Твір-характеристика персонажів твору. Підготовка до письмового контрольного твору. Складання плану.

Про матеріал
Ознайомлення учнів із особливостями написання твору-характеристики персонажів, підготуватись до написання контрольного твору; спонукати учнів до вдумливого читання текстів; розвивати вміння виокремлювати найголовніше серед потужного потоку інформації, вміння характеризувати героїв твору; прищеплювати любов до української літератури, виховувати вміння бачити прекрасне навколо себе.
Перегляд файлу

Тема: Твір-характеристика персонажів твору. Складання плану.

Мета: ознайомити учнів із особливостями написання твору-характеристики персонажів, підготуватись до написання контрольного твору; спонукати учнів до вдумливого читання текстів; розвивати вміння виокремлювати найголовніше серед потужного потоку інформації, вміння характеризувати героїв твору; прищеплювати любов до української літератури, виховувати вміння бачити прекрасне навколо себе.

Тип уроку: урок написання твору.

Структура уроку

  1. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності;
  2. Перевірка домашнього завдання;
  3. Підготовка до написання твору;
  4. Прослуховування зразка твору-характеристики персонажів твору;
  5. Повідомлення тем для написання творів;
  6. Повідомлення домашнього завдання та інструктаж щодо його виконання;
  7. Підсумок уроку;
  8. Оцінювання роботи учнів та мотивація оцінок.

 

                                                        Хід уроку

Справжній друг пізнається в біді.

Народна мудрість

  1.                   Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Наше життя цікаве і розмаїте, багате на пригоди , цікаві зустрічі, приємні враження. Але ми часто цього не помічаємо, а біжимо , поспішаємо, і самі не помічаємо, як багато важливого пройшло повз нас , не відклалось у душі. Але саме письменники мають таку здатність підмічати і розповідати про це на сторінках своїх творів.

Відомий французький письменник Антуан де Сент Екзюпері сказав: « Усі дорослі спочатку були дітьми, тільки мало хто це пам’ятає». І справжнім дитячим письменником стає лише та людина, яка зберігає у серці весь розмаїтий світ дитинства . Це можна сказати про Всеволода Нестайка, Віктора Близнеця, а також Ярослава Стельмаха, творчість якого ми закінчуємо вивчати. 

І сьогодні у кожного із вас є можливість відчути себе письменником, адже тема нашого уроку: Твір-характеристика персонажів твору із розділу «Пригоди і романтика».

 

  1.                   Перевірка домашнього завдання.
    1.             Вибіркове опитування.

Домашнім завданням було написати твір-мініатюру про одного із персонажів творів, які ви вивчали у розділі «Пригоди і романтика».  Давайте послухаємо!

  1.                   Підготовка до написання твору.

Щоб урізноманітнити наш урок пропоную провести його у формі детективного агентства «Довіра».

  1.             Проблемне питання

Митько і Сергій – винахідливі , кмітливі мрійники , тому їм завжди цікаво і їм ніколи нудьгувати. Декому поведінка друзів здавалася дивною, загадковою. Тож відгорнемо завісу таїни і зробимо висновок, чому саме цих хлопців Ярослав Стельмах зробив героями свого твору?
(Напевно тому, що герої твору подібні до самого автора. Саме в їх уста він вкладає власні думки , і діють вони так , як діяв би сам автор).


                   3.2. Складання плану

А зараз заповніть досьє на наших головних героїв за планом.
1. Ім’я (Дмитро Омельчук, Сергій Стеценко)
2. Місце проживання (Київ)
3. Освіта (закінчили 5 кл. середньої школи)
4. Сім’я (Митько проживає з батьками і старшим братом; Сергій- з батьками і бабусею)
5. Місце перебування (с. Юрківка)
6. Мета приїзду (Відпочинок на свіжому повітрі; збір колекції комах)
7. Улюблені заняття (ловити рибу , читати пригодницькі та фантастичні твори, купатися, засмагати, грати у рухливі ігри)
8. Висновки про характер(Амбіційні, кмітливі, відчайдушні, сміливі, прагнуть зробити наукове відкриття, прославитися)

Досьє на наших героїв ви зібрали , то визначимо найуважнішого і оперативнішого детектива. Хто зачитає?

  1.             Робота з підручником (цитатна характеристика персонажів)

А тепер будемо збирати матеріал для підтвердження характеристики персонажів.
        1. Знайти в повісті штрихи до портретів Митька , Сергія , Василя Троша та інших персонажів і підібрати до них одне найвлучніше слово характеристику .
(Митько -запальний , Сергій- поступливий , Василь- єхидний , Митькова бабуся-любляча, бабуся Василя- ласкава, Ірина Семенівна- добра ,Оксана Павлівна (мама Митька) –турботлива, Гнат – упертий, Трохим Гнатович- мудрий)

2. Відшукати в тексті епізоди, що стосуються навчання друзів . Зробити висновки ,якими учнями були Митько та Сергій.
(Прочитавши повість , ми з’ясували , що Митько та Сергій навчалися у 5 –Б класі в м. Києві. В кінці навчального року вони складали іспити , щоб перейти до наступного класу. І найкращими учнями вони не були . «Не дуже –то ви й перепрацювались»- говорила Сергійкова мама , коли вони просились до села . А коли між ними виникла суперечка, то ми дізналися , що за минулий рік у Сергія була трійка з фізкультури, а в Митька – з малювання. Тобто вони не дуже сумлінно ставилися до навчання. Замість того, щоб самим зібрати гербарій ,вони взяли у Митькового брата , який йому теж не належав. «Мало любили ботаніку»,та й «зоологія не вигравала в хлоп’ячій уяві привабливими веселковими барвами». Однак під час канікул вони проштудіювали багато книжок із зоології , яку навіть полюбили, а з нею й уроки, з яких раніше втікали . Тож у них є всі шанси стати кращими учнями).

3.4. Індивідуальне завдання

«Допитування свідків». Уяви, що ти бабуся Митька і дай відповіді на мої питання.
• Як ви зустріли звістку про приїзд онука?
• Чи зраділи , що він приїхав із другом?
• Нас здивувало , що ви не сварили Митька за телеграму ?
• Як ви сприйняли те, що Митько з Сергієм ночували не вдома , а в курені біля озера?

 

  1.                   Прослуховування зразка твору-характеристики персонажів твору «Митькозавр із Юрківки».

У повісті «Химера лісового озера» автор змалював шукачів пригод, романтиків Митька та Сергія. Хлопці влітку зібралися до Митькової бабусі, щоб ловити комах для колекції, вудити рибу, купатися й ходити до лісу. Та сталася подія, яка змінила всі плани цих допитливих хлопчаків. Вони почали готуватися до зустрічі з чудовиськом, що живе в озері. Хлопці сміливі, відважні, не кожен би залишився на ніч біля озера. Щоправда, їм теж було страшно, і вони не соромляться в цьому признатися: «Лізти хотів, але боявся — страх один», «І я боявся. Аж тремтів».

Митько і Сергій цілий місяць відчували себе дослідниками, слідопитами, шукачами. Вони бігали до бібліотеки, прочитали багато цікавого про стегозаврів та археоптериксів. Бабуся не могла нахвалитися хлопчиками: «Тихі, сумирні, слухняні, посидючі. А книжки як люблять! Це ж щастя — таких діточок мати».

Хлопці дружелюбні, вони не образилися на Василя, який хотів їх обдурити і налякати. Навпаки, подякували йому за те, що влаштував їм такі цікаві канікули: «Ми відкрили для себе такий світ, який тобі, Васю, і не снився».

А попереду у хлопців був ще цілий літній місяць, не менш цікавий і переповнений новими подіями.

4.1. Бесіда за прослуханим зразком.

                  Чи сподобався вам мій варіант твору?

                  В якому стилі він написаний?

                  Чи відповідає зразок вимогам твору-характеристики?

                  Чи погоджуєтесь ви із такою характеристикою персонажів?

  1.                   Повідомлення тем для написання творів.

Теми:

1.                  Образи Митька і Сергійка. (Я. Стельмах «Митькозавр із Юрківки»)

2.                  Енергійні та відчайдушні (за повістю Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки»)

3.                  Онук приїхав. (Уявити себе бабусею Митька і написати твір-характеристику онука. Я. Стельмах «Митькозавр із Юрківки»)

4.                  Дід Трохим. (Уявити себе Сергієм і написати твір-характеристику діда Трохима)

 

6.  Повідомлення домашнього завдання та інструктаж щодо його виконання.

Дописати твір на обрану тему. Переписати в чистовик. Підготуватись до написання контрольного твору.

7.  Підсумок уроку

  1.                Оцінювання роботи учнів та мотивація оцінок.

 

 

docx
Додано
28 листопада 2023
Переглядів
763
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку