Урок фізики в 10 класі
Тема уроку: Третій закон Ньютона. Розв'язування задач на закони Ньютона.
Мета уроку: Добитися від учнів розуміння третього закону Ньютона і вміння застосовувати його до розв’язування простих задач. Показати на цьому матеріалі значення експерименту та спостережень у встановленні законів Ньютона. Розвивати логічне мислення . Вдосконалювати практичні навички застосування законів Ньютона.
Тип уроку: Вивчення нового навчального матеріалу.
Обладнання: роздатковий матеріал для розв’язування задач; магніти, лезо, сірниковий коробок, динамометри, терези, посудина з водою.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Клас поділяється на три групи:
- троє учнів біля дошки розв’язують задачі (перевіряє консультант);
- троє за партами за індивідуальними завданнями;
- решта виконують тестову самостійну роботу.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
(ІІ закон Ньютона)
Отже
При взаємодії двох тіл виникають сили рівні за модулем і протилежні за напрямком - ІІІ закон Ньютона
(дослідне підтвердження):
Дослід 1. Розтягування троса двома динамометрами;
Дослід 2. Корок в колбі лежить в один бік а трубка відхиляється в інший;
Дослід 3.(Ньютона) З магнітом і стальною пластиною;
Дослід 4.Лезо прив’язане до сірникового коробка. Перепалюємо нитку. Що буде відбуватися?
III. Розв’язування задач:
Задача 1.До пристані на озері наближаються два однакові човни. Обидва човнярі підтягуються за допомогою вірьовок. Кінець вірьовки з одного човна прив’язаний до тумби на пристані. Кінець вірьовки з другого човна тягне до себе чоловік, який стоїть на пристані. Усі троє діють однаково усіма силами. Чи одночасно човни причалять до пристані?
Відповідь: одночасно.
Задача 2 Теплохід при зіткненні з човном може його потопити, без пошкоджень для себе?
Відповідь: У ІІІ законі Ньютона говориться про рівність сил, але не про рівність результатів дій цих сил.
Задача 3. Чому автомобілю важко рушити з місця на льодяній дорозі?
Задача 4Дослід а) з ковзанням; б) без ковзанів.
Задача 5. Пояснити чому дитина тягне сани? А не сани дитину?
Задача 6. Вираз третього закону Ньютона учень записав так і на цій підставі зробив висновок, що оскільки рівнодійна сила дорівнює нулю, то взаємодія тіл не єдина причина їх прискорення, що нереально. Де помилився учень?
Відповідь: з точки зору математики ця рівність незаперечна, з фізичного боку в принципі неправильна, бо сили прикладено до різних тіл і їх геометрична сума не дорівнює нулю.
Задача 7.Задача барона Мюнхаузена, який натрапив в болото разом зі своїм конем. Коли трясина почала їх втягувати, барон не розгубився схватив себе за волосся і витяг себе і коня з болота. Чи міг він це зробити?
Відповідь: Ні за ІІІ законом Ньютона сили повинні бути прикладенні до різних тіл.
Задача 8. На парусному човні влаштовано потужний вентилятор, який спрямовує повітряний потік на парус. Чи рухатиметься човен?
Відповідь: Вентилятор і парус тіла зав'язані між собою. Тому рівнодійна сила, які діють на вентилятор і парус дорівнює нулеві і змінити швидкості не може.
IV. Закріплення матеріалу:
1)Експериментальні завдання:
3)Розв'язування задач
Дано: За ІІІ законом Ньютона
S=10 m
300*x=1200*(10-x)
300x+1200x=12000
1500x=12000
X=120:5
X=8, тому
Відповідь:.
V. Рефлексія
VI Підсумок уроку.