Конспект уроку з української літератури для учнів 7 класу на тему:
« І. Франко «Захар Беркут». Порівняльна характеристика образів Тугара Вовка і Захара Беркута.»
Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 12
Відкритий урок на тему:
« І. Франко «Захар Беркут». Порівняльна характеристика образів Тугара Вовка і Захара Беркута.»
Підготувала і провела
учитель української мови
і літератури
Іванова Н.С.
м. Кривий Ріг, 2016
Франко «Захар Беркут». Порівняльна характеристика образів Тугара Вовка і Захара Беркута.
Мета: охарактеризувати образи Захара Беркута і Тугара Вовка, добираючи відповідні цитати, фактичний матеріал з твору; розвивати в учнів навички характеристики літературного героя, уміння грамотно висловлювати власні думки, творчо мислити, робити відповідні висновки; формувати світогляд, активну життєву позицію: виховувати почуття обов’язку, відданості своєму народові, любові до Вітчизни.
Тип уроку: формування та вдосконалення вмінь і навичок.
Обладнання: портрет І. Франка, текст твору «Захар Беркут», ілюстрації до повісті, комп’ютер
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
ІІІ. Основний зміст твору.
Епіграфи до уроку:
«Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатися купи, незломно стояти всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить нас» І. Франко
«Життя лиш доти має вартість, доки чоловік може допомагати іншим» І. Франко
1. Вступне слово вчителя
Діти! Ви повинні знати, що «зрадництво» — це найганебніша риса в людському житті. Сьогоднішній урок допоможе вам знайти правильний життєвий вибір у складній ситуації. Я сподіваюсь, що ви будете справжніми патріотами і ніколи не зрадите свій рідний край, рідну неньку.
— Які дійові особи виведені у творі?
— На які групи, що ведуть між собою боротьбу, їх можна поділити?
— Чи випадкове таке групування? Доведіть.
(Не випадкове, воно має важливе значення. Тухольці, Захар Беркут, Максим — волелюбні члени давньої родової громади, сильної своїм порядком, заснованим на рівності та праці. Справедливість тих порядків зрозуміла і сприйняла дочка боярина Тугара Вовка — Мирослава. Тухольці — справжні патріоти.
Представники ворожого табору — боярин Тугар Вовк, Бурунда, Пета — жорстокі тирани, що намагаються побороти тухольців не тільки силою, а й підступністю.)
2. Орієнтовні питання для бесіди. Характеристика Захара Беркута
1.Коли ви вперше, читаючи твір, дізналися про Захара Беркута? Що вам відомо про його походження, заняття?
2. Як змальовує письменник зовнішність Захара Беркута?
3. Чому Захар Беркут мав авторитет серед тухольців?
4. Яке значення ще для молодого Захара Беркута мало його перебування у старця Акинтія? Що нового дізнався він під час чотирилітньої подорожі?
5. До якої справи Захар Беркут мав хист? Чим займався на схилі літ?
6. У чому вбачав тухольський ватажок смисл свого життя? Які слова були провідною золотою ниткою в житті тухольського старця?
7. Що було одним із головних старань Захара Беркута?
8. Яким було ставлення тухольського ватажка до сусідніх громад?
9. Прихильником якої віри був Захар Беркут? Які сили природи допомагають йому прийняти правильне рішення і подолати ворога? До кого звернені його молитви?
10. Як Захар Беркут ставиться до зрадництва Тугара Вовка?
11. Чому Захар Беркут не погодився на пропозицію Тугара Вовка обміняти полоненого Максима на вихід татар з кітловини? Що в цей період відчував старий Беркут? Чи можна його засуджувати за таке ставлення до сина?
12. Якими були останні слова Захара Беркута? Що він пророкував для майбутніх поколінь? Який заповіт залишив нащадкам?
13. У чому сила тухольського ватажка?
14. Чому смерть Захара Беркута ні в кого не викликала сліз?
15. Що єднає прізвище Захара з назвою птаха?
16. Як Захар реагує на шкоду, яку завдає Тугар Вовк громаді?
17. Чим пояснити те, що старий Беркут прагне розгромити, а не відбити татар?
18. Чим повчальний образ Захара Беркута?
3. Характеристика образу Тугара Вовка.
1. Які у вас враження від першої зустрічі з Т. Вовком на сторінках повісті?
2. Чому боярин не розуміє Максима і зверхньо ставиться до нього?
3. Чим Т. Вовк зобов’язаний молодому Беркуту?
4. Як поводить себе Т. Вовк на тухольській копі? З чим це пов’язано?
5. Що зумовило боярина покинути Тухлю і перейти на бік татар?
6.Що відомо про минуле боярина?
7. Чому батько і дочка не розуміли одне одного?
8. Чим зумовлено те, що Т. Вовк врятував життя Максиму від руки Бурунди? Чи це було зроблено для якоїсь користі? Власні міркування обґрунтуйте.
9. Чому Бурунда назвав Т. Вовка подвійним зрадником?
10. З якою метою І. Франко відтворив у повісті образ Т. Вовка? Свої думки вмотивуйте.
11. За яких умов боярин Тугар Вовк потрапив на Тухольщину?
12. Які стосунки склалися у боярина з громадою?
13. Коли вперше і за яких умов Тугар Вовк зрадив русичів? Чому його зневажали при дворі князя Данила?
14. Чому так поспішав боярин до ворожого табору? Як до нього поставилися вороги?
15.У чому суперечливість образу Тугара Вовк
16. Який же вибір робить боярин Тугар Вовк у вирішальній ситуації?
4. Орієнтовний план-характеристика Т. Вовка.
1) Т. Вовк — тухольський боярин.
2) Портрет і зовнішність.
3) Стосунки Т. Вовка з іншими героями твору.
4) Риси характеру: а) підступність; б) хитрість; в) гордість; г) зарозумілість; д) корисливість; е) улесливість.
5) Прагнення героя: а) поневолити народ; б) розруйнувати і розповсюдити розбрат; в) задовольнити власні потреби.
6) Т. Вовк — подвійний зрадник.
5. Орієнтовний план-характеристика образу Захара Беркута.
1) Захар Беркут — ватажок тухольської громади.
2) Портрет і зовнішність героя.
3) Риси характеру:
а) добрий і волелюбний;
б) відвертий і чесний;
в) працьовитий;
г) розсудливий і мужній;
д) витриманий.
4) Прагнення героя:
а) боронити рідний край від ворогів;
б) шанувати традиції і богів;
в) служити інтересам народу;
г) закликати до єдності, згуртованості народу в боротьбі з ворогами.
5) Захар Беркут — патріот Руської землі.
6. «Асоціативне гроно»до образів Захара Беркута і Тугара Вовка.
7. Прислів’я і приказки, якими можна охарактеризувати образи героїв.
8. Бесіда за питаннями.
• Якої шкоди завдавали монголи Русі? В чому виявлялась їх жорстокість?
• Що допомагало монгольському війську час від часу отримувати перемогу?
• Для чого загарбники вирушили у похід через Тухлю?
• У зв’язку з чим стрімкий рух монголів був призупинений? Як вони реагували на це?
• Чи була закономірною поразка монголів у тухольській котловині?
• Порівняйте опис монголо-татарських поневолювачів на початку твору і наприкінці. Зробіть висновок..
9. Дати відповідь: кому з героїв твору належать нижченаведені слова.
1. «Невже ж між твоїм боярським, а моїм мужицьким родом така велика пропасть, що її любов не могла перегатити? Та й чим же ж ти так вищий від мене?» (Максим).
2. «Хоч я лише вовк, дрібна звірюка, то все ще дам раду тухольському медведеві!» (Тугар Вовк).
3. «Мудрі права наші походять не від твого князя, а від дідів і батьків наших. Мудрих судіїв княжих ми не видали досі і жили тихо, в згоді й ладі, судячись самі громадським розумом» (Захар Беркут).
4. «Ні, ні … не буде того. Я не піду дальше! Я не стану зрадницею свого краю! Я покину батька, коли не зможу відвести його від того проклятого наміру» (Мирослава).
6. «Хоч і в путах, я все буду вольний чоловік. У мене пута на руках, а в тебе на душі!»(Максим).
7. «Раз умирати кождому, але славно вмирати – се не кождому лучається. Не сумувати мені за ним, але радуватись його долею» (Захар Беркут).
8. «Дурний хлопче, … таким, як ти, треба жити, а не про смерть думати. Життя – дорога річ, і за ніякі скарби його не купиш» (Тугар Вовк).
9. «Я не стою о життя! Хто хоч хвилю зазнав неволі, той зазнав гіршого ніж смерть» (Максим).
10. «Обов’язок наш витривати на своїм становищі до остатньої хвилини, - і так ми зробимо … Або ми всі погинемо, або ви всі – іншого вибору нема» (Захар Беркут).
12. «Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатися купи, незламно всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас» (Захар Беркут).
IV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання. Підготувати цитати до образів Максима і Мирослави.