Турнір_5_7_кл_з_української_літератури

Про матеріал

Систематизувати та узагальнити вивчений учнями впродовж навчального року навчальний матеріал,який стосувався знань про життєвий і творчий шлях письменника,зміст їх творів,понять з теорії літератури;розвивати культуру зв`язного мовлення,читацькі навички,збагачувати словник школярів;формувати естетичні смаки,кругозір,світогляд;виховувати почуття любові до книг,рідної мови,пошану до митців слова,відповідальність за доручену справу,

Перегляд файлу

Літературний турнір для учнів 5-7 класів

Мета:Систематизувати та узагальнити вивчений учнями  впродовж навчального року навчальний матеріал,який стосувався знань про життєвий і творчий шлях письменника,зміст їх творів,понять з теорії літератури;розвивати культуру зв`язного мовлення,читацькі навички,збагачувати словник школярів;формувати естетичні смаки,кругозір,світогляд;виховувати почуття любові до книг,рідної мови,пошану до митців слова,відповідальність за доручену справу.

Хід турніру

Учитель:Шановні учні!Сьогодні ми проведемо літературний турнір «Хто багато  читає,той багато і знає».

Художник літературно зображує життя природи й суспільства в картинах і образах. Вона розповідає переважно про внутрішній світ людей,про їхні взаємовідносини,настрої,прагнення і вчинки,думки й переживання;Впливає не тільки на розум,але й на почуття. Сподіваюся,що турнір переконає вас,шановні учні,у тому ,що варто читати і знати твори наших письменників. Тож успіхів і творчого натхнення!

У кожній грі беруть участь команди. Оцінювати турнір буде компетентне журі…

                                      5клас

                         I тур

           Упізнай письменника за його творами

1.Казка про тварин «Коли  ще звірі говорили»,»Фарбований лис»,оповідання «У кузні»,

«Малий Мирон»(І.Я.Франко).

2.Акровірші «Химерний,маненький»,»Що за птиця?»,»Чиж та Голуб»,»»Коник-Стрибунець»,»Хто розповів?»,»Хто Сестра і Брат?»(Л.Глібов)

3 .»Княжа Україна»,»Микита Кожум`яка»,»Наші предки-слов`яни»,»Аскольд і Дір»,»Княгиня Ольга» (О.Олесь)

4.»Запорожці», оповідання  «Баба Параска та баба Палажка»,»Кожум`яка» (І.Нечуй-Левицький)

5.»Садок вишневий коло хати»,»За сонцем хмаронька пливе»,»Мені тринадцятий минало»,»Заповіт»(Т.Г.Шевченко)

6.»Сосонка»,»Увінчаний співець»(О.Пчілка)

7.Вірш «Гаї шумлять»,збірка «Сонячні кларнети»,»Не був ти в наших краях»,»Блакить

мою душу обвіяла» (П.Тичина)

8.Вірші »На Шляху»,»Весна»,»Назустріч» (Богдан-Ігор Антонич)

9.Вірші «Перша колискова», »Ходімте в сад»,»Сіроманець», (М.Вінграновський)

10.»Потерчата»,»Хуха-Моховинка»(В.Королів-Старий). 

11.»Олень Август»,»Пролетіли коні»,»У лелечому селі»,»Жовтий

Гостинець»,»Саййора»,»Зелене листячко з вирію»(Є.Гуцало). 

12.»Михайло-семиліток»,»Ольга Перевізниківна»,»Княжа слава»,»Історія України для дітей»,(А.Лотоцький).

 

                           II ТУР

 

           За героями впізнай автора і назви твори

1.Сварог,Берегиня,Сварожичі,Чорнобог(С.Плачинда,»Берегиня».

2.Бідний брат,Маруся,багатий брат,пан(Нар.,Карх.,»Мудра дівчина»).

3.Лис Микита,собаки,Вовк,Мавпа Фрузя,звір Остромисл,звірі(І.Я.Франко,»фарбований Лис»).             

4. Дячиха Євпраксія, діяк Оверко, Домовик, собака Бровко, потерчата (В.Королів – Старий,»Потерчата»а

5. Хухи, Моховинка, лісник, дід, Хо – Суковик, дівчина, господар, коза Лиска (В.Королів – Старий, «Хуха – Моховинка).

6. Вбога жінка, сини – близнята, Доля, Земля (І. Липа, «Близнята»).

7.  Плаксій, Нудота, Макака, Вай – Вай, Плакота, дядько Лоскотон (В. Симоненко, «Цар Плаксій та Лоскотон»).

8. Князь Володимир, Син Михайлик, печеніги, ворожбити, чорний дух, Лихослав (А.Лотоцький, «Михайло семиліток»)

9. Лоцман Карпо Летючий, лоцманський отаман Іван Музика, козаки – запорожці (І. Нечуй-Левицький, Запорожці»).

10. Максим, Івась, пани, нянька, кум (О. Пчілка, «Сосонка»).

11. Лось, два хлопчики – підберезники, дядько Шпичак (Є. Гуцало, «Лось»).

12. Олесь, Федько Тойкало, вчителька Матильда Петрівна, Прокіп (Г.Тютюнник, «Дивак»).

 

          III ТУР                  

Найкращий знавець теорії літератури

1.Пояснення одного предмета,явища через зіставлення його з іншим,подібним?(порівняння).

2.Художнє,образне означення,яке підкреслює у зображуваному особливу рису?(епітет).

3.Записи у хронологічній послідовності історичних подій?(літописи).

4.Первісні уявлення давніх людей про всесвіт,явища природи,тварини,рослини,про богів та героїв?(міфи).   

5.Придумана оповідь про якусь подію, особу, явище, походження назв, що сприймається як достовірна?(легенда).

6.Твір,у якому розказується про вигадані , фантастичні події?(казка).

7.Словесний опис зовнішності персонажі ?(портрет).

8.Співзвучність закінчень рядків у віршах?(рима).

9.ВЛУЧНЕ ,образне запитання,в якому натякається. 

10. Називання одного предмета через опис ознак іншого, схожого чи контрастного? (метафора)

11. Поетичний твір, в якому початкові літери кожного рядка, прочитані згори вниз, утворюють слово чи фразу? (акровірш)

12.Короткий влучний образний народний вислів з навчальним висновком? (прислів’я)

 

              IV ТУР 

      Продовжи прислів`я

1. Око бачить далеко,а розум …?(ще далі).

2. Не кажи - не вмію,а кажи - …?(навчусь).

3. Одна розумна голова-добре,а дві…?(краще).

4. Хочеш їсти калачі - не сиди…?(на печі).

5. У дитини заболить пальчик,у матері -…?(серце).

6. Згода будує,а незгода…?(руйнує).

7. Одяг кращий новий,а друг…?(старий).

8. Злий плаче від заздрості,а добрий…?(від радості).

9. Не брудни криниці,бо схочеш водиці…?(напитися).

10. Хто сміється,тому…?(не минеться).

11. Добре ім`я – найкраще…?(багатство).

12. На голові блищить,а в голові…?(свистить).

 

          V ТУР

 Відгадай загадки

1. Всіх годує,напуває,а про неї не кожен дбає?(Земля).

2. Що це за птиця,що сонця боїться?(сніг).                                                

3. Мене частенько просять,ждуть,а тільки покажусь – ховатися почнуть?(дощ)

4. Круглий, та не місяць, зелена, та не діброва, зхвостом, а не миша?(кавун).

5. Сидить Марушка в семи кожушках, хто її роздягає, той сльози проливає?(цибуля).

6. Літом одягається, а на зиму одежі цурається?(дерево).

7. Голова є, а шиї нема; очі є, а брів нема; рот є, а не говорить; без ніг, а далеко ходить?(риба).

8. Солоне, а не сіль, біжить, а не річка, блищить, а не золото. Коли б угадати та менш його знати?(сльози).

9. Ріжуть мене ножакою, б`ють мене ломакою: за те мене отак гублять, що всі мене дуже люблять?(хліб).

10. Не звір, а з ногами, не птиця, з пір`ям, не людина, а в одязі?(ліжко).

11. Б`ють мене старі й малі і в повітрі, й на землі, та від цього не вмираю, тільки весело стрибаю?(м`яч).

12. Біжить свинка, вирізна спинка, оглянеться народ,- а й сліду не знать?(човен).

 

 

 

6 клас

                                         I тур

Упізнай письменника за назвами твору:

1. Вірш «Сніжинки» , «Євшан-зілля», «Привітання».

(М. Вороний);

2. «Думка», «Перебендя», «Катерина», «Тарасова ніч», «Іван Підкова» (Т. Шевченко);

3. Вірші – «Красо України , Подолля», «Мрії», «Як дитиною, бувало», «Тиша морська» (Леся Українка) ;

4. Оповідання «Краса і сила», п'єси «Чорна Пантера і Білий Ведмідь», «Брехня», Федько-халамидник»( В. Винниченко) ;

5. «Маленький горбань», ,(С. Черкасенко) ;

6. «Зачарована Десна», «Ягідка кохання», «Земля», «Вася-реформатор» (О. Довженко) ;

7. Вірші «Дощ полив», «Пісенька про космічного гостя», «Кольорові миші» (Л. Костенко) ;

8. «Саййора», «Пролетіли коні», «Олень Август», «Лось» ( Є. Гуцайло) ;

9. Байки «Муха й бджола», «Жаба й Віл», «Щука», «Чиж та Голуб», «Лебідь, Щука і Рак», «Вовк та Ягня».(Л. Глібов) ;

10. Співомовки «Козак і Король», « Пан і Іван в дорозі», «Запорожці у короля», байки  «Ворона і Лис», «Вовк», «Собака й Кіт» (С. Руданський) ;

11. П'єси «Митькозавр з Юрківки», «Вікентій Прерозумний», «Привіт, синичко!» (Я. Стельмах) ;

12. «Звук павутинки», «Ойойкове гніздо»,  «Паруси над степом», «Земля світлячків», «Землянка», «Золота гора до неба» (В. Близнець);

 

 

                                           II тур

За героями впізнай автора і назви твір:

  1. Хан , монах, князь Володимир, ясир, гудець(М. Вороний «Євшан-зілля»)
  2. Федько, Толя, Спірка, Стьопка, Васька (В. Винниченко «Федько-халамидник»)
  3. Ява, Рень, цап Жора, бугай Петька, корова Контрибуція, Павлуша, Карафолька, Яришка(В. Нестайко «Тореадори з Васюківки»)
  4. Дід Антип, Павлик, Пронька, Захарко (С. Черкасенко «Маленький горбань»)
  5. Сашко, собака Пірат, баба Марушка, батько Петро, Десна, дід Семен, Дядько Самійло, Коні Мурай та Тягнибіда (О. Довженко «Зачарована Десна»)
  6. Гануся, Ха-еф, вчителька, Богданко, Соломійка (І. Калинець «Хлопчик -  фігурка, який задоволений собою»)
  7. Сопуха, мати, Глипа, собака Рекс, Адам, Ніна, Льонька(В. Близнець «Звук павутинки»)
  8. Митько, бабуся, дід Трохим, Василь Трош, дядько Гнат, Сергій, вчителька ботаніки Ірина Семенівна (Я. Стельмах «Химера лісового озера»)
  9. Два осла, два старенькі Цапа, Щука, Лисиця (Л.Глібов « Щука»)
  10. Пастушок,яяни( Е. Андієвська «Казка про яян»)
  11. Василько, батько, мати, два старших брати, сестра-дівка, чорнобрива Ганна ( «Свекор» С. Васильченко)

     12.Анна , десять рочків,сусід, кольорові миші, суддя (Л. Костенко «Кольорові миші»)

 

                                              III тур

Найкращий знавець теорії літератури:

  1. Невеликий ліричний вірш, що виконується співом (пісня)
  2. Повчальне алегоричне оповідання з чітко висловленою мораллю(притча)
  3. Жанр художньої літератури, який виник і розвинувся у XXст, як поєднання красного письменства й кіно (кіноповість)
  4. Текст, у якому розмічені паузи й логічні наголоси, а також визначені інтонації та темп читання (партитура).
  5. Короткий вірш глузливого змісту (епіграма)
  6. Слово чи вислів, ужиті в переносному, образному значенні(метафора, гіпербола, літота)
  7. Група віршованих рядків, об'єднаних змістом і порядком римування, який повторюється у творі(Строфа)
  8. Повчальний висновок у байках (Мораль)
  9. Невеликий віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір алегоричного змісту(Байка)
  10. Слово або словосполучення, яке переносить ознаки одного предмета або явища на інші  на основні подібності  чи протиставлення (метафора)
  11. Різке висміювання хиб і пороків, негативних явищ (сатира)
  12. Опис зовнішності персонажа в художньому творі (портрет)

 

 

 

IV ТУР

      Кому з персонажів належать подані нижче портретні характеристики.

 

   1.Це був чистий розбишака – халамидник.Не було того дня,щоб хто – небудь не жалівся на нього,наче біс якийсь сидить у хлопцеві. Спокій був його ворогом (Федько«Федько – халамидник»В.Винниченко)

   2.Це була дитина ніжна,делікатна,смирна. Жмурився від сонця й сором'язливо насміхався своїми невиними синіми очима,чистенький,чепурненький,ніжний,з щічками,як проскура. Ніжні,випещені ніжки його стопи спотикаються,брудний потік залива бархатові штанці,дощ враз вимочує акуратно зачесане волосся.(Толя«Федько – халамидник»В.Винниченко)

  3.Через його страшний горб товариші цурались його,й він звик бути здебільшого самотнім,на самоті зі своїми думками…Лагідний,добрий Павлик любив звірят,любив пташок і плакав,навіть зомлівав,коли при нім хто з хлопців розбивав пташині яєчка або скручував голови горобеняткам…У нього були журні сині очі,мова поважна,навчаюча.(Павлусь«Маленький горбань»С.Черкасенко)

  4.Багато бачив я гарних людей,ну такого,як батько,не бачив. Голова в нього була темноволоса,велика і великі розумні сірі очі,тільки в очах чомусь завжди було повно смутку…(батько Петро«Зчарована Десна»О.Довженко)

 5.Суворий,обличчя в нього сіре й плямисте як торішнє листя. Губи тонкі і так стулені, мов у роті вода. Очі без вій,круглі й нерухомі,як у півня. Через оті очі здавалося ,ніби він навіки чимось здивований. Та це лише здавалося. Мабуть, не було вже у світі нічого,що могло б здивувати…(діда Вараву « Тореадор із Васюківки)

 

6.На березі стояв тонкий цибатий чоловік,одягнений не по-тутешньому: у світло-сірих штанях, у білій нейлоновій тенісці,на голові небесна-легкий капелюх. Одяг на сонці  просвічувався,і чоловік здавався безтілесним…Блідо прозоре лице, гострий ніс,гостре підборіддя, де-не-де синюваті щетинки. ( Адам « Звук павутинки» В.Близнець).

 

ТУР V

 

ПРОДОВЖИ РЯДКИ ПОЕЗІЙ,НАЗВИ АВТОРА І НАЗВУ

 

1.Ще не вмерла Україна

… слава; …воля

Ще нам …..

….. доля  ( П.Чубинський «Ще не вмерла Україна» )

 

2.Жив у Києві,в …

Ханський син,малий…

Половецького б то ….

…. Дитина       (М. Вороний « Євшан - зілля»)

 

3.І досі сниться, вийшла з …

Весело сміючись, …

Цілує … і …. ,

Аж … … цілує,

…. на руки, і …. ,

І спать несе.    ( Т.Г.Шевченко « І досі сниться»).

 

4. «Що болить?» - мене …

Але я не признавалась –

Я була малою … , -

Щоб не плакать, я ….  (Л.Українка « Як дитиною бувало»)

 

5.На Щуку… бомагу в … подав,

Що буцімто … такеє … ,

Що у …ніхто життя … :

Того … в смерть, другого …   ( Л.Глібов « Щука»)

 

6.Ой у лузі червона … похилилась,

Чогось наша славна … зажурилась.

А ми тую … … підіймемо,

А ми нашу славну … ,гей ,гей … !    (С. Чернецький « Ой у лузі червона калина похилилася»)  

 

 

7 клас

Ι тур

Упізнай письменника за його творами

1.»Захар Беркут», «Schonschriben» (з нім. чистописання, каліграфія)  (І.Я. Франко).

2.»Мені тринадцятий минало», «Тополя», «Заповіт» (Т. Г. Шевченко).

3.»Олюнька», « В чужім гнізді», « З судової зали», «Не було виходу», «За сестрою» (А. Чайковський).

4.»Гуси-лебеді летять», «Щедрий вечір», «Добрий ранок», «Велика рідня» (М. Стельмах).

5.»Зав’язь», «Деревій», «Батьківські пороги», «Климко», «Вогник далеко в степу» (Г. Тютюник).

6.»Закоханий чорт», «Межигорський дід»,  «Не в добрий час», «Чортова корчма», «Скарб» (О. Стороженко).

7.»Мазепа», «Казка мойого життя», «Цвіт щастя», «В світ за очі», «Мишка» (Б. Липкий).

8. «Чайка на крижні», Маруся Чурай», «Крила», «Бузковий цар», «Сад нетанучих скульптур» (Л. Костенко).

9.»Онук»,  «Коляда», «Мар’яна», «Світова верба», «Планетник», «Ой Морозе-Морозку» (Б. Харчук).

10. «Люди серед людей», «Зелена радість конвалій», «Яблука з осіннього саду», «Родинне вогнище», «Пролетіли коні», «Щури», «Сім’я дикої качки» (Є. Гуцало).

11.    «Дерево облич», «Гер переможений», «Тільки світу», «Портрет жінки у профіль з рушницею».

12.    «Лебеді материнства», «Злодій», «Некролог кукурудзяному качанові», «Ти знаєш, що ти людина?», «Цар Плаксій та Лоскотон».

 

 

ΙΙ тур

Найкращий знавець теорії літератури

1.Дворядкова народна пісня (співанка); кожен рядок має 14 складів з обов’язковою цензурою (паузою) після восьмого складу? (коломийка).

2.Подія або низка подій, через які у творі розкриваються взаємини між героями, їхні характери, зміст твору і ставлення автора до персонажів? (сюжет).

3. Невеликий ліро-епічний твір казково-фантастичного, легендарно-історичного чи героїчного змісту з драматично напруженим сюжетом? (балада).

4.Основна думка твору, його пафосно-емоційний стрижень, ядро задуму автора? (ідея).

5. Особистість, якій властиві яскраві почуття, безстрашність, гостре реакційне на спричинену кривду і яка діє в незвичайних обставинах? (романтичний герой).

6. Відхід від основної сюжетної лінії і основної теми твору з метою висвітлення якихось додаткових чи побічних питань? (екскурс).

7.Виразна подробиця з твору, яка подає певний епізод, подію чи випадок у не сподіваному ракурсі? (художня деталь).

8. Реальна людина, зовнішність, характер, життєві події, вчинки якої автор описав, створюючи літературний образ? (прототип).

9. Об’єднані однією темою та ідеєю два поетичні твори? (диптих).

10.    Вірш, у якому зберігається віршований ритм, але рядки можуть мати різну довжину, а рими і поділ на строфи не обов’язковий? (вільний вірш(верлібр)).

11.     Об’єднані однією темою два прозові твори одного письменника в яких діють одні й ті ж самі герої? (дилогія).

12.      Рядок або кілька рядків, що повторюються і закінчують строфу або кілька строф у вірші? (рефрен).

 

ΙΙΙ тур

За героями впізнати автора і назву твору

1. Мирослава, Максим, Захар Беркут, Тугар Вовк, Митько Вояк, Бурунда? (І. Я. Франко, «Захар Беркут»).

2. Ганна, дід Андрій, Палажка, Павлусь, татари, козаки, Семен Непорадний, мустафа? (А. Чайковський «За сестрою»)

3. Дід Демян, Михайло, дядько Себастіян, Юхрим Бабенко, Петрик, мати? (М. Стельмах «Гуси – Лебеді летять»)

4. Климко, дядько Кирило, тітка Мотя, Зульфат, Гарєєв, Наталя Миколаївна, швець, поліцаї, тітка Марина? (Г. Тютюник «Климко»)

5.Чоловік,жінка,Павлусь,наймичка,наймит,парубки? (О.Стороженко«Скарб»).

6.Олена Булига,знахарка,дід Капуш, Планетник,мати?(Б. Харчук«Планетник»).

7.Лебеді рожеві,тихі зорі,син,мати,Батьківщина,Україна,верби,тополі,приспані тривоги?(В.Симоненко«Лебеді материнства»).

8.Олесь,Параска Михайлівна,дядько Матвій,Оля Чровжова,Павло Степанович,Василь Кологойда,Толик,Віктор Михайлович, Галина Іванівна,Федір Бурлака?(А.Дімаров«Блакитна дитина»).

9.Рідна мати, дорога далека,рушник вишиваний,росяниста доріжка,материнська любов?(А. Малишко«Пісня про рушник»).

10.Діброва, тополя, чумак, чабан, могила, сирота,соловейко,козаченько, мати, бабуся,доня, зіллячко?(Т.Г.Шевченко«Тополя»).

11.Щастя,мати,хлопець,цвіт,лебідь білий,вода,хвилі,квітка?(Б.Лепкий«Цвіт щастя»).

12.Мишка,гроші,сестриці – мишці із міста, господиня, господар?(Б.Лепкий«Мишка»).

 

 

 

                                              IV тур

          Чи знаєте ви повість І.Я.Франка«Захар Беркут»?

1.Кому князь Данило подарував в Тухольщині величезні полонини і ціле одне пригір'я Зелеменя?(Тугару Вовку).

2.Кого Тугару Вовк брав всюди з собою і,щоб задоволити палку натуру,привчив владати рицарською зброєю,зносити всякі невигоди і сміливо стояти в небезпеці?(Мирославу).

3.Максим був сином…(Захара Беркута).

4.Від кого Максим врятував Мирославу?(ведмедиці).

5.Сторож – це…(камінь).

6.Кого знали люди на кільканадцять миль довкола,по руськім і угорськім боці. Та і то знали не лиш як чудового лікаря,а й як чудового бесідника та порадника,котрий«як заговорить,то немов Бог в серце вступав»(Захар Беркут).

7.Що означав дивний сон,що приснився Захарові(горе,нещастя).

8.Як називала Мирослава Захара Беркута(батьком).

9.Що зробили монголи із селом Тухлею?(спалили).

10.Хто і про кого сказав:«Не дбайте про мого сина,а рішайте так,як би він був уже в гробі!»(Захар Беркут про Максима).

11.Захар Беркут категорично відмовився випускати монголів з котловини взамін на…?(Максима).

12.Чим,на думку Захара Беркута,побідила тухольська громада ворогів?(згодою і дружністю,громадським ладом).

 

 

 

                                           V тур

                                   Так чи ні

1.За жанром«Тополя»Т.Г.Шевченка – це поема?(ні).

2.Автор«Пісня про рушник»А.Малишко?(так).

3.Захар Беркут батько Мирослави?(ні).

4.Головного героя у повісті«За сестрою»А.Чайковського звали Павлусь?(так).

5.«Гуси – лебеді летять»М.Стельмаха – це біографічна повість?(так).

6.Поезія«Перехожий»В.Симоненко присвятив Т.Г.Шевченку?(ні).

7.Вільні вірші писав Леонід Кисельов?(ні).

8.«Чайка на крижині» написала Ліна Костенко?(так).

9.Климко вирушив у Слов'янськ по сіль у повісті«Климко»Г.Тютюника?(так).

10.Два поетичні твори,об'єднані однією темою та ідеєю називається диптих?(так).

11.Музику до пісні«Пісня про рушник»написав М.Лисенко?(ні).

12.У повісті«Блакитна дитина»А.Дімарова хлопці полізли в сад до дядька Матвія по яблука?(так).

 

docx
Додано
11 січня 2019
Переглядів
1252
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку