Тема: Твої життєві цінності
Мета:
Завдання:
Очікувані результати:
Учні зможуть:
Форма проведення: виховний захід-тренінг з участю учнів, батьків та вчителів.
Обладнання: паперові човники, малюнок, який зображує море, ватмани, карти-колажі, маркери, стікери, картки для вправи «Цінності», презентація, проектор, екран, ноутбук.
План
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми та мети заняття.
ІІІ. Очікування.
ІV. Основна частина.
V. Підсумки заняття.
Хід заняття
Захід-тренінг проводиться з участю батьків, вчителів та учнів. Учні сидять за партами, об’єднавшись у невеликі групи, навпроти них група вчителів, збоку – група – батьків.
І. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя. Життя прекрасне тому, що під час нього перед кожним з нас відкривається практично море різноманітних можливостей. Історія людства повниться історіями того, як одні люди починали своє життя в глушині і в злиднях, а потім ставали дуже розумними, багатими і впливовими, сягали висот у суспільному житті і змушували багатьох оточуючих людей їм заздрити. Головною причиною і навіть мотивом досягнення настільки бажаного для людей успіху у всі часи була свобода, завдяки їй, і тільки їй справжній успіх став досяжним і суттєвими.
Учасники Ініціативної групи «Першого грудня» уклали Українську Хартію вільної людини, щоб визначити життєві орієнтири для нашого суспільства, і водночас дати поштовх до об’єднання всіх людей, які хочуть доброго і гідного життя в Україні і навколо неї.
Термін «ха́ртія» (лат. charta, від грец. χάρτης — папір, грамота), у наш час у міжнародному праві хартія — це правовий акт, що не має обов’язкової сили, за змістом майже завжди є декларацією і формулює загальні принципи й цілі будь-яких міжнародних домовленостей.
Автори Української Хартії вільної людини зазначають: «Людство зустріло початок Двадцять першого століття як добу невпевненості. Сучасна людина досі долає силу тяжіння великих випробувань і надій минулого; вириваючись із цієї історичної гравітації, вона почувається перед майбутнім невпевнено і вразливо…»
ІІ. Повідомлення теми та мети заняття.
Вчитель оголошує тему та мету заняття.
ІІІ. Очікування.
Учитель. На паперових човниках, які у вас на партах пропоную вам написати, чого ви очікуєте від заняття. Прикріпіть свої човники на малюнок, який зображує море. Озвучте написане.
ІV. Основна частина.
Ось вже разом ви навчаєтесь сьомий рік, спілкуєтеся щодня, разом долаєте чимало труднощів. А чи добре ви знаєте своїх однокласників? Давайте насамперед познайомимось ближче.
Вправа «Моє ім’я».
Розпишіть свої риси характеру по буквах свого імені. Зачитайте. (Стікери учні прикріплюють на дошку).
Учитель. Чи згадав хтось із вас про відповідальність?
Притча. “ Одного разу маленький хлопчик загубився у лісі. Він довго шукав дорогу, але так і не зміг вибратися з лісу. І раптом побачив дідуся. Хлопчик дуже зрадів і кинувся до нього.
«Я загубився, – сказав він. – Мені дуже страшно в цьому лісі, я дуже хочу їсти. Будь ласка, допоможи мені». Старий подивився на малюка, похитав головою... І пішов далі своєю дорогою.
Хлопчик побіг за ним, повторюючи: «Я хочу їсти...» Але старий знову не запропонував йому допомогу...
Через деякий час хлопчик став спостерігати за тим, що робить старий – він збирав ягоди і зривав з дерева горіхи. І хлопчик став повторювати за ним. Старий добре знав, як вижити в глухому лісі, і хлопчик багато чому навчився у нього. Він навчився збирати ягоди, гриби і горіхи, ловити рибу, будувати житло. Він почав сам нести відповідальність за себе. Мудрий старий навчив його цьому замість того, щоб взяти відповідальність за дитину на себе."
Висновок: Кожна людина є ОСОБИСТІСТЮ. Вона несе відповідальність за все, що робить і вибирає у своєму житті. Більшість людей розуміють, що таке відповідальність. Вони беруть її на себе у вирішенні життєвих, побутових, фінансових та інших питань. Люди ж піклуються в основному не для себе, а для своєї сім'ї, заради майбутнього дітей і онуків, заради друзів, близьких їм людей. Не потрібно чекати когось, потрібно діяти самому і починати в першу чергу з себе. Треба бути добрим прикладом для навколишніх, тоді позитивні зміни в тобі й в суспільстві не змусять себе чекати.
Учитель: Важливою рисою характеру людини також є лідерські якості.
Бесіда: «Хто такі лідери і навіщо вони нам?»
Запитання для бесіди:
Вправа «Асоціація».
Учитель. Назвіть асоціацію зі словом лідер. Продовжте речення «Лідер – це…»
Ймовірні відповіді учнів:
– Лідер – керівник, провідник, ватажок.
– Лідер – той, хто користується найбільшим авторитетом у колективі.
– Лідер бере відповідальність не лише за себе, він підтримує, а не наполягає, спонукає до дій, а не примушує.
Вправа «Вірю- невірю»
Вправа «Чия це проблема?»
Бути осторонь суспільних проблем, бути байдужим і думати тільки про себе – поведінка, яка не властива лідеру.
Інструкція.
1.Учні знайомляться з уявним листом до місцевої газети. Він містить скаргу щодо соціальної проблеми, яка турбує жителів певної місцевості. «Як група місцевих мешканців ми переконані, що багато проблем, які постають перед людьми, виникають саме тому, що мешканці не готові брати відповідальність за свою власну поведінку. Ми також думаємо про те, що містечко та його околиці надто засмічені. Причина в тому, що люди дуже ліниві, щоб прибирати його, як належить. Береги нашої річки заросли бур’янами та борщівником. Це найближчим часом приведе до того, що річка пересохне.
Чому люди нашої громади не хочуть думати про наслідки своїх дій? І чи винні у цьому наші політики?»
Завдання учням:
а) ідентифікувати і конкретизувати проблему;
б) написати загальний список тих людей, хто несе відповідальність за описану проблему (мозковий штурм), вчитель фіксує перелік на дошці.
2. Учні підходять і ставлять позначку (маркером, крейдою…) напроти того зі списку, хто, на їхню думку, несе найбільшу відповідальність.
3. Мозковий штурм: учні пропонують кроки, які вони можуть робити для вирішення цієї проблеми (не шукати винних, а думати, що я можу), та обґрунтовують свої пропозиції.
Учитель робить висновок . Кожен з нас є членом громадянського суспільства і несе відповідальність за свої дії, активна громадянська позиція сприяє вирішенню загальнозначущих проблем.
Учитель: Щодня кожен перед нами стоїть ВИБІР. Здійснюючи його, ми керуємося певними життєвими цінностями. Вони поділяють на матеріальні й духовні. Матеріальні цінності, іноді ще їх називають благами, задовольняють повсякденне життя й потреби людини. До них належать їжа, житло, техніка, засоби пересування, засоби праці й творчості тощо. Духовні цінності включають моральні вимоги, норми та принципи, ідеали, а також естетичні почуття прекрасного. Вони містять поняття добра, любові, справедливості, честі, гідності, обов’язку, краси, гармонії.
Вправа «Цінності»
Із даного переліку цінностей, оберіть п’ять найбільш важливих для себе та створити власний рейтинг цінностей. Запишіть у картці по одній цінності та розкладіть їх у порядку від 1до 5 (де 1 – найважливіша цінність, 5 - найменш важлива).
Перелік цінностей. Свобода, самоповага, довіра, терпимість, сила, вірність, любов, здоровий глузд, надія, честь, гідність, незалежність, розум, совість, дружба, чесність, здоров’я, гармонія в сім’ї, воля, ризик, краса, віра, добро, багатство, гуманізм, добробут, відповідальність, досягнення мети, освіта, толерантність.
Вправа «Чарівний базар»
У вас є можливість побувати на «Чарівному базарі». Для цього потрібно визначитись, що вам необхідно придбати, а саме яких якостей вам не вистарчає та записати їх у кружечку під написом «КУПЛЮ». Крім того, ви також можете продати якості, які вам не подобаються у собі, і якими ви можете поділитися з іншими. Для цього на кожному отриманому стікері напишіть по одній якості, яку б ви хотіли продати чи обміняти на «базарі» та розмістити ці стікери під написом «ПРОДАМ»
Учитель: Сьогодні у світі запанували несправедливість, розчарування, жадоба збагачення, духовна порожнеча. Телебачення, Інтернет, газети подають нам інформацію про катастрофи та природні стихійні лиха. У нашій державі уже шостий рік іде війна. Економічна криза стала причиною того, що українці масово виїжджають за кордон у пошуках роботи. Кількість населення скорочується.
Але, ми бачимо чимало позитивних змін. Наш уряд проводить реформи, які мають за мету перетворити Україну на багату, успішну державу. Яким ви бачите майбутнє нашої держави?
Вправа «Колаж бажань»
Робота в групах:
Завдання: Створіть «Колаж бажань», використовуючи картинки, малюнки, вирізки із газет (вчитель готує заздалегідь). Уявіть, якою ви бачите Україну через 5 років. Саме тоді ви закінчите школу.
Правила створення колажу:
Учні презентують свої роботи.
Учитель:
ІV. Підсумки заняття.
Притча «Життя - це ...»
Якийсь молодий чоловік йшов по брудній дорозі і раптом побачив у бруді золоту монетку. Він нахилився і підібрав її. Пішов далі в пошуку інших монет. І дійсно, вони іноді траплялися йому під ногами. Так пройшло все його життя.
Коли він помирав, його, глибокого старого, запитали, що ж таке життя. Він відповів: «Життя – це брудна дорога, на якій трапляються іноді золоті монети».
Обговорення:
1.Чому вчить нас ця притча?
2. Чому саме таке визначення життя дав старець?
3. Чи був у нього вибір?
4. Як могло бути інакше?
Заключне слово учителя. Життя - це благо, дар, який дається людині лише одного разу. І від неї залежить, яким змістом наповнить вона своє життя. Не секрет, що життя складається з прожитих років, місяців, тижнів, днів, годин, хвилин… - і саме від нас, нашого вибору залежить чим саме заповнимо ми цей свій життєвий час.
Бажаю вам виховувати в собі такі життєві цінності, які характерні для відповідальної, вільної особистості; яка з будь-яких ситуацій здатна вийти гідно, жити гідно та любити власне життя, цінуючи його !!!
Живіть з усвідомленими життєвими цінностями, щоб життя було сповнене щастя. Життя прожити – не поле перейти. УСПІХІВ І ЩАСТЯ ВАМ!!!