"Три стани середньовічного суспільства. Феодалізм."

Про матеріал
План - конспект уроку з всесвітньої історії у 7 - му класі. Тема: "Три стани середньовічного суспільства. Феодалізм." Очікувані результати: Учні повинні знати: - поділ середньовічного суспільства на три стани; - причини та уявну техніку будівництва замкових споруд; - існування рицарських турнірів та світогляд середньовічного суспільства; учні повинні вміти: - висловлювати власну думку, робити висновки; - систематизувати й аналізувати матеріал; - установлювати причинно – наслідкові зв'язки; - самостійно працювати з документами та історичними джерелами. Тип уроку : комбінований.
Перегляд файлу

БЕРДЯНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №2

БЕРДЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Відділ освіти Бердянського виконавчого комітету

Методичний кабінет

 

 

План - конспект уроку з всесвітньої історії у 7 - му класі.

Тема: "Три стани середньовічного суспільства. Феодалізм."

 

 

 

 

                                                                            Розробила:

                                                                            учитель вищої категорії,

                                                                            «старший учитель»,

                                                                            магістр історичних дисциплін

                                                                            Нікуліна Ю. І.

 

 

 

 

Бердянськ - 2019

 

 

Мета:

1.навчальна: - ознайомитися з трьома середньовічними станами суспільства, з причинами будівництва замкових споруд, рицарськими турнірами та світоглядом середньовічного суспільства;

●інформаційна - розвивати навички роботи із засобами масової інформації, застосовувати отримані знання на практиці;

комунікативно - мовна - продовжити формування уміння чітко і лаконічно висловлювати свої думки, слухати інших і бути толерантним;

просторова - учитися на помилках минулих поколінь, уміти використовувати на практиці досвід минулих поколінь;

2.розвивальна: розвивати вміння висловлювати власну думку, робити висновки, систематизувати й аналізувати матеріал, установлювати причинно – наслідкові зв'язки; продовжити формування навичок самостійної пошукової діяльності (самоосвіти й саморозвитку); формувати й розвивати навички збереження здоров'я;

соціальну та громадянську – аргументовано й грамотно висловлювати власну думку про поділ середньовічного суспільства на класи, дотримуватися правил етики, співробітництва;

● уміння вчитися впродовж життя  – удосконалювати прийоми самостійного здобуття нових знань;

самоосвіти та саморозвитку – сприяти розвитку навичок самостійно працювати з різними джерелами інформації, історичними документами;

3.виховна:  виховувати інтерес до вивчення історії та культури,  розвитку країн Західної Європи в середньовічну добу, сприяти розвитку ораторського мистецтва, поважати традиції інших народів, бути гуманними й толерантними, виховувати патріотичні почуття до вивчення історії та традицій власного народу.

Наскрізна  лінія «Толерантність та гуманність у життєвому просторі».

Очікувані результати:

учні  повинні знати:

  • поділ середньовічного суспільства на три стани;
  • причини та уявну техніку будівництва замкових споруд;
  •  існування рицарських турнірів та світогляд середньовічного суспільства;

учні повинні вміти:

  •  висловлювати власну думку, робити висновки;
  •  систематизувати й аналізувати матеріал;
  •  установлювати причинно – наслідкові зв'язки;
  • самостійно працювати з документами та історичними джерелами.

 Тип уроку : комбінований.

Основні поняття: сеньйор, васал, васалітет, феод, феодал, феодалізм, феодальна роздробленість, станове суспільство, інтердикт, відлучення, замок, донжон, лицарські турніри, лицар.

Політичні діячі: Карл ІІ Лисий.

Між предметні зв’язки: історія України, основи правознавства, географія, етнографія, релігієзнавство, природознавство.

Джерела і література : Гисем А.В. Всемирная история: ученик для 7 класса общеобразовательных учебных заведений/ А.В. Гисем. – Тернополь: Навчальна книга – Богдан, 2015. – 304 с.:ил.

Наочність і обладнення : екран, проектор, історичні документи та джерела, ілюстрації, відеофільми, схеми, таблиці, портрети.

Випереджувальні завдання:

Колесникова Марія « Будівництво середньовічних замків».

Нікулін Кирило, Поповець Артем «Лицарські турніри та присяга лицарів. Обряди й традиції.»

Методи: бесіда, "дерево рішень", дискусія, "мозковий штурм", «мікрофон», «смислові асоціації».

Форми роботи: індивідуальна, групова, фронтальна.

Хід уроку.

І. Організаційний етап, орієнтація, актуалізація та мотивація діяльності.

1. Робота з історичним документом. Капитулярий Вілліса, стр.63. Проаналізуйте документ. (2хв.)

2.Бесіда: (5хв.)

А). Як природні умови та клімат вплинули на населення в епоху Середньовіччя?

Б). Що ліс давав середньовічній людині?

В). Дайте визначення поняттям: епідемія, міграція, внутрішня й зовнішня колонізація.

Г) Які біди загрожували людині в епоху середньовіччя?

Д) Які фактори сприяли на внутрішню і зовнішню колонізацію?

2. Цілепокладання. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку. Визначення очікуваних результатів.

1.Учні пропонують варіанти очікуваних результатів:  «від уроку я чекаю» (висловлюють власні думки). (1 хв.)

2.Після уроку ви зможете:

 ● раціонально використати засоби масової інформації, Інтернет - ресурси, застосовувати знання на практиці;

● працювати з історичним матеріалом з історії післявоєнної  Німеччини.

● чітко й лаконічно висловлювати свої думки, слухати інших і бути толерантним;

●розуміти історичну сутність, закономірності та протиріччя феодальної драбини;

●орієнтуватися в явищах, подіях та особливостях епохи середньовіччя;

●проводити історичні паралелі та асоціації, почувати себе значимими в історії людства;

 ● навчитися використовувати досвід минулих поколінь . (1хв.)

3.Мотивація діяльності.

Повідомлення теми уроку. Три класи середньовічного суспільства. Феодалізм.

Проблемне питання. Як ви вважаєте, чи доцільним був поділ населення на класи й що и трапилось би у сучасному суспільстві, якби  сьогодні існувала феодальна драбина?

4. Вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя. Розповідь. (4 хв.)

  • Кінець 7 – початок 8 століття завершився процес формування європейського суспільства;
  • Постійні набіги вікінгів (норманів) на європейські землі;
  • Васали      сеньйори             захист (причина піраміди залежності в середньовіччі).

Історична довідка:

У середні віки слова «феодал» і «феодальне суспільство» не використовувались. Їх стали вживати значно пізніше в 17 – 18 ст. с початку вони мали сварливий характер: визначали відсталий суспільний устрій і людей, які відстоювали його. В історичній науці ці слова почали використовувати ще пізніше, але в більш широкому розумінні слова.

Мовою документів. Опрацювати історичне джерело.  Читаймо в голос.(3 хв.)

Епископ Адальберон Ланский о трех сословиях (11 в.)

Первое сословие – воины, за щитники церкви и народа, всех без исключения, как сильних, так и слабих. Второе сословие – крестьяне; эти несчастные люди имеют что – то лиш ценоз тяжелого труда. Всем – деньгами, одеждой, пищей – обеспечивают они весь мир. Ни один свободный человек не смог бы прожить без крестьян. Крестьянин кормит хозяїна, который утверждает, что он кормит крестьянина. Итак, дои Божий (общество) разделяется на три части:одни моляться, другие воюют, еще кто – то трудится. Тричасти не страдают от своїй отделенности: услуги, предоставленный одной из них, создают условия для труда двух других; соответственно каждая часть заботится о целом. Итак, этот тройственный союз остается единственным, благодаря чему господтвует закон, а люди наслаждаются миром.

Учні коротко заповнюють таблицю в робочому конспекті стр. 71 (2 хв.)

Основні стани середньовічного суспільства

   Ті, що моляться                                                              ті, що працюють

Ті, що воюють      

Під час роботи відбувається поділ класу на три групи за питаннями:

1 ряд – ті, що моляться п. 3, стр71 - 73

2 ряд – ті, що воюють п.4, стр.73 - 75

3 ряд – ті, що працюють п.5, стр.75 – 77 (4 хв)

Опрацьовують історичні документи за темою. Встановлюють стан джерел і складають тезами щодо їх характеристики. Аргументують власну точку зору, роблять висновки.

Слово вчителя. Одже, ми вже знаємо, що існувала «феодальна драбина», давайте поміркуємо. Чому селяни «ті, що працюють» не входили до «феодальної драбини»? (2 хв)

Феодальна драбина

 

Король

 

герцоги

 

графи та барони

 

барони та лицарі

 

селяни не входили до феодальної драбини

Чому???(учні відповідають на питання)

Доведіть, що між трьома станами існували тісні взаємовідносини?

Будівництво замків. (історичне повідомлення). (3 хв.)

Колесникова Марія « Будівництво середньовічних замків».

   Перші замки з'явилися в 9 – 11 ст. після набігів арабів, норманів, вугрів; вони були одночасно і й фортецею феодала (які складали від 2 до 5 % населення та займали привілейоване положення в суспільстві). Своєрідна система взаємовідносин називали васалітетом (усна угода) – васал зобов’язувався служити своєму феодалу, а той у свою чергу обіцяв захищати й підтримувати васала. Договір підписувався при свідках та вважався непорушним. Існував такий обряд: якщо васал порушував договір, він повинен при свідках розламати палицю на дрібні шматочки та розкидати їх навкруги. У Франції, наприклад, діяв такий закон: « Васал мого васала, не мій васал». Це означало, що король не втручався у справи підлеглих. (графів, маркізів, герцогів).

    Замки будували на пагорбах, біля річок, вони. Найвища вежа в замку – це донжон, де зберігали запаси їжі, там був колодязь або розташовувалися тюрми. На верхніх поверхах жили феодали зі своїми сім'ями та слугами. Важливим елементом замку був таємний прохід, який у разі необхідності виводив родину феодалу на іншу місцевість.

Слово вчителя. Релаксація. Перегляд відеофільму на тему: «Середньовічні замки України». (2 хв.)

Історичне повідомлення. (4 хв.)

Нікулін Кирило, Поповець Артем «Лицарські турніри та присяга лицарів. Обряди та традиції.»

    Лицарі – це важко озброєні професіональні воїни, одягнені в кольчугу, яка передавалася за спадком і важила до 12 кг. Озброєння було дуже важким, тому , з часом кольчугу замінили на лати, шолом та щит, де був зображений герб родини феодала та девіз (короткий вислів, який пояснював суть зображення).

Зброя:

1. Довгий важкий спис.

 2. Меч.

3.Кінь також був у обладунках.

    Лицарські турніри – це військові змагання в силі та кмітливості. Лицарем міг стати лише юнак знатного походження з роду феодалів, спочатку він служив зброєносцем, а в 18 років проходив обряд посвяти в лицарі. Усю ніч він молився, а вранці сеньор зачитував клятву, яку він повторював та отримував меч та шпори. Через деякий який час у лицарі почали посвящати єпископи та впливати церква (в епоху пізнього середньовіччя).

Перегляд відеофільму на тему: «Посвята в лицарі». (2 хв.)

Слово вчителя. (1 хв.)

Історична довідка «Середньовічна сім'я». У Середні віки селян, які жили поодинці було дуже мало. Якщо хтось із подружжя померав , то намагались одружитися знову. За правило обирали нареченого  чи наречену за рахунком. Були поширені ранні браки, які влаштовували батьки. Наречений дарував нареченій подарунок. У ціні була не врода, а здоров'я та працьовитість, придане, яке давали за наречену. Чоловік був головою сім'ї, рівності не існувало. Дітей було багато, але до 10 років доживала лише кожна друга дитина. Шкіл не існувало в ті часи, навчатися могли лише у місцевого священика.

Зробити порівняльну характеристику на основі історичного повідомлення про середньовічну сім'ю та сучасну (усно). (2 хв)

Завдання: дати визначення та самостійно його скласти й записати – селянська община. Стр. 78 (2 хв.)

Слово вчителя. Історична довідка. «Духовний світ середньовічної людини.» (1 хв.)

  1. Вірили у потойбічний світ
  2. У життя після смерті.
  3. Вважали, що захищають свій будинок за допомогою підкови.
  4. Вірили у міфічних тварин та сверх сили (на Русі – волкодлаки, у Німеччині – вервольфалі, у Західній Європі – вурдулаки).
  5. Вірили у відьом та чаклунів.
  6. Переказували героїчні епоси, казки.

5. Рефлексивно – оцінюючий етап.

6.Підсумки уроку. Закріплення та систематизація знань, умінь і навичок.

Метод "дерево рішень" учні висловлюють власне думки про отримані знання на уроці.

1. Метод "мозкового штурму" вирішуємо проблемне питання, поставлене учням на початку уроку. Як ви вважаєте, чи доцільним був поділ населення на класи й що и трапилось би у сучасному суспільстві, якби  сьогодні існувала феодальна драбина?(2 хв)

7.Оцінювання учнів. Оголошення домашнього завдання.  (2 хв.)

Обов'язкове завдання: Вивчити поняття, параграф № 7 опрацювати.

 

 

Додаткове:

1.Завдання. ст.81 (завдання №2) Перегляньте малюнок і складіть оповідання про лицарський турнір.

2.Намалювати герб своєї родини в середньовічному стилі.

 

Робочий конспект з всесвітньої історії для учнів 7 - А.

Тема. Три класи середньовічного суспільства. Феодалізм.

Перевірка Д / З.

1. Робота з історичним документом. Капитулярий Вілліса, стр.63. Проаналізуйте документ.

2. Бесіда:

1. Як природні умови і клімат вплинули на населення в епоху Середньовіччя?

2. Що ліс давав середньовічній  людині? Які біди загрожували людині?

3. Дати визначення поняттям:епідемія, міграція, внутрішня і зовнішня колонізація?

4. Які фактори вплинули на внутрішню і зовнішню колонізацію?

Від уроку я чекаю_________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

 

qr-code.gif

 

Робота з історичним документом. Єпископ Ланський про три стани, стр.70. Проаналізуйте документ_________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

Самостійно заповнити таблицу, стр.71.про три стани суспільства

Перший стан

Другий стан

Третій стан

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Самостійно опрацювати пункти у підручнику відповідно до вашої теми, скласти короткі тези, аргументувати свою точку зору, зробити висновки

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 Зробити порівняльну характеристику на основі історичного повідомлення про середньовічну та сучасну сім'ю (усно).

Що таке селянська громада? Складіть і запишіть відповідь одним реченням __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Відповісти на проблемне питання поставлене на початку уроку. Як ви вважаєте, чи доцільним був поділ населення на класи й що и трапилось би у сучасному суспільстві, якби  сьогодні існувала феодальна драбина?

 Чи виправдалися ваші очікування від уроку? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

docx
Додано
16 грудня 2019
Переглядів
2605
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку