Тренінгове заняття
«Жити – це здорово»
Мета: профілактика самогубства та станів, що його викликають ( стрес, образа, депресія, вина).
Обладнання: ватман, ручка, олівці, маркери, стікери.
Очікувані результати: учні упевнені у собі, підвищення відчуття власної гідності, адекватно себе оцінюють, бережно відносяться до життя.
Вікова категорія: 13-15 років.
Хід заняття
Психолог: Доброго дня діти! Пропоную вам вправу «Привітання» вам потрібно, розмістившись колом, вітатися одне з одним, але так, щоб слова вітання жодного разу не повторилися. Наприклад: Добрий день, Андрію!
Психолог: Сьогодні ми будемо з вами обговорювати дуже актуальну, важливу тему.
Суїцидальна поведінка це внутрішні і зовнішні форми психічних актів, які спрямовуються уявленням позбавлення себе життя. Внутрішні форми суїцидальної поведінки включають суїцидальні думки, уявлення, переживання, суїцидальні тенденції, які діляться на задуми і наміри. До зовнішніх форм прояву суїцидальної поведінки відносять суїцидальні спроби і завершені суїциди. Під суїцидальною спробою розуміють цілеспрямоване оперування засобами позбавлення себе життя, яке не скінчилося смертю.
Самогубство розглядається як процес, що включає в себе: сприймання людиною значення життя і смерті; відсутність психологічних та соціальних ресурсів; сімейні та фізичні обставини, які роблять акт само деструкції можливими. Відносно категорії мети розрізняють: справжні самогубства, спроби та тенденції, метою яких є позбавлення себе життя: демонстративно-шантажна суїцидальна поведінка – мета якої є лише демонстрування цього наміру: самотравмування, які зовсім не стосуються уявлення щодо смерті.
Найбільш поширеними формами суїцидальної поведінки дітей та молоді є: переживання образи, одинокості, відчуженості, неможливості бути зрозумілим іншими; переживання втрати батьківської любові, або неподільне кохання, ревнощі; переживання, пов’язані зі смертю, розлученням, залишенням родини кимось з батьків; почуття провини, сором, зневажене самолюбство, незадоволення собою; страх ганьби, глузування, приниження, покарання; любовні невдачі, сексуальні ексцеси, вагітність; почуття помсти, протесту; бажання привернути до себе увагу, викликати співчуття, уникнути неприємних наслідків, відійти від важкої ситуації.
Вправа « Що обираю я ?»
Психолог: Для цієї врави об’єднайтесь у дві групи. Кожна команда отримує аркуш паперу, на якому написані слова «Суїцид», «Причини суїциду», «Запобігання суїциду» зі стрілочками. Біля цих стрілочок потрібно написати слова-асоціації. Наприклад: «Суїцид» - смерть, горе і т.д. Потім капітани команд зачитують свої відповіді, доповнюють один одного.
Вправа «Розкажи про себе»
Мета: Розвивати здібності до самопізнання; формувати навички спілкування; виховувати почуття оптимізму, бажання долати труднощі й перешкоди; сприяти корекції системи цінностей та потреб учнів.
Потрібно написати своє ім’я великими літерами в стовпчик. Напроти кожної літери зазначити властивість, що характеризує вас. Наприклад:
Н — наполеглива
А — активна
Д — добра
І — ініціативна
Я — яскрава
Потім потрібно дати відповідь на запитання «Хто я?». Варіантів відповіді повинно бути не менше п’яти.
Вправа « Я сьогодні – та в майбутньому»
Психолог: Діти зараз пропоную вам на аркуші зліва написати про себе сьогоднішніх (особливості характеру, поведінки), а справа — якими б хотіли бути в майбутньому.
Притча «Цінність часу»
Один бізнесмен накопичив великий капітал — 3 мільйони доларів. Він вирішив, що візьме собі рік відпустки, щоб удосталь відпочити. Але не встиг прийняти це рішення, як його відвідав Янгол Смерті. Бізнесмен дуже злякався і вирішив відкупитися. «Продай мені три тижні життя, і я віддам тобі мільйон», — запропонував він. Але Янгол Смерті відмовив. «Гаразд, продай тільки 1 день, і я віддам усе, що маю». Янгол відмовив. Тоді чоловік запитав, чи може Янгол Смерті дати йому кілька хвилин, щоб написати прощального листа. Янгол погодився. Бізнесмен написав: «Правильно використовуйте час, який вам відведено для життя. Я не зміг купити навіть години за 3 мільйони доларів. Перевірте, чи все, що вас зараз оточує, справді має цінність!
Обговорення притчі.
Вправа «Емоції — палітра почуттів»
Психолог: Що таке емоції? У житті ми переживаємо різні почуття — приємні та неприємні. Потрібно закінчити речення, повідомивши в них про свої емоції в різних ситуаціях: «Я відчуваю…», «Мені боляче…», «Найчастіше мене дратує…», «Мені приємно…», «Мені весело…», «Найбільше я полюбляю…».
Вправа «Життя — це…»
Психолог: для виконання цього завдання нам знадобиться ватман, два маркери, чорного і червоного кольорів. Ватман розділяємо навпіл вертикальною лінією. У лівій колонці будемо записувати позитивні моменти життя, у правій колонці — негативні. Кожен з вас повинен записати про своє життя позитивне і негативне.
Під час виконання завдання грає симфонічна мелодія
Психолог: Добре, ви молодці, кожен постарався! А тепер ще завдання. Потрібно розрізати ватман по вертикальній прямій. Праву частину знищити, для того щоб забути про негативні явища нашого життя, а ліву частину залишимо і розмістимо в кабінеті, де ми проводимо наші заняття. Нехай кожен з вас, переглядаючи цей плакат, згадує, що в житті є багато позитивних моментів!
Вправа «Життя прожити — не поле перейти»
Психолог: Діти пропоную згадати прислів’я, вислови відомих людей про життя і записати їх на ватмані.
Підбиття підсумків
Психолог: пропонує вам продовжити речення:
— На сьогоднішньому занятті я зрозумів…
— На тренінгу мені сподобалося…
Вправа « Дарую тепло»
Психолог: пропоную зараз розміститися колом. Взяти один одного за руки. Тепло? А щоб стало ще тепліше, потріть кожен свої долоні і візьміть ще раз один одного за руки. Тепліше? Ми даруємо один одному тепло, підтримку, бо насправді життя – це здорово. І як його не любити?!
Цінуйте життя! І пам’ятайте: ЖИТИ ЦЕ ЧУДОВО!