Природознавство
Тема. Тварини. Різноманітність тварин.
Мета: формувати в учнів поняття про різноманітність тварин у природі, види тварин, значення тварин у природі й цінність тварин для людей; актуалізувати знання дітей з теми «Рослини»; розвивати у дітей вміння порівнювати, ставити питання, пам’ять, увагу, уяву, мислення, мовлення; виховувати бережливе ставлення та любов до природи.
Обладнання: підручник, зошит з друкованою основою, ілюстрації, презентація.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
-
Організація класу.
-
Привітання.
-
Встаньте діти всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе,
Привітайтесь «Добрий день!»
-
Перевірка готовності учнів до уроку.
-
Перевірте щоб на парті був підручник, зошит та приберіть все що вам може заважати.
-
Актуалізація опорних знань.
-
Фронтальне опитування
-
Що відносимо до живої природи? (рослини, тварини, гриби, бактерії)
-
У минулому семестрі ми вивчали все про рослини.
-
На які царства поділяються рослини? (водорості, мохи, папороті, хвойні, квіткові)
-
Яке найбільше царство? (квіткові)
-
Чому називають «квіткові»? (плід – квітка)
-
Чим водорості відрізняються від мохів? ( водорості живуть у воді і не мають коренів, мохи мають стебло і листки, розмножуються спорами)
-
Чим хвойні відрізняються від квіткових? (квіткові: плід – квітка, розмножуються насінням; хвойні: плід – шишка, розмножуються насінням, голки – видозмінені листки)
-
Чим мохи відрізняються від папоротів? (мохи мають стебло і листки, розмножуються спорами; папороті: трав’янисті рослини, що розмножуються спорами)
-
А як називають науку, що вивчає рослини? (ботаніка)
-
Мотивація навчальної діяльності.
-
Підведення до теми.
-
Для того, щоб дізнатися про що сьогодні піде мова на уроці, вам потрібно розгадати загадки.
-
Взимку ловиться і влітку
Вудкоюабо у сітку.
А коли злякається —
В мулізаховається. (Карась)
2. Наче птиця крила має ,
Все літає і медок збирає. (Бджілка)
3. Круглий клубочок
Покотився у садочок.(Їжак)
4. Тільки й лине у гаю
Все ку-ку, ку-ку! ( Зозуля)
5. Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст.
Пухова руденька шуба.
Із сосни стрибає на дуба (Білка)
-
Як назвати відгадки одним словом? (тварини)
-
Пригадайте, на які групи ділять тварин?
-
Які ознаки кожної з цих груп?
-
Оголошення теми і мети уроку.
-
Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємось про різноманітність тварин, та навчимося групувати їх за ознаками.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Розповідь вчителя.
-
Прослухайте мою розповідь і скажіть, як називається наука про тварин.
-
Все в природі взаємопов’язане, і від тварин залежить життя рослин, людей та інших живих організмів. Тварини – живі організми, бо вони народжуються, дихають, ростуть, живляться, розмножуються, пересуваються і вмирають. Особливими у тварин є ознаки, яких не мають інші організми. Тварини бігають, повзають, літають, плавають, стрибають. Цих ознак немає у рослин. Саме цими ознаками тварини відрізняються від рослин.
-
Світ тварин надзвичайно різноманітний. Науку про тварин називають зоологія. Учені-зоологи ділять царство тварин на велику кількість груп.
-
Черви – група тварин, з тонким видовженим тілом і м’якими покривами. Молюски – мають м’яке тіло, захищене черепашкою. Ракоподібні – мають зчленований, схожий на шкаралупу скелет, який слугує їм каркасом і захистом від ушкоджень та ворогів. Павукоподібні - мають дві частини тіла: голову і черевце; у них вісім ніг (по чотири пари). Комахи – тварини, у яких шість ніг. Риби мають тіло, вкрите лускою та рухаються за допомогою плавців. Земноводні – частину життя проводять на землі, а частину життя – на воді. Плазуни – тварини, тіло яких вкрите сухими лучками, а деяких ще й панциром. Птахи – тварини, тіло яких вкрите пір’ям. Звірі або ссавці – тварини, які вигодовують малят молоком, тіло більшості з них вкрите волоссям.
-
Перевірка первинного усвідомлення.
-
Як називається наука про тварин? (зоологія)
-
Чому тварини – живі організми? (бо вони народжуються, дихають, ростуть, живляться, розмножуються, пересуваються і вмирають)
-
Якими ознаками тварини відрізняються від рослин? (Тварини бігають, повзають, літають, плавають, стрибають)
-
Які ознаки мають комахи? (мають шість ніг)
-
Які ознаки мають риби? (риби мають тіло, вкрите лускою та рухаються за допомогою плавців)
-
Робота за підручником (с. 100 – 102)
-
Відкрийте підручники на с. 100. Прочитаймо статтю ланцюжком. Потім дайте відповідь на питання: «Які ознаки птахів і ссавців?»
-
Які ознаки мають птахи?
-
Які ознаки мають ссавці?
-
Які ознаки мають плазуни?
-
Які ознаки мають земноводні?
-
Наведіть приклади молюсків.
-
Наведіть приклади комах.
-
Робота в зошитах з друкованою основою. (с. 49)
-
Відкрийте зошити на с.49.
-
Фізкультхвилинка.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Розгадування ребусів.
-
Розгадайте ребуси, які пов’язані з темою нашого сьогоднішнього уроку.
(комахи) (риби)
(черви)(молюски)
-
Гра «Склади прислів’я».
-
Складіть прислів’я про тварин.
Де лелека водиться, там щастя родиться.
Мудрий, як сова.
Краще битися орлом, аніж зайцем.
Дивиться лисичкою, а думає вовчиком
Бджоли раді цвіту, а люди – літу.
-
Як ви розумієте прислів’я «Мудрий, як сова»?
-
Гра «Так-Ні».
-
Я називатиму твердження, якщо воно правильне ви повинні підняти руку, а якщо ні – тихенько сидіти.
-
Тварини – живі організми (+)
-
Плазуни частину життя проводять на землі, а частину – на воді (-)
-
Птахи – тіло тварин вкрите лускою. (-)
-
Ссавці – тварини, які вигодовують малят молоком (+)
-
Риби рухаються за допомогою плавців (+)
-
Тіло ссавців вкрите волоссям (+)
-
Молюски мають м’яке тіло, яке захищене черепашкою (+)
-
Науку про тварин називають ботаніка. (-)
-
Підсумок уроку.
-
Підсумкова бесіда.
-
На які групи поділяють тварин?
-
Як називають науку про тварин?
-
Які ознаки мають плазуни, земноводні, птахи, риби?
-
Оцінювання.
-
Прощання.