Турнір-мозаїка «Птахи наші друзі»
Підготувала:
Олена Глущенко
Мета: розвивати в учнів логічне та творче мислення; розвивати навички міжособистісного спілкування, ініціативність, творчу активність; розширити та поглибити знання з екології птахів, їхньою видовою різноманітністю; формувати інтелектуально розвинену особистість.
Форма проведення: турнір-мозаїка.
Вік учасників: учні середнього шкільного віку.
Оформлення: фотографії птахів.
Обладнання: столи, стільці, картки з завданнями, роздатковий матеріал, маркер.
Хід турніру:
І Вступне слово
Керівник гуртка. Доброго дня, шановні друзі! Проведення екологічного турніру-мозаїки «Птахи наші друзі» відбудеться завдяки вам - юним друзям природи.
Пернаті друзі людини не тільки прикрашають наше життя своїм веселим співом чи гомінким голосом, а й є захисниками садів, лісів від шкідників. Це вони сповіщають нам своїм поверненням з південних країв про прихід весни. А кого не захоплювала лебедина вірність, журавлина грація, солов’їний щебет, соколина сила! Усі ми у своєму житті часто спілкуємося з птахами, любимо їх, захоплюємося ними. А от чи знаємо ми птахів, чи охороняємо їх? Сьогоднішнє змагання між командами покаже глибину знань про пернатих планети.
Успіхів вам! Для ефективного проведення турніру-мозаїки прослухайте умови гри.
Умови турніру:
Керівник гуртка. Чи є запитання у членів команд? Чи всі зрозуміли умови гри? Бажаю всім стати переможцями сьогоднішнього турніру!
(учасники об’єднуються у команди та обирають капітанів)
II Основна частина
Завдання учасникам: за 10 секунд дати правильну відповідь на відведені для кожної команди запитання. За кожну правильну відповідь - 1 бал.
Запитання для 1-ї команди.
Запитання для 2-ї команди.
1. Чи може птах спричинити аварію літака? (так)
Завдання учасникам: з кожної команди викликається по одному учаснику. За одну хвилину суперники повинні написати якомога більше назв птахів України.
За кожну правильну назву - 1 бал, а якщо вказана назва рідкісного птаха – прибавляємо ще 1 бал.
Завдання учасникам: командам пропонується розгадати чайнворд (додаток1).
Переможе та команда, яка швидше впорається із цим завданням.
За правильну відповідь – 2 бали.
4 тур. Вікторина «Птахи наша друзі»
Завдання учасникам: команди повинні дати відповіді за запитання вікторини, відповідати після підняття сигнальної картки.
Рекомендовані запитання:
Завдання учасникам: команди повинні запропонувати запитання до даного кросворда (додаток 2). Одне право на помилку отримає команда, яка швидше впорається із завданням, а також за кожне правильно сформульоване запитання – 1 бал.
Завдання учасникам: учасникам пропонується відгадати загадки про птахів. Правильна відповідь - 1 бал своїй команді.
Загадки:
|
6. У ночі гуляє, Удень спочиває, Має круглі очі, Бачить серед ночі. (сова) |
2. Які ноги заввишки, такий ніс завдовжки. Хату на хаті має, всім жабам рахунок знає. (лелека) |
7.Сива латка, чорна латка На березі скаче. (ворона) |
3.Чорномазий, білодзьобий, Він за лугом важно ходить, черв'ячків, жучків знаходить – сторож вірний, друг полів, перший вісник теплих днів. (грак) |
(дятел) |
4. Дім відсутній, як у зайця, В гнізді інших носить яйця, дуже гарну має вроду, тільки діточок не виводить. (зозуля) |
9. А в гаю там тьох та тьох, Та іще так дзвінко, Що за співанки, чиї? То співають.. (солов’ї) |
5. Великий має хвіст, І співає як артист, Спів той радісний усюди Дуже люблять слухать люди. (соловей) |
10. Він – не вершник, а зі шпорами, Його одяг – з узорами. Час він знає, Як і люди, сам – не сторож, а всіх будить. (півень) |
7 тур. «Ребуси»
Завдання учасникам: розгадати по 3 ребуси (додаток 3) в яких зашифровані назви птахів. Даємо 3 хвилини. Оцінюємо конкурс в 3 бали за кожну правильну відповідь.
8 тур. Народна мудрість.
Завдання учасникам: команди повинні скласти народні прикмети з двох частин (додаток 4). За кожну правильно складену прикмету команда отримує 1 бал.
Перелік прикмет:
III Підведення підсумків
Керівник гуртка. Як ви гадаєте чому символ нашої вікторини є птах сова? У давніх греків сова уособлювала 2 символи. Перший – мудрість, а другий – пізнання. Під час нашого заходу ви показали мудрість і знання. Настав час підрахувати бали й визначити переможця турніру-мозаїки.
(Підбиваються підсумки конкурсу, журі нагороджує переможців і посвячує їх у юних друзів охорони птахів).
Додаток 1
«Чайнворд»
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
Д |
Я |
Т |
Е |
Л |
Е |
Б |
Е |
Д |
І |
Н |
Д |
И |
К |
У |
Р |
К |
А |
М |
Е |
Р |
И |
К |
А |
Запитання:
4.Самка найпоширеніших домашніх птахів.
5.Материк, де мешкають страуси нанду
Додаток 2
«Кросворд навпаки»
Кросворд 1
|
|
|
Б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Д |
Я |
Т |
Е |
Л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Р |
|
|
|
|
П |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
К |
О |
Ч |
О |
В |
І |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
У |
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Т |
|
|
|
|
Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
И |
В |
О |
Д |
К |
О |
В |
І |
|
|
|
|
|
|
|
|
І |
|
|
І |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
І |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ПО ГОРИЗОНТАЛІ:
1.
2.
3.
ПО ВЕРТИКАЛІ:
4.
5.
6.
Кросворд 2
|
|
|
|
|
З |
О |
Б |
|
|
|
|
|
|
|
|
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
З |
|
К |
А |
Р |
А |
В |
А |
Й |
К |
А |
|
Ї |
|
|
|
|
|
І |
|
|
С |
|
|
К |
Р |
И |
Л |
О |
|
Т |
|
|
|
|
|
Е |
|
|
|
|
К |
Р |
Я |
К |
В |
А |
|
|
|
|
|
|
|
І |
|
ПО ГОРИЗОНТАЛІ:
1.
2.
3.
4.
ПО ВЕРТИКАЛІ:
5.
6.
Додаток 3
Ребуси
Для 1-ї команди
|
|
|
Для 2-ї команди
Додаток 4
Народна мудрість
Сова кричить – на |
пищати – чекати морозу. |
Граки рано прилетіли |
купаються – на дощ. |
Синичка зранку починає |
холод. |
Стало тепло – прилетів |
– до теплої погоди. |
Горобці в пилюці |
на дощ. |
Качки розігрались – |
дощем. |
Галки збираються невеликими стадами і сильно |
журавка. |
Ранній приліт журавлів – до ранньої |
а гуси – на дощ. |
В полі перепілки сильно кричать – перед |
весни. |
Лебідь летить восени – на сніг, |
кричать – до ясної погоди, зимою – до морозів. |