Тема: Твір-характеристика персонажів твору. Складання плану.
Мета: ознайомити учнів із особливостями написання твору-характеристики персонажів, підготуватись до написання контрольного твору; спонукати учнів до вдумливого читання текстів; розвивати вміння виокремлювати найголовніше серед потужного потоку інформації, вміння характеризувати героїв твору; прищеплювати любов до української літератури, виховувати вміння бачити прекрасне навколо себе.
Тип уроку: урок написання твору.
Структура уроку
Хід уроку
Справжній друг пізнається в біді.
Народна мудрість
Наше життя цікаве і розмаїте, багате на пригоди , цікаві зустрічі, приємні враження. Але ми часто цього не помічаємо, а біжимо , поспішаємо, і самі не помічаємо, як багато важливого пройшло повз нас , не відклалось у душі. Але саме письменники мають таку здатність підмічати і розповідати про це на сторінках своїх творів.
Відомий французький письменник Антуан де Сент Екзюпері сказав: « Усі дорослі спочатку були дітьми, тільки мало хто це пам’ятає». І справжнім дитячим письменником стає лише та людина, яка зберігає у серці весь розмаїтий світ дитинства . Це можна сказати про Всеволода Нестайка, Віктора Близнеця, а також Ярослава Стельмаха, творчість якого ми закінчуємо вивчати.
І сьогодні у кожного із вас є можливість відчути себе письменником, адже тема нашого уроку: Твір-характеристика персонажів твору із розділу «Пригоди і романтика».
Домашнім завданням було написати твір-мініатюру про одного із персонажів творів, які ви вивчали у розділі «Пригоди і романтика». Давайте послухаємо!
Щоб урізноманітнити наш урок пропоную провести його у формі детективного агентства «Довіра».
Митько і Сергій – винахідливі , кмітливі мрійники , тому їм завжди цікаво і їм ніколи нудьгувати. Декому поведінка друзів здавалася дивною, загадковою. Тож відгорнемо завісу таїни і зробимо висновок, чому саме цих хлопців Ярослав Стельмах зробив героями свого твору?
(Напевно тому, що герої твору подібні до самого автора. Саме в їх уста він вкладає власні думки , і діють вони так , як діяв би сам автор).
3.2. Складання плану
А зараз заповніть досьє на наших головних героїв за планом.
1. Ім’я (Дмитро Омельчук, Сергій Стеценко)
2. Місце проживання (Київ)
3. Освіта (закінчили 5 кл. середньої школи)
4. Сім’я (Митько проживає з батьками і старшим братом; Сергій- з батьками і бабусею)
5. Місце перебування (с. Юрківка)
6. Мета приїзду (Відпочинок на свіжому повітрі; збір колекції комах)
7. Улюблені заняття (ловити рибу , читати пригодницькі та фантастичні твори, купатися, засмагати, грати у рухливі ігри)
8. Висновки про характер(Амбіційні, кмітливі, відчайдушні, сміливі, прагнуть зробити наукове відкриття, прославитися)
Досьє на наших героїв ви зібрали , то визначимо найуважнішого і оперативнішого детектива. Хто зачитає?
А тепер будемо збирати матеріал для підтвердження характеристики персонажів.
1. Знайти в повісті штрихи до портретів Митька , Сергія , Василя Троша та інших персонажів і підібрати до них одне найвлучніше слово характеристику .
(Митько -запальний , Сергій- поступливий , Василь- єхидний , Митькова бабуся-любляча, бабуся Василя- ласкава, Ірина Семенівна- добра ,Оксана Павлівна (мама Митька) –турботлива, Гнат – упертий, Трохим Гнатович- мудрий)
2. Відшукати в тексті епізоди, що стосуються навчання друзів . Зробити висновки ,якими учнями були Митько та Сергій.
(Прочитавши повість , ми з’ясували , що Митько та Сергій навчалися у 5 –Б класі в м. Києві. В кінці навчального року вони складали іспити , щоб перейти до наступного класу. І найкращими учнями вони не були . «Не дуже –то ви й перепрацювались»- говорила Сергійкова мама , коли вони просились до села . А коли між ними виникла суперечка, то ми дізналися , що за минулий рік у Сергія була трійка з фізкультури, а в Митька – з малювання. Тобто вони не дуже сумлінно ставилися до навчання. Замість того, щоб самим зібрати гербарій ,вони взяли у Митькового брата , який йому теж не належав. «Мало любили ботаніку»,та й «зоологія не вигравала в хлоп’ячій уяві привабливими веселковими барвами». Однак під час канікул вони проштудіювали багато книжок із зоології , яку навіть полюбили, а з нею й уроки, з яких раніше втікали . Тож у них є всі шанси стати кращими учнями).
3.4. Індивідуальне завдання
«Допитування свідків». Уяви, що ти бабуся Митька і дай відповіді на мої питання.
• Як ви зустріли звістку про приїзд онука?
• Чи зраділи , що він приїхав із другом?
• Нас здивувало , що ви не сварили Митька за телеграму ?
• Як ви сприйняли те, що Митько з Сергієм ночували не вдома , а в курені біля озера?
У повісті «Химера лісового озера» автор змалював шукачів пригод, романтиків Митька та Сергія. Хлопці влітку зібралися до Митькової бабусі, щоб ловити комах для колекції, вудити рибу, купатися й ходити до лісу. Та сталася подія, яка змінила всі плани цих допитливих хлопчаків. Вони почали готуватися до зустрічі з чудовиськом, що живе в озері. Хлопці сміливі, відважні, не кожен би залишився на ніч біля озера. Щоправда, їм теж було страшно, і вони не соромляться в цьому признатися: «Лізти хотів, але боявся — страх один», «І я боявся. Аж тремтів».
Митько і Сергій цілий місяць відчували себе дослідниками, слідопитами, шукачами. Вони бігали до бібліотеки, прочитали багато цікавого про стегозаврів та археоптериксів. Бабуся не могла нахвалитися хлопчиками: «Тихі, сумирні, слухняні, посидючі. А книжки як люблять! Це ж щастя — таких діточок мати».
Хлопці дружелюбні, вони не образилися на Василя, який хотів їх обдурити і налякати. Навпаки, подякували йому за те, що влаштував їм такі цікаві канікули: «Ми відкрили для себе такий світ, який тобі, Васю, і не снився».
А попереду у хлопців був ще цілий літній місяць, не менш цікавий і переповнений новими подіями.
4.1. Бесіда за прослуханим зразком.
Чи сподобався вам мій варіант твору?
В якому стилі він написаний?
Чи відповідає зразок вимогам твору-характеристики?
Чи погоджуєтесь ви із такою характеристикою персонажів?
Теми:
1. Образи Митька і Сергійка. (Я. Стельмах «Митькозавр із Юрківки»)
3. Онук приїхав. (Уявити себе бабусею Митька і написати твір-характеристику онука. Я. Стельмах «Митькозавр із Юрківки»)
4. Дід Трохим. (Уявити себе Сергієм і написати твір-характеристику діда Трохима)
6. Повідомлення домашнього завдання та інструктаж щодо його виконання.
Дописати твір на обрану тему. Переписати в чистовик. Підготуватись до написання контрольного твору.
7. Підсумок уроку