Тренувальні картки допоможуть учням краще засвоїти та відшліфувати раніше вивчений матеріал, ефективніше підготуватися до ЗНО. Крім того, учитель зможе з'ясувати прогалини в знаннях учнів та вчасно усунути їх.
Кожна картка ( загальна кількість - 15) містить 3 або 4 завдання з різних розділів мовознавства. Скажімо, в одній картці вміщено вправи з орфографії, фонетики, морфології, синтаксису, а в іншій - з орфографії, орфоепії, фразеології, пунктуації тощо.
Робота з тренувальними картками вимагає від учнів високого рівня самостійності.
1.Вставте на місці пропусків знак м’якшення. Волин..ський, Уман…щина, гребін…чик, камін..чик, біл…шість, русал…ці, матусен…ці, шампін…йон, жен…жень, колодяз…ний, бояз…кий, різ..кість, пон..чик, мен..шість, лос…йон, тон…ший, брин..чати, цвірін..чати, він..чатися, цвірін…кати, вознос..ся, возніс..ся, іран…ський, брун…ці, стежин…ці, трипіл..ський, ірпін…ський, в’яз…кість, португал..ський, конс..єрж, киц…ці, брин…чати, л..няний, павіл…йон, порт…єра, ослін..чик, перелл..ється, ковз…кий, дзелен…чати, чотир…ма, сторін…ці, вишен…ці, різ…бяр, склепін…частий, Ман..чжурія, горел…єф, яблун…ці, хустин…ці, він…єтка, нен…чин, він..єтка.
|
||
2.Запишіть у фонетичній транскрипції подані слова, укажіть кількість букв, звуків, складів. |
||
Зустрічаються коротший піщаний Вітчизна Вінниччина безжурний принісши Донеччина з джемом зжитися з дзенькотом ворітця коритце вітаєшся зустрічаєшся віддзеркалення у книжці
|
|
|
3. Підкресліть головні, другорядні члени речення, надпишіть частини мови.
Усе навкруги : згасаючі зорі, хмари, сніг– було схоже на дивний сон.
Привчав мене батько трудитись до поту, а мати – любити пісні.
Я машинально зриваю цвіт яблунь і прикладаю холодну квітку до лиця.
Чулося гудіння медоносних бджіл, волохатих джмелів.
Наймилішою й найдорожчою для людини є її рідна мова.
Згори видно скошені жита й залитий водою луг.
Щирі друзі глечика не поб’ють.
|
||
4. Відредагуйте речення. Сивий туман завис по деревам. Брат одержав освіту в Національному університеті. Андрій ходе на тренування. Треба приймати участь у різних міроприємствах. Найбільш спритнішим виявився Сергій. У тисячу дев’ятсот дев’яносто першому році. Учора ми відсвяткували п’ятидесятиріччя бабусі. Вони давно знали друг друга. Моя думка співпадає з твоєю. Більша половина учнів не підготувалася до уроку. Книжку прихильно зустріла читаюча громадськість. Їздили по понеділкам.
|
Запишіть їх правильно.
|
|
1.Вставте , де потрібно, пропущені літери . Від..зеркален..ий, суверен…ий, шаблон…ий, довгождан…ий, царствен…ий, студен..ий, буквен…ий, казармен…ий, щоден…ий, огнен…ий, вогнян…ий, екран…ий, індичен..я, мучен…ик, лимон…ик, казармен…ий, несказан…ий, туман…ий, шален…ий, навіжен…ий, спросон..я, востан…є, стат…ей, стат…ею, океан..ий, зорян…ий, кам’ян…ий, бездон..ий, дзвін…иця, вікон…иця, академ…істечко, осін…ій, священ…ий, священ…ик, склян…ий, лебедин…ий, подорож..ю, січ..ю, жовч…ю, нехворощ..ю, народжен…ий, Іван..а, Богдан..а, Агнес..а, Ген…адій, област…ю, Закарпат…я, Прип’ят…ю, Волин…ю, бджолин…ий, кмітливіст..ю, рослин…ість, дан…ий, ім…іграція, ін…овація.
|
||
2.Запишіть слова у фонетичній транскрипції , укажіть кількість букв, звуків, складів. |
||
Зустрічаються ЗЗЗЗЗ Миєшся вітчим хутчіш відривається людський розчистити стежці занісши віддзеркалення шістсот багатство Ашгабад Тбілісі подумаю зжати усмішці Стокгольм |
|
|
3. Підкресліть головні, другорядні члени речення, надпишіть частини мови.
Учорашнє ніби сон, що випурхнув з очей. На десерт подали кисіль з вишень. Надвечірнє сонце, вихопившись із хмари, кинуло коротку тінь під пнями, навколо яких літо щороку кораловим намистом розсипає запашну суницю. Щасливий той, хто знайшов мудрість, хто розум придбав, бо таке придбання краще від срібла, і понад золото такий прибуток. Ти явилась мені – і здалося, що світ помолодшав навколо на тисячу літ. Обабіч левад скрізь видно розкішні садки, які неначе заглядають у долину через верхи верб. |
||
4. Відредагуйте словосполучення. Постановили згідно наказу зустрілися в сім годин помилки по неуважності при любих обставинах при житті письменника на наступному тижні на протязі останніх місяців скільки годин екзамен по фізиці сміятися над ним відповідати по бажанню у відміну від тебе в доказ привести слова по домовленості з класом піти за хлібом із-за тебе спізнився бувший у користуванні |
Запишіть їх правильно.
|
|
1. Вставте , де потрібно літеру д або т. Тиж..невий, проїз…ний, журналіс…ський, особистіс…ний, перс…ня, облас…ний, зап’яс..ний, шіс…надцять, коресподен...ський, невіс…ці, улес…ливий, капос…ний, компос… ний, президен…ський, медаліс..ці, прихвос…ні, ус…ний, бага…ство, гіган…ський, захис…ний, якіс…ний, невіс…чин, архівартіс…ний, форпос…ний, хворос…няк, йодовміс.. ний, контрас…ний, пристрас…ний, улес..ливий, протес…ний, турис..ці, депута..ські, рідкіс…ний, котнекс…ний, совіс…ний, очис…ний, невіс..ці, особистіс..ний, кіс…лявий, мес…ник, аванпос…ний, оптиміс…ський, студен…ство, пес…ливий, закві…чати, безхитріс…ний, безболіс…ний, хвас…нути.
|
||
2.Розподіліть слова в три колонки (відповідно до наголошеного складу). Агрономія , аркушик, бешкет , благовіст , близький, бородавка, бюлетень ,босоніж, видання , визвольний, випадок , висіти, відвезти, віршовий, вітчим, дециметр, добовий, довідник, донька, дрова, жалюзі, завчасу, загадка, заіржавілий, закладка, закрутка, заміжня, заробіток, застібка, застопорити, зібрання, зозла, зручний, зубожіння, каталог, колесо, корисний, крицевий, кропива, кулінарія, кулінарія, літопис. |
||
наголошений 1-ий склад
|
наголошений 2-ий склад
|
наголошений 3-ій склад
|
3. Доберіть до поданих іменників прикметники, упишіть їх на місці пропусків. |
|||
Аерозоль_______________ фортепіано______________ тюль____________________ журі____________________ сулугуні_________________ альма-матер______________ івасі_____________________ туш____________________ |
бешамель________________ рояль__________________ пюре____________________ Умань__________________ Токіо ___________________ кутюр’є_________________ ательє___________________ бера____________________ |
мігрень _________________ полин___________________ Псалтир_________________ обитель_________________ фламінго________________ кашне___________________ авокадо_________________ шампунь________________ |
|
4.Розставте розділові знаки. Десь там за темною смугою лісу обізвався грім. Поволі нога за ногою пливе валка битим шляхом. Самі на себе дивляться ліси розгублені од власної краси. Веселий гостинний він любив товариство. Омиті музикою згадок сади ковтають пил міжселищних доріг. Наляканий громовицею кінь заіржав. Старий підводиться і не прощаючись іде. Я на відміну від товаришів міг працювати не втомлюючись. Нас мабуть чекали та захопившись розмовою ми не поспішали повертатися. Мешканці села навіть старі люди поспішали на збори. Над нами падало листя золоті сльози осені.
|
Укажіть, чим ускладнене речення.
|
1. Обведіть велику чи малу літеру відповідно до правопису власних назв. (Б,б)іловезька (П,п)уща, (О,о)рганізація (О,о)б’єднаних (Н,н)ацій, (П,п)рем’єр-(М,м)іністр України, (Д,д)епартамент (В,в)етеринарної (М,м)медицини, (К,к)онстутаційний (С,с)уд України, (У,у)каз (П,п)резидента України, (Е,е)поха (В,в)ідродження, (Н,н)обелівська (П,п)ремія, (Г,г)енеральний (Д,д)иректор, (Х,х)ерсонська (О,о)бласна (Р,р)ада (Н,н)ародних (Д,д)епутатів, (Г,г)енеральний (С,с)екретар ООН, (Н,н)аціональна (А,а)кадемія (Н,н)аук України, (Б,б)улонський (Л,л)іс, (М,м)іжнародний (К,к)омітет (Ч,ч)ервоного (Х,х)реста, (П,п)іфагорова (Т,т)еорема, (Л,л)ауреат (Н,н)обелівської (П,п)ремії, (О,о)рден (М,м)ати-(Г,г)ероїня, (М,м)едаль (З,з)а (В,в)ідвагу, (Ш,ш)евченківські (Ч,ч)итання, (Ш,ш)шевченківські вірші, (З,з)аслужений (Д,д)іяч (М,м)истецтв, (В,в)елика (В,в)едмедиця, (Т,т)уманність (А,а)ндромеди, (Н,н)ароди (П,п)івночі, (С,с)танція (Ф,ф)астів-(П,п)ерший, (П,п)ечерська (Л,л)авра, (Р,р)енесанс, (Д,д)ень (Н,н)езалежності України, (Т,т)ичинине слово, (Е,е)зопівська мова. |
||||
2.Розподіліть с лова в три колонки (відповідно до наголошеного складу). Листопад, мережа, напій, начинка, новий, олень, обіцянка, обрання, одинадцять, перекис, переляк, піцерія, подруга, посередині, причіп, проміжок, разом, рівнина, роздрібний, рукопис, середина, симетрія, слина, тигровий, тім’яний, травестія, тризуб, тулуб, український, фольга, форзац, щелепа. |
||||
наголошений 1-ий склад |
наголошений 2-ий склад
|
наголошений 3-ій склад |
||
3.Запишіть подані слова у формі кличного відмінка. Мама, татусь, мамуся, батько, сестричка, дід, бабця, син, племінниця; Ілля, Настя, Наталка, Наталя, Микола, Віталій, Марія, Катря, Катя, Юрій, Лариса Степанівна, Ольга, Ганна, Богдан Ярославович Іванчук, Любов Семенівна Негнибіда; подруга, друг, хлопець, лікар, водій, секретар, юнак, учениця, бібліотекар, співвітчизник, пасажир, виборець; зоря, пісня, мрія, надія, небо, птах, любов, ніч, осінь, радість, забіяка, соня, чумак, швець, жнець, боєць, знавець.
|
||||
4.Розставте розділові знаки. Як одна з найкращих учениць Юля отримала нагороду. Орфографію або правопис повинен знати кожен. По-перше проблема лише щойно виникла а по-друге ми безперечно можемо вирішити її. Над озерами й річками на полянах лісових і стрімких горах скрізь розкидалися оселі наших прадідів слов’ян. Найвища по-моєму краса це краса вірності. А втім був той хліб як великодня паска. Безумовно це було дуже приємно але як нам здалося дещо завчасно. О слово рідне що без тебе я? Ох пісне чому як той птах не летиш? |
Укажіть , чим ускладнене речення
|
|||
1.На місці крапок поставте пропущені літери е, є, и. Всяч...на, велич...на, печ...во, город...на, намист...чко, струж...чка, бат...чко, подуш...чка, множ...на, пташ...чка, копі...чка, юш...чка, пал...чка, серед...на, книж...чка, галяв...на, сит...чко, буз...на, стеж...чка, мереж...во, вікон...чко, вул...чка, дощ...чка, запад...на, петруш...чка, пал...во, дяд...чко, пряд...во, лож...чка, тіст...чко, вар...во, блюд ...чко, котуш...чка, мар...во, міс…во, свіж...на, вогн…ще, ліхтар…ки, плет…во, хвил...чка, дол…нька, кринич...нька, водич...нька, спом...ни, глиб…на, горл...чка, горл...чко, пр..зидент, пр…тензія, пр…вабливо, пр…освящений, пр…гірклий, пр…гіркий, пр…ватизація, пр…зирливий, пр…кордонний, пр…мудрість, пр…нишклий, пр.вілей.
|
|
2.Запишіть словосполучення, узгоджуючи числівники з іменниками, записуючи числівники словами. Три (примірник ), два (острів), перед (перше грудня), два з половиною ( вагон), два (апельсини), півтора (місяць), зі святом (Восьме березня), три (син), два (вогник), сто і дев'ять десятих (відсоток), три з половиною (рік), сім із третиною (місяць), тридцять три (тиждень ), сто сорок два (долар), 7,5 (кілограм), 58 (боржник), 44 (фахівець), від 294 відняти 16, до 785 додати 31, від 447 відняти 54, до 3621 додати 999, від 72 відняти 14, до 150+600, сума чисел дорівнює 657 473 128, у 1873 році, з 88 учнями, півтора (зошит ), півтораста (зошит).
|
|
|
|
3.Розставте розділові знаки. 1. Любіть книгу вона допоможе вам розібратися в строкатому плетиві думок навчить вас поважати людину. 2.У більшості випадків найкраще вирішувати конфлікти через переговори однак іноді краще відсторонитися від нього коли немає шансів залагодити суперечку. 3.Не бійтеся йти на поступки вони не означають поразку а дають змогу продовжити діалог. 4.На компроміс ідуть люди готові пожертвувати частиною інтересів у результаті сторони не отримують повного задоволення але зберігають стосунки. 5. Відстоюйте свою позицію наводьте аргументи і співрозмовник рано чи пізно почує. 6.Людині яка прагне співробітництва притаманні такі риси повага до себе почуття власної гідності чесність намагання знайти справжню причину конфлікту визнання права інших на власну точку зору. 7. У вас ніколи не відбудеться конструктивного діалогу якщо хоча б хтось один налаштований агресивно. 8. Один мудрець писав Під час вирішення конфліктів важливо не забувати про те що є правдою. 9. Компроміс є ефективним для досягнення стабільності й порядку в суспільстві він є важливою складовою культури людей. |
Намалюйте схеми складних речень, укажіть їх тип.
|
1.Обведіть найбільш вдалий із запропонованих у дужках варіант слова, зважаючи на правила милозвучності.
Український народ — один (із, з) менших синів (у, в) сім'ї індоєвропейських народів. Ще його міфологія не розвинулась гаразд, як дуже раннє християнство (у, в) Києві, дуже рання візантійська християнська просвіта захопила (і, й) спинила її (у, в) самому процесі розвитку, повернула духовне життя (українського, вкраїнського) народу на іншу стежку. Але, незважаючи на те, що християнські догмати (і, й) християнська мораль (уже, вже) (увійшли, ввійшли) (у, в) народне життя, ще (і, й) досі між народом не згинуло давнє поганство. Воно ще (і,й) досі держиться (у, в) житті народу, (у, в) обрядах (і, й) звичаях (у, в) колядках, щедрівках, веснянках, купальських піснях, (у, в) весняних іграх, (у, в) приказках, забобонах (і, й) ліках сільських знахарок.
|
2. Підкресліть у кожному реченні граматичну основу, визначте вид односкладних речень . У перших семи реченнях надпишіть частини мови. В океані рідного народу відкривай духовні острови.________________________________ Уже закінчили жати пшеницю.____________________________________________________ Не берися не за своє діло._______________________________________________________ Учителя і дерево пізнають з плодів. ______________________________________________ Мною аж надто піклуються.______________________________________________________ Мені щось не спиться. ___________________________________________________________ Золотокоса осінь у саду.___________________________________________________________ Гарно, гарно серед степу! ________________________________________________________ Наполегливістю гори здолаєш.____________________________________________________ Чекали гостей з нетерпінням. ____________________________________________________ Йдемо удвох під вечір по стежині.________________________________________________ Нема на світі України, немає другого Дніпра.______________________________________ Від корявого дерева тепла не чекай._______________________________________________ Опустіться, тихі зорі, синові під вії._______________________________________________ Не співалося Насті.________________ Семеро одного не ждуть.______________________ Світає. Край неба палає. ____________ Тихий вечір._________________________________ Час швидкоплинний.________________ У хаті пахне хлібом.__________________________ |
3. Надпишіть над неправильно вжитим словом відредагований варіант.
Зустрітися з Василем Гончарук, спілкуватися із Соломією Скляренко, надіслати файл Ірині Богданівній, документи Юлії Євгенівної, вітати Ігора Олексієвича Сивоконя, писати Покотило Геннадію Григорійовичу, дякувати Немовлі Татьяні Ільківні, захоплюватися Басилашвілі Васильом Яковичом, аналізувати поезію Генріха Гейне, декламувати твори Сосюра Володимира, назвати вулицю на честь Михайла Драй-Хмари, прокуроре Іллю Петровиче, пані Надіє Юр’ївно, шановний Олегу Вікторовиче, добродіє Ігорю Ковальчуку, пані Аделе Валерієвно, мила Настю, побувати в Рівне, відпочивати в Кам’янець-Подільському. |
4. Розставте розділові знаки. Укажіть ,чим ускладнені речення. У перших двох реченнях надпишіть частини мови. Усе навкруги і дорога і городи і стежка в березі і круча над Россю ніби поменшало і звузилось._____________________________________________________ Скрізь червоно на небі та на уз гір’ях на горі та на деревах._________________ Літо незабутня пора подорожей зустрічей відпочинку._________________________ Г.Сковорода вчив бачити у жорстокому ніжне у гіркому солодке в отруті поживу у безчесті славу у смерті життя.____________________________________ Одразу за вікном росли берези за ними осики на березі ріки.__________________ Я стаю ніби меншим а навколо більшає й міниться увесь світ і загачене білими хмарами небо і одноногі журавлі що нікуди не полетять і блакитна діброва під селом._____________________________________________________________________ Усе в чеканні як-от спілі краплі рос і земля небо і місяць.___________________ Крім спеціальної освіти потрібне ще яскраве обдарування._____________________ Тріпочуться слова мов бджоли на дощі вривається розмова ледве розпочата спалахують думки й ховаються мерщій.______________________________________ Учися чистоти і простоти і стоптуючи килим золотий забудь про вежі темної гордині.___________________________________________________________________ На кладці похнюпившись стояли дві дівчини і забувши про все на світі виводили пісню сумовиту ліричну.___________________________________________ Останній вийшов юнак знавець своєї справи._________________________________ |
1.Запишіть прислівники, знімаючи риску. Видимо/не/видимо, рано/в/ранці, кінець/кінцем, на/жаль, будь/що/будь, що/далі, у/бік, с/покон/віку, ось/де, с/під/низу, тишком/ нишком, з/усіх/усюд, плоть/від плоті, у/п’яте, стрім/голов, під/ряд, на/відчай, на/добраніч, без/кінця/краю, в/далечінь, без/вісти, по/маслу, як/небудь, сам/на/сам, в/основному, рука/в/руку, на/спід, ні/скільки, на/ура, на/гора, в/ні/чию, як/небудь, на/бігу, до/побачення, всього/на/всього, до/сита, з/давна, по/латині, за/кордон, з/дня/на/день, як/ не/як, на/зовсім, на/при/кінці, о/півдні, з/давніх/давен, хрест/на/в/хрест, один/одинцем, на/зовсім, на/пролом, в/одно/час, горі/лиць, де/далі, на/виворіт, мимо/хідь, на/в/кулачки, по/друге, не/сьогодні/завтра, десь/то, казна/коли, з/переляку, з/краю/в/край, с/ краю, у/четверо, не/с/проста, по/всяк/час, що/разу, с/пересердя.
|
|
3. Розставте наголоси в поданих словах. Підкресліть слова з подвійним наголосом.
Алфавіт, безпринципний , боязнь, весняний, вимога, витрата, відгомін, вірші, лате, глядач, горошина, граблі, гуртожиток, джерело, діалог, дочка, завдання, завжди, звисока, здалека, зрання, індустрія, каталог, кишка, котрий, кроїти, кропива, курятина листопад , мабуть, мережа, ненавидіти, піцерія, помилка, тризуб, цінник, черговий.
|
|
2. Підкресліть неправильно утворену форму вищого, найвищого ступеня порівняння прикметника. Над помилковою формою надпишіть відредагований варіант. Найвищий з-поміж усіх, коротший відрізок, більш досвідченіший працівник, дорожчий життя, найбільше добро, сама розвинена галузь, важливіший усіх, найніжніші почуття, менш вдалий варіант, щонайясніший колір , найпрекрасніші вчинки, легкіша сумка, предалека дорога, більш тривала відпустка, доречніша відповідь, архіважлива зустріч, найдотепніший жарт, білуватіша тканина, самий молодий аспірант, найсолодша цукерка , найбільш корисніший продукт. |
|
4.Запишіть речення, розставляючи, де потрібно , розділові знаки. Обґрунтуйте вживання коми перед ЯК. Наприклад, Спав міцно, як дитина. ( для виділення порівняльного звороту) .____ Хай твоя любов до України як океан ніколи не міліє._____________________________ Поле як те море. _______________________________________________________________ Час тече немов пісок з долоні. ___________________________________________________ Промені як вії сонячних очей. ___________________________________________________ Ліс зустрів мене як друга горлиць теплим воркуванням._____________________________ Як справжній лірик Сосюра надзвичайно різноманітний у своїх переживаннях. ________________________________________________________________________________ Розглядаємо вашу відповідь як згоду.______________________________________________ Як учений, етнограф і фольклорист Франко все життя з палким інтересом ставився до народної творчості.___________________________________________________________ Про масштаби О.Довженка як письменника можна судити з його «Зачарованої Десни»._________________________________________________________________________ Сидів не більше як півгодини.____________________________________________________ Роботи вистачило не довше ніж на два дні._______________________________________ У цей час у порту як завжди ходили матроси всіх націй. __________________________ Усі як один припадаємо до невичерпної криниці слова._____________________________ Руки зробилися як лід.___________________________________________________________ На благодійний ярмарок діти принесли як власноруч зроблені так і куплені вироби._________________________________________________________________________ Весільний обряд складається з трьох частин як-от заручин, сватання, весілля. ________________________________________________________________________________ Як кажуть чуже життя то темний ліс.____ _____________________________________ |
|
1. Розподіліть слова у два стовпці відповідно до написання. З…ясувати, трав…яний ,посв…ят а, п…єса, п…юре, манік…юр, в…яз, пір…їна, бур…я, бур…ян, Зор…яна, Мар…яна, вестиб…юль, він…єтка, пан…європейський, кеш…ю, вісп…яний, Лук…янівський, духм…яний, рутв…яний, медв…яний, пів…яблука, пів…огірка, над…яр…я, трьох…ярусний, пів…єпархії, торф…яний, без…язикий, різдв…яний, тьм…яний, курт …є, кон …юктивіт, цв…ях, сен…йор, пів…ями, здоров…я, черв…як, верб…я, р…ясно, ім…я, кр…юк, мавп…ячий, з…ясувати, аб…юзер, дистриб…ютер, грав…юра, О.. . Генрі, Д…Арк, К…юрі.
|
|
Пишемо слова з апострофом |
Пишемо слова без апострофа |
2. Підкресліть один із запропонованих у дужках присудок, правильно узгоджуючи його із підметом. Більшість із нас ( шукало, шукала, шукали) нагоди наблизитися на крок до мрії. Мало людей (змогло, змогли ) досягти бажаного. Решта квитків на денну виставу (щезло, щезла, щезли) з каси. Багато людей із обмеженими можливостями (сприяло, сприяли) розвитку країни. До отримання атестата в мене (лишилося, лишилися) кілька днів. Виставка-продаж ( проходила, проходив) в центрі міста. Музей-квартира (розташована, розташований) у меморіальному будинку. ВРУ ( розпочав, розпочала, розпочали) свою діяльність. МВС України (прозвітував, прозвітувало ) про результати роботи. УПА (переміг,перемогла). НЛО (приземлилося, приземлився). |
|
3.Відредагуйте словосполучення. |
|
Прийняли участь_____________________ протязі дня__________________________ пару років назад_____________________ перший дебют_______________________ головний лейтмотив__________________ закрити книжку______________________ діючий закон________________________ думки співпадають____________________ меморіальний пам’ятник ______________ несподіваний сюрприз________________ брат відноситься добре_______________
|
бажаючі учні_______________________ на наступній неділі___________________ бувший у користуванні_______________ подарувати презент___________________ діючий вулкан_______________________ віруючі моляться_____________________ зволожуючий крем___________________ бути освідченим фахівцем_____________ зустрічаються помилки________________ я рахую,що ти невірно відповів ____________________________________
|
4. Розставте розділові знаки. Намалюйте схеми до речень, визначте вид складного речення. Кохання це насамперед відповідальність за ту людину яку ти покохав за її долю за її майбутнє._______________________________________________________________ Пам’ятай що вступаючи в шлюб люди беруть на себе не тільки юридичні матеріальні а й духовні обов’язки.____________________________________________ Іноді молоде подружжя в перші місяці спільного життя розчаровується зникає поезія кохання.___________________________________________________________________ Для створення сім’ї достатньо полюбити для збереження стосунків у родині потрібно навчитися терпіти й прощати.________________________________________ Бог створив сім’ю щоб забезпечити людині максимальну любов підтримку і мораль. __________________________________________________________________________ Сім’я це візерунчаста павутина тому що неможливо торкнути одну її нитку не викликавши при цьому вібрації всіх інших._____________________________________ Шануй батька й неньку буде тобі скрізь гладенько.____________________________
|
1.Запишіть речення, розкриваючи дужки. (Не)має маленьких людей – є лиш душі малі. Той ніколи (не) має часу. (не) має на світі нічого страшнішого за нелюдяних людей. Лежить шлях (не) легкий. Мені поля задумливо шептали свої ніким ( не) співані пісні. (Не)має рабства для душі, (не) скутої нікчемним страхом. Перед нами відкрилась досі (не) бачена краса. (Не) здужає Катерина, ледве дише. Рук (не)здужаю підняти. Це (не)покоїть вас. Вона поневіряється, (не)доїдає, (не)досипає. Усі, (не)дослухавши розмови, пішли до гурту. Рішучою ходою увійшла (не) молода лікарка. У нас нема зерна (не)правди. Роби добро (не)думаючи. Душа народу (не) сліпа. У дружній сім’ї (не)порозуміння тривають (не)довго.
|
||
2. Розберіть за будовою подані слова. Веснянка , філософиня , соломинка , перехід , пустельник , узимку, розбудувавши, осоння , спросоння , посивілий , заручитися , мимохіть , книгодрукування , дивуєшся, нарукавник, щоранку , перевтомитися , шосе , возз’єднання, місяцехід. |
||
3. До поданих іменників доберіть прикметники, упишіть їх на місці пропусків. |
||
Розкіш_________________ ваніль_________________ базіка_________________ аташе_________________ сомбреро______________ Оріноко________________ Ріо-де-Жанейро_________ виставка-продаж________
|
шимпанзе_______________ візаві___________________ торнадо________________ цеце____________________ дрож___________________ алое____________________ Онтаріо________________ диван- ліжко____________ |
нежить_________________ рефері__________________ бандероль_______________ Волинь__________________ алібі____________________ крем-сода________________ амплуа__________________ Міссіпі__________________ Кіліманджаро____________
|
4. Вставте розділові знаки. У реченнях, де поставили тире, укажіть умову його вживання . Наприклад, Найкраща мелодія – музика тиші. (тире між підметом і присудком). Може зрілість це вибір зростання.___________________________________________ Наша присутність на Землі вимірюється не терміном перебування тут а обсягом залишеної душевної енергії.__________________________________________________ Відкривай себе Богові в цілому а світові лише на три чверті.___________________ Шукай і ти владу над моментами цього змінного пречудового світу і розкриється він тобі поможе відкрити самого себе.__________________________________________ У цей час коли ти відчуваєш себе самотнім хтось подумки із тобою._______________ Насміхаєшся приховуєш свою слабкість.______________________________________ Зрощуй у собі крихти втіхи від найбільшого Божого дару життя.______________ Навчися слухати і зрозумієш що кожна людина знає щось невідоме тобі.__________ По-перше щодня треба підносити очі до небес щоб пам’ятати там мій Батько Небесний Він спостерігає за мною захищає і направляє мене._________________ Не приймай когось за ідеал пізнай себе._____________________________________ З кн. М. Дочинця « Золотий час. Одкровення карпатського знатника».
|
||
|
1.З наведених слів підкресліть лише ті, які правильно поділені для переносу.
Стеж-ка—сте-жка, яг-ня—я-гня, сі-м'я—сім'я, їж-джу—ї-жджу, ча-йка—чай-ка, гіл-ка—гі-лка, цін-ний—цін-ний, па-сся—пас-ся, рі-лля—ріл-ля, під—жак—пі-джак, хло-пчик—хлоп-чик, хо-джу—ход-жу, роз-дріб—ро-здріб, ви-йшов—вий-шов, кукуру-дза—кукуруд-за, за-дзеркалля—зад-зеркалля, на-дземний-над-земний, юнаць-кий- юна-цький, стій-кий- сті-йкий, ви-йти-вий-ти, різ-ний-рі-зний, по-двір'я-под-вір'я, го-джусь-год-жусь, розі-рвані-розір-вані, у-пряж-уп-ряж, рад-жусь-ра-джусь, у-щелина-уще-лина, у-міє-умі-є, над-звичайне -на-дзвичайне,олія- олі-я, 10 км- 10-км, трь-ох- трьох, Т.Г.-Шев-ченко- Т.Г.Шев-ченко, бур-’ян, бур’-ян, 20-гектарів- 20 гектарів, телее-ксперт - теле- експерт, акад.- Пономаренко.
|
2. Запишіть форми родового та орудного відмінків поданих іменників. Межа, круча, яблуня, тінь, тюль, біль, продаж, подорож, Січ, путь, суміш, шампунь, ступінь , Тернопіль, Умань, Об, полин, нехворощ, пальто, жовч, дрож, туш, купіль, Ігор, столяр, комар, снігур, лікар, Псалтир, дівча, ім’я, цуценя, Кам’янець –Подільський, Франкфурт-на-Майні, Івано-Франківськ, Ліна Костенко, Тарас Шевченко, Олексій Швець, Федір Вільде, Ольга Ломака. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ |
3. Упишіть на місці пропусків фразеологізми з довідки. Підкресліть їх відповідно до синтаксичної ролі в реченні. Уночі зійшов місяць, повний, великий,- і стало так світло______________________. І знову тиша така,__________________________________________________________. Сотні нещасних потрапляли до рук ворога й мусили _________________________. Юнак відразу загорівся бажанням _____________________________________хоч раз перед незнайомою людиною. Він ____________________________________________: сам не скористався нагодою відпочити й іншим не дав. Живе ___________________________________________: хто не йде, той скубне. Друзі побоялися, що можуть видати таємницю, тому___________________________. На ярмарку кожен уміє____________________________________________________. Документацію підготували скрупульозно,____________________________________. Довідка: вилити свою душу, випити гірку чашу до краю, комар носа не підточить, прикусити язика, витрішки продавати, хоч голки збирай, хоч мак сій , як горох при дорозі, як собака на сіні. |
4. Перебудуйте речення, замінивши підрядні обставинні частини на відокремлені обставини. Поміркуйте, чому така заміна неможлива в деяких реченнях. 1. Якщо добре організуєш роботу, можеш досягти високих результатів. 2.Коли хочеш розібратися в людях, прагни спочатку пізнати себе. 3.У моменти розпачу можна зберегти душевний спокій, якщо шукати джерела відновлення енергії. 4. Друзі зуміли швидко реалізувати плани, коли об’єдналися. 5. Потрібно бути впевненим у своїх силах, щоб захиститися від зневіри на шляху до мрії. 6. Якщо адекватно оцінюєш власні можливості, перетвориш життєві невдачі на успіхи. |
1.Розподіліть с лова в три колонки залежно від написання. Лісо/степ, суспільно/небезпечний, суспільно/політичний, лимонно/кислий, євшан/зілля, кисло/солодкий, кисло/молочний, м’ясо/молочний, на/троє, південно/західний, люби/мене, західно/український, хитро/мудрий, глухо/німий, зло/ворожий, усесвітньо/відомий, усесвітньо/історичний, івано/франківський, івано/франківець, людино/день, трудо/день, воєнно/стратегічний, на/четверо, військово/зобов’язаний, вічно/зелений, ясно/зелений, зелено/окий, сам/на/сам, народно/пісенний, казково/пісенний, абсолютно/сухий, гори/цвіт, красуня/дівчина, всього/на/всього, одна/однісінька, одним/одна, з усіх/усюд, кінець/кінцем, без кінця/краю, з/року/в/рік, на/гора, тишком/нишком, по/перше, по/четверо.
|
||
Пишете разом |
Пишете через дефіс |
Пишете окремо
|
2. Запишіть спочатку форми 2-ої однини , потім форми 3-ьої особи множини поданих дієслів. Виділіть у них закінчення. Крутити, боротися, сипати, мостити, молоти, молотити, гоїтися, кроїти, відповідати, ловити, полоти, сопіти, стелити, бігти, полоскати, колихати, скоїти, возитися , бурмотіти, бурмотати, їсти, продавати, покликати, берегти. |
||
3. Розставте розділові знаки в реченнях з прямою мовою. Намалюйте до них схеми. Український письменник В. Винниченко якось сказав Як нудно, сіро проходить життя не талановитих людей так нудно й нецікаво живуть без любові навіть талановиті._________________________________________________ Суспільність говорив М.Грушевський що має віру в себе мусить мати відвагу глянути на правду свого минулого.________________________________ Мати Тереза знала силу посмішки тож усім хто зневірився радила отримавши від життя чергового удару скажіть собі Усе могло бути набагато гірше і посміхніться._____________________________________________ Слово - найтонше доторкання до серця був переконаний В.Сухомлинський воно може стати і запашною квіткою і живою водою і розжареним залізом. __________________________________________________________________________ Митець не може відвернутися від своєї сучасності говорив Альбер Камю і далі пояснював якби він це зробив, то промовляв би в порожнечу. _________________________________________________________________________ Великий наш філософ перворозум сповідував філософію «сродної праці» залишив по собі щедру спадщину сказав про Сковороду П.Тичину. _________________________________________________________________________ Далека красо моя! Щасливий я , що народився на твоєму березі звертався до Десни Олександр Довженко і додавав Дивлячись часом униз не втратив щастя бачити оті зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах. |
1.Знайдіть орфографічні помилки , надпишіть правильний варіант. Духмяний, під’юджувати, пів життя, пів-ялинки, зв’язати, трюмо, рясний, порт’єра, дистрибютор, ад’ютант, ф’юзеляж, грав’юра, вар’єте, фельд’єгер, пюпітр, сек’юриті, конферанс’є, комюніке, стерв’ятник, рутвяний, рибячий, огрядний, змяклий, вісп’яний, піднісься, зглянься, камінчик, проміньчик, цвіріньчати, бриньчати, женьшень, тьмяний, уманьський, доньчин, дівчиньці, авосьці, дерзкий, ковзкий, досьє, коньюктивіт, кицьці, препаркуватися, предвічний, преосвященний, прекраса, призирливий, роспитати, бесхмарний, неспроста, счавлює, сцементувати, зховати, дезинфекція, піцца, хобі, спагеті, Дікенс, чіпси, Ігнеса, асистент, ажиотаж.
|
2. На місці пропусків упишіть фразеологізми з довідки. Нині вісімдесятилітній метр ___________________________________, спостерігає за успіхами своїх учнів. Щоб _________________________________________, потрібно постійно навчатися. Аби здобути прихильність сусідки, дівчині треба було безперестанку_____________. Ворогам добряче ___________________________________________________________. Поліцейські експерти _______________________________________________________ будь-якого шахрая. Ганна, відмовившись вкладати гроші в спільний проект, _____________________. Лінощі опанували його, працював, ___________________________________________. Дівчата були великі приятельки і, як кажуть, ___________________________________. Цікавість перемогла страх, хоч____________________________________________. Довідка: бути на коні, вивести на чисту воду, залити сала за шкуру, кадити фіміам, мурашки бігли по спині, одним миром мазані, підвести під монастир, спочивати на лаврах, як мокре горить.
|
3. Закресліть у кожному рядку третє зайве дієслово – помилкову форму наказового способу. А ходіть, ходімте, нехай ходить Є трать, варто купити, злізьте Б сіли, сядьте, сиди Ж принесемо, скажімо, підкресліть В давай працювати, хай працюють, працюй З пробач, не треба плакати, зважте Г пишімо, пишіть, писати И турбуймося,покличмо, візьмімте Д зроби, розповіси, криши І зустрінься, поквапся, давай їхати Е мовчати, розграфи, повірмо Ї їси, ріж, підбери |
4. Замініть речення з прямою мовою на речення з непрямою мовою. Запишіть їх. « Я в інституті вчусь, – сказала дівчина, – а оце відпросилась на тиждень до батька». ________________________________________________________________ Мені казав розумний садівник :«Коли ти пересаджуєш ялинку, відзнач північний і південний бік і так сади».________________________________________________ __________________________________________________________________________ «Бабусю, а коли у вас день народження?» – запитала онука. __________________________________________________________________________ «Ха-ха! – сміється Есмеральда .– Ти помітив , як я послизнулась на сцені?» __________________________________________________________________________ «Яка ти розкішна, земле,– думала Маланка.– Весело тебе засівати хлібом». __________________________________________________________________________ «Тихіше їдьте, то встигнете», – порадила бабуня, коли подорожні вже сідали в машину. __________________________________________________________________ «Діду, здрастуйте!»– сказав я йому, зупинившись. __________________________________________________________________________ «Чи воли, бабусю, говорять?»– запитав Чіпка в Оришки. __________________________________________________________________________ «Леоніде, –Андріана відірвала обличчя від долоні,– а ви читали «У пошуках утраченого часу» Пруста?» _______________________________________________ З посібника І.Ющука « Практикум з правопису української мови».
|
1.Від поданих іменників утворіть прикметники за допомогою суфікса –ськ-. |
|
Прага_______________________________ Кривий Ріг___________________________ казах________________________________ латиш_______________________________ Острог______________________________ Закарпаття___________________________ Галич_______________________________ інтелігент____________________________ Бучач________________________________ кравець______________________________ Балхаш______________________________ Нью-Йорк___________________________ Кембридж___________________________ Ла-Манш____________________________
|
Цюрих______________________________ Золотоноша_________________________ Бахмач_____________________________ журналіст___________________________ брат________________________________ Збараж_____________________________ Лейпциг____________________________ Прилуки____________________________ Ірак________________________________ Калуш______________________________ Дрогобич___________________________ університет__________________________ Мекка______________________________ Запоріжжя__________________________ |
2.Надпишіть над підкресленою буквою звук, який вона позначає. [з:] Наприклад, ззирнутися. Запорука, нероба, полудень, торішнє, здоров’я, полумисок, наречений, директор, диригент, керівник, опонент, депутат, євшан, синє, притча, пейнтбол, молотьба, хоч би, внучці, не мучся, козаччина, зчорнити, дзвін, дзьоб, казка, зжовкнути, зсунути, дужці, діжка, їжджу, ґандж, зважся, весняний, косьба, принісши, ромашці, Вишгород, заквітчати, братство, коритце, здається, шотландка, сусід, заводський, жердка, згадка, повсякденний, приклад, екзотика, вогко, мигтіти.
|
|
3. Від поданих дієслів утворіть усі можливі форми наказового способу. Везти_____________________________________________________________________ Сидіти____________________________________________________________________ Просити___________________________________________________________________ Стати_____________________________________________________________________ Різати_____________________________________________________________________ Робити____________________________________________________________________ Учити_____________________________________________________________________ Продати___________________________________________________________________ Підкреслити_______________________________________________________________
|
|
4.Визначте синтаксичну функцію виділених слів. У кожному реченні замініть виділене слово на підрядну частину, визначте її тип. Наприклад, Через негоду не прийшов на зустріч .- Не прийшов на зустріч, бо була негода. ( складнопідрядне речення з підрядним обставинним причини). Учитель попросив учнів занести книги до бібліотеки._________________________ Увечері сходилися і старі, і молоді послухати пісні.___________________________ Юнак прийшов попри всі попередження.___________________________________ Батьки повинні навчити дитину долати життєві труднощі._____________________ На ток-шоу можна потрапити за наявності запрошення._______________________ Бажання творити добрі діла завжди керувало ним.____________________________ Напившись джерельної води, подорожні продовжили екскурсію._______________ На стрімчастих скелях розцвітали грози.____________________________________ Чоловік в модних окулярах зиркав спогорда._________________________________ З радощів кинувся обнімати.________________________________________________ До запаморочення красива дівчина._________________________________________ |
1.Запишіть речення, знімаючи риски. Гостей зустрічали по/українському звичаю з хлібом-сіллю. Читав по/українському дуже швидко. По/моєму, цей шлях веде в ні/куди. Діти радо йшли на/зустріч з поетом. На/зустріч сонцю розпростерла руки, мов крила. Як/би знав, де впадеш, солому підстелив/би. Як/би було добре зустрітися і поговорити. Бачилися, що/правда, не/часто. Що/правда то правда. Що/ б там не/було, все/одно добро перемагає зло. Роби ранкову зарядку, що/б бути здоровим. Погода тут гарна, за/те що/ночі зривається вітер. За/те ми цінуємо наші стосунки, що підтримуємо один одного. До/дому дівчина не/хотіла вертатися ні/за/що. Настя ходила по хаті, ні/за/що не/бралася. Як/що приніс ? Як/що добре все спланувати, то встигнеш на потяг. Старенька скаржилася на/пам’ять. Вивчив вірш на/пам'ять. |
2.Відредагуйте словосполучення : над помилковими сполуками надпишіть правильний варіант. Овочеве рагу, австралійський кенгуру, солоне фугу, рожевий сукня-костюм, смачний барбекю, газований боржомі, справедливий рефері, вітальна адреса, швидке ему, золоте кольє, соковитий ківі, горіховий капучино, смачна салямі, руйнівне торнадо, лікуючий фенхель, зубна біль, красивий Київ, мальовничий Волинь, холодна крем-сода, широка путь, скіфська пектораль, кудлата собака, надокучлива цеце, далекий Капрі, оточуюче середовище, чинний закон, на продаж, обезболюючий засіб, животрепетна новина, знаючий учень, завідуючий відділом, привести до поразки, не дивлячись на погоду, перевернути сторінку, у свята. |
3. Запишіть усі можливі варіанти позначення часу. 6:30_____________________________________________________________________ 8:25_______________________________________________________________________ 10:15______________________________________________________________________ 12:45____________________________________________________________________ 17:55____________________________________________________________________ 22:20______________________________________________________________________
|
4. Розставте розділові знаки. Обґрунтуйте умови вживання ком. До складних речень намалюйте схеми, визначте вид зв’язку між частинами. Кажуть що наше народження то є стрибок в океан інформації. Батьки школа друзі зустрічі з людьми книги кінофільми теле- і радіопередачі газети усі годують нас новинами й фактами. На жаль сьогодні інформаційного життя настільки багато що ним засипається внутрішній світ людей. Екрани телевізорів сторінки журналів пропагують життя вільне красиве без жодних затрат праці. Професійно глянувши на інформаційний простір України уже не сумніваєшся іде якась спланована акція тотального винищення духу і моралі молодого покоління. Юнаки і юнки які завтра стануть животворною силою держави повинні створити у внутрішніх просторах серця своєрідну модель сита через яке мала б відсіватися полова від зерна. Хочеш уберегтися від медіаманімуляцій перевіряй факти. Фейки або спеціально спотворена новина мають потужний вплив на свідомість людей і вони є головним інструментом інформаційної війни. За К.Ватаманюк, за Інтернет-джерелами. |
1.Вставте пропущені літери з або с. Виділіть префікси в словах. Підкресліть незмінювані лексеми. Бе…хмарний, ро…хитати, не…проста, бе…сонний, вро…сип, бе…толковий, …сохлий, бе…правний, …торгувати, …формувати, …цідити, бе…корисний, …кидач, бе…захисний, …темнілий, ро…хитаний, ро..сваритися, ро…ступившись, бе…хребетний, ро…тривожений, …промогтися, бе…збройний, …шити, …хил, бе…шумний, бе…смертний, ро…кричатися, ро…танути, …хитрувати,…чорніти, ро…питати, …питати, …творений, …фокусований, …чепити, ро…хвалити, …хвалений, …тягти, …пинити, …чесати, …жувати, …ворушений, бе…сило, …хвильований, …щулений, …чіплювач, ро…копка, ро…пізнавати, …ходження. |
||
1.Відредагуйте речення, запишіть правильний варіант. Визначте тип помилки. Дорога вела до лісу, обабіч якої росли клени. Коли чоловік заглянув у колодязь, то він був дуже глибокий. Навесні можна почути в лісі, як лопаються бруньки і радісний спів пташок. Розгляньмо зроблені висновки автором нового підручника з історії України. Остап Вишня палко захоплювався та змальовував дивовижну природу. У творі я хотів розповісти про наших славних предків і чого вчать їхні подвиги Я закоханий в синь океану, а ще дужче я закоханий у зорі рум’яні. Читаючи роман І.Багряного «Тигролови» , виразно вимальовується постать Григорія Многогрішного. Прослухавши передачу про Ліну Костенко, мені захотілося більше дізнатися про неї. Додатковий матеріал я не тільки брав з літератури , але й газет і журналів. |
||
3.Від поданих іменників утворіть прикметники за допомогою суфіксів –ов-, -ев-
|
||
Матч___________________ сторож_________________ замша__________________ беж____________________ спаржа_________________ вірш___________________ ясен____________________ марш___________________ борщ___________________ гроші__________________
|
дія______________________ життя____________________ вермішель________________ парча____________________ плюш____________________ глянець__________________ палац____________________ кварц____________________ вісь______________________ лице_____________________ |
груша_________________ помаранч______________ матч__________________ стрій__________________ ключ__________________ женьшень_____________ ситець________________ промінь_______________ мить_________________ дія___________________ |
4. Оформіть правильно цитати (цитати виділено іншим шрифтом). Шевченко універсальний. Немає такої події в нашій історії, де б він не був на місці. Пригадаєш голодомор тридцять третього, і моторошно війне від Кобзаревого рядка гробокопателі ходили. Сахнешся тридцять сьомого й почуєш прокляття Бодай кати їх постинали отих катів, царів людських! Замислишся над екологічними бідами, і спливе у пам’яті синівське, уболівальне Світе тихий, краю милий, Моя Україно, За що тебе сплюндровано, За що, мамо, гинеш? Дивлячись на деяких землячків , так і хочеться сказати, що за шмат гнилої ковбаси у вас хоч матір попроси, то оддасте… Кобзар часто порушував проблему національного сорому, гідності, честі і відповідальності перед власним народом. Чого ж ви чванитеся, ви! Сини сердешної Украйни! Що добре ходити в ярмі, Ще лучче, як батьки ходили! писав Тарас Шевченко. Та він не тільки проклинає , гнівається, ремствує. Він рятує, дає опору надії. І неситий не виоре на дні моря поле запевняв титан духу Не скує душі живої і слова живого. Все і про все сказав Т. Шевченко. (За В. Базилевським).
|
1