обладнання: папір формату А1, А4, ручки, маркери, олівці.
Хід заходу
I. Організаційний блок
Вправа «Таємниці імені»
Тренер/тренерка: Давайте познайомимося.
Розповісти значення свого імені або історію, чому Вас так назвали, або щось пов'язане з ім'ям.
Вправа на прийняття правил роботи в групі
Мета: прийняти правила групи, які необхідні для її ефективної роботи.
II.Теоретичний блок Як ви думаєте, що таке емпатія і чи важливо вам розвивати в собі цю якість, відповідь аргументуйте?
Міні-повідомлення «Емпатія та її роль у людських взаєминах»
Емпа́тія (англ. empathy від (грец. patho) — співпереживання) — розуміння відносин,почуттів, психічних станів іншої особи в формі співпереживання.
Слово «емпатія» походить від римського «patho», що означає глибоке, сильне, чутливе почуття (відчуття), близьке до страждання. Префікс «ем» означає спрямований (скерований) усередину.
Емпатія пов'язана з прийняттям іншої людини такою, якою вона є. Її також називають емоційним резонансом на переживання іншої людини. Емпатія базується на почуттях, а не залежить від інтелектуальних здібностей.
Тобто, емпатія — здатність уявляти себе на місці іншого, відчувати (хоча б приблизно) те, що відчуває інша людина в певній ситуації, дає нам змогу краще розуміти одне одного.
III.Практичний блок
Вправа «Створення речення»
Мета: викликати у дітей емпатію, дати можливість висловити свої емоції
та почуття.
Ваше завдання – створити речення, маючи шаблон.
«Ти відчуваєш ___, тому що ___. Я правий?"
«Я відчуваю __, тому що ___».
Приклади:
Дані приклади є настільки простими, що можуть здатися занадто очевидними. Однак якщо ви ретельно проаналізуєте своє життя, то можете помітити, що часто ігнорували емоції і почуття інших людей, будучи заваленими своїми проблемами.
Практичні приклади: для кожної наступної ситуації придумайте емпатичну відповідь.
Підсумки вправи: Які питання і труднощі у вас виникли при створенні речень, які демонструють емпатію? Чому так важливо перевіряти, чи правильно ви трактували емоцію людини? Вправа «Сонечко» Кожен учень/учениця на аркуші в центрі малює сонечко і в центрі кола пише «Я» і своє ім’я, на кожному промінчику пише свої позитивні риси особистості. Обговорення: - Чи легко було себе хвалити? - Чому людині буває важко знайти в собі щось хороше? Про що це свідчить?
Мозковий штурм «Підвищення самооцінки»
Кожен/кожна для досягнення своїх цілей у житті повинен/повинна мати
адекватну чи трішки завищену самооцінку. Але що робити, якщо самооцінка
є низькою? Людина невпевнена у собі? Зараз методом мозкового штурму за-
пишемо всі ваші пропозиції щодо підняття самооцінки.
Рекомендації психолога учням щодо підняття самооцінки
1. Повірити в себе!
2. Приділяти увагу зовнішньому вигляду, особистій гігієні.
3. Проявляти себе в позаурочний час (гуртки, секції, спорт).
4. Бути комунікабельним/ою, позитивним/ою у спілкуванні.
5. Виділяти час на улюблені справи.
6. Не порівнювати себе з іншими.
7. Оточити себе позитивом.
8. Спілкуватися з позитивними і впевненими в собі людьми.
9. Скласти список своїх досягнень.
10. Вірити в себе за будь-яких обставин!
Релаксація. Вправа «Гора з плечей»
Мета: зняти м’язову напругу, підвищити впевненість у собі, поліпшити настрій.
Учасники максимально високо піднімають плечі, відводять їх якнайдалі назад і опускають.
Вправа «Як би ти почувався/лася, коли б…»
Мета: викликати у дітей емпатію, дати можливість висловити свої емоції
та почуття в ситуації неприхильного ставлення до них.
Група утворює коло. Тренер/тренерка кидає м’яку кулю/м’яч
комусь із присутніх, при цьому ставить певне запитання. Дитина, яка ловить
м’яку кулю/м’яч, відповідає на запитання та передає м’яку кулю/м’яч іншій
дитині.
До уваги тренера/тренерки. Ставлячи запитання, потрібно знати проблеми дітей і створити таку ситуацію, щоб діти, які б могли проявляти жорстокість щодо інших, обов’язково розповіли про свої почуття в подібних ситуаціях.
Орієнтовні запитання «Як би ти почувався/лася, коли б…»:
- Хтось кепкував із твоєї зовнішності?
- Ти виграв/виграла головний приз змагання?
- Похвалили твою шкільну діяльність?
- Хтось образливо назвав тебе?
- Хтось прийшов тобі на допомогу в складній для тебе ситуації?
- Тебе взяли за руку та обійняли, коли ти був/була наляканий/налякана
або почувався/почувалася самотньо?
- Тебе дражнили через твій акцент чи голос?
- З тебе сміялися через окуляри (брекети, слуховий апарат, одяг, зріст,
форму тіла, стать)?
Запитання для обговорення:
- Чи важко було виконувати цю вправу?
- Що нового ви дізналися про себе?
- Чи цікаво було дізнатися щось нове про однокласників?
Вправа «Емпатія і злість»
Ця вправа допоможе вам впоратися зі злістю на іншу людину за допомогою емпатії. Придумайте ситуацію, при якій ви були надзвичайно злі на іншу людину, а потім створіть емпатичні твердження.
Приклад: Роздратований чоловік: «Ти ніколи не робиш того, про що я прошу!»
Емпатичний слухач: «Ти відчуваєш роздратування через те, що я не зробив свою роботу і тобі довелося працювати за мене. Я правий?".
Підсумки вправи:
Що ви відчували, коли придумували роздратовану фразу?
Що ви відчували, коли придумували емпатичну відповідь?
Як ви думаєте, що відчує роздратована людина, коли почує емпатичну відповідь?
Чи згодні ви з тим, що ворожість (хоч і не відразу) зникне при емпатичних відповідях?
Рефлексія. «Мій настрій». Обмін враженнями та обговорення тренінгу.