Тренінгове заняття «Здоров’я – найвища цінність людини»

Про матеріал
Розповісти ліцеїстам про здоров’я, здоровий спосіб життя та фактори, що впливають на здоров’я; сформувати бачення та усвідомлення учасниками власних пріоритетних цінностей, необхідних для повноцінного життя.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття

«Здоров’я – найвища цінність людини»

 Для ліцеїстів 10 класу

 

Лілія Редька

вихователь

 

Мета: розповісти ліцеїстам про здоров’я, здоровий спосіб життя та фактори, що впливають на здоров’я; сформувати бачення та усвідомлення учасниками власних пріоритетних цінностей, необхідних для повноцінного життя.

Наочне оформлення: плакати із правилами групи, ручки (12шт.), фліп-чарт (1 шт.),маркери (2 шт. - зелений, синій), плакат «Колесо життя», аркуші паперу з жетонами,аркуші паперу «слід», м’яч.

Обладнання: мультимедійний проектор, екран.

 

Хід заняття

 

Доброго дня, діти! Ми продовжуємо з вами працювати в групі і сьогодні тема нашого заняття «Здоров’я – найвища цінність людини». В процесі нашої роботи ми з вами поговоримо про здоров’я. Про те, яке значення воно має в житті людини, і наскільки наше здоров’я залежить особисто від нас самих.

  1. Вправа «Правила» ( 5 – 7 хв)

Мета: повторити правила роботи в групі, сприяти створенню робочої та доброзичливої атмосфери під час тренінгу.

На наших попередніх заняттях ми з вами прийняли правила за якими працюємо в групі. Давайте зараз їх повторимо за допомогою ось цього м’ячика. Я кидатиму його вам та називатиму ім’я, а той чиє ім’я прозвучало повинен швидко сказати одне з правил і кинути м’яч мені назад.

  • Ставитися до всіх з добротою;
  • Ніколи не судити інших;
  • Поважати думки і переконання всіх членів групи;
  • Спілкуватися з кожним;
  • Уважно слухати інших;
  •  дозволяти іншим бути самим собою;
  • Ніколи нікого не принижувати;
  • Просити вибачення якщо ми когось образили.
  1. Вправа « Коло асоціацій зі словом «здоров’я» (6 хв)

Мета: активізувати учасників для виконання наступної вправи, створити позитивний настрій.

 

 

 

 

А зараз я пропоную кожному з вас по черзі назвати асоціацію до слова «здоров’я».  Ви можете пропонувати будь-яке слово, яке перше з’являється у вас в думках, коли ви чуєте  слово «здоров’я».

( викликаю одну дитину до дошки, яка записуватиме всі асоціації на фліп-чарті)

 

 

Здоров’я

 

 

Отже, ми з вами з’ясували з чим у кожного з вас асоціюється слово «здоров’я». Всі наші асоціації позитивні (посмішка, сонце, радість, успіх і т.д.)

Давайте подумаємо, що ж може негативно вплинути на наше здоров’я? Так, екологія, неправильне харчування, ……    звички, азартні ігри і т.д.

І як під впливом цього негативу можуть змінитися наші позитивні асоціації ? (сонце перетворюється на хмару, посмішка на сльози, радість на смуток, успіх на негаразди).

Дослід

Якби я запитала у вас про те, якому напою ви віддаєте перевагу: воді, сокові, молоку чи Кока-Колі, то скільки з вас обрали Кока-Колу? (піднімаю вгору пляшку з цим або іншим солодким напоєм)

Чому? (вона приємна на смак, вона солодка, вона допомагає мені не спати, вона вгамовує спрагу)

Здається я не помиляюсь, що більшість з вас купують напої, подібні до Кока-Коли. Я також думаю, що дехто з вас уже встиг прочитати список інгредієнтів, з яких складаються ці напої, на пляшках, а дехто ще ні. Що ж входить до складу Кока-Коли? (цукор або його замінник, кофеїн, сироп із кукурудзи, харчові барвники, консерванти, газована вода і т.д.)

Як ви думаєте, що б могло трапитись, якби я додала ще один новий інгредієнт до цього напою? (змінився б смак, покращився б смак, змінився б колір, погіршився б смак)

Я збираюсь додати до Кока-Коли трошки солі. (кидаю у склянку стільки солі, щоб рідина почала сильно булькати)

Як те, що я додала дуже маленьку кількість солі, може вплинути на вигляд Кока-Коли? Як це вплине на її смак? Можливо, із вас хоче скуштувати її? (заохочую учнів, запевняю що смак рідини майже зовсім не змінився)

(кидаю ще трошки солі у склянку)

А що трапиться, коли я додам удвічі більше солі, ніж у перший раз? (буде вдвічі більше бульбашок, поміняється колір, зміниться смак)

Що ви бачите зараз? У мене не виходить та ж сама реакція. Можливо, нам треба ще більше солі.(додаю ще солі у склянку)

Як ви думаєте, чому у нас не відбувається та ж сама реакція, що і першого разу? Цікаво, як сіль вплинула на Кока-Колу? Можливо, хтось скуштує її зараз?

(заохочую учнів, щоб вони скуштували її. Смак буде більш солоним, але не жахливим)

Яка вона на смак?  (солона)

Чи вона така ж газована, як на початку? (Ні, рівень газованості рідини значно знизився)

Наскільки корисною є Кока-Кола зараз? Чи відповідає вона своєму справжньому призначенню? (Ні, не дуже. Вона на така приємна на смак, а сіль тільки підсилює відчуття спраги.)

Як би ви пояснили хімічну реакцію в нашому експерименті, уявивши собі замість Кока-Коли наш організм, а замість солі – негативні фактори, які впливають на наше здоров’я? (Спочатку нам здається, що він не завдає нам ніякої шкоди, так само, як не змінюється смак рідини з невеликою кількістю солі, яку ми скуштували. Негативні чинники, які впливають на наш організм мають той самий ефект: чим більше цього негативу, тим сильніший їхній вплив на наш організм)

3.Вправа «Колесо життя» (20 хв)

Мета: Визначити поняття «здоров’я», «здоровий спосіб життя» та фактори, що впливають на здоров’я.

Існує багато визначень поняття «здоров’я». Зокрема, Білл Райн професор університету з Канади, пропонує концепцію поняття «здоров’я», в основу якої покладено світогляд перших поселенців Канади, котрі сприймали життя як колесо. Відповідно до цього світогляду все в житті має співіснувати в гармонії.

У всіх вас є аркуші паперу на яких зображено Колесо життя. Уважно розгляньте їх. Ви бачите велике та маленьке кола. Маленьке коло - це центр, від якого відходять 8 вісей до великого кола. Кожна з цих вісей прямо протилежна іншій і може продовжуватись за лінією великого кола. Всі вісі позначені: духовна, емоційна, соціальна, екологічна, фізична, інтелектуальна, професійна, психологічна.                                                       

                         

                                               соціальна

                    

                                                   

               професійна   емоційна

 

 

 

 

 

 

фізична духовна

 

 

 

                                                                                           

                                                 психологічна

                                                                  

 

   екологічна інтелектуальна

                                                  

                                           психологічна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кінець і початок вісей позначте таким чином, щоб біля центру опинились назви з негативним забарвленням, тобто зі знаком «-», а біля великого колеса – назви з позитивним забарвленням, зі знаком «+»:

Духовна (неактивний – активний);

Інтелектуальна (самовдоволений – допитливий);

Емоційна (нестійкий – стійкий);

Фізична (нездоровий – здоровий);

 

Соціальна (одинокий – причетний до соціальних систем, груп);

Професійна (незадоволений – задоволений);

Екологічна (небережливий – бережливий);

Психологічна (не адаптивний – адаптивний).

А зараз я пропоную вам знайти і позначити на кожній вісі місце, яке найбільше відповідає вашому стану на сучасному етапі, а потім поєднати ці позначки суцільною лінією.

  • Скажіть, будь-ласка, чи утворилося коло з проведеної вами лінії?
  • В якому з аспектів життя ви найбільш благополучні?
  • Які сфери вашої життєдіяльності ви б хотіли удосконалити?
  • Яким чином ви можете це зробити?

Отже, як бачимо, кожна з «вісей» утримує наше колесо у рівновазі. Кожна вимагає нашої уваги. Нам необхідно розвивати якості вказані на «вісях», рівномірно, щоб прожити життя гармонійно.

А зараз давайте всі разом скажемо що ж таке «здоров’я»? (ліцеїсти дають визначення поняття «здоров’я»)

« Здоров’я – це нічого, але все без здоров’я – ніщо». Такий афоризм дійшов до нас ще з давніх часів, і він не потребує коментарів.

Всесвітня організація охорони здоров’я дає таке визначення здоров’я:

Здоров’я – це стан повного фізичного,

духовного та соціального благополуччя.

а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад.

Здорова людина – це така людина, яка життєрадісно й охоче виконує обов’язки, покладені на неї життям, і повністю реалізує свої фізичні й розумові здібності.

А зараз я пропоную вам поглянути на екран і ознайомитись з інформацією про те, від яких основних факторів залежить здоров’я:

Спадковості – на 20%;

Рівня медицини – на 10 %;

Екології (стану довкілля) – на 20 %;

Способу життя – на 50 %;

Спосіб життя – це той чинник здоров’я, який майже цілком залежить від нашої поведінки. Так що половина здоров’я залежить від кожного з нас, тому своє здоров’я можна поліпшувати або псувати.

Що ж таке спосіб життя? ( ліцеїсти дають свої відповіді, узагальнюю їх).  Це такий спосіб життя, який зберігає і поліпшує здоров’я. Які основні складові здорового способу життя? (фізкультура, здорове харчування, особиста гігієна, правильний режим навчання та відпочинку, загартовування)

Учасники об’єднуються у підгрупи. Кожна підгрупа отримує завдання: як можна покращити рівень здоров’я у одному з аспектів життя (за вісями).

  1. Вправа «Кордон» (7 хв)

А зараз я пропоную всім вам піднятися, щоб взяти участь у наступній вправі. Ви всі стаєте в одну колону (уявний кордон). Я зачитуватиму вам твердження, а ви подумки повинні будете визначити своє ставлення до почутого. Ті, хто погоджується із даним твердженням повинні зробити крок вправо, ті, хто не погоджується – крок вліво, хто сумнівається або не впевнений у своєму виборі – залишається на кордоні. Отже, слухаємо перше твердження:

  1. Можна бути здоровим якщо ти матеріально забезпечений.
  2. Чим більше дитина хворіє в дитинстві, тим більшим є ризик, що вона помре досить рано.
  3. Перша спроба вживання легкого наркотика не шкідлива.
  4. Допінги для спортсменів корисні.
  5. Здоров’я людини повністю залежить від її поведінки.
  6. Спортсмен – здорова людина.

Не бійтесь висловити свою думку, говоріть так, як ви вважаєте.

Отже, ми провели з вами цю вправу з метою обміну думками, кожен з вас висловив своє бачення проблеми, почув думки інших. Зробив для себе певні висновки.

  1. Вправа «Як розпорядитися своїм життям» (10 хв)

Роздумуючи над питанням «Який життєвий шлях обрати?», кожному з вас насамперед важливо досить чітко розставити пріоритети своїх життєвих цінностей. Обрана життєва позиція повинна вкладатися в схему бажаного вами стилю життя, допомагати в досягненні мети. Для того, щоб зважити цю ситуацію пропоную вам взяти участь у грі, яку можна назвати «Аукціон життя». (Учасники тренінгу отримують аркуші паперу на яких умовно зображені жетони)

У кожного з вас є аркуші паперу на яких умовно зображені 10 жетонів, які під час гри будуть символізувати саме вас: ваші зусилля, ваш час, здоров’я, тобто ваше життя. В процесі гри жетони можна обміняти на той чи інший лот, в якому буде запропоновано 2 «товари». Але придбати можна лише щось одне. Свій вибір серед двох запропонованих альтернатив потрібно робити швидко. Максимальна кількість лотів – 10. Але в них може бути різна вартість, тобто будуть лоти, ціна яких більша ніж один жетон. Якщо ви використаєте всі жетони, ви уже нічого не зможете «купити». Назву «товару», який ви готові «купити», напишіть на жетоні і закресліть його, як уже використаний. Перехід до наступного лоту означає, що попередній знято з «торгів».

Перелік лотів

Запропоновані лоти висвітлюю на мультимедійному проекторі

1

Гарна квартира чи будинок (1жетон)

Новий автомобіль ( 1 жетон)

2

Відпочинок у будь-якому місці земної кулі на 1 місяць на двох

(2 жетони)

Успішна кар’єра (2 жетони)

3

Стрімка політична кар’єра

(2 жетони)

Можливість постійного самовдосконалення (2 жетони)

4

Якісна освіта (2 жетони)

Підприємство, що приносить великий прибуток ( 2 жетони)

5

Міцна родина ( 3 жетони)

Всесвітня слава (3 жетони)

6

Чиста совість (2 жетони)

Успіх за будь-яку ціну ( 2 жетони)

7

Матеріальне благополуччя (1 жетон)

Повага і визнання оточуючих (1 жетон)

8

Керувати і підкоряти (2 жетони)

Працювати в команді однодумців

(2 жетони)

9

Стрімка кар’єра завдяки випадку

(2 жетони)

Поступове сходження до успіху шляхом безперервного самовдосконалення (2жетони)

10

Сім додаткових років (3 жетони)

Безболісна смерть, коли прийде час (3жетони)

Якщо ви обрали міцну родину, вітаю вас, життя дарує вам подарунок - 3 додаткові жетони. Інколи в житті бувають такі моменти, що за якусь річ необхідно заплатити вдвічі більше, ніж ви розраховували. Отже, якщо ви обрали успіх за будь-яку ціну, то закресліть ще два додаткових жетони.

Перегляньте ваші жетони. Чи все, що ви придбали вам сподобалось? Чи змінили б ви свій вибір, якби знали всі товари перед початком гри? Скажіть, той, хто витратив жетони раніше, ніж закінчилась гра чи не жалкуєте ви , що придбали щось менш важливе, ніж могли придбати?

Той, у кого залишились невикористані жетони. Чи не жалкуєте ви, що у вас не було шансу повернутися назад?

Будь ласка зачитайте, що ж ви придбали на нашому аукціоні. Скажіть, яку покупку ви вважаєте найціннішою?

Це гра і ми можемо зіграти ще раз. А можемо змінити правила гри. Чи реально зробити це в житті? На жаль, ні. Тому треба серйозно подумати над тим, до якого життя ви прагнете. Тому що від того, який вибір ви зробите залежить ваше майбутнє.

  1. Вправа «Шлях здорового способу життя» (2 хв)

А зараз я пропоную вам зробити «шлях здорового способу життя». Для цього кожен з вас ось на цих кольорових «слідах» повинен написати дії чи приклади, які ви готові зробити найближчим часом  (сьогодні , завтра) для того щоб зміцнити своє здоров’я. На цих слідах ви повинні вказати ті дії чи варіанти поведінки, які ви раніше не виконували. Потім по черзі ви кладете свої сліди на підлогу, зачитуючи свій напис і з ваших слідів ми побудуємо «шлях до здорового способу життя».

doc
Додано
1 грудня 2021
Переглядів
1008
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку