Творче формування системних знань на уроках словесності – запорука успішної підготовки до ЗНО/ДПА. Інтерактивні вправи: готуємо здобувачів освіти до ЗНО/ДПА.

Про матеріал
Підготовка учнів до ЗНО/ДПА є важливою і невід’ємною складовою роботи викладача української мови та літератури. Адже не потребує доведення твердження, що кожна людина обов’язково повинна вчитися, щоб здобути потрібну освіту, а після – знайти гідне місце в житті, заняття, в якому може удосконалювати свої навички. Для цього дуже важливе копітке навчання, постійна робота над собою.
Перегляд файлу

Творче формування системних знань на уроках словесності – запорука успішної підготовки до ЗНО/ДПА.

 Інтерактивні вправи: готуємо здобувачів освіти до ЗНО/ДПА.

 

Підготовка учнів до ЗНО/ДПА є важливою і невід’ємною складовою роботи викладача української мови та літератури. Адже не потребує доведення твердження, що кожна людина обов’язково повинна вчитися, щоб здобути потрібну освіту, а після – знайти гідне місце в житті, заняття, в якому може удосконалювати свої навички. Для цього дуже важливе копітке навчання, постійна робота над собою.

ЗНО – це досить складне й важливе випробування. А його результати - індикатор не лише персональної навчальної діяльності учня, а й успішної роботи навчальних закладів, у яких він здобував освіту і, насамперед результат роботи викладача-словесника. Результати ЗНО безпосередньо впливають на результати вступу до вищих навчальних закладів. І хоча переважаюча більшість випускників нашого навчального закладу після завершення навчання працює за фахом, за професією, однак є невеликий відсоток випускників, які вступають до Вишів.

Так у 2019р. – 16 випускників

2020 р. – 9

2021р. – 12 випускників вступили до вищих навчальних закладів.

Підготовка учнів до ЗНО з української мови та літератури потребує продуманого, системного підходу. Незважаючи на Держстандарт і навчальні програми, кожний викладач повинен мати індивідуальний стиль і певні пріоритети у своїй професійній діяльності. На мій погляд, доцільною є підготовка до ЗНО, здійснювана на основі тестової бази ЗНО минулих років або участі у пробному тестуванні, оскільки це дозволяє орієнтуватися на чіткі вимоги до випускників. Так само й викладачі повинні бути обізнаними з вимогами щодо підготовки учнів до ЗНО.

Специфіка роботи викладача української мови в училищі полягає в тому, що він, починаючи роботу з учорашніми випускниками 9-х класів, не знає їх індивідуальних особливостей, їхнього мовного чуття, справжнього стану мовної грамотності. Через те нам необхідно з перших занять здійснити діагностику загальної грамотності першокурсників, щоб скоригувати методи і прийоми її покращання. Для цього уже на другому занятті з української мови проводимо контрольну роботу (як правило, диктант) як засіб первинної діагностики загальної мовної грамотності першокурсників. Зрозуміло, що результат проведення такого диктанту не дає повної об’єктивної картини рівня мовних навичок й умінь учнів, але він визначає якоюсь мірою градацію першокурсників стосовно їх високого, достатнього чи початкового рівня мовної грамотності і дає можливість мені, як викладачеві, спланувати свою роботу, враховуючи індивідуальний рівень мовної грамотності кожного учня.

Як відомо, вивчення української мови базується на систематичному, послідовному засвоєнню теоретичного матеріалу та практичних навичках у 5-9 класах. У 10 і 11 класах починається повторення вивченого.

Перед повторенням будь-якої теми з орфографії, лексики, синтаксису великого значення надаю вступній бесіді, яка має на меті пов’язати відоме з невідомим, оскільки ґрунтується на засвоєному раніше. Актуалізуючи первинні знання, вступна бесіда розвиває ініціативу учнів, самостійність, полегшує сприймання наступної теми. Важливо також, щоб при цьому діалог відбувався не між викладачем і одним учнем, а щоб усі активно працювали.

Щоб бути грамотним, самого лише знання орфографічних та пунктуаційних правил недостатньо, потрібна різноманітна практика письма, пов’язана з постійним мисленням. У зв’язку з цим, окрім традиційних форм роботи з правопису(орфографії та пунктуації), використовую такі, що спрямовані на осмислення й аналіз орфограм і пунктограм, порівняння й зіставлення мовних явищ, розвиток творчих здібностей, уміння міркувати й узагальнювати. Так на етапі перевірки домашнього завдання практикую нестандартні прийоми:

«Вірю – не вірю»,

«Знайди помилку»,

«Рецензія»;

при вивченні нових понять –

«Бачено-небачено»;

«Тісний кошик»;

«М’яч зі словами»;

на етапі закріплення та узагальнення –

«Аукціон»;

«Перепиши правило по-своєму»;

«Ораторські змагання».

Постійно використовую орфографічний і пунктуаційний практикуми: виконання вправ із певною орфограмою чи пунктограмою.

Застосовую такі види робіт, як лінгвістичний експеримент, вправи «Ти - редактор», «Перевір себе», «Орфоепічна розминка» такі вправи не лише доповнюють, розширюють і поглиблюють вивчений мовний матеріал, а й спрямовують на практичне оволодіння правописними нормами української літературної мови.

Серед різноманітних засобів, що застосовую для досягнення глибоких знань з мови, важливе місце відводжу роботі над виправленням помилок. Практика переконує: словесник має регулярно перевіряти зошити як з аудиторними, так і з домашніми роботами. Така фронтальна перевірка спонукає завжди пам’ятати, що кожна робота може бути перевірена й оцінена викладачем.

Отже, одним з найважливіших завдань, які сприяють подальшому підвищенню успішності, досягненню глибоких знань в учнів, є повторення раніше вивченого матеріалу, уміння відтворити його у необхідний момент.

Таким чином, в основі підготовки до ЗНО лежить повторення основних питань, які закладено в програмі тестування. Уроки української мови та літератури уже кілька років я проводжу таким чином: 20-25 хвилин навчального часу працюю з учнями над повторенням, тобто над програмовим матеріалом і 20-25 хвилин відводжу на підготовку і проведення тесту.

Тести використовую як в паперовому варіанті (тестові завдання до основних тем зібрані в папці «Готуємось до ЗНО») так і в електронному варіанті.

Широко практикую використання Google-тестів, що дозволяє працювати мобільно, швидко, з моментальним відображенням результату проходження тесту учнем.

Крім того, на сторінці створення тесту є можливість швидкого перегляду статистики результатів. Діаграми і графіки дозволяють викладачу побачити загальну картину і проаналізувати, яке з питань тесту учні не засвоїли або засвоїли найкраще. У таблиці можна переглянути відповіді кожного учасника тестування.

Такі тести Google Форми я почала використовувати під час змішаного навчання, але і тепер їх часто використовую на різних етапах уроку.

Готуючи учнів до ЗНО, тести використовую на всіх етапах навчання:

  • під час вивчення нового матеріалу;
  • під час перевірки знань (тестові завдання різної форми для поетапного контролю, тематичні та підсумкові тестові завдання);
  • для закріплення нового матеріалу (індивідуальні й групові тестові вправи);
  • як домашнє завдання (тестові завдання для самоконтролю).

Віртуальний кабінет

Дистанційне та змішане навчання висунуло свої вимоги у підготовці учнів до ЗНО. У нас був створений віртуальний кабінет української мови та літератури, де на сторінках «Готуємось до ЗНО» та «Методична скарбничка» учням запропоновано посилання на онлайн ресурси у підготовці до ЗНО.

Наприклад: учні за покликанням ЗНО-освіта-онлайн можуть пройти тести ЗНО онлайн з предмета «Українська мова і література», починаючи з 2006 по 20021 рік.

У розділі розміщені тести ЗНО онлайн з української мови та літератури, що були запропоновані випускникам під час основних та додаткових сесій ЗНО, а також пробного ЗНО.

Під кожним завданням у тестах є посилання на опис правильного виконання та схему його оцінювання.

Спосіб виконання всіх завдань у запропонованих тестах ЗНО онлайн максимально наближений до реального тесту, а форма відповіді відповідає, що пропонується учням у бланку відповідей під час реальних тестів ЗНО.

Після виконання всіх тестів учням будуть надані правильні відповіді та розраховано результат у тестових та рейтингових балах. А також зазначено час, який був витрачений на його виконання.

 

 

 

docx
Додано
12 січня 2023
Переглядів
119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку