У сучасному світі неможливо одній людині знати все навіть в окремій галузі знання. Учням потрібні нові навички: думати, розуміти сутність речей, осмислювати ідеї й концепції і вміти шукати потрібну інформацію, тлумачити її і застосовувати за конкретних умов. Саме цьому сприяють інтерактивні технології.
Тема. Туризм як складова національної економіки, його види. Чинники розвитку туризму в регіоні, країні. Туристична інфраструктура. Туризм в Україні. Особливості природних рекреаційних ресурсів. Об’єкти Світової спадщини ЮНЕСКО в Україні. Туристичні райони в Україні.
Мета: сформувати в учнів систему знань про туризм в Україні. Формувати вміння аналізувати навчальний матеріал, самостійно знаходити причинно-наслідкові зв’язки (робити висновки); узагальнювати та систематизувати; виховувати уважність, зібраність, організованість.
Тип уроку:урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, інтернет-ресурси, електронні сервіси, презентація.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Доброго Вам дня! Посміхніться один одному і подумки побажайте успіхів на уроці.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ Й ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Завдання 1. Визнач зашифроване слово
Відомо, що географічними координатами можна зашифрувати будь-яке слово. За даними координатами визначте географічні об’єкти. Початкові букви назв об'єктів визначать зашифроване слово.
Т - Тасманія (43° пд.широти; 44°сх.довготи)
У – Узбекістан (44° пн.широти; 60°сх.довготи)
Р - Ріо-де-Жанейро (24° пд..широти; 43°зх.довготи)
И - Ірак (34° пн..широти; 40°сх.довготи)
З - Замбія (12° пд..широти; 30°сх.довготи)
М – Монголія (50° пн..широти; 100°сх.довготи)
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Ми часто використовуємо поняття «туризм», «турист». А чи знаєте ви що вони означають? Всі ви хоча б один раз в своєму житті подорожували, були в ролі туриста. Сьогодні на уроці ми дізнаємось про туризм в світі та Україні, туристичні регіони та цікаві об’єкти спадщини ЮНЕСКО.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Завдання 1. Знайдіть будь ласка визначення використовуючи інтернет – ресурси (робота з гаджетами використовуючи інтернет мережу )
Точне визначення туризму повинне базуватися на наступних економічних характеристиках:
Сучасне визначення туризму, прийняте ООН, полягає в тому, що туризм – це активний відпочинок, що впливає на зміцнення здоров'я, фізичний розвиток людини, пов’язаний з пересуванням за межі постійного місця проживання.
Туризм - різновид рекреації, один із видів активного відпочинку. Він відображає характерну тенденцію сучасності, коли перевага віддається розвиткові динамічного відпочинку, у процесі якого відновлення працездатності поєднується з пізнавальною діяльністю.
З економічного погляду туризм - це особливий вид споживання матеріальних та духовних благ, послуг і товарів, що виокремлюється в самостійну галузь народного господарства.
У деяких країнах туризм став вагомою статтею доходів держави і належить до найперспективніших галузей національної економіки. В Україні туризм визнано однією з галузей пріоритетного розвитку.
2.Види туризму
Розрізняють два великі класи подорожей:
За метою поїздки розрізняють п’ять основних напрямків туризму: рекреаційний, оздоровчий, пізнавальний, науковий, релігійний.
Туристичний бізнес можна справедливо вважати бізнесом ХХІ ст., тому що він є одним з найбільш динамічних і прибуткових серед усіх галузей світового господарства. Про це свідчать доходи від туризму, що складають 8 % світового експорту і 30 % міжнародної торгівлі послугами та щорічне зростання світових туристичних потоків на 4–5 %. Так, за даними Всесвітньої організації туризму (ВОТ) в 1950 р. кількість туристів у всьому світі складала 25 млн осіб, а обіг туріндустрії — 2,1 млрд дол., а в 2020 р. — прогнозується до 2000 млрд дол. У світовій експортній категорії туризм займає четверте місце після палива, хімічної продукції та продуктів харчування, а в большості розвинутих країн – перше місце.
В окремих країнах туризм дає чималі прибутки у загальній економічній діяльності, випереджаючи іноді промисловість та сільське господарство. Навіть у США землі, зайняті під рекреаційний комплекс (хоч і в 10 разів менші за площею, ніж сільськогосподарські), дають утричі більший щорічний прибуток. У деяких країнах внесок від туризму у валовий національний дохід складає 15–35 %.
За допомогою learningapps давайте пригадаємо країни світу, які приймають найбільшу кількість туристів.
https://learningapps.org/display?v=pf4kmz7j318
БЕСІДА
Які регіони світу є найбільш популярними серед туристів, які регіони отримують найбільші доходи від туристичного бізнесу. Поясніть, чому Європа посідає ключові позиції у міжнародному туризмі.
Розвиток туризму вказує на високу якість і рівень життя населення. Він сприяє налагодженню контактів між людьми в різних країнах світу. Тому туризм розглядають як важливу складову міжнародних відносин.
3. Туристична інфраструктура — сукупність установ і закладів туристичної діяльності (заклади тимчасового перебування, підприємства харчування, транспорту, заклади культури, спорту тощо), у яких забезпечено прийом, обслуговування й перевезення туристів. Вона має соціальну та виробничу складові. Розвиток соціальної інфраструктури має відповідати високим стандартам обслуговування туристів. Найважливішими її елементами є заклади громадського харчування та тимчасового перебування.
Система громадського харчування — сукупність ресторанів, барів, кафе, їдалень, пунктів швидкого приготування їжі та самообслуговування. Харчування туристів може бути окремим видом туризму, як-от гастрономічний. Це своєрідний спосіб пізнання культури, традицій народу країни перебування.
Важливе місце в наданні послуг посідають заклади тимчасового перебування — належним чином облаштовані місця для проживання (переважно ночівлі) приїжджих. Їхня комфортність є основою якості обслуговування туристів. Найпоширенішими серед них є готелі, мотелі, туристичні бази. Нині більшість туристів переважно купують туристичні тури за принципом «усе включено» (послуги з переїзду, проживання, харчування, доступу до основних місць відпочинку). Поширення систем бронювання туристичних послуг у мережі Інтернет дозволяє самостійно обирати та складати маршрут своєї майбутньої мандрівки.
Важливою складовою туризму є транспортні послуги з доставки туристів до місць відпочинку. Переважно переміщуються у групових поїздках, організованих туроператорами. Для потреб туристів функціонують спеціальні туристичні пасажирські поїзди на залізницях, нерегулярні туристичні авіарейси в цивільній авіації (чартерні рейси), круїзні морські й річкові пасажирські перевезення, автобусні туристичні тури тощо.
4. Чинники розвитку туризму в регіоні, країні. Туристична інфраструктура. Туризм в Україні.
В Україні є великі рекреаційні ресурси, які мають міжнародне значення. Природний потенціал України складають узбережжя Чорного та Азовського морів, рельєф, водні (понад 70 тис. річок, більш як 3 тис. природних озер і 22 тис. Штучних водоймищ), лісові, рослинні та тваринні ресурси. Родовища лікувальних грязей, а також мінеральних і радонових вод входять до рекреаційного потенціалу нашої країни, якиймає не тільки внутрішнє, але й міжнародне значення. В Україні створено 11 національних природних парків, 15 державних заповідників, заказники, дендропарки, пам'ятники садово-паркового мистецтва, які належать до природоохоронних територій.
Виправ помилку
Учням роздають текст (матеріал підручника, ст..236-237). В тексті допущено ряд помилок. Учням необхідно найти помилки і виправити їх (можна виконувати це завдання на швидкість).
Туристичний район — територія, забезпечена інфраструктурою й системою організації туризму. Основою їхнього формування є відповідні туристично-рекреаційні ресурси, що й визначають їхню спеціалізацію. Наприклад культурно-історичні пам’ятки Львова (площа Ринок, Успенська церква, Вірменський собор та ін.) стали базою для формування відомої в Україні дистінації (географічної території, привабливої для туристів). В Україні найінтенсивніше в рекреаційно-туристичному плані розвивається Південний і Карпатський туристичні райони, а також відповідні об’єкти у старовинних містах Київ, Львів, Чернігів тощо. Південний туристичний район охоплює узбережжя Азовського й Чорного морів. У його складі виділяють район Одеських, Миколаївських, Херсонських, Приазовських курортів. До Одеських курортів належать населені пункти, розміщені від Кароліно-Бугаза до Хаджибейського лиману. Основним видом туризму тут є морський відпочинок, а також відвідання пам’яток культури й мистецтва в містах Білгород-Дністровський і Одеса. Особливе місце займає використання в рекреаційних цілях лікувальних грязей Хаджибейського та Куяльницького лиманів. До складу Миколаївських курортів належать населені пункти від Коблево до Очакова. Основним видом туризму тут є морський відпочинок, а також відвідання об’єктів природно-заповідного фонду України на території Миколаївської області. До складу Херсонських курортів входять населені пункти від Залізного порту до Хорлів. Основним видом туризму тут є морський відпочинок, а також відвідання об’єктів природно-заповідного фонду України на території Херсонської області. Особливістю цієї групи курортів є орієнтація на відпочинок й оздоровлення дітей і підлітків. До складу Приазовських курортів входять населені пункти, що розмістились на березі Сивашу та морських кіс Азовського моря й навколо Молочного лиману. Переважно тут відпочивають діти та підлітки, а також люди, які потребують грязелікування.
Карпатський туристичний район відповідає Карпатській гірській країні. У його складі виділяють район переважно гірсько-лижного туризму в центральних районах Українських Карпат і лікувально-оздоровчого спрямування в передгір’ях Закарпатської та Львівської областей. Для лікувальних цілей використовують відомі види мінеральних вод «Нафтуся», «Моршинська», «Поляна Квасова», «Свалява», а також озокерит у санаторно-курортних закладах Львівської області. На решті території України триває процес формування відповідних туристичних районів на базі місцевих туристичних ресурсів, розбудова закладів готельно-ресторанного бізнесу.
ТЕКСТ ДЛЯ УЧНІВ
Туристична база — територія, забезпечена інфраструктурою й системою організації туризму. Основою їхнього формування є відповідні туристично-рекреаційні ресурси, що й визначають їхню спеціалізацію. Наприклад культурно-історичні пам’ятки Львова (Софіївська площа, Андріївський узвіз, Михайлівська площа) стали базою для формування відомої в Україні екосистеми (географічної території, привабливої для туристів). В Україні найінтенсивніше в рекреаційно-туристичному плані розвивається Північний і Центральний туристичні райони, а також відповідні об’єкти у старовинних містах Київ, Львів, Чернігів тощо.
Північний туристичний район охоплює узбережжя Азовського й Чорного морів. У його складі виділяють район Одеських, Миколаївських, Херсонських, Приазовських курортів. До Одеських курортів належать населені пункти, розміщені від Кароліно-Бугаза до Хаджибейського лиману. Основним видом туризму тут є річковий відпочинок, а також відвідання пам’яток культури й мистецтва в містах Білгород-Дністровський і Одеса. Особливе місце займає використання в рекреаційних цілях лікувальних грязей Хаджибейського та Куяльницького лиманів. До складу Миколаївських курортів належать населені пункти від Коблево до Очакова. Основним видом туризму тут є озерний відпочинок, а також відвідання об’єктів природно-заповідного фонду України на території Миколаївської області. До складу Херсонських курортів входять населені пункти від Залізного порту до Хорлів. Основним видом туризму тут є морський відпочинок, а також відвідання об’єктів природно-заповідного фонду України на території Херсонської області. Особливістю цієї групи курортів є орієнтація на відпочинок й оздоровлення дітей і підлітків. До складу Приазовських курортів входять населені пункти, що розмістились на березі Сивашу та морських кіс Азовського моря й навколо Молочного лиману. Переважно тут відпочивають діти та підлітки, а також люди, які потребують грязелікування.
Карпатський туристичний район відповідає Карпатській гірській країні. У його складі виділяють район переважно зеленого туризму в центральних районах Українських Карпат і лікувально-оздоровчого спрямування в передгір’ях Закарпатської та Львівської областей. Для лікувальних цілей використовують відомі види мінеральних вод «Нафтуся», «Миргородська», «Поляна Квасова», «Сивашська», а також озокерит у санаторно-курортних закладах Львівської області. На решті території України триває процес формування відповідних туристичних районів на базі місцевих туристичних ресурсів, розбудова закладів готельно-ресторанного бізнесу.
Традиційні маршрути відомі кожному з нас. Нині в Україні постають такі нові його форми, як сільський (зелений) туризм. Мережі приватних закладів відпочинку та оздоровлення побудовано в усіх регіонах держави.
В ході підготовки до уроку, мною розроблено маршрут вихідного дня, де я пропоную спочатку відвідати майстер-клас з гончарства в селі Прибірськ від Шихненка Анатолія Даниловича, потім в селі Сукачі випити чашечку кави і насолодитися роботами художниці Лисун Марії Леонідівни та столяра Івана Михайловича. Наступним йде село Макарівка де вам залюбки проведуть екскурсію і розкажуть де колись стояли печі, кузні, та інші цікаві речі, а також заграють вам на мандолінах. А перед поверненням в Іванків завітайте в село Обуховичі в музей ткацтва і згодом скуштуйте смачних сирників які будуть приготовані для вас з любов’ю.
Україна має всі підстави для розвитку туристичної індустрії.
«Фізкультхвилинка «Сторони горизонту»
Уявна указка кожного – руки. Вчитель називає сторони горизонту. Учні повинні на команду «північ» підняти руки вгору, «південь» – опустити донизу, «захід» – ліву руку, «схід» – праву руку.
Давайте трошки помандруємо.
Подорож на потязі
Ви вже вивчили транспортну систему України, маєте уявлення про наявні залізничні колії в нашій країні. Уявіть, що ви подорожуєте на потязі з Києва до Одеси. Розкажіть, що ви бачите ( учні називають всі відомі їм географічні об’єкти та чим вони є привабливими для туристів). Ця гра проводиться у вигляді "розповіді-естафети".
4. ОБ’ЄКТИ ВСЕСВІТНЬОЇ СПАДЩИНИ ЮНЕСКО В УКРАЇНІ та світі
Світова́ спа́дщина ЮНЕСКО — видатні культурні та природні цінності, що вважаються надбанням усього людства. Ці цінності перелічені в Списку ЮНЕСКО.
В 1972 році, на XVII сесії в Парижі, ЮНЕСКО прийняла Конвенцію про охорону Всесвітньої культурної і природної спадщини (вступила в силу в 1975 році). До початку 1992 року Конвенцію ратифікували 123 країни-члени ООН (в тому числі СРСР в 1988 році). На середину 2014 року Конвенцію вже ратифікували 191 держава-учасниця. Тільки Ліхтенштейн, Науру, Сомалі, Південний Судан, Тимор-Лешті та Тувалу не є учасниками Конвенції. У 2017 році Ізраїль та США заявили про вихід з організації.
Екскурсоводи
(презентація творчих робіт учнів)
Проведення віртуальної екскурсії деякими об’єктами списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
З об'єктів, розташованих по країнах, Італія є батьківщиною найбільшого числа об'єктів Світової спадщини з 53 об'єктами. За нею іде Китай (52), Іспанія (46), Франція (43), Німеччина (42), Індія (36) та Мексика (34).
- До вашої уваги відеоролик «Об’єкти Світової спадщини ЮНЕСКО в Україні.»
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦЯ ЗНАНЬ.
Туристична подорож
Творча гра, де перед учасниками постають проблемні запитання. Як орієнтири у грі необхідно знати природні особливості, рівень розвитку, економічний простір обраної країни світу.
Вчитель:«Уявіть собі, що ви хочете поїхати до іншої країни, щоб поповнити свої знання як фахівець, реалізувати свої можливості. Учасники поділяються на групи і досліджують життя вибраної ними країни. Через 5 хв вони доводять, чому ця країна найбільш сприятлива для туристичної поїздки. Готуючись, необхідно орієнтуватись на такий план.
1. Причина поїздки.
2. Чим би хотіли займатись під час відрядження?
3. Які можливості та природні умови країни, куди ви вирушаєте?
4. Як швидко хотіли б виїхати, чи надовго?
5. Якою мовою володієте?
6. Який рівень економічного розвитку та інші дані про соціальний захист людини.
7. Яке місто ви вибираєте для проживання?
а) яка у ньому промисловість?
б) яке обслуговування?
в) екологічна ситуація?
г) рівень життя та перспективи розвитку міста?
д) Якщо у вас будуть фінансові труднощі, чи будете ви шукати роботу? Що будете робити у цій екстремальній ситуації?
В ході гри учасники розподіляються на кілька груп і кожна з них захищає свій проект відрядження.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Оцінювання учнів.
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
1. Опрацювати параграфи № 42-43 підручника.
2. Нанесіть на контурну карту об’єкти Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО в Україні та туристичні райони; позначте на контурній карті країни світу з найбільшою кількістю об’єктів Списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.