Франція у ХІ–ХV ст. Столітня війна. Жанна д’Арк. Консолідація влади в руках французьких королів. Луї ХІ. Англія в ХІ–ХV ст. Генрі ІІ Плантагенет. «Велика хартія вольностей». Війна

Про матеріал
використання хронологічної таблиці. 1)Переваги Англії - 1337-1429 рр.: а) початок війни, висунення претензій англійського короля на французький престол-1337 р.; б) морська битва при Слейсі - 1340 р., розгром французького флоту; в) битва при Пуатьє - 1356 р., французький король та знатні лицарі потрапили в полон; г) Жакерія - 1358 р.; д) перемир’я – 1360-1369 рр.; е) міжусобні війни у Франції; ж) селянське повстання в Англії - 1381 р.; з) битва під Айзенкуром - 1415 р.; і) розкол у стані французів: північ підтримувала англійців, південь - дофіна Франції; к) облога Орлеана (1428). 2) Переваги Франції: а) поява Жанни д’Арк; зняття облоги з Орлеана; коронація дофіна у Реймсі - 1429 р.; б) захоплення бургундцями Жанни д’Арк, продаж її англійцям - 1430 р.; в) страта Жанни д’Арк - 1431 р.; г) перемога французів; вигнання англійців із Франції - 1453 р. Подвиг Жанни д’Арк. 1. Як називали правителя норманських племен? А) князь Б) конунг В) мулла Г) король 2. Народні збори у Скандинавії? А) Віче Б) Дума В) Буле Г) Тинг 3. Верховний бог язичників-скандинавів? А) Дажбог Б) Тор В) Один Г) Зевс 4. В якому році було підписано «Кальмарську унію»? А) 1300 році Б) 1112 році В) 1358 році Г) 1397 році 5. Дайте визначення поняття: Саги – 6. Які три країни підписали Кальмарську унію?.
Перегляд файлу

Тема. Франція у ХІ–ХV ст. Столітня війна. Жанна д’Арк. Консолідація влади в руках французьких королів. Луї ХІ.

Мета: ознайомитись з процесом становлення централізованої держави у Франції; дослідити процес формування станової монархії, проаналізувати характерні ознаки французького парламенту, перебіг подій і наслідки Столітньої війни; давати оцінку історичним діячам.

Обладнання: Історія середніх віків: підручник для 7-­го кл.; атлас, наочність.

Основні дати та події:

• 1337-1453 рр. - Столітня війна;

• 1340 р. - битва при Слейсі;

• 1356 р. - битва при Пуатьє;

• 1358 р. - Жакерія;

• 1381 р. - повстання Уота Талера;

• 1429 р. - звільнення Орлеана;

• 1431 р. - спалення Жанни д’Арк.

Основні поняття: «Орлеанська діва», «дофін», «Жакерія», «повстання Уота Тайлера», «національна незалежність», «парламент», «станова монархія», «генеральні штати».

Імена історичних діячів: Едуард III, Філіпп VI Валуа, Іоан II, Етьєн Марсель, Карл V.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І.    Організаційна частина уроку

ІІ.  Актуалізація знань учнів

Самостійна робота (додаток) (до 10 хв.), ключ – б, г, в, г.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Насправді Сторічна війна тривала понад сто років: з 1337 по 1453 рр., але остаточний мирний договір був підписаний лише через 18 років. Головні учасники цієї   війни - Англія та Франція. Військові дії відбувалися на території Франції. В результаті війни відбулося остаточне об’єднання Франції

ІV. Вивчення нового матеріалу

Посилення королівської влади.

Запитання.

 - Яка доля спіткала імперію Карла Великого?

 - Розгляньте карту атласа чи підручника (С.162) та назвіть герцогства, з яких складалася Франція. (Нормандія, Аквітанія, Гасконь, Бургундія, графства Тулузьке, Шампань, Фландрія).

  Опрацювати текст підручника (С.163–165) і виконати завдання.

  1-а група. Що сприяло посиленню королівської влади за часів правління династії Капетингів?

  2-а група. Назвіть реформи, які здійснив король Людовик ІХ для зміцнення своєї держави і влади.

 Правління Філіппа IV Красивого. Опрацювати текст підручника (С.165-166)  та визначити, що можна віднести до його перемог.

1.  Метод «Прес». Починаючи словами «Я вважаю, що... можна віднести до успіхів Філіпа, тому що...»

2.  Що таке генеральні Штати?

3.  Які стани до них входили?

4.  Яка роль відводилася цьому органу?

 Генеральні штати - дорадчий орган при королі, який проіснував у Франції з 1302 до 1789 р.

 Початок столітньої війни.

Робота з підручником.

  Учитель на дошці записує дати «1337–1453 рр.» та пропонує учням, звернувшись до підручника (С. 167–169), з’ясувати:

1.  Яка подія пов’язана з цими датами? (Столітня війна)

2.  Звідки походить ця назва? (Вона тривала понад 100 років.)

3.  Які країни брали участь у цій війні? (Англія та Франція)/

1.Причини Столітньої війни

Учитель нагадує учням пам’ятку щодо вивчення подій війни.

1. Хронологічні рамки війни.

2. Причини початку війни.

3. Привід для початку війни.

4. Хід війни.

5. Підсумки війни.

План записується до зошита. У процесі уроку необхідно дати відповіді на всі пункти плану.

Учитель пропонує учням розглянути карти історичного атласа «Англія та Франція у ХII ст.», «Англія та Франція в XIII - на поч. XIV ст.», «Столітня війна 1337-1453 рр.» та спробувати відповісти на питання, якими ж все-таки були причини Столітньої війни.

Орієнтовні відповіді учнів

1) Французькі королі протягом багатьох років намагалися зібрати разом землі держави і хотіли позбавити англійську корону володінь на території Франції.

2) Англійці хотіли повернути свої володіння на континенті.

Існувало ще дві причини, через які почалася Столітня війна: суперечка англійської й французької династії за престол Франції та боротьба за вплив на багаті міста Фландрії.

Після смерті сина Філіппа IV Красивого припинилося існування династії Капетингів, і на трон Франції став претендувати король Англії Едуард III - онук Філіппа IV Красивого.

Французи не могли прийняти короля-англійця, і королем Франції був проголошений племінник Філіппа IV Красивого Філіпп Валуа, що став засновником нової династії.

- Французькі королі давно хотіли приєднати Фландрію до своїх володінь, проте марно. Міський люд підтримувала Англія, яка мала з Фландрією тісні торгові зв’язки: з Англії вони отримували вовну для виробництва сукна.

Приводом для війни послужила заява Філіппа VI про позбавлення Едуарда III французьких володінь. Едуард на це відповів війною.

Причини війни

Привід до війни

Прагнення Англії повернути свої

володіння, втрачені нею у ХІІІ ст.

(Нормандія і суміжні території).

Прагнення Франції повернути Аквітанію і Гасконь, які перебували під владою Англії. Намагання обох держав приєднати багату Фландрію

По смерті синів Філіпа IV не залишилося прямих спадкоємців. Династичні претензії на французький

престол з боку Англії

2. Успіхи англійців

Королі Англії проводили військові реформи, в армії була дисципліна, усі підкорялися королю, діяв принцип «васал мого васала - мій васал».

У французькій армії дисципліни не було. Зберігався принцип «васал мого васала - не мій васал». Лицарі підпорядковувалися лише своїм сеньйорам.

 - знайти в підручнику й зачитати відомості, що характеризують військових сили ворогуючих сторін.

Народні повстання.

Робота з текстом підручника

1. У чому виявився розгул народної стихії під час Жакерії?

2. Чого домагалися повсталі селяни?

3. Орлеанська діва. Успіхи французів

використання хронологічної таблиці.

1)Переваги Англії - 1337-1429 рр.:

а) початок війни, висунення претензій англійського короля на французький престол-1337 р.;

б) морська битва при Слейсі - 1340 р., розгром французького флоту;

в) битва при Пуатьє - 1356 р., французький король та знатні лицарі потрапили в полон;

г) Жакерія - 1358 р.;

д) перемир’я – 1360-1369 рр.;

е) міжусобні війни у Франції;

ж) селянське повстання в Англії - 1381 р.;

з) битва під Айзенкуром - 1415 р.;

і) розкол у стані французів: північ підтримувала англійців, південь - дофіна Франції;

к) облога Орлеана (1428).

2) Переваги Франції:

а) поява Жанни д’Арк; зняття облоги з Орлеана; коронація дофіна у Реймсі - 1429 р.;

б) захоплення бургундцями Жанни д’Арк, продаж її англійцям - 1430 р.;

в) страта Жанни д’Арк - 1431 р.;

г) перемога французів; вигнання англійців із Франції - 1453 р.

Подвиг Жанни д’Арк.

Робота в групах.

1-а група. Опрацювати текст підручника й дати відповіді на запитання.

1.  Яким чином Жанна д’Арк змогла переломити хід війни на користь французів?

2.  Чому 19­річна селянська дівчина стала символом визвольної боротьби свого народу?

2-а група. Опрацювати текст підручника й дати відповіді на запитання.

1.  Чому жителі Орлеана прозвали Жанну д’Арк Орлеанською дівою?

2.  Чого варто вчитися у Жанни д’Арк?

3-я група. Опрацювати текст підручника й дати відповіді на запитання.

1.  Коли було страчено Жанну д’Арк?

2.  Хто такий дофін?

3.  Чому король відмовився врятувати Жанну д’Арк?

4. Завершення та підсумки війни

- назвати основні підсумки війни за допомогою методу «Мозковий штурм». Відповіді учнів записуються на дошці та у зошиті.

1) Англійців було вигнано з території Франції.

2) Прискорився процес об’єднання Франції.

3) Влада короля зміцнилася.

4) В Англії після війни Червоної та Білої троянд на троні затверджується династія Тюдорів.

5) В Англії посилюються позиції парламентаризму.   

IV. Узагальнення та систематизація знань

2

Розумна, мужня людина, сільський ремісник. Брав участь у Столітній війні, знав військову справу. Прагнув навести у повстанських загонах лад і дисципліну. Він користувався такою пошаною серед повстанців, що вони присягалися виконувати тільки його закони. Був убитий під час зустрічі з королем.

Запитання

Назвіть ім’я цієї людини. В якій події він брав участь? (Уот Тайлер)

3

1. Висока, сильна й витривала селянська дівчина.   

4. Володіла швидким, кмітливим розумом і чудовою пам’яттю.    

5. Чула голоси святих, була переконана, що їй призначено Богом врятувати країну від англійців.

Завдання:

Назвіть ім’я цієї людини та виберіть твердження, які підходят до опису (Жанна д’Арк; твердження 1, 4, 5 ).

Картка 4

У травні 1431 р. Жанна д’Арк була спалена на багатті у місті Руані. Її звинуватили в єресі та чаклунстві. Тільки через 19 років було проведено нове розслідування і винесений вердикт: «Жанна д’Арк не винна».

Завдання:

Чому король Франції Карл VII нічого не зробив, щоб її врятувати? (Ймовірно, король боявся зростання популярності Жанни д’Арк, боявся, що після війни вона зажадає пільг для простого народу або очолить нове повстання.)

V.  Домашнє завдання

 1. Опрацювати §10.

 2. Виписати хронологію подій столітньої війни.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Філіпп IV

Красивий

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Жа́нна д'Арк

  1.         Як називали правителя норманських племен?

А) князь             Б) конунг         В) мулла            Г) король

2. Народні збори у Скандинавії?

А) Віче                  Б) Дума          В) Буле                  Г) Тинг

3. Верховний бог язичників-скандинавів?

А)  Дажбог     Б) Тор         В)  Один         Г) Зевс

4.  В якому році було підписано «Кальмарську

унію»?

А)  1300 році      Б)  1112 році       В)  1358 році      Г) 1397 році 

5. Дайте визначення поняття: Саги –

6. Які три країни підписали Кальмарську унію?.

 

 

  1. Як називали правителя норманських племен?

А) князь             Б) конунг         В) мулла            Г) король

2. Народні збори у Скандинавії?

А) Віче                  Б) Дума          В) Буле                  Г) Тинг

3. Верховний бог язичників-скандинавів?

А)  Дажбог     Б) Тор         В)  Один         Г) Зевс

4.  В якому році було підписано «Кальмарську

унію»?

А)  1300 році      Б)  1112 році       В)  1358 році      Г) 1397 році 

5. Дайте визначення поняття: Саги –

6. Які три країни підписали Кальмарську унію?.

 

 

 

  1. Як називали правителя норманських племен?

А) князь             Б) конунг         В) мулла            Г) король

2. Народні збори у Скандинавії?

А) Віче                  Б) Дума          В) Буле                  Г) Тинг

3. Верховний бог язичників-скандинавів?

А)  Дажбог     Б) Тор         В)  Один         Г) Зевс

4.  В якому році було підписано «Кальмарську

унію»?

А)  1300 році      Б)  1112 році       В)  1358 році      Г) 1397 році 

5. Дайте визначення поняття: Саги –

6. Які три країни підписали Кальмарську унію?.

 

 

 

  1. Як називали правителя норманських племен?

А) князь             Б) конунг         В) мулла            Г) король

2. Народні збори у Скандинавії?

А) Віче                  Б) Дума          В) Буле                  Г) Тинг

3. Верховний бог язичників-скандинавів?

А)  Дажбог     Б) Тор         В)  Один         Г) Зевс

4.  В якому році було підписано «Кальмарську

унію»?

А)  1300 році      Б)  1112 році       В)  1358 році      Г) 1397 році 

5. Дайте визначення поняття: Саги –

6. Які три країни підписали Кальмарську унію?.

Тема: Англія в ХІ – ХV ст. «Велика хартія вольностей». Війна троянд .

Мета:

         розвивати вміння показувати на карті Англію, її основні міста;

          мати уявлення про розвиток Англії у період Середньовіччя;

          розповідати про реформи Генріха II Плантагенета;

         знати про процес формування в Англії станової монархії.
продовжити формування уміння встановлювати причинно-наслідкові зв`язки, висказувати думки на ґрунті отриманої інформації;

         формувати повагу у школярів до боротьби англійського народу за свою незалежність.

Після уроку учні: 
• показуватимуть на карті Англію, її основні міста;
• матимуть уявлення про розвиток Англії у період Середньовіччя;
• розповідатимуть про реформи Генріха II Плантагенета;
• знатимуть про процес формування в Англії станової монархії.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку:

І. Організаційна частина уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

В Англії централізовану державу почало складатися в другій половині ХІ століття, тобто набагато раніше, ніж у Франції. Спробуйте з'ясувати, чому і як це сталося?

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Норманське завоювання Англії
На початку Х ст. на півночі Франції з’явилося нове князів­ство - Нормандія. В XI ст. його очолив енергійний, властолюбний та розумний герцог Вільгельм.

В Англії у цей час тривала боротьба з датчанами. У 1042 р. англійський король Едуард Сповідник вигнав датчан з острова. У 1066 р. він помер, не залишивши спадкоємця. Англійці обрали нового короля - Гарольда.

2. Реформи Генріха ІІ.

Англія після норманського завоювання стала являти собою образ централізованої монархії в правління Генріха I (1110-1132 рр) і особливо Генріха II Плантагінета (1154-1189 рр). Під час правління Генріха II були проведені важливі реформи. Вивчення цього питання залежно від підготовки класу може проходити у двох видах: розповідь вчителя, самостійне вивчення тексту підручника і заповнення таблиці.

 

Реформи

Зміст

Значення

Судова реформа

1.Право вільним людям звертатися до суду.

2.Расследованіе в суді проводили 12 осіб з числа місцевих жителів

Обмеження влади феодалів над вільними людьми, виникнення суду присяжних.

Військова реформа

1.Заміна обов'язкової військової служби грошовим платежем «щитові гроші»

2.Созданіе найманого лицарського війська.

Зменшилася залежність короля від військових сил феодалів.

Адміністративна

реформа

Посилення влади шерифів: збирав податки, переслідував порушників, головував у суді, командував ополченням.

Влада короля спиралася на чиновників, підлеглих безпосередньо йому.

 

 

3.Боротьба короля і феодалів. «Велика хартія вольностей»

Після смерті Генріха II його сини Річард Левине Серце (1189-1199 рр) і Іоанн Безземельний (1199-1216 рр) продовжували перетворення, намагалися і далі зміцнити авторитет королівської влади. Іоанн зіткнувся з опором баронів, які були незадоволені збільшенням поборів для організації боротьби з французами. Війна велася невдало, король втрачав свої землі у Франції.

  • Які події спричинили підписання хартії?

Король змушений був прийняти вимоги бунтівних баронів і підписати спеціальний документ 15 червня 1215р.  «Велика хартія вольностей»( С. 148-149)

Запитання і завдання для учнів.

1.Який принцип проголошувався в статті 39?

2. Про права, яких станів йдеться в документі? Про які станах тут не згадується?

3. Перелічіть права і свободи, названі в документі?

4. Поясніть, чому англійці вважають цей документ «початком англійської свободи».

Наслідки підписання хартії ( визначаються учнями) метод мікрофон:

1.Принцип недоторканності особи

2.Недоторканність володінь баронів, церкви, міських привілеїв.

3.Податки та штрафи в державну казну відповідно до встановлених норм.

4.Сприяння розвитку торгівлі і ремесла

5.Захист від сваволі чиновників.

 

4. Створення парламенту.

При сина Іоанна Безземельного, Генріху III (! 216-1272 рр) в країні кілька разів встановлювалося баронське правління, яке неминуче вело до громадянської війни. Військо повсталих під проводом Симона де Монфора розгромило королівські сили під Льюсу. Полонені в битві король Генріх і його спадкоємець Едуард були змушені підписати угоду і прийняти вимоги повсталих. Щоб зміцнити свою владу Симона де Монфор 20 січня 1265 в Весмінстере зібрав перший англійський парламент (від французького «парле» - говорити).

Питання щодо виникнення та функцій парламенту розглядаються шляхом практичної роботи ( роботи у малих групах з документами ) С. 149-150

Англійський парламент стверджував податки і збори. В Англії не було ворожнечі між лицарями і городянами. Їх згуртованість призвела до того, що король був змушений в 1297 році видав закон «Про неразріашеніі податків». З цього часу жоден податок не може збиратися без згоди Палати громад.

 

5. Повстання Уота Тайлера.

Навесні 1381 на південному сході Англії почалося повстання, що охопило половину країни. Селяни громили монастирі і феодальні маєтки, палили списки феодальних повинностей, вбивали складальників податей. На своєму прапорі англійські селяни написали: «Хай живе король Річард і його вірні громади» і пояснювали, що борються не проти короля, а проти його «дурних радників».

Уот Тайлер був заманений на переговори і убитий, після чого феодали розгромили залишилися без ватажка повсталих.

Питання: Як слід охарактеризувати поведінку селян і дію феодалів?

Під час повстання Уота Тайлера, повсталі були фактично господарями Лондона, король написав грамоту, в якій говорилося: «Та стане відомо, що за особливою нашої ласки ми відпускаємо на волю всіх наших підданих і звільняємо кожного і всіх від кріпосного стану». Коли ж повстання було придушене, король оголосив селянам: «Ви були кріпаками і залишитеся ними; ви залишитеся у кріпосному стані, але ще незрівнянно гіршому і більш тяжкий ».

Питання: На підставі цих висловлювань оцініть поведінку короля.

Після придушення повстання Уота Тайлера багатьох його учасників судили. Їх звинувачували в тому, що, захопивши замок або монастир, вони несли документи і судові протоколи, в яких вказувалися розміри селянських наділів і повинностей, знищували списки платників податків в канцеляріях чиновників.

Питання: Чим пояснюються такі дії повсталих селян? Про якої причини повстання свідчать ці факти?

6.Від станово-представницької монархії до необмеженої королівської влади.

Війна Червоної та Білої Троянди послабила крупну аристократію. Головну роль в управлінні країною грали представники графств і міст. У 1485 році на королівському престолі утвердилася нова королівська династія ТЮДОРІВ. В Англії встановилася обмежена парламентом монархія.

V. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів

VI. Домашнє завдання

1) Опрацювати зміст § 13 (с.143-150), відповісти (усно) на питання .

2) Скласти опис-загадки англійських королів для гри «Портретна галерея».

 

 

 

 

 

 

Співставте правителя та основні події їх правління

 

 

Правителі Англії

 

Основні події

А

А Вільгельм I

1

Народження англійського парламенту

Б

Б Вільгельм II Рудий

2

Здійснення земельної перепису «Книга Страшного суду»

В

Генріх I

3

Ухвалення «Великої хартії вольностей»

Г

Генріх II

4

Проведення адміністративної реформи: зміцнення влади шерифів в графствах

Д

Іоанн Безземельний

5

Видання закону за яким Англія ставала вільною від влади Папи країною

Е

Генріх III

6

Проведення військової реформи: «Щитові гроші»

Ж

Едуард III

7

Розширення території королівського домену за рахунок земель на кордоні з Уельсом і Шотландією

З

Генріх IV

8

Боротьба проти уікліфіканской єресі

 

9

Здійснення судової реформи, запровадження суду присяжних

10

Створення нового королівського домену

11

Поводження з хартією, відновлювальної втрачені церквою права

12

Повстання Уота Тайлера

 

 

 

 

Співставте правителя та основні події їх правління

 

 

Правителі Англії

 

Основні події

А

А Вільгельм I

1

Народження англійського парламенту

Б

Б Вільгельм II Рудий

2

Здійснення земельної перепису «Книга Страшного суду»

В

Генріх I

3

Ухвалення «Великої хартії вольностей»

Г

Генріх II

4

Проведення адміністративної реформи: зміцнення влади шерифів в графствах

Д

Іоанн Безземельний

5

Видання закону за яким Англія ставала вільною від влади Папи країною

Е

Генріх III

6

Проведення військової реформи: «Щитові гроші»

Ж

Едуард III

7

Розширення території королівського домену за рахунок земель на кордоні з Уельсом і Шотландією

З

Генріх IV

8

Боротьба проти уікліфіканской єресі

 

9

Здійснення судової реформи, запровадження суду присяжних

10

Створення нового королівського домену

11

Поводження з хартією, відновлювальної втрачені церквою права

12

Повстання Уота Тайлера

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Chota Taras
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Новохацька Інна олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 січня 2020
Переглядів
5998
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку