Українська мова 1 клас
Звук [дж]. Позначення його буквосполученням дж. Відпрацювання злитої вимови звука [дж]. Опрацювання тексту «Цілющі джерела»
Буквенний період
Мета: формувати навички правильної (злитої) вимови звука під час безпосереднього вимовляння і читання слів зі сполученням дж; продовжити формувати уявлення про невідповідність між звуками і буквами; удосконалювати навички правильного і виразного читання; розвивати вміння робити звуко-буквений аналіз слів; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї.
Обладнання: конструктор LEGO.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна, природнича.
Хід уроку
I. ВСТУПНА ЧАСТИНА
Організація класу
Лиш дзвінок на урок продзвенить,
Стане кожний серйозним в ту мить.
Бо роботи багато у нас,
І дружно працює наш клас.
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Актуалізація опорних знань
1) Робота над віршем.
Жуки дзижчать в садочку літом,
По стежці жабка — плиг та плиг!
Жоржини квітнуть жовтим цвітом,
Кружляють бджоли біля них.
Н. Забіла
— Зробіть звуковий аналіз слова дзижчать.
2) Робота над скоромовкою.
ДРАЖНИЛО
Женя з бджільми не дружив —
Завжди Женя бджіл дражнив.
Женю бджоли не жаліли —
Та дражнила нажалили! —
Знай!
Грицько Бойко
— Який звук зустрічається найчастіше?
— Які слова із ним запам'ятали?
— Зробіть звуковий аналіз слова бджоли.
2. Повідомлення теми та завдань уроку
— Чи здогадалися ви, чого ми будемо сьогодні навчатися?
3. Вивчення нового матеріалу
1) Вправа «Квест-дослідження». Спостереження за вимовою звука.
Метод «Нашіптування»
Учитель учневі на вушко говорить про те, що буквосполучення дж позначає один звук . Учні по черзі нашіптують одне одному. Після завершення хтось озвучує, що почув.
— Викладіть із цеглинок звукову схему слова «джем».
2) Читання складів від бджілки (с. 68).
Завдання від дзвоників. Учні читають прямі склади.
3) Вправи з читання. Читання слів.
— Прочитайте слова, що містять один склад.
— А тепер — два склади.
— Прочитайте слова, що містять три склади.
— У яких перший склад наголошений? другий склад наголошений? останній склад наголошений?
— Прочитайте слово, у якому найбільша кількість букв.
4) Гра «Назви слово».
· Потік підземної води, що витікає на поверхню землі. (Джерело.)
· Медоносна комаха, яка збирає квітковий нектар і переробляє його на мед. (Бджола.)
· Корисна комаха з товстим мохнатим тільцем, яка запилює квітки. (Джміль.)
Фізкультхвилинка
Сонечко прокинулось, потягнулось,
В різні боки повернулось.
Потім весело всміхнулось,
Кругом себе обернулось.
Стали квітки оживати,
Пташки пісеньки співати.
Діти стали танцювати,
Любе сонечко вітати.
Вітерець ураз примчав
І зробив чимало справ:
Хмарки в небі розігнав
І листочки позривав,
Їх підкинув в вишину
Й полетів удалину.
Вітерець полетів,
Працювати нам велів.
5) Робота над віршем «Джміль» Наталі Забіли (с. 68).
· Читання тексту. «Щоденні 5» — читання для друга.
— Прочитайте вірш.
— Дайте відповідь на запитання.
Учні працюють над текстом.
· Завдання за вибором.
1-ша група — вправа «Кластер».
2-га група — вправа «Асоціативний кущ».
(Товстий, мохнатий, корисний, комаха, жало, квіти...)
6) Читання тексту «Цілющі джерела» (с. 69).
· Стратегія «Передбачення».
Один з видів передбачень — за заголовком тексту зробити висновок про напрям розвитку подій.
· Читання вчителем або учнем.
— Як ви розумієте вислів «цілющі джерела»? (Стіна слів: цілющі джерела.)
— Чи доводилося вам бувати в Карпатах?
Релаксаційна вправа «Дерева»
Учні рухаються, імітуючи дерева, які хитаються то ліворуч, то праворуч.
· Читання тексту вголос дітьми.
· Використання стратегії «Ромашка Блума». Робота в групах.
Орієнтовні запитання
Просте. Про що йдеться у тексті?
Уточнювальне. Я можу помилитися, але, здається, Карпати — це найкраще місце на землі?
Пояснювальне. Чим приваблюють нас Карпати?
Творче. Що ви намалювали б на своєму малюнку?
Оцінювальне. Чому воду в джерелах називають «живою»?
Практичне. У яких куточках України ви бували?
7) Вправа «Продовж речення».
Гори Карпати славляться на всю... (Європу).
Карпати приваблюють до себе квітучими... (полонинами, зеленими... лісами, цілющими... джерелами).
З джерел витікає цілюща вода, вона може бути... (холодною, теплою, кислою, солоною, гіркою).
Вода допомагає лікувати... (хвороби).
Про цілющі джерела люди говорять, що це... («цілюща вода»).
Біля таких джерел збудовано... (санаторії).
У них лікуються і відпочивають... (діти та дорослі).
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Рефлексійна вправа «Скриньки»
— Які враження від уроку ви покладете у скриньку радості?
— А які — у скриньку подиву? у скриньку суму?